VozidláElektričkyČKD Tatra K2 › #7086

Evidenčné číslo:7086
Typ: K2YU
Výrobca: ČKD - Tatra Praha
Výrobné číslo: 172203
Rok výroby: 1983
Sprevádzkovanie: 1.5.1983
Odstavenie z premávky: 30.6.2009
Vyradenie: 2009
Nadobúdacia cena: 745 020 Kčs
Depo: Krasňany
Informačný systém: BUSE BS 100 (od 1999)
BUSE BS 200 (od 2005)
Iné údaje: Vozeň bol získaný zo súbehu pre Juhosláviu, pôvodne dodaný s podvozkami pre rozchod 1435 mm (určené pre Brno), úzkorozchodné podvozky získané z náhradných dielov.

Vozidlo bolo po vyradení z prevádzky (7/2009) zachované, avšak bez možnosti príležitostnej premávky, keďže jeho technický preukaz dostala novostavba K2S #7134.
Posledné záznamy o vypravení:
21.4.2009 3/3
7.4.2009 3/6
31.3.2009 3/7
9.1.2009 13
26.11.2008 14/5
15.11.2008 12/4
23.4.2008 13/2
12.9.2002 3/8
30.8.2002 3/5
18.4.2002 11/1
Všetky záznamy o vypravení

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Čo sa s ňou plánuje, keď už nemá papiere?
Reakcia na: upravovač fotiek #2:
Mne to ani nepríde až také sci-fi, vedel by niekto povedať, či by to bolo technicky možné zrealizovať (nebol by problém s kĺbom)? Ďalšiu starú K2 ako historičák podľa mňa netreba (keď tak by sa mala potom zachovať nejaká K2S, ak by sme chceli ďalšiu K2), takže rekonštrukcia K2 na kabriolet by asi dávala väčší zmysel, ako ďalší historičák. Potom by nám chýbal už len "kabriotrolejbus" a mali by sme to komplet. 😃
Reakcia na: Urbanway 2423 #3:
Neviem, asi bude reálnejšia prestavba na K5, teda aspoň dizajnovo a funkčne (obojsmernosť), pričom nebude 100% odpovedať pôvodnej K5 čo sa elektrickej výzbroje týka. Taktiež jej asi ostanú piesočníky (a doplnia sa aj pre smer "dozadu").
Reakcia na: upravovač fotiek #4:
To si naozaj počul, že DPB ju chce prestavať na K5?
Reakcia na: Urbanway 2423 #5:
Kto je "DPB"?
Reakcia na: upravovač fotiek #6:
Myslel som tým, či má táto K5 jazdiť (a byť opravená) v Bratislave.
Reakcia na: Urbanway 2423 #7:
Nie.
Reakcia na: Urbanway 2423 #3:
S klbom by mozno az taky problem nebol, ale s uhlikom padajucim na cestujucich uz asi ano.
Reakcia na: IBBI #9:
Uhlík by nemusel byť problém, ak by sa použilo ,,Sarajevské" umiestnenie zberača na konci vozidla (ako je na obrázku v sci-fi)
Reakcia na: IBBI #9:
Veď práve preto by bol ten zberač na zadnej časti, čo by snáď nemal byť technický problém.
Podľa mňa ju predaju a dopadne podomne ako 8133 lebo do šrotu jej škoda
Reakcia na: ChristianSK #13:
Tom, že nemá papiere, dnes nie je problém, tie sa dajú pri dnešnej zostave drážneho úradu vystaviť - voz existuje, má nejaké výrobné číslo, rok výroby, na základe toho sa to dá. Osobne si myslím, že 317 by mala zostať ako historická a 7086 by mohla byť ako nostalgická - teda v občasnej premávke s cestujúcimi. Napríklad cez víkend na e-1 ako negarantované poradie - trebárs v lete cez víkend.
Reakcia na: Mhr1 #14:
Súhlasím. Humpľovať súčasné historičáky na pravidlené nostalgické jazdy je blbosť. 215, 317 a 275 by mali byť klenotmi, o dvojosákoch nehovoriac. Pre nostalgické jazdy by mali byť tramvaje vybavené tarifným systémom, aby mohli jazdiť za bežnú trarifu v rámci IDS BK. Ideálne vozne sú: 7086, 7610 (sólo) a ak chceme T2, tak jedna je k dispozícii a už 15 rokov stojí vo vozovni autobusov v Ústí nad Labem, pričom nádej na jej opravu, alebo aspoň riadne zakonzervovanie, je malá:
https://seznam-autobusu.cz/vuz/11215
Túto T2 by mal DPB kúpiť, opraviť (kľudne ako T2R - s výzbrojou z T3), prečíslovať na 225, vybaviť tarifným systémom a šup na nostalgické jazdy. Okrem toho na nostalgické jazdy humpľovať aj 9TrHt 53 (dosadiť tarifný systém) a 14Tr 6310 alebo 6311 (podľa toho ktorá je v lepšom stave a s pôvodným červeno-krémovým náterom a odstránenými elektronickými transparentami) a z autobusov na tento účel spraviť 1512 (opraviť, odstrániť elektronické transparenty, dať do pôvodého laku a aktualizovať tarifný systém), 1414 (dosadiť trarifný systém) a prípadne aj 4806 (opraviť a aktualizovať tarifný systém).
Reakcia na: upravovač fotiek #15:
Nalejme si čitého vína.
Nostalgické jazdy sa konajú naozaj len párkrát za rok, a už dnes je problém čo na ne poslať, lebo jednoducho nielenže nie sú kapacity / vôľa / financie renovovať odstavené vozidlá do podoby funkčných historičákov, ale aj existujúce historičáky majú často to najlepšie za sebou. Kedy bol naposledy vonku 3702? Kedy je v pláne riešiť v 9Tr diery pri podbehoch, ktorými vidno von? Atď. atď.
Naozaj je v tejto situácii nejaký priestor hrať sa na udržiavanie dvoch električiek rovnakého typu?
Reakcia na: Viko #16:
Choď do Viedne alebo Prahy alebo Budapešti vysvetliť im, že načo majú vaicero historických vozňov rovnakého typu, že nostalgické jazdy sa konajú iba pár krát do roka (alebo takmer vôbec počas pandémie). Bratislava nie je Viedeň, ani Praha, ani Budapešť. Súhlasím. Nemáme taký rozpočet. Nemáme ani rozpočet na úrovni obyčajhného Brna. To ale neznamená mať malé ambície. Čo najhoršie sa môže stať? Akurát to, že nič ďalšie okrem 2881 a 6617 nebude, možno spojazdní Oerlikon a možno sa spraví Studánka a T3M, ale to je defacto súčasný variant. Samozrejme, 2881, 6617, 52 (Studánka) a 7610 by mali mať prioritu. Ale to neznamená že by sme nemali mať ambície a návrhy, ako sa priblížiť Prahe, Viedni, Budapešti. Nikdy sa im nevyrovnáme, ale to neznamená že by sme sa nemali snažiť sa im priblížiť.
Reakcia na: upravovač fotiek #15:
1512 by podľa mňa mala zostať v kinderkovom nátere. Hnedých Ikarusov 2xx existuje dosť a ešte sa k ním pridá aj 2881, ale 283 po GO s BUSEčkom je rarita, a mala by sa zachovať v tom stave.

