Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: galiyosha #4615:
Tak este raz. Doprava je vez komplexna a navonok sa MESTA presov a Zilina zdaju byt rovnake. Ale. Ked si pozries kalkulacny vzorec nakladov na dopravu, mas tam aj odpisy, ktore zatazuju naklady.. Na vedenia, meniarne, dielne a budovy su dlhodobe, niekolko desiatok rokov. V Presove su uz tieto veci odpisane v Ziline este nie. Presov mal moznost sa dostat s celou dopravou do jedneho arealu, Zilina nie, musi platit 2x vratnikov, mat v podstate 2 dispecingy, dvoje dielne, resp. prevadzky, ... viem, ze su to len take male perlicky, ale tych rozdielov je niekedy mozno i menej podstatnych, viac. Vidis to napriklad na Banskej Bystrici. Tiez ako Presov stihla za sociku este vybudovat trolejku za statne a je to rovnake velke mesto - a predsa zas ine. Nechcem ich davat za vzor, ale len trochu mensie mesto je aj Trencin a vacsia je zas Nitra. A aj tam, aj ked su to obe SAD ky, kazda je zas ina. Preto nie vzdy musi platit, ze vzor mame iba jeden a len ten, ktory niekomu vyhovuje.
Teraz ma napadlo - ake zdovodnenie ma vlastne "turisticky" CL v zilinskej MHD? Chapem, ze vzhladom k jeho pouzitelnosti ten dopad na hospodarenie podniku bude zanedbatelny, ale ved je to predsa ukazkovy pricip, ze prava prestupna tarifa (alebo ten odmietany socializmus?) funguje aj pri papierovych CL.
Reakcia na: pete #4614:
Nemam viac sil to dookola pisat. Prestuduj si rozdiel medzi prestupom a prerusenim cesty.
Reakcia na: galiyosha #4611:
OK, rozumiem ti. Tak podme pekne po poriadku.

Tlak na vytvaranie co najviac priamych spojeni urcite nejde od DP. Pre dopravcu by bol najvyhodnejsi system rovnomernej celodennej dopravy siestich hviezdicovych liniek konciacich na aut. nastupisti s pravidelnym hustym intervalom a prestupom. Lenze maloktore mesto je hviezdicove, v maloktorom meste nemaju spicku, v maloktorom meste sa nekazia troleje alebo autobusy, v maloktorom meste... atd. Jednoducho je tu 1000 vzajomne odporujucich poziadaviek a rovnovaha medzi nimi sa neda urobit ani naraz, ani na trvalo, je to jedna sinusovka, kde ma raz navrch neobmedzene cestovne, inokedy zas nastup prednymi dverami. A to medzi tym, to je zivot. To je to, co tu mame dnes. Ani ta rovna siroka dialnica nejde vzdy uplne rovno. Raz treba obist horu, inokedy domcek tvrdohlaveho starceka, ktory v nom chce zomriet.

S nekapitalistickou dopravou suhlasim na 100%, ale co ked si na ministerctvach myslia nieco uplne ine.

Nesuhlasim v tretom bode, cestujuci vzdy, kde sa im to len umozni, budu a zneuzivaju vyhody, ktore su im umoznene, denne to musim riesit. A cim nepravdepodobnejsie, tym viac. Ved co povedat na babicky a deduskov, ktorym das v sedle zlavu uz voci zlavnenemu dochodcovskemu listku v sedle po 9. hodine este o korunu - a oni just chodia o pol deviatej.

Vzdy som hladal veci riesit, ako sa daju. Ved to vidiet aj teraz. Od konca roku uz by konecne mali byt vsetky palubne pocitace SRG 3000 a necakal som ani mesiac, uz teraz, v luli vam pisem, co s prestupom chceme a AKO SA TO DA, nie neda.

Posledna vec, k prieskumom. To sa treba zas zist na klube iMHD u mna a pozriet si podrobne analyzy, ktore maju cca 17 MB a nemozete chciet, aby som to tu napisal par vetami. JE ROZDIEL medzi listkami do prace a este je aj rozdiel, ci ja to do alebo z prace a ci je to v utorok alebo v piatok atd. Suto velke rozdiely, inac by som vas tu uz tolke hodiny /vidim ze nakoniec zbytocne/ nepresviedcal, lebo viem to vsetko exaktne zdokumentovat. Jedna pravda je. Aj to niekoho nezaujima a vidi len ...ale zbytocne...
Reakcia na: Juraj #4613:
Uznas vsak, ze niektore prispevky a "argumenty" v maximalne prozilinskom duchu uz ozaj postradali sudnost...

