Bohuzial to nie je podobna logika ale tvrda prax. Najvacsie problemy su prave u cestujucich so zlavou a aby nebol bezpravny stat revizori sa obracaju na policiu o zistenie totoznosti. Bodaj by to tak nebolo...
Ale... aby bolo jasno. Ja na Vas nechcem utocit ani nic take. Vam sa podarilo za enormne kratky cas vystavat enormne rozsiahlu trolejbusovu siet, a to nie za sociku, ale teraz, co teda uprimne obdivujem odkedy sa to podarilo. Dokonca zhruba rok som v Ziline dokopy byval (1997 a 99) a Zilina (okrem vtedajsieho nesvaru, SADistickeho formatu cestovnych poriadkov, ktory uz nie je) sa mi velmi pacila, mozno som ju dopravne staval aj nad Presov. Ale odvtedy to nejak klesa.
Ved si vezmite, ze paralelne s Vasim sucasnym systemom (cipove karty) by bezal aj system casovych listkov. Ked sa to dalo dotujucemu nejako uctovne vykazat v roku 1997, dalo by sa asi aj dnes. A tak by si kazdy kupil podla svojho gusta: ten kredit, lebo cestuje obcas, a ten zase pausal, lebo cestuje denne a tak, ze musi presadat. Tym by sa po tarifnej stranke razom stala Zilina zakaznicky najdokonalejsou tarifou - na Slovensku urcite, ale aj v blizkom zahranici. Konecne by pristup MHD (ktoru pouzivam denne) k zakaznikovi aspon v jednom meste pripominal pristup mobilneho operatora (ktoreho tiez pouzivam denne) k zakaznikovi. Je to trosku krivolake prirovnanie, lebo hoci obe veci potrebujem denne, v MHD si nemozem vybrat konkurenciu (BB a jej Horucu strelu zanedbame). Je to tak, akoby v nejakej krajine monopolny mobilny operator nutil vsetkych pouzivatelov do nakupovania predplatenych kreditov. Tym samozrejme ucinne zhora reguluje pouzivatelov v pouzivani sluzby.
A preco sa tak branite poskytnut obcas nieco zadarmo? napriklad prave tym, co si kupili mesacnik? Dat im najavo "kupili ste si akoby x ciest - co najazdite naviac, je na vas?" Ja viem, ze na rozdiel od mobilistov ste dotovana firma s istymi zavazkami voci dotujucemu. Ale prave Vam i tomu dotujucemu by malo ist o to, aby bola mobilita obyvatelstva co najvyssia za sucasneho co najvyssieho pouzitia verejnej dopravy. Taketo "pseudo-mnozstevne-zlavy" predsa nielen nalakaju viac ludi do MHD, ale v konecnom dosledku prinesu aj tie zisky! Pretoze ono sa najdu aj taki, co si to predplatia a tych 41 (alebo 50, alebo 60, alebo kolko uznate za vhodne nastavit) jazd, ktore si akoby predplatili ... jednoducho nevyjazdia verte, stava sa to bude viac ludi v MHD, viac spojov, vyssie prijmy - proste cely rozsah dopravy vzrastie.
Precitaj si predosle prispevky pred 3-4 stranami. Nedala, vtedajsie palubne pocitace SRD 2000 to oproti dnesnym modernejsim SRG 3000 neumoznovali. Podarilo sa v nich sice zmenit maximalnych stvrtrocnych 250 jazd na malych elektronickych 2500 bodov, co by umoznovalo pri prestupe odcitavat aj necele jazdy, alenapr 0,6 jazdy, ale nedal sa do toho zaroven namontovat casovy interval na prestup. Teraz pri SRG 3000 to uz pojde.
Uz viem ako to myslis, ale napr. v Prahe to nie je tak, ze by v CP boli zastavke minutovane od prvej, ale iba od tej, kde je CP vyveseny. A vtedy to nie je problem.
Skusali sme to pred par rokmi aj v Ziline. Mam to kdesi aj odlozene, ale stretlo sa to s MIMORIADNE negativnym ohlasom u cestujucich. Chceme vraj od neho, aby si zaplatil cestu, orazil listok, riadil sa podla nasich a nie jeho hodin a este aj odrataval cas medzi napr 04 minutou z Obchodnej a 17-tou minutou na Hlinskej. Tak to je hadam privela!
Mas pravdu, plne s tebou suhlasim. Neplati to na zlavnene listky a pouzivat to moze v rodine ci firme hocikto. Urobili sme takyto pokus v Ziline a predali sme za rok 6 /sest!/ takyto listkov.