Veľká škoda že ten voz bol prevádzkyschopný po vyradení a teraz už nie.
Reakcia na: Andrej #18:
Koľko hnedých kĺbových "starých" Ikarusov je na Slovensku prevádzkyschopných? Koľko je ich dochovaných? Tiež som bol názoru, že 1512 by mala byť v stave pri vyradení. Ale prehodnotil som to, aj na základe argumentov jedného človeka, ktorý pre históriu spravil oveľa viac ako my všetci dokopy. Hnedý Ikarus 283 má svoje miesto a opodstatnenie v zbierke. Kde inde taký majú? Ani v Maďarsku o žiadnom neviem. Majú tam jediný zeleno-biely v Tatabányi a aj ten má 2. dvere posunuté o jedno okno dopredu, lebo má inak riešený motor a odlišnú 2. nápravu. Možno v Moskve majú nejaký "odložený" 283.00 s dverami rovnako ako v Bratislave, ale to je mimo civilizovaného sveta. Ikarus 283.01, ktorý máme, má mimoriadne vysokú historickú hodnotu, najmä ak by bol v stave po dodaní. Verím, že jeho pravidelná výprava na nostalgickú linku by vedela generovať nejkých tých turistov, ktorí by v Bratislave minuli svoje peniaze. Spraviť 1512 do stavu ako na tejto fotke:
https://imhd.sk/ba/galeria-media/64/Ikarus-283/1419/2516-v-p%C3%B4vodn%C3%BDch-farb%C3%A1ch
je v silách DPB. Len sa k tomu musí odhodlať. Má svoje miesto v zbierke aj s Ikarusom 280.08 2881. Ten by mal byť naozaj "cukrík", ktorý DPB vypraví naozaj mimoriadne. Určite nie na bežné humpľovanie na nostalgickej linke (ale občasne - povedzme 2 krát do roka - sa tam objaviť môže).
Reakcia na: upravovač fotiek #19:
Otázne je, koľko bežných fanúšikov dopravy (nie pravých šotoušov) vie, že Ikarus 283 je niečo extra. Na prvý pohľad totiž vyzerá ako Ik 280 s dvojdielnymi dverami. Z môjho pohľadu je teda lepšie mať jeden klasický bordový Ik 280 a 1512 nechať v tomto nátere, než mať dva podobné bordové ikarusy.
Reakcia na: TomJ #20:
Dovolím si to otočiť. Koľko bežných ľudí si všimne rozdiel medzi hnedým Ikarusom 280 a hnedým Ikarusom 283? Práve z tohto dôvodu som za hnedý 283, lebo na nostalgických jazdých ho veľa bežných ľudí bude identifikovať ako "ten hnedý kĺbový autobus, ktorý tu jazdil v stovkách kusov". 2881 bude skutočným klenotom a cukríkom v zbierke DBP. Sú to rôzne autobusy, rôzne typy, aj keď sa podobajú.
Reakcia na: upravovač fotiek #21:
Ja by som povedal, že pre bežného cestujúceho je každý autobus rôznej farby iný a pri historických vozoch podľa mňa platí, čím viac typov (rozumej aj rôznych farebných prevedení), tým lepšie.

Aj tak sa ale obávam, že keď budeme mať 2881, tak sa asi tak skoro nebude investovať do 1512. Okrem opravy historičákov by sa ale mala riešiť aj prekrytá odstavná plocha, pretože bez nej sa opravené kusy budú zbytočne ničiť.
Reakcia na: Urbanway 2423 #22:
Parkovanie historických vozidiel by sa malo riešiť bez ohľadu na osud 1512. Ak by bola 1512 vo farbách po GO, tak ti môže niekto vytknúť 4806ku, že načo, že vyzerá rovnkao ako 1512. A tak isto 4122. Ak by to malo byť iba o náteroch, načo potom vôbec 275? Však náter má rovnaký ako 215. Ináč investície potrebné na 1512 sú rádovo nižšie než investície potrebné pre 2881.
Reakcia na: upravovač fotiek #23:
T2 a T3 sú podľa mňa dosť odlišné (čelo je úplne iné na prvý pohľad) oproti IK 280 a 283. V prípade nostagickej linky je vždy dobré mať viac ako jeden voz z jedného/podobných typov, aj keď nebudú v rovnakom nátere. Keď máme skrátka viac vozov jedného/podobného typu, tak by mali byť v rozdielnom stave (po dodaní, pred vyradením), aby sme nemali toľko rovnakých vozov.
Reakcia na: upravovač fotiek #19:
V Kosiciach maju 4082 (a mozno aj 4085, neviem ci ten planuju spravit do stavu po dodani). U nas bude 2881. V nedalekom Cesku je Brnianska 2090, Praha momentalne opravuje ich 280ku a este k tomu je ich dost aj v sukromnych zbierkach.

https://seznam-autobusu.cz/seznam?prov=1&vyrobce=ikarus&typeOrMainTypeLikeArray%5B0%5D=280

Ja neviem ako ty, ale ked to porovnam s tym, kolko elektriciek typu T3G prezije vyradenie v najblizsich rokoch, tak sa mi toto zda ako celkom slusny pocet vozov. Zas musime sa zmierit s tym, ze nebude realne zachranit vsetko.