Verim, ze to nebol tvoj umysel, ale tvoj posledny prispevok vyznel akoby si bol presvedceny, ze dnesni studenti a pod. maju vsetko zadarmo, lahke a pod. Prave naopak, uz neplati, ze po skole si mal nejaku umiestnenku a pracoval si na jednom mieste az do dochodku. Prave teraz je problem sa niekde dostat a vypracovat sa a o to tazsie to maju prave mladi ludia, ktori nezacali svoju karieru za minuleho rezimu, ale ktori si teraz musia svoje miesto vybojovat.

Ale to uz sme dost zaofftopikovali ☺ .
Reakcia na: Juraj #4613:
Ja som Jozefa nechcel uraziť (ak sa tak stalo, ospravedlňujem sa mu), ani som netvrdil, že má niečo spoločné s magistrátom. Ale skutočne som mal niekedy pocit, že sa za každú cenu pokúša obhájiť aj neobhájiteľné.

Re #4609 Juraj: L.A. nechajme stranou, ako je však možné, že v Prešove, ktorý je skutočne so Žilinou maximálne porovnateľný -- ak nie je, zatiaľ nikto neuviedol argumenty prečo je tam situácia iná ako v Žiline -- prestupný systém funguje, predplatné cestovné lístky fungujú, magistrátu to nevadí, cestujúci sú spokojní, tržby rastú, počet prepravených osôb narastá a pomer verejnej dopravy voči individuálnej sa minimálne darí udržať. Neviem, aká presne situácia je v Žiline, ale podľa viacerých príspevkov z tohto fóra usudzujem, že presne opačná.

Inak aj ja sa pripájam k vďake za to, že vôbec si ochotný diskutovať. Chápem, že tu prezentované názory sa Ti zdajú jednostranné a možno aj sú.

Ale žilinský magistrát podľa mňa MUSÍ pochopiť, že verejná doprava NIE JE komerčná služba a NEMÔŽE sa tak voči nej správať. Prvoradou by pre magistrát mala byť služba občanovi. Občan = cestujúci.

Inak nastane presne to, o čom tu písali už viacerí: Tí, čo na to budú mať, sa na MHD zvysoka vy... a presadnú do automobilov, MHD bude jazdiť len tá skupina obyvateľov, ktorá nebude mať inú možnosť, cesty budú stále plnšie, systém verejnej dopravy bude stále upadať a... Dostaneme sa tam, kde bol západ pred niekoľkými desaťročiami. Teraz tam vrážajú obrovské peniaze do zatraktívnenia verejnej dopravy pre občanov a tí na ňu aj tak zvysoka se..., lebo si už zvykli na svoje pohodlné autá.

Prečo namiesto toho, aby sme sa poučili z jeho chýb a snažili sa cestujúcich keď už nie do MHD prilákať, tak ich tam aspoň udržať, robia viaceré mestá presný opak?
Reakcia na: Juraj #4594:
Jakub pisal o prestupnej tarife, nie pseudoprestpnej. Prestupna tarifa sa samozrejme dala spravit aj na SRG2000 a netrebalo za velke peniaze menit system.
Reakcia na: galiyosha #4601:
A teraz jeden drobny nesuhlas. Jozefa poznam osobne sice len asi 3/4 roka, ale mozem ti zarucit, ze s magistratom nema nic spolocneho. Jeho nazory su ovplyvnene len jedinym: Vekom. Ma dvakrat viac ako vacsina tu prispievajucich, musel v tazkych podmnienkach vychovat novu generaciu vasich rovesnikov v dobe po revolucii, ked tu uz naplno zuril kapitalizmus a nikto mu nedal nic zadarmo ako to tu vacsina z vas chce, ma robotu, kde ma obrovsku zodpovednost a za podobne socialisticko-socialno-ludomilne teoretizovania by si na pracovisku nestihol ani kvety popolievat a uz by bol prec.

Nevytykam ani ostatnym zas ich mladost. Tiez som preskakal niekolko zurivych obdobi boja o spravodlivost, ale aj ked mi toto vytriezvenie trvalo tiez dost dlho, aspon som sa snazil vzdelanim dohanat vtedajsich starych paprdov a argumentovat nie poznamkami o ZV, ale grafmi, cislami, korunami, spotrebou, vozokilometrami, prepravnymi prudmi atd atd.

Asi je dnes ina doba... ale nakoniec to tak vzdy bolo a asi musi byt - mladi nikdy nechapali starsich az do doby, kym im nepribudli rodina, deti, zodpovednost a skusenosti.
Reakcia na: Juraj #4609:
A to kto povedal, že ho s takýmito dôvodmi vyhnali? Slota hovoril na rínku?
Reakcia na: Juraj #4544:
Asi nikoho na tomto fóre nemusíš presviedčať o tom, že súčasný stav, keď sa po trolejbusovej sieti pohybuje more liniek, ktoré chodia skoro odvšadiaľ všade, ale nanajvýš trikrát za hodinu a ešte k tomu nemajú žiaden rozumný takt, má od ideálu ďaleko. Pravda, k redukcii by musel plošne platiť prestupný tarif. A to aj pre tých škaredých cezpoľných, čo si cvaknú zotri papierové lístky a na ktorých tak neborák magistrát dopláca. 🙂

Re #4566 Juraj: A ja zas tvrdím, že verejná doprava službou kapitalistickou nie je a nemôže byť, pokiaľ sa nemá zmeniť na socku, ktorou budú chodiť len tí, čo nebudú mať inú možnosť!

