Dopravný podnik obstaráva nové električky a trolejbusy.
Dopravný podnik Bratislava vyhlásil začiatkom novembra 2012 dlhoočakávané verejné obstarávania na nové električky a trolejbusy. Nákup vozidiel bude spolufinancovaný z európskych fondov z Operačného programu Doprava.
V prípade trolejbusov ide o nákup 15 sólo vozidiel, 15 sólo vozidiel s prídavným dieselgenerátorom a 50 kĺbových trolejbusov vrátane údržby na 8 rokov. Zmluva má zahŕňať aj opciu na ďalších 20 sólo a 20 kĺbových vozidiel bez pomocného pohonu. Celková predpokladaná hodnota zákazky je 70 mil. € bez DPH. Uchádzači môžu predkladať svoje ponuky do 7. decembra 2012. Lehota na dodanie trolejbusov je 48 mesiacov od zadania zákazky.
Na nákup električiek boli vyhlásené dva tendre, jeden na nákup obojsmerných električiek a druhý na nákup jednosmerných električiek. V prípade obojsmerných vozidiel ide o nákup 15 kusov nízkopodlažných veľkokapacitných električiek s údržbou na 15 rokov a opciou na ďalších 15 rovnakých vozidiel. Dopravný podnik plánuje v druhom tendri nakúpiť rovnaký počet jednosmerných nízkopodlažných veľkokapacitných električiek s poskytnutím údržby a opciou na ďalších 15 vozidiel. V oboch prípadoch je predpokladaná hodnota zákazky 108 mil. € bez DPH. Uchádzači môžu predkladať svoje ponuky do 28. decembra 2012. Lehota na dodanie električiek je 48 mesiacov od zadania zákazky.
V prípade trolejbusov bude o víťazovi rozhodovať ekonomicky najvýhodnejšia ponuka, v ktorej sa budú hodnotiť kritériá s nasledujúcimi relatívnymi váhami:
- Celková cena trolejbusov - 40
- Cena údržby 1 trolejbusu za 1 rok - 20
- Úroveň technického riešenia - 40
U električiek bude o víťazovi rozhodovať ekonomicky najvýhodnejšia ponuka, v ktorej sa budú hodnotiť kritériá s nasledujúcimi relatívnymi váhami:
- Celková cena električiek - 50
- Cena údržby 1 električky za 1 rok - 20
- Úroveň technického riešenia - 30
Vo všetkých tendroch sa použije elektronická aukcia. Súťažné podklady pre všetky tri tendre je možné získať na stránke Dopravného podniku Bratislava www.dpb.sk.
luky133
2. Diskutabilná otázka. Z pohľadu výpadku elektrického prúdu je samozrejmé mať lepšie všetky trolejbusy s APU jednotkou, ale z pohľadu finančného hľadiska je to nezmysel hlavne ak nebývame v častiach sveta kde vypadáva elektrická energia niekoľko krát za deň.
3. V časoch zavádzania 25Tr sa testoval tento trolejbus aj na autobusových linkách z hľadiska merania spotreby. Zistila sa ich vysoká spotreba a hlavne 25Tr a ani tieto budúce trolejbusy nie sú plnohodnotné duobusy, ale len trolejbusy s pomocným pohonom teda ich nasadzovanie na autobusové linky je nehospodárne.
4. Časť trolejbusov sa zrejme vyradí, časť sa ponechá a možno sa niektoré aj predajú. Samozrejme, že sa nevyradia všetky nakoľko sa majú v blízkej budúcnosti stavať nové trolejbusové trate.
5. Trolejbusy musia byť nízkopodlažné. Pri všetkých vozidlách, ktoré obstaráva DPB sa už vyžaduje minimálne čiastočná nízkopodlažnosť. Výnimkou bol tender kde sa nakupovali aj Cčkové SORy.
6. Existujú električky s dieselovým motorom. Ak si správne pamätám taká jazdí na jednej Nemeckej trati. Naše električky budú musieť mať záložný prúd na minimálne 100 metrov čo sa dá využiť napr. ak by električka zostala visieť na križovaní s trolejbusom a pod.
7. Treba si uvedomiť, že električky nestoja málo peňazí preto ich nie je možné nakupovať napr. 100 kusov naraz ako pri autobusoch. Je to pozitívny krok pre začiatok obnovy električkového parku. V budúcnosti po schválení EU fondov by sa malo v nákupe pokračovať.