Ak chceme spravne interpretovat historiu, musime to urobit zo vsetkych uhlov. Pre tento dovod som odporca nazoru, ze historicak 15 TrM nepotrebujeme, lebo je v podstste to iste ako 15 Tr, len s modernizovanym celom (ja si myslim ze ovela dolezitejsie by bolo zachovat Bratislavsku 15 TrM nez 15 Tr). GO Ikarusov 283 bola vymyslena kvoli financej krize, vdaka comu musel DPB predlzit zivotnost autobusov ktore nikdy nemali tak dlho jazdit. Ako by mala buduca generacia tuto skutocnost pochopit? Ake vozy boli opravene, a co obnasala oprava?

Generalkovanych ich bolo viac ako polovica, jazdili v tom sate dlhsie nez v hnedom, riesenie instalacie panelov BUSE bolo tiez unikatne, a existujuce 283ky su jedini existujuci zastupcovia tejto myslienky. Proste je to etapa historie, ktora by nemala zastupcu keby 1512 bola prerobena do povodneho stavu.

Ako pisal TomJ, verejnosti su rozdiely medzi 280 a 283 nepodstatne, a neviem ani ako by DPB mohol finance odovodnit narocnu rekonstrukicu 283ky do takmer identickeho stavu ako ten voz, na ktorom chce prave teraz minut skoro 100,000 eur. Aby sa nestalo, ze nejaky genius 1512 zosrotuje, lebo "vsak Ikarus 2xx uz mame!"

4806 / 4827 a 275 / 215 do toho nemiesajme, to su uplne odlisne typy vozov. Ja ale mam obavy, ze opravit aj 415 aj 435 nebude realne.

Ja suhlasim, ze 2881 by sa nemala nicit na nejakej historickej linke, ale to nepovazujem za adekvatny dovod zmazat historiu druhej polovice 90 rokov.
Reakcia na: upravovač fotiek #17:
Len aby sme potom nedopadli ako tá Praha, ktorá má odloženú električku takmer z každej série, ale autobusy sa im v nejakom rozumnom počte furt "nezmestia" do múzea, do depa, do rozpočtu... Keď raz bude na oživenie 7086 rozpočet a vôbec podmienky, tak nech sa vytiahne s depa a rieši čo s ňou, dovtedy by iba zbytočne kradla pozíciu dôležitejším historičákom.
Reakcia na: Andrej #25:
V princípe budem rád, ak sa 1512 vôbec zachová a bude pojazdná. Je mi jedno v akom nátere/stave. Len aby bola. Je to unikátny autobus. 2. polovica 90. rokov je typická pre Ikarusy 4xx. A ak by som si mal vybrať medzi 415 a 435, tak beriem 435 s tým, že 415 by ostal ako nepojazdný exponát.

Súhlasím aj so zachovaním 15TrM a nezachovaním 15Tr. 15TrM bolo viac. 6617 je určite vhodnejšia než 6607, čo je hnilý vrak.
Reakcia na: Viko #26:
Praha je v istých veciach až opačný extrém. Viď K2 8133. To u nich nikdy nejazdilo a idú do toho. To je ako keby som do Bratislavy chcel dostať PCC P-1. O jednom viem, úzkorozchodom, kompletnom (predrenovančý stav). Ročník 1938:
https://www.flickr.com/photos/busdudedotcom/13499915114
Originálne úzkorozchodné podvoky PCC je možné upraviť na metrový rozchod:
https://www.bus-planet.com/bus/pictures/Egypt/Egypt-rail/KR-0008.jpg
https://img-fotki.yandex.ru/get/28/132217191.35/0_165be5_e5f76180_orig
https://img-fotki.yandex.ru/get/16159/132217191.36/0_165bf3_1af8ba64_orig
O neičo menšia "vtákovina" (ale stále "Pražský" úlet) by bolo vyrobiť zo 7086 repliku K5AR:
https://transphoto.org/photo/14/64/88/1464881.jpg
Reakcia na: upravovač fotiek #28:
Praha ale nemyslí 8133 ako svoj historický voz, ale má ju do zbierky reprezentujúcu výrobu v Ringhofferi - ČKD Tatra na Smíchove. Majú T1, T2, T3, T3SU, T3SUCS, T3M (vlastne aj T4 - ale tá má iný účel), T6 i KT8. Takže im chýba už len K2 do ucelenej zbierky "Tatrováckych" električiek. 8133 dostane číslo 7000. Toto číslo mal prototyp K1, keď sa skúšal v Prahe. Takže logiku to má.
Reakcia na: Mhr1 #29:
A je DPP technickým múzeom alebo dopravcom? Logiku to nemá, je to len a len šoto. Do ucelenej rady im chýbajú aj T5 či KT4. Dokúpia aj to?
Reakcia na: Jak44 #30:
DPP prevádzkuje aj múzeum v priestoroch Vozovne Střešovice
https://www.dpp.cz/zabava-a-zazitky/historie-dpp/muzeum-mhd
Reakcia na: 3pa3ck3 #31:
Podnikové múzeum. Stále neviem čo má K2 s DPP.
Reakcia na: Jak44 #32:
Nech to je ako je, my nemáme nič.🙂
Reakcia na: upravovač fotiek #27:
Suhlasim aj o vybere medzi 6607 a 6617, aj so zachovanim druheho Ikarusu 4x5 ako nepojazdny exponat. Myslim ze taketo riesenie aj pre 6607 by nebolo od veci. Kludne nech sa zachova, ale ak nieco bude jazdit tak za mna 15 TrM.