Problem je totiz v tom, ze kazdy by /co je sice ludske/ najradsej cestoval na neobmedzeny pocet jazd, s co najvyssou zlavou, kedy chce, najma v dopravnej spicke. Noa a kompromis je niekde uprostred. Ale kompromisom je kompromis preto, ze kazdy musi trochu v niecom ustupit.
Ani jedno nie je argument hodny teba - pokial je to v sulade so zakonom, tak si cestujuci moze mysliet co chce. Pokial sa mu to nepozdava, nikto to od neho vyzadovat nebude, ale vzdava sa moznosti cestovat so zlavou. Podobnou logikou by sme velmi rychlo prisli do bzepravneho statu.
Snazis sa uvadzat logicke argumenty a niekde mas aj pravdu, ale:
Dajme teda moznost cestujucemu si v dopravnej spicke a centralnej mestskej zone kartu oznacovat a mimo spicky a mimo centra nie. Prve, na co narazis, ze ta cestujuci obvini z obmedzovania, lebo jemu sa najlepsie jazdi na jednu zastavku alebo zadarmo v centre mesta v dopravnej spicke.
Druha nezrovnalost je ta, ze odjakziva, a uz v doprave nejaky rok robim, Statisticky urad vykazuje pocet prepravenych cestujucich pri mesacnom listku nie 42, ale 80 jazd.
Je samozrejme, ze dopravca sa musi snazit co najviac, co je pre cestujuceho vyhodnejsie. Ale nie su vsetci cestujuci rovnaki! Urcite su dolezitejsi platiaci cestujuci pred ciernymi pasaziermi alebo pred tymi, ktori si chcu prave vtedy, ked DP vozi do-z roboty-skoly platiacich cestujucich urobit naviac /zadarmo nad 80, dokonca 42! jazd/ v ramci "neobmedzenych" jazd prieskum trhu po 1 zastavke, kde maju lacnejsie rozky ci lepsie pivo. Prave preto robi rozne promo-akcie pre dochodcov, ze maju v sedle lacnejsie cestovne, aby si tuto spicku odbremenil.
No a k poslednemu - to je jednoducha matematika - staci si spocitat rocne naklady na MHD a podelit poctom cestujucich a prejdenymi vozokimometrami. Urobis si to aj bez kalkulacky a minimalne jedna vec ti vyjde viac ako 1 zastavka a nic ti nevyjde zadarmo.
Iste, ale ked si vezmes, napr. v r 1999 som bol este s MHD nanajvys spokojny - stacilo mi pamatat si par intervalov a mohol som cestovat cely dne bez toho, aby som musel studovat CP. Pokial ta hustota a jednoduchost intervalu, aka bola vtedy, niekomu nestacila, nech chodi po svojich. Ale neda sa to zdovodnovat tak, ze nebudeme to teraz menit, lebo by chceli este vaic.
A nedala sa hned v zaciatkoch zaviest ta prestupna tarifa a usetrit teraz sebe aj cestujucim vsetky tieto problemy?
2/ Dopravca je sice opravneny preukazanie totoznosti pozadovat, ale podla uplne ineho zakona si cestujuci mysli, ze on okrem policie nie je povinny tuto toznost nikomu inemu preukazovat....
Neveim čím to je, ale prečo si práve a len Žilinčania a železničiari musia myslieť, že každý šťastný majiteľ paušálneho predplatného cestovného lístka okamžite nastúpi do dopravného prostriedku a začne zúrivo, nepretržite a hoci aj bezcieľne cestovať, len aby mohol ZNEUŽIŤ dobrotu dopravcu?!
Presov plati rocne asi 50 milionov, Velky Saris 1,5 miliona. Cize obecne dotacie su po prepocte na jedneho Presovcana 537 Sk a na jedneho Sarisana 441 Sk. Preto je tam o dve koruny drahsi listok. Nie, DPMP urcite nezije zo zabezpecovania dopravy do deviatich obci. Aj ked prave tychto 9 obci tvori jediny rozdiel medzi DPMP a DPMZ - inak by bolo aj obyvatelstvo rovnako pocetne, aj uzemie obsluhovane trolejbusmi rovnako velke, aj ine veci. Kazdopadne ked tomu dobre rozumiem, Zilina pri vacsich dotaciach (75 mil) prevadzkuje mensiu siet za drahsie a uzivatelsky nepriatelskejsie cestovne. Kde je teda pes zakopany? Kde ma Presov "svojich ludi"? Kde je ta mafia, co Presovcanov zvyhodnuje?
