Reply on: Juraj #4617:
Chápem, že v slovenskej realite má na výslednej podobne verejnej dopravy častokrát hlavný podiel "viny" magistrát a držím palce v hľadaní optimálneho stavu.No ešte raz (už si začínam pripadať ako nejaký obmedzený populista): Prečo v Prešove ten systém funguje k plnej spokojnosti ako magistrátu, tak cestujúcich a zdá sa, že celá verejná doprava tam prežíva rast, kdežto v Žiline, v systéme, ktorý je spravodlivý pre cestujúcich a zároveň umožňuje maximálnu kontrolu prostriedkov zo strany dotujúceho, všetko nasvedčuje tomu, že verejnú dopravu čaká stagnácia?
V čom je ten rozdiel? Len vo vôli prešovského magistrátu dôverovať dopravnému podniku o čosi viac, nebuzerovať ho vyžadovaním tabuliek za každý spoj a nechať mu voľnejšiu ruku v tvorbe tarify a linkového vedenia?
A ešte si dovolím zopakovať svoj argument pre predplatné cestovné lístky: Píšeš, že cestujúci by ich zneužívali a cestovali verejnou dopravou práve vtedy, keď je najviac zaťažená a že voľné jazdy áno, ale len mimo špičky.
A nie je to náhodou tak, že cestujúci by v špičke prejazdili presne tých 42-či-koľko jázd, ktoré by si zaplatili v cene predplatného lístka a tie zvyšné jazdy zadarmo by teda jazdili mimo špičky vo svojom voľnom čase? Veď aj oni niekedy musia byť v práci/škole...
Mimo špičky by ten spoj musel ísť tak či tak (minimálna obslužnosť), prítomnosť cestujúcich, hoc podľa tejto logiky "vezúcich sa zadarmo", by pomyselnú rentabilitu spoja a jeho zmysel len posilnila.
Na dôchodcov využívajúcich MHD spravidla v špičke zatiaľ asi nenašli liek nikde. Jedine im zrušiť zľavu v špičkách pracovných dní. Nikto ich obmedzovať nebude -- môžu cestovať aj v špičke, tak ako bežní cestujúci, za plné cestovné...
Nechápem však jednu vec, a síce ako môžem niečo, čo mi je legálne poskytnuté, "zneužívať". Toto je podľa mna mierne zvrátená logika, ktorou sa vyznačuje najmä Zločinecká spoločnosť a v niektorých aspektoch, bohužiaľ, aj DPMŽ.
Zľavu by som zneužíval v tom prípade, kedy by som jazdil na študentský lístok s falošným študentským potvrdením. Alebo keby som sfalšoval potvrdenie o invalidnom dôchodku. Ako však môžem zneužívať niečo, na čo mám podľa tarify plné právo?
Toto nie je hádanie sa o slovíčka, to je o prístupe k zákazníkovi. Ak na mňa ako na zákazníka okamžite hľadia ako na potenciálneho luhára a podvodníka, môžem sa ja na takú spoločnosť trikrát...
Z rovnakého dôvodu si napríklad nikdy nekúpim žiadne protipirátsky chránené hudobné CD, lebo systémy ochrany nielen, že znižujú kvalitu prehrávania (v podstate sú založené na zámerných chybách v zázname), nedovoľujú mi za normálnych podmienok si napríklad ani pustiť mnou legálne zakúpené CD na počítači.
Čoraz viac mám preto pocit, že v Žiline nejde o peniaze, ale len o prístup (či obmedzenosť) zodpovedných ľudí na magistráte. Pokiaľ tí nepochopia, že pozerať sa na cestujúcich ako na tých, čo chcú zneužívať dotácie magistrátu (Ostatne, odkiaľ ale magistrát tie dotácie berie? Nie náhodou od samotných daňových poplatníkov, teda cestujúcich?) je ZVRÁTENOSŤ, žilinská verejná doprava bude od optima navždy ďaleko...
Jakub