Nielen ze ich bolo viac, ale tu zase ide o princip ze historiu treba interpretovat z kazdeho uhla. 15 TrM boli od dodania poslednych 15 Tr v 1992 do dodania 21 Tr v 2004 jedine novinky v trolejbusovej doprave, aj po vyradeni museli zaskakovat za trolosory, a v septembri tu budu jazdit dlhsie nez 15 Tr. 6617 by bol podla mna najvhodnejsi vyber, lebo je v originalnom stave a reprezentuje dve serie tychto trolejbusov. 15 Tr na druhej strane je len dlhsia verzia 14 Tr, ktore boli typickejsie a su viac zazivane, a su tiez reprezentovane v zbierke historickych vozidiel. Pekne su to vozy a keby sme boli v Prahe alebo v Brne tak by som nic nehovoril, ale ak ma byt vyber medzi pojazdnou 15 Tr a 15 TrM, tak za mna na 100% 15 TrM.
Reakcia na: Jak44 #30:
Do ucelenej zbierky tramvají z produkcie ČKD Tatra im toho chýba viac. Okrem T5C5 či KT4, ktoré si napísal, sú to T6B5, T6A2 a T6A5 so skladacími dverami v červeno-krémovom nátere.
Reakcia na: Jak44 #32:
To isté ako napr. K5AR. 😊
Reakcia na: Andrej #34:
6617 je najvhodnejší, súhlasím. Ak bude miesto pre skladovanie 6607, tak prosím, nech sa skladuje. Z praktického hľadiska bude jednoduchšie mať dve pojazdné 14Tr (miesto spojazdňovania 6607). Jedna 14Tr k 53 pre nostalgiu (dva historické trolejbusy na humpľovanie) - stačí premaľovať jednu z dnes pojazdných 14Tr 6310 alebo 6311 do pôvodného náteru, podotýkam odlišného od pôvodného náteru 67 (6207) a vyhodiť transparenty. Historičák prakticky za cenu laku + vyhodenia transparentov a dosadenia pôvodných plastových tabúľ.
Reakcia na: upravovač fotiek #37:
Za mňa určite radšej zachovanie 6607 ako 6617 (ak by mala byť len jedna), 6617 je rovnako hnilý vrak ako 6607 takže náklady na opravu by mali byť podobné. A nesúhlasím ani so 6310/6311, ak už máme mať dve 14Tr tak určite by väčší zmysel dávala 8144 (samozrejme za predpokladu, že nie je prehnitá).
Reakcia na: mirec240 #38:
Ak už má zostať aj 15TrM tak by som vybral nejakú červenú po GO, ktorá má od GO najmenej nabehané.
Reakcia na: mirec240 #38:
6617 je v oveľa lepšom stave ako 6607. 8144 kľudne, ak je v dobrom stave a má ešte stále pekný interiér, ako v roku 2009.
Reakcia na: Jak44 #30:
V princípe - ak majú na to miesto, tak prečo nie? T5 by verejnosť naozaj nerozoznala od T6 a KT4 - ktohovie? Zatiaľ sa o tom nehovorí.
Reakcia na: upravovač fotiek #35:
Zasa nepreháňaj 🙂
Reakcia na: Mhr1 #41:
Ale šotouši, pre ktorých sa to celé robí, to určite rozoznajú. Tvrdiť, že verejnosť, teda "bežní vlčáci" by nerozoznali KT4 od T6A5 podsúva, že verejnosť je fakt hlúpa a slepá. Iste, nájdu sa ľudia, ktorí by ten rozdiel nevideli ani keby si im ho ukázal. Tak ako sa nájdu ľudia, ktorí budú voliť Kotlebu a pod.
Reakcia na: Mhr1 #42:
Obávam sa, že v Prahe chcú len dizajnovo nadčasové "staré dobré tramvaje". A nie krabicoidné výrobky z ČKD Tatra.
Reakcia na: upravovač fotiek #43:
Ja som vôbec nemal na mysli KT4 a T6, ale rozdiely medzi T6B5, T6A2 a T6A5.
Reakcia na: Mhr1 #45:
Aha, v poriadku.
Reakcia na: Mhr1 #41:
T6A2, T6A5 aj T6B5 (len platňové zatiaľ) si môže šotoverejnosť v čele s Ing. Šotošurovským pozrieť pekne pokope v Sofii.
https://zdopravy.cz/brno-opravi-historicky-trolejbus-skoda-9tr-za-dva-roky-vyrazi-na-retro-linky-104063/

Ako som písal, Bratislava môže takto využiť 53. Dať do nej tarifný systém. Doplniť 14Tr 8144 (tento návrh v diskusii padol a plne ho akceptujem). Nech to kľudne jazdí a "humpľuje" sa za bežnú tarifu. Trasa? Napr. Búdková - Zimný štadión cez Americké nám. Uvidíme ako sa osvedčí. Pre tramvaje K2YU 7086, T3M 7610 a "T2R 225" v trase linky 13 a autobusy 1414, 1512 a 1306 na trase HLST - Holíčska napr.
Reakcia na: upravovač fotiek #48:
Podľa mňa by ani nebolo treba vytvárať špeciálne linky pre historičáky. Električka by mohla jazdiť na 1 (to je v podstate tá 13), trolejbusy na 47 a autobus na 29. Tieto linky by boli aj celkom atraktívne pre turistov a to bez potreby navýšenia výkonov.
Reakcia na: Urbanway 2423 #49:
Bez navysenia vykonov by to tak ci tak neslo, tieto vozy by museli jazdit na vlozenych poradiach a nemohli by nahradit NP vozy.
Reakcia na: Andrej #50:
Prečo nie, veď ak by išiel jeden VP spoj za hodinu, tak by si stále mohol ten, kto potrebuje, počkať na druhý spoj (aj keď na tej 29 by tie vložené spoje po Devín celkom dávali zmysel)? Dôchodcovia a ZŤP si podľa mňa aj teraz počkajú na NP električku, niektorí (nemyslím vozíčkarov) zase kľudne nastúpia aj do VP električky.
Reakcia na: Urbanway 2423 #51:
Na L1 by to mozno slo, mne skor ide o L29 a L47, na ktorych su uz teraz desive intervaly.
Reakcia na: Urbanway 2423 #49:
Tie vozy nespĺňajú štandardy kvality. Nie sú nízkopodlažné ani klimatizované a majú vysoký vek. Mali by mať vlastné linky pre ktorú budú výnimky čo sa vozového parku týka. Ak je na nejakej linke garantovaná nízkopodlažnosť, tak tam historičák (ak to teda nebude nízkopodlažný historičák) nemá čo robiť. Jazdiť mimo poradia ako vložené spoje je tiež blbosť.
Reakcia na: upravovač fotiek #53:
Chcelo by to niečo podobné ako je v Prahe linka 23 - teda linka, na ktorej jazdia iba staršie typy vozidiel a je atrakciou sama o sebe, avšak súčasne funguje ako posilová doprava do turisticky zaujímavých lokalít.
Reakcia na: 3pa3ck3 #54:
A účel by bol aký? Máme prebytok nevyčerpaných vozokilometrov? Prebytok retrovozidiel a retro náhradných dielov? Sú tu vzdialenosti, ktoré by turisti neprekonali peši; resp. destinácie, ktoré skupinám nepokryjú kadejaké objednané vláčiky rovno od autobusu/lode?