Ano zas s tebou suhlasim, ked si pod tlakom, ze nemas prestupnu tarifu, tlacia ta do co najvacsieho mnozstva priamych liniek. A ked prvotne uspokojenie /tak, konecne sme ich do toho dokopali/ prejde, lebo rocny pocet vozokilometrov nie je nafukovaci, pride vytriezvenie z riedkeho intervalu. To je trvala pravidelna sinusovka. Teraz pride obdobie poziadaviek na husty, pravidelny zapamatatelny interval, ktory sa mozno aj zrealizuje - a za 5 rokov tu budeme mat opat poziadavku typu "vsak ja by som s tou MHD aj cestoval, keby mi isiel autobus/trolejbus/ presne o X,XX hodine, vsak mna ziadne pravidelnost aj tak vlastne nezaujima, lebo u nas vo firme sa robi na X-mu.
Pán kolega, ako odborník na MHD by ste mohli vedieť, že Nitra MÁ nástup všetkými dverami a od zavedenia MOC systému ho nikdy neprestala mať!!!
Na záver: Robte si čo chcete, ja tam NAŠŤASTIE nežijem a keby som náhodou aj žil, tak mám auto a mám na to, aby som ním aj denne dochádzal do práce. Vaše závery svedčia o tom, že máte všetko dokonale analyzované ale výxchádzate z nesprávnych predpokladov, takže zákonite aj výsledky musia tomu zodpovedať.
S Nitrou len pekne este par mesiacou pockajme... Ustupuje od blazniveho primatorovho napadu, ale od nastupu vsetkymi dverami s neobmedzenym poctom jazd to ma dalej, ako k ZA a BB systemu...
Tak po prve, co pises, ak si naozaj odborne fundovany, tak to je rana pod pas. Ak si odbornik len vdaka tomu, ze si niekdy kupujes cestovny listok, tak sorry. Ty predsa musis vediet, ze tych 17 korun zohladnuju okrem ineho aj priemernu prepravnu vzdialenost /v ZA cca 4-5 km/ a prepravnu dopravnu a casovu rovnomernost. A nie nerovnomernost pri preprave v spicke pri nakupoch na 1 zastavku.
Aby si ma konecne pochopil! Samozrejme, je mozne /!!!/ prakticky aj teoreticky pridat cestujucemu aj 1000 /!!!/ bonusovych jazd mesacne. Ale nie v dopravnej spicke, ale v sedle a nie na najzatazanejsich usekoch siete, ale napr medzi Strazovom a Zilinskou Lehotou. Presne tak, ako to robia telefonni operatori, ktori tieto minuty davaju /az na specialne vynimky/ v noci a cez vikendy.
Ale aby sa vam prave toto nevypomstilo. Pretoze aj keby v BA skusali to co tu v ZA, tak cestujuci neubudnu, ale v ZA sa jednoducho stane, ze cestujuci radsej sadnu na bicykel a alebo na vlastne nohy.
Veď o to ide, že sa mi vidí, že stále viac ľudí presadá na pešibus alebo bicykel. Tam smeruje žilinská MHD?
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Juraj
Dajme teda moznost cestujucemu si v dopravnej spicke a centralnej mestskej zone kartu oznacovat a mimo spicky a mimo centra nie. Prve, na co narazis, ze ta cestujuci obvini z obmedzovania, lebo jemu sa najlepsie jazdi na jednu zastavku alebo zadarmo v centre mesta v dopravnej spicke.
Druha nezrovnalost je ta, ze odjakziva, a uz v doprave nejaky rok robim, Statisticky urad vykazuje pocet prepravenych cestujucich pri mesacnom listku nie 42, ale 80 jazd.
Je samozrejme, ze dopravca sa musi snazit co najviac, co je pre cestujuceho vyhodnejsie. Ale nie su vsetci cestujuci rovnaki! Urcite su dolezitejsi platiaci cestujuci pred ciernymi pasaziermi alebo pred tymi, ktori si chcu prave vtedy, ked DP vozi do-z roboty-skoly platiacich cestujucich urobit naviac /zadarmo nad 80, dokonca 42! jazd/ v ramci "neobmedzenych" jazd prieskum trhu po 1 zastavke, kde maju lacnejsie rozky ci lepsie pivo. Prave preto robi rozne promo-akcie pre dochodcov, ze maju v sedle lacnejsie cestovne, aby si tuto spicku odbremenil.
No a k poslednemu - to je jednoducha matematika - staci si spocitat rocne naklady na MHD a podelit poctom cestujucich a prejdenymi vozokimometrami. Urobis si to aj bez kalkulacky a minimalne jedna vec ti vyjde viac ako 1 zastavka a nic ti nevyjde zadarmo.