Re #4570 Juraj: Vzhľadom na to, v akom stave je v Bratislave systém MHD a vzhľadom na ohromnú "ochotu" štátu prispieť na výstavbu nosného systému, ktorý by používalo (či podľa inej logiky zneužívalo) aj more cezpoľných, tento argument považujem len za smutný, no bohužiaľ veľmi rozšírený slovenský folklór.

Re #4579 Juraj: Ale veď v špičke tí cestujúci nebudú využívať/zneužívať voľné jazdy. V špicke predsa budú cestovať na tých 42 jázd do/z zamestnania, ktoré tvoria cenu predplatného lístka ako takého.

Re #4583 Juraj: Toto už mi pripadá patologický prístup hľadania spôsobu, ako sa niečo nedá, a nie naopak.

Re #4588 Juraj: Pokiaľ si tí cestujúci s predplatným lístkom budú ten cenový prieskum robiť v špičke, kedy využíjú tých 42 jázd do práce a z práce, za ktoré si zaplatili? Ak si ten predplatný cestovný lístok kúpili na cenové prieskumy a do práce a z práce nejazdia, aký je potom rozdiel medzi nimi a tými, čo predplatné lístky používajú na dochádzanie do práce? Ja tu žiaden rozdiel nevidím.
Reakcia na: S499.1023 #4599:
..ale ludsky kapital a praca su drahe:-), ine je cestovat sam a ine sa nechat niekym odviezt:-). V sucastnosti je clovek cim dalej, tym drahsi:-)
Reakcia na: galiyosha #4601:
Zas konecne jeden prispevok, s ktorym mozno suhlasit. Ale zas jeden, ktory len vybera hrozienka proti Ziline. Ano, napriklad aj v tom kapitalistickom L.A to takto funguje, samozrejme o tom viem. Len to ich hrozienko ma jednu chybu. Tam studovaneho dnesneho nasho ministra financii vyhnali nazad domov, nech si tie svoje teorie, ze v kapitalizme su totacie nesystemove, hlasa na Slovensku. Tam pri rocnych nakladoch 1,1 miliardy dolarov cestovne pokryva sotva 1/3 a vyse 700 milionov dolarov maju dotacie.
V pripade Ziliny, kde sa naklady cestovnym pokryvaju na cca 58%, keby tieto americke maniere zaviedli, to by ste videli za divy! Tu by sme sa bavili o frajerkach a mozno by toto forum bolo pre nedostatok prispevkov zrusene.
Reakcia na: Juraj #4600:
Ja ta chapem a ako som uz pisal, vazim si to, ze sem prispievas, pokial mas cas, aj ked s tebou vacsina ludi neushlasi. Mas pravdu, ja napr. studujem nieco uplne ine. Ale preto sem psiem a preto niekedy mozno take ostrejsie nazory, pretoze pocitujem zo strany DPMZ nedostatok informacii. Iste, podrobnosti o dotovani nie su primarne urcene cestujucej verejnosti, ale casto ma zarazalo az rozosmievalo to mnozstvo proslotovsky ladenych clankov v ZV, kde sa niektori snazili az krcovito za kazdu cenu pisat aky genialny system mame a taky nemaju ani na zapad od nas (niekedy to bolo skoro az v duchu socialistickych clankov) a nikdy neboli spominane negativa. Priemerny Zilincan to sice "zozral", ale priemerne inteligentneho cloveka to nastvalo a urazilo, bolo z toho niekedy citit az aroganciu, ze cestjuci su len tupa nemysliaca masa. Ine je, ked sa povie "mame na to a to, pretoze to a to a radi by sme to aj inak, ale pre to a to to bohuzial nejde". Tento sposob pouzivas ty, co ja ocenujem, ale v oficialnych spravach tento ton pouzity nebyval.
Reakcia na: Juraj #4605:
Prečo by som mal mať v hlave päť poldeci? Nie som... eee, nebudem menovať:-P. Ak budem mať v hlave päť poldeci, odveziem sa taxíkom. Ako často to potrebujem?
Bože môj... to je teda debata...:-P.
Reakcia na: galiyosha #4601:
Presne tak. Ja v mnohých dňoch MHD Praha ani nepoužijem, občas absolvujem 1-2 jazdy večer, cez víkendy som mimo (buď v BA alebo na výlete), rozhodne 3.800,- CZK v prepočte na jednotlivé lístky neprejazdím, napriek tomu si "tramvajenku" kupujem. Akonáhle by sa tu zaviedol ZA systém, do MHD nevleziem a nemám žiadny morálny problém s tým, že znečisťujem životmné prostredie, hojím si v IGK svoj ego a trávim hodiny v kolónach.
Reakcia na: S499.1023 #4599:
...ano, najma ked si soferujes sam, s piatimi poldecami v hlave, vystupis a odstavis zadarmo auto pred zeleznicnou stanicou... boze moj... to je debata...
Reakcia na: Juraj #4600:
Nie, nefunguje to nikde, len všade na svete okrem ZA, BB, NR a pár SADistických a ČSADistických balkánskych prevádzok. VŠADE na svete sú predplatné cestovné lístky bez obmedzenia -tak v USA ako v Moldavsku.
Reakcia na: Papyr #4595:
Teraz suhlasim s tebou. Nebranime sa dat niekedy nieco zadarmo. Ale vtedy, ked to prevadzkovym podmienkam nevadi.Lebo aj to je o kompromise. Ked chcem nieco zadarmo, VZDY su s tym spojene nejake obmedzenia. Ked dam zadarmo rohliky, musim obmedzit a evidovat, ze to bude denne len napr 5 kusov. Ked chcem dat zadarmo na dovolenke deti do 15 rokov, urcite to nebude v juli a auguste, ale v juni a septembri. Rozumies? Vsetko ide, ale vsetko musi mat svoje mantinely. A zvlast veci zadarmo.
Reakcia na: Juraj #4592:
Prečo medzi 04. a 17. minútou? To je problém mať to tak, AKO VŠADE INDE okrem Budapešti, minútované od zastávky, na ktorje je CP vylepený?Ale inak, hovorím, Zsolna je čudná, všade inde to cestujúci plne akceptovali.
Reakcia na: Juraj #4497:
Zavedeniu prestupnej tarify tlieskam...