Lebo teda mňa ako individuálneho turistu nikde v Európe nenapadlo skúmať, či tam náhodou nejazdí nejaká retroposila, tak si neviem celkom predstaviť, koho by denná prevádzka v rozsahu celej linky mala lákať v Bratislave.
Reakcia na: Viko #55:
Linka, ktorú teraz pracovne nazvem "H", by premávala za bežných tarifných podmienok cez víkendy a sviatky v čase od 9:00 do 19:00 v intervale 15 minút po trase: HLAVNÁ STANICA – Obchodná – tunel – nábrežie – Jesenského – Špitálska – Krížna – Vazovova – HLAVNÁ STANICA.

Jedno kolo by travalo odhadom 30 minút (víkendová chronometráž) vrátane času na obrat na Hlavnej sanici, kde by vozne a vodiči čerpali 15 minútovú prestávku po každom kole. Na linke by jazdili historické električky, pričom linka nemá slúžiť výlučne ako turistická atrakcia, bude plniť aj doplnkovú dopravnú funkciu.

Na linke by jazdili tri vozne zo štyroch:
T2R 225 v stave po GO v roku 1972 http://seznam-autobusu.cz/vuz/11215 (asi najdrahšia položka)
T3M 7610 stav z roku 1984
K2YU 7086 stav z roku 1983
T3SUCS 7819+7820 stav pri ukončení premávky (záloha pre prípad nepojazdnosti jedného z vyššie uvedených vozňov).

Nevylučujem ani občasné nasadenie najcennejších vozňov bez tarifného systému na vybrané odchody, ak bude pekné počasie a nejaký iný dôvod pre vypravenie napr. súpravy 18+135. V tom prípade by lístky "predával" sprievodca (zabezpečiť prenosný "mobilný" označovač lístkov).

Všetky vzone určené pre linku "H" budú vybavené tarifným systémom a označovačmi. Vozne linky "H" by sa mali počas pracovných dní prednostne využívať na komerčné účely. Prenájom zvyšných cenných klenotov v zbierke historických električiek by mal byť spoplatnený vyššou sumou oproti vozňom pre linku "H", aby sa obmedzilo ich opotrebovanie.
Žiadna reakcia, ani hodnotenie +/-? Ja by som ocenil feedback, či píšem hovadinu, alebo niečo s čím sa stotožňujete, prípadne konkrétne pripomienky k tomu.
Reakcia na: upravovač fotiek #57:
Dobre píšeš, len sa obávam, že v Bratislave nemáš nikoho s výtlakom Ing. Šotošurovského, ktoerý by to presadil. Okrem toho T3M by ešte nejaký čas vo vlkoch neevokovala žiaden rozdiel oproti rutinne jazdiacim T3G.
Reakcia na: upravovač fotiek #56:
Ja sa takto spýtam, ak to má jazdiť za bežné cestovné, kto to bude dotovať? Podnik, ktorý momentálne jazdí v prázdninovom režime aby šetril, či snáď mesto, ktoré si nevie objednať posilnenie dopravy do novovybudovaných štvrtí? Ak by to jazdilo v tarife IDS BK "na dobré slovo", tak máme tu úžasné krížové financovanie cez bežné spoje.

