...ano, najma ked si soferujes sam, s piatimi poldecami v hlave, vystupis a odstavis zadarmo auto pred zeleznicnou stanicou... boze moj... to je debata...
Nie, nefunguje to nikde, len všade na svete okrem ZA, BB, NR a pár SADistických a ČSADistických balkánskych prevádzok. VŠADE na svete sú predplatné cestovné lístky bez obmedzenia -tak v USA ako v Moldavsku.
Teraz suhlasim s tebou. Nebranime sa dat niekedy nieco zadarmo. Ale vtedy, ked to prevadzkovym podmienkam nevadi.Lebo aj to je o kompromise. Ked chcem nieco zadarmo, VZDY su s tym spojene nejake obmedzenia. Ked dam zadarmo rohliky, musim obmedzit a evidovat, ze to bude denne len napr 5 kusov. Ked chcem dat zadarmo na dovolenke deti do 15 rokov, urcite to nebude v juli a auguste, ale v juni a septembri. Rozumies? Vsetko ide, ale vsetko musi mat svoje mantinely. A zvlast veci zadarmo.
Prečo medzi 04. a 17. minútou? To je problém mať to tak, AKO VŠADE INDE okrem Budapešti, minútované od zastávky, na ktorje je CP vylepený?Ale inak, hovorím, Zsolna je čudná, všade inde to cestujúci plne akceptovali.
Re #4504 Juraj: ...no moje nadšenie bolo asi predsalen trochu predčasné.
Ako už napísali viacerí, vskutku nevidím žiaden problém v tom, aby sa tarifnými podmienkami stanovil za určujúci čas uvedený na CP. Pri uvádzaní jazdnej doby v minútach od _aktuálnej_ zástavky (tj nie od konečnej) pri trase linky to pre cestujúceho nebude o nič náročnejší úkon, než si v hlave prejsť, koľko zástavok chce precestovať.
Re #4509 Juraj: V Hannoveri ale narozdiel od Žiliny fungujú "vsjo rano socialistické mesačníky" #4507), rovnako ako v drvivej väčšine ostatného západného sveta, čo si si pri svojich cestách určite taktiež všimol.
Tamojšie mestá už pochopili, že mestská verejná doprava nie je o kalkulovaní voči zákazníkom, ale o snahe udržať pomer verejnej dopravy voči tej individuálnej aspoň trochu priaznivý. To bude zachvíľu veľmi veľký problém aj v Žiline. Pokiaľ sa bude naďalej v otázkach tarify inšpirovať pseudo-MHD miest ako je Banská Bystrica, môže sa tešiť na výrazný odliv cestujúcich, ktorí sa už do MHD nikdy, ale nikdy nevrátia.
Ja osobne si dlhé roky kupujem predplatný cestovný lístok v Bratislave a v tejto činnosti pokračujem aj v súčasnosti napriek tomu, že v niektorých obdobiach nejazdím MHD natoľko, aby sa mi predplatný lístok oproti jednorazovým reálne oplatil. Napriek tomu si ho kupujem, lebo mi poskytuje ten komfort jazdiť MHD kedy chcem a ako chcem.
Akonáhle by DPB zaviedol podobný tarifný systém, ako je v Žiline, MHD by som prestal jazdiť úplne. Ak si mám platiť presne toľko, koľko preveziem, rovnako dobre si môžem financovať individuálny automobil.
Žilina tak MHD pripravuje o pomerne výrazný motivačný faktor, ktorý by k systému mohol prilákať veľké množstvo cestujúcich inak využívajúcich individuálnu dopravu.
Osobne ma však na Žiline zaráža jedna vec, a síce oddanosť väčšiny Žilinčanov myšlienkam ich magistrátu. Napríklad čo sa tarify MHD týka, nielen, že niektorí nevidia zjavnú nevýhodnosť systému voči nim, ešte budú do krvi, hoc častokrát bez reálnych argumentov, "cezpoľného" presviedčať o tom, ako je ich systém výhodnejší (zdravíme Jozefa).