Re #4504 Juraj: ...no moje nadšenie bolo asi predsalen trochu predčasné.

Ako už napísali viacerí, vskutku nevidím žiaden problém v tom, aby sa tarifnými podmienkami stanovil za určujúci čas uvedený na CP. Pri uvádzaní jazdnej doby v minútach od _aktuálnej_ zástavky (tj nie od konečnej) pri trase linky to pre cestujúceho nebude o nič náročnejší úkon, než si v hlave prejsť, koľko zástavok chce precestovať.

Re #4509 Juraj: V Hannoveri ale narozdiel od Žiliny fungujú "vsjo rano socialistické mesačníky" #4507), rovnako ako v drvivej väčšine ostatného západného sveta, čo si si pri svojich cestách určite taktiež všimol.

Tamojšie mestá už pochopili, že mestská verejná doprava nie je o kalkulovaní voči zákazníkom, ale o snahe udržať pomer verejnej dopravy voči tej individuálnej aspoň trochu priaznivý. To bude zachvíľu veľmi veľký problém aj v Žiline. Pokiaľ sa bude naďalej v otázkach tarify inšpirovať pseudo-MHD miest ako je Banská Bystrica, môže sa tešiť na výrazný odliv cestujúcich, ktorí sa už do MHD nikdy, ale nikdy nevrátia.

Ja osobne si dlhé roky kupujem predplatný cestovný lístok v Bratislave a v tejto činnosti pokračujem aj v súčasnosti napriek tomu, že v niektorých obdobiach nejazdím MHD natoľko, aby sa mi predplatný lístok oproti jednorazovým reálne oplatil. Napriek tomu si ho kupujem, lebo mi poskytuje ten komfort jazdiť MHD kedy chcem a ako chcem.

Akonáhle by DPB zaviedol podobný tarifný systém, ako je v Žiline, MHD by som prestal jazdiť úplne. Ak si mám platiť presne toľko, koľko preveziem, rovnako dobre si môžem financovať individuálny automobil.

Žilina tak MHD pripravuje o pomerne výrazný motivačný faktor, ktorý by k systému mohol prilákať veľké množstvo cestujúcich inak využívajúcich individuálnu dopravu.

Osobne ma však na Žiline zaráža jedna vec, a síce oddanosť väčšiny Žilinčanov myšlienkam ich magistrátu. Napríklad čo sa tarify MHD týka, nielen, že niektorí nevidia zjavnú nevýhodnosť systému voči nim, ešte budú do krvi, hoc častokrát bez reálnych argumentov, "cezpoľného" presviedčať o tom, ako je ich systém výhodnejší (zdravíme Jozefa).

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.