Ak už historická linka, mala by mať vlastnú tarifu. Vo veľa mestách sveta slúži historická linka v prvom rade turistom, nie šotoušom. Jednodňovému turistovi, čo príde vlakom/loďou z Viedne a chce vidieť maximálne hrad a Hlavné námestie je jedno, že s daným lístkom nedôjde aj do Záhorskej Bystrice. Tipol by som si, že aj viac-menej každému, nakoľko v historickej linke neplatíš za dopravu, ale za zážitok.
Reakcia na: Jak44 #59:
Chápem to správne, že ty predpokladáš že linka bude jazdiť za vlastnú tarifu a bude zisková aby nemusela byť dotovaná? Nemyslím si že to bude ziskové, bude to voziť vzduch a bude sa to môcť zrušiť. Teda ani sa to nebude musieť zavádzať.
Reakcia na: S499.1023 #58:
Názor na T3M zdieľam, rozdielom by boli iba plechové/plastové cedule s linkou, možno kozmetické úpravy interiéru aby zodpovedal roku 1984. DPB plánuje T3G aj T3M vyradiť keď prídu nové škodovky. A neočakávam že k prípadnej realizácii šotohistorickej linky by malo dôjsť skôr.
Reakcia na: upravovač fotiek #61:
ja som zasa tu čítal že na odstrel sú skôr T6, kvôli zlému a stavu a nemodernizácii.
Reakcia na: Minko #62:
O vyraďovaní T6A5 som nepočul ani nečítal, neverím tomu. Nesúhlasím ani s vyraďovaním T3G, naopak, vyradil by som čo najviac K2S a T3G vybavil vyzískanými sitzlami z K2S, búdu vodiča by som vybavil ručným radičom a pozdvihol na úroveň K2G:
https://imhd.sk/ba/galeria-media/271105/Pracovisko-vodi%C4%8Da-vo-viano%C4%8Dnej-elektri%C4%8Dke
Samozrejme by vodič dostal aj klimatizáciu (recyklovať z najstarších K2S). Stačilo by upraviť búdy vodičov iba na predných vozňoch súprav T3G.
Reakcia na: Minko #62:
V Bratislave budú T6 jazdiť najdlhšie zo všetkých neNP vozidiel, pretože ich miluje hlavný majster. On by ich teda uprednostnil aj pred NP ale zasa až taký dosah nemá 😁.
Reakcia na: upravovač fotiek #63:
Ručný radič znamená nové schválenie. Pravda, keď tu miesto Ing. 239,166 máme Ing. Interurbánneho, šlo by to asi jednoduchšie 😋.
Reakcia na: upravovač fotiek #63:
"Samozrejme by vodič dostal aj klimatizáciu (recyklovať z najstarších K2S)."
volakedy sa tu cosi sepkalo aj o klimatizacii salonu, ci take snahy uz sli do stratena ?
PS: vacsine cestujucich vlkov v "starsej" T6ke myslim ze vysoka podlaha az tak zasadne nevadi, ale zato letna sauna ano.... (a taktiez argument o tom preco pouzit auto ze "musim vyjst 3 schodiky do vozidla MHD" som velmi nepocul, zato argument o saune je v pripade starsich neklimatizovanych vozidiel uplne na mieste.....)
Reakcia na: si #66:
súhlasím T3 aT6 to je v lete totálny skleník. Spocené pazuchy rulezz 😂
Reakcia na: S499.1023 #65:
Samozrejme, podľa mňa by T3G mohli určite jazdiť ešte aspoň 8 rokov, takže by sa tá investícia vyplatila. Upraviť búdu vodiča po vzore K2G bude však asi podmienkou, aby vodiči nepindali. Otázka je, či má DPB dostatočné kapacity na takéto rozsiahle úpravy, aby ich stihol v relatívne krátkom čase, keď vyradí K2S. Mám vážne obavy že ich odpredaj je nereálny. Kto by tie vozidlá už chcel, skrine majú z 1970-tych rokov, metrové podvozky. Napadá ma maximálne Sarajevo, ale aj tam už asi budú chcieť niečo naozaj moderné, nízkopodlažné a klimatizované.
Reakcia na: si #66:
Obávam sa, že dosadenie klimatizácie do T6A5 (alebo T3) by znamenalo nutnosť silenjšieho statického meniča, ktorý sa zrejme nezmestí na miesto pôvodného, ďalej samotná klimatizačná jednotka by bola asi tiež problémom a vyžadovala by si presúvanie komponentov výzbroje na streche. Síce sa o klíme do T6A5 hovorilo dávnejšie, akosi sa o tom už aj dávnejšie hovoriť prestalo. Predpokladám že v DPB si spočítali fazuľky a vyšlo im že by to bolo príliš drahé vzhľadom k zostatkovej cene vozidla.
Reakcia na: upravovač fotiek #69:
napadlo ma take trosku divoke riesenie tohto nedostatku miesta - co tak po vzore autobusov spravit kdesi vzadu (alebo vpredu rovno za kabinou, tam je tusim aj rozvadzac) "komin" kde by sa klimatizacia (pripadne aj s druhym menicom - je nejaky zasadny problem preco by musel byt iba jeden a ten obsluhovat vsetko ?) ukryla a miesto prisluchajuceho okna sa namontovala mriezka s vymennikom na odvod tepla do exterieru ? 😃
ubralo by to sice par kusov cestujucich z kapacity, ale zas by to znacne zvysilo komfort cestovania.... (a asi najtazsi problem v pripade takehoto riesenia je rozvod chladneho vzduchu po vozidle)
Ono hlavne je otazka ci by strecha klimatizacnu jednotku uniesla. Avsak uz teraz je jasne ze odporniky by museli ist do prec, co znamena minimalne prechod na TV Progress ( v podstate rovnaky proces ako Praha a ich KT8 po modernizacii, ked chcete co najblizsie prirovnanie ). Dalsia otazka je, ci ma vobec zmysel sa pustat do niecoho takeho velkeho a nakladneho ked nikto presne nevie, dokedy sa s nimi rata.
Reakcia na: upravovač fotiek #57:
Nápad oddeliť komerčné vozy od historického dedičstva je fajn, ale zvyšok konceptu si nie som istý, či vie fungovať.

1) Má to byť turistická linka, vyhliadková linka, dopravná linka, alebo niečo zo všetkého a dokopy nič poriadne? Turistu podľa mňa nezaujíma Vazka, prepravným prúdom jednosmerná 15' linka veľmi neuľahčí, čiže trasa je de facto stavaná na šotoušov-vozičov, rozumiem správne?

2) S tým súvisí, kto by mal tých 80 kôl za víkend obsadiť? Nie je to ohromne prehnaná ponuka? Ako bolo spomenuté, kým jazdia v uliciach nejaké podoby T3, málo bežných návštevníkov akcií (rodiny s deťmi) si bude všímať nejaké drobné rozdiely "pod pokrievkou". Zdá sa mi nereálne, aby toľko spojov dokázali niekoľko rokov zapĺňať len šotouši a turisti.

3) Zároveň, ak to nemá dostatočné publikum, aký bude dôvod to financovať? Pripomeniem, že každý rok sa tu posilňujú iba najurgentnejšie linky a aj to oslabovaním iných, a s obmedzovaním automobilizmu to tak ďalej nepôjde - škrtnuté parkovanie/pruhy bude treba nahradiť pridaním kapacít MHD.