Vies, mam ho cmalo a malokedy, lem mam jeden jediny problem. Ako si si vsimol, snazim sa vzdy vo vacsej ci mensej vahe dbat na poziadavky a moznosti vsetkych troch stran: Cestujuceho, dopravcu aj dotovatela. A hladat rovnovahu a kompromisy /napriklad bonusove jazdy "zararmo" aj naviac, ale mimo spicky a centra apod./ v dnesnych tazkych ekonomickych podmienkach pre vsetky tri strany. Len mam jediny problem. Stale som presvedcovany, ze nie som v odbornej diskusii dopravakov, ale jdnostrannom monologu iba cestujucich, ktori si vyberaju iba hrozienka z roznych miest a vobec im nevadi, ze rovnake financne ci technicke obmedzenia su aj v inych druhoch komunikacii, napriklad v telefonii. Kazdy povazuje za uplne samozrejme, ze ked si kupim jeden karton jogurtov alebo dva, platim inu cenu podobne ako do 5 alebo nad 5 zastavok. Kazdy berie za uplne normalne, ze ked kurca za nakup nad 500 Sk davaju v Tescu vo stvrtok, sa ho nebudu tvrdo dozadovat v pondelok. Kazdy berie za uplne samozrejme to, ze ked si kupi 1500 bodov na vleky v Oscadnici, ze sa nebude vozit neobmedzene, ale si ich bude pekne bez reptania oznacovat. Kazdy uplne samozrejme toleruje volne minuty /aj to nie neobmedzene, ale len vo vyske 1,5 ci 2-nasobku mesacnych predlpatenych minut/, z e sa daju cerpat az po prevolani hlavnych minut a aj to len v sedle. Nezaznel tu ani jeden normalny realizovatelny navrh, aby napriklad DP umoznil na cipovych kartach prekrocit minuty vo vyske zaplatenych minut /t.j. pri 80tich este dalsich 80siat/, ktore by si mohol cesujuci cerpat v dopravnom sedle alebo nieco podobne. Kazdy chce maximum, zadarmo, dned, bez kontroly a evidencie. To je naraz trochu vela podmienok a nie su realizovatelne. Nikde, v ziadnej oblasti zivota to takto nefunguje a mnohi maju nazor, ze prave a iba v MHD to takto fungovat musi.
Pri nákladoch 17 km na priemernú cestu v dĺžke 4-5 km je potrebné cestujúcim zakúpiť autá a dotovať im ich prevádzku, zrušiť MHD, pretože náklady na cestu autom sú cca. 5,- SKK/km vrátane fixných nákladov (nákup auta, servis, poistenie, pneumatiky ,oleje...
Bohuzial to nie je podobna logika ale tvrda prax. Najvacsie problemy su prave u cestujucich so zlavou a aby nebol bezpravny stat revizori sa obracaju na policiu o zistenie totoznosti. Bodaj by to tak nebolo...
Ale... aby bolo jasno. Ja na Vas nechcem utocit ani nic take. Vam sa podarilo za enormne kratky cas vystavat enormne rozsiahlu trolejbusovu siet, a to nie za sociku, ale teraz, co teda uprimne obdivujem odkedy sa to podarilo. Dokonca zhruba rok som v Ziline dokopy byval (1997 a 99) a Zilina (okrem vtedajsieho nesvaru, SADistickeho formatu cestovnych poriadkov, ktory uz nie je) sa mi velmi pacila, mozno som ju dopravne staval aj nad Presov. Ale odvtedy to nejak klesa.
Ved si vezmite, ze paralelne s Vasim sucasnym systemom (cipove karty) by bezal aj system casovych listkov. Ked sa to dalo dotujucemu nejako uctovne vykazat v roku 1997, dalo by sa asi aj dnes. A tak by si kazdy kupil podla svojho gusta: ten kredit, lebo cestuje obcas, a ten zase pausal, lebo cestuje denne a tak, ze musi presadat. Tym by sa po tarifnej stranke razom stala Zilina zakaznicky najdokonalejsou tarifou - na Slovensku urcite, ale aj v blizkom zahranici. Konecne by pristup MHD (ktoru pouzivam denne) k zakaznikovi aspon v jednom meste pripominal pristup mobilneho operatora (ktoreho tiez pouzivam denne) k zakaznikovi. Je to trosku krivolake prirovnanie, lebo hoci obe veci potrebujem denne, v MHD si nemozem vybrat konkurenciu (BB a jej Horucu strelu zanedbame). Je to tak, akoby v nejakej krajine monopolny mobilny operator nutil vsetkych pouzivatelov do nakupovania predplatenych kreditov. Tym samozrejme ucinne zhora reguluje pouzivatelov v pouzivani sluzby.
A preco sa tak branite poskytnut obcas nieco zadarmo? napriklad prave tym, co si kupili mesacnik? Dat im najavo "kupili ste si akoby x ciest - co najazdite naviac, je na vas?" Ja viem, ze na rozdiel od mobilistov ste dotovana firma s istymi zavazkami voci dotujucemu. Ale prave Vam i tomu dotujucemu by malo ist o to, aby bola mobilita obyvatelstva co najvyssia za sucasneho co najvyssieho pouzitia verejnej dopravy. Taketo "pseudo-mnozstevne-zlavy" predsa nielen nalakaju viac ludi do MHD, ale v konecnom dosledku prinesu aj tie zisky! Pretoze ono sa najdu aj taki, co si to predplatia a tych 41 (alebo 50, alebo 60, alebo kolko uznate za vhodne nastavit) jazd, ktore si akoby predplatili ... jednoducho nevyjazdia verte, stava sa to bude viac ludi v MHD, viac spojov, vyssie prijmy - proste cely rozsah dopravy vzrastie.