4) Naozaj sme pripravení na reko, údržbu a nákup resp. dnes už často výrobu dielov pre pravidelnú prevádzku druhej T2 a tretej až piatej T3? Jedna vec - nemám pocit, že dielne nemajú rozsiahle nevyužité kapacity. Druhá, závažnejšia - ak to má byť nezisková a otázne vyťažená zábavka, prečo by ju mal podnik preferovať pred opravou, údržbou a prevádzkou početných prvých exemplárov vo svojej zbierke, ktoré dnes nemajú zabezpečenú potrebnú starostlivosť? Nebolo by to jednoducho vyskakovanie nad naše možnosti, ktorého dôsledkom by si historická MHD ako celok práveže pohoršila?
Reakcia na: si #70:
Rozvod vzduchu z integrovaných klím (na zadnom čele alebo v kufrovom priestore autobusov) je principiálne overený. Horšie je, že v ktoromkoľvek variante je treba vymyslieť, kam umiestniť vzduchové kanály - osádzal by sa nejaký nový znížený podhľad do vozňa?
Reakcia na: Viko #73:
"Horšie je, že v ktoromkoľvek variante je treba vymyslieť, kam umiestniť vzduchové kanály - osádzal by sa nejaký nový znížený podhľad do vozňa? "
ved prave na to narazam, ze toto by z hladiska usporiadania interieru bol asi prakticky vyrazne horsi problem ako vyhodenie 1-2 sedaciek, jedneho okna a dorobenie nejakej "budy" pre klimu....
na strope su svietidla, vetraky, repraky, su tam pouchytavane madla; riesit tam nejaky celoplosny podhlad nevidim velmi realne a zas fukat chladny vzduch vo voze kdesi pri podlahe vzhladom na fyziku znacne znizuje efektivitu procesu (teplo prirodzene "ide" hore a chlad k zemi, preto sa kurenia obvykle umiestnuju pri podlahe a chladenia pod stropom)

mozno z hladiska "rozvodu" vzduchy by sa dal pouzit zas rezim hodit budu dostredu dlzky vozidla a pod stropom fukat zo strbin aj smer vpred aj smer vzad (ale od idealneho by to malo hodne daleko)
Reakcia na: Viko #72:
1. Áno, všetko dokopy a nič poriadne. Mesto dotuje aj iné "atrakcie" pre turistov. Neviem či to bude "šotoušov-vozičov" baviť sa každý víkend vyvážať dokola od 9:00 do 19:00, po čase ich to omrzí. Možno zarytý ultraortodoxní šotouši to robiť budú, ale ak budú mať platný cestovný lístok, je to ich právo.
2. Bežní vodiči s oprávnením na zrýchľovače a TV1. T2R sa ovláda rovnako ako T3 so zrýchľovačom.
3. Bežné prevádzkové náklady. DPB v minulosti vyhadzoval peniaze na oveľa väčšie hovadiny, ktoré sa nedali marketingovo "predať" ako "atrakcia".
4. "Druhá T2" je, čo sa elektrickej stránky týka, T3 v skrini T2. Pre obsluhu prakticky rovnaké ovládanie a technika jazdy ako na 7819+7820 (čakám kto mi to z objektívnych dôvodov vyvráti, lebo sa nejedná o súpravu 😉) alebo 275. Údržba vozňov pre "linku H" nie je ako údržba dvojosákov. Dielne majú všetky potrebné veci pre bežnú údržbu zrýchľovačovových vozňov typu T a K. Prevádzkové a úrdžbové náklady nebudú tak vysoké ako pri dvojosákoch.

Z vyššie uvedených dôvodov považujem za logické, aby mal DPB vozy "na humpľovanie" a vozy "klenoty" v zbierke historičákov. Nebol by zďaleka jediný, viď Praha, Viedeň, Budapesť. V prípade elektrickej trakcie by to boli trolejbusy 53 a 6309 (8144), ktoré by sa "humpľovali" podobne ako vozne linky "H". Klenoty by boli 152 a 67. Trolejbusová "H" linka: BÚDKOVÁ - Hodžovo nám. - Nám. slobody (v trase linky 44 po zastávku Úrad vlády SR) a potom doprava znovu doprava, obslúžiť zastávku Nám. slobody a vrátiť sa rovno na Kollárovo nám. Tých 550 m jednostopého trolejového vedenia vrátane jednej rozjazdovej výhybky, jedného dvoch krížení a jednej zjazdovej výhybky by DPB určite zvládol vybudovať a prevádzkovať, pri celkových nákladoch sú to "peanuts" a historicky trolejbusy v tej trase aj jazdili. Jazdná doba vrátane obratu 25 minút (víkendová chronometráž). Pre prestávky by bol striedač. 53 je, čo sa elektrickej výzbroje a techniky jazdy týka, rovnaká ako 14 Tr. Interaval 15 minút s dvoma vozmi vyjazdíš. Záloha by bola 6617. Premávka 9:00 - 19:00 počas víkendov a sviatkov. "Šotouši-voziči" by mali dilemu či sa od rána do večera vyvážať v tomto, alebo v električkách.
Reakcia na: upravovač fotiek #75:
Máme málo nepostavených TT, keby si chcel stavať novú (aj keď len 550 metrov dlhú) TT, ktorá by okrem linky H nemala žiadne využitie? V súčasnosti je problém postaviť aj novú spojku, a preto by bola výstavba tejto TT zbytočný luxus. Navyše, kto chce vyhliadkovú jazdu okolo Námestia Slobody, Hradu a centra, môže využiť Prešporáčik a ten čo sa presúva pôjde buď pešo, alebo využije MHD. 🙂
Reakcia na: Urbanway 2423 #76:
Súhlasím že to je šotonápad ktorý by možno prešiel v Prahe, ale u nás nemáme človeka ktorý by to "pretlačil". 🙂
Reakcia na: upravovač fotiek #77:
"u nás nemáme človeka ktorý by to "pretlačil"." - žiada sa dodať chvalabohu, keďže je problém pretlačiť aj veci omnoho urgentnejšie (v bežnej prevádzke napr. spojka medzi Pražskou a hlst) a s väčším potenciálom obsadenia cestujúcimi.