Precitaj si predosle prispevky pred 3-4 stranami. Nedala, vtedajsie palubne pocitace SRD 2000 to oproti dnesnym modernejsim SRG 3000 neumoznovali. Podarilo sa v nich sice zmenit maximalnych stvrtrocnych 250 jazd na malych elektronickych 2500 bodov, co by umoznovalo pri prestupe odcitavat aj necele jazdy, alenapr 0,6 jazdy, ale nedal sa do toho zaroven namontovat casovy interval na prestup. Teraz pri SRG 3000 to uz pojde.
Uz viem ako to myslis, ale napr. v Prahe to nie je tak, ze by v CP boli zastavke minutovane od prvej, ale iba od tej, kde je CP vyveseny. A vtedy to nie je problem.
Skusali sme to pred par rokmi aj v Ziline. Mam to kdesi aj odlozene, ale stretlo sa to s MIMORIADNE negativnym ohlasom u cestujucich. Chceme vraj od neho, aby si zaplatil cestu, orazil listok, riadil sa podla nasich a nie jeho hodin a este aj odrataval cas medzi napr 04 minutou z Obchodnej a 17-tou minutou na Hlinskej. Tak to je hadam privela!
Mas pravdu, plne s tebou suhlasim. Neplati to na zlavnene listky a pouzivat to moze v rodine ci firme hocikto. Urobili sme takyto pokus v Ziline a predali sme za rok 6 /sest!/ takyto listkov.
Problem je totiz v tom, ze kazdy by /co je sice ludske/ najradsej cestoval na neobmedzeny pocet jazd, s co najvyssou zlavou, kedy chce, najma v dopravnej spicke. Noa a kompromis je niekde uprostred. Ale kompromisom je kompromis preto, ze kazdy musi trochu v niecom ustupit.
Ani jedno nie je argument hodny teba - pokial je to v sulade so zakonom, tak si cestujuci moze mysliet co chce. Pokial sa mu to nepozdava, nikto to od neho vyzadovat nebude, ale vzdava sa moznosti cestovat so zlavou. Podobnou logikou by sme velmi rychlo prisli do bzepravneho statu.
Snazis sa uvadzat logicke argumenty a niekde mas aj pravdu, ale:
Dajme teda moznost cestujucemu si v dopravnej spicke a centralnej mestskej zone kartu oznacovat a mimo spicky a mimo centra nie. Prve, na co narazis, ze ta cestujuci obvini z obmedzovania, lebo jemu sa najlepsie jazdi na jednu zastavku alebo zadarmo v centre mesta v dopravnej spicke.
Druha nezrovnalost je ta, ze odjakziva, a uz v doprave nejaky rok robim, Statisticky urad vykazuje pocet prepravenych cestujucich pri mesacnom listku nie 42, ale 80 jazd.
Je samozrejme, ze dopravca sa musi snazit co najviac, co je pre cestujuceho vyhodnejsie. Ale nie su vsetci cestujuci rovnaki! Urcite su dolezitejsi platiaci cestujuci pred ciernymi pasaziermi alebo pred tymi, ktori si chcu prave vtedy, ked DP vozi do-z roboty-skoly platiacich cestujucich urobit naviac /zadarmo nad 80, dokonca 42! jazd/ v ramci "neobmedzenych" jazd prieskum trhu po 1 zastavke, kde maju lacnejsie rozky ci lepsie pivo. Prave preto robi rozne promo-akcie pre dochodcov, ze maju v sedle lacnejsie cestovne, aby si tuto spicku odbremenil.
No a k poslednemu - to je jednoducha matematika - staci si spocitat rocne naklady na MHD a podelit poctom cestujucich a prejdenymi vozokimometrami. Urobis si to aj bez kalkulacky a minimalne jedna vec ti vyjde viac ako 1 zastavka a nic ti nevyjde zadarmo.
Iste, ale ked si vezmes, napr. v r 1999 som bol este s MHD nanajvys spokojny - stacilo mi pamatat si par intervalov a mohol som cestovat cely dne bez toho, aby som musel studovat CP. Pokial ta hustota a jednoduchost intervalu, aka bola vtedy, niekomu nestacila, nech chodi po svojich. Ale neda sa to zdovodnovat tak, ze nebudeme to teraz menit, lebo by chceli este vaic.
A nedala sa hned v zaciatkoch zaviest ta prestupna tarifa a usetrit teraz sebe aj cestujucim vsetky tieto problemy?
2/ Dopravca je sice opravneny preukazanie totoznosti pozadovat, ale podla uplne ineho zakona si cestujuci mysli, ze on okrem policie nie je povinny tuto toznost nikomu inemu preukazovat....
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Juraj