Ako utópia do virtuálneho DP by to bolo určite fajn, ale v realite podľa mňa treba sily orientovať primárne inde, a ak sa nejakým zázrakom podarí viac sa venovať historičákom, tak existuje aj naftová trakcia. (Úprimne, pražský model múzejníctva - tisíc električiek a autobusov len za pár prstov - nepokladám za nasledovaniahodný.)
Reakcia na: Viko #78:
100% súhlas.
Reakcia na: upravovač fotiek #68:
Z akých 70. rokov? G-čky sú z úplne poslednej dodávky SUCS, tesne po revolúcii.
Reakcia na: S499.1023 #80:
Myslel som K2S, že ich odpredaj nepovažujem za reálny, tak je lepšie ich vykuchať a modernizovať T3G - interiér, búdu vodiča.
Reakcia na: S499.1023 #80:
až na to že T3 sa fakt vyrábala od konca 60. rokov (zaokrúhlene 70. rokov) až do konca revolúcie, bez dákej zásadnej zmeny v prospech cestujúceho. žiaľ tejto zmeny sa nedočkala ani v následných modernizáciách a v súčasnom veku stojí za zváženie, či modernizovať ešte vôbec má zmysel.
Reakcia na: S499.1023 #80:
Nie. T3G boli dodané ešte pred revolúciou v r. 1989.
Reakcia na: Minko #82:
Nie. 1. séria T3 už 1962, v BA prvé boli z r. 1964.
Reakcia na: Mhr1 #83:
Modernizované boli tesne po revolúcii. Takže T3G sú "tesne porevolučné" vozy. Myslím, že aj ja, aj rýchliková laminátka, sme sa dopustili trošku blbej formulácie, ktorá umožňuje rôzne interpretácie. Ja som to v tomto prípade pochopil, dúfam že aj väčšina ľudí tunak.
Reakcia na: upravovač fotiek #63:
Modernizácia T3G už nemá ekonomický zmysel, na to bolo treba myslieť 15-20 rokov dozadu, keď sa to mohlo pokojne urobiť aj formou wanizácie. Tam postačuje dať dokopy interiér, niektoré technické veci a vozidlo dojazdí v horizonte 4-5 rokov v pôvodnom stave.
Reakcia na: upravovač fotiek #68:
Ja by som to zhrnul oveľa jednoduchšie - T3G jazdia v počte 6 súprav. Jedna nová električka stojí cez 2 milióny eur. Teraz sa objednalo 63 autobusov na úver za 15 miliónov eur.

To si naozaj myslíte, že treba vymýšľať hlúposti s modernizáciou viac ako 30-ročných zastaraných verglov a že toto mesto nemá na to, aby si kúpilo 6 nových električiek?
Reakcia na: Solider #87:
T3G sú zastaralé vergle? Majú sa vyradiť skôr než K2S so skriňami zo 70. rokov 20. storočia len preto, lebo neboli modernizované v takom rozsahu ako K2?
Reakcia na: upravovač fotiek #88:
Ano su. Je to koncepcia zo 60. Rokov minuleho storocia a nic na tom nezmeni ze neschopne socialisticke hospodarstvo ho vdaka vlastnej skostnatenosti dokazalo vyrabat 30 rokov bez zasadnejsej inovacie v prospech cestujuceho.
Reakcia na: Minko #89:
To je pravda. OK, potom vyraďme všetky staré vergle = vyrobené pred rokom 1990. 27 ks K2 a 35 ks T3 (17,5 súpravy) v rôznych stupňoch modernizácie (M, G, S, P, AS, Mod). Necháme si iba novostavby K2S a novostavby T3P (5 ks, takže iba dve súpravy). To by bolo ideálne, alebo? Lenže čím ich nahradíme? 30 jednosmerných a 10 obojsmerných nových Škodoviek bude dosť? Vyžadujú "staré vergle" viac údržby, takže stačí o 4 ks menej nových Škodoviek? A čo bude potom jazdiť do Petržalky, keď sa trať predĺži? Budú sa kupovať nové vozy? To by bolo super.
Reakcia na: upravovač fotiek #85:
Modernizované boli v r. 1993-1997, to nie je tesne po revolúcii.
Reakcia na: Minko #89:
Všeobecne tu niektorí ako keby nemali pojem o tom, že električka je železničné vozidlo so životnosťou aj 50 rokov pri dobrej údržbe. Takže je zásadný rozdiel medzi negenerálkovanými T3G a T6. Majú > 30 rokov, sú amortizované a ak už nebudú treba, je možné ich s kľudným svedomím vyradiť. To sa týka aj tých K2S, od ktorých modernizácie uplynulo > 15 rokov, t.j. nie všetkých. A T3P sa to netýka vôbec. GO ich zhodnotila o ďalších 15-20 rokov. Z nich na odpis nie je nič. Viete niektorí, že v Prahe bežne jazdia električky z 1. série T3, teda z r.1962 a teda dožijú sa v tomto roku 60 rokov? A že vysokopodlažné električky vo svete bežne jazdia? Miláno, den Haag, Göteborg a ďalšie. Čisto NP vozový park majú len mestá s novými prevádzkami, ktoré vznikali v dobe, keď už sa ani VP električky nevyrábali.
Reakcia na: Mhr1 #92:
Tu nejde len o VP ako taku. S tou ja napr. az tak problem nemam. A nejde ani o zivotnost elektriciek. Som si vedomy ze ta je vyrazne dlhsia. Ale uznaj aj ty, ze vyrabat 30 rokov elektricku bez nejakych zasadnych vylepseni (stale sa bavime o cestujucom) nie je vhodne. Alebo myslis ze napr. 29/30T sa budu vyrabat aj v roku 2045 bez zmien?
Reakcia na: Minko #93:
Len čoho to je argument?
Za to, že sa T3 vyrábala relatívne dlho v nezmenenej podobe, do nej my teraz už nesmieme investovať a ten štandard vylepšiť? Kde tam je nejaký súvis?
Reakcia na: Viko #94:
Nehovorim ze nesmieme ale treba zvazit ci ma ekonomicky zmysel prerabat staru koncepciu aby ponukla aspon aky taky standard cestujucim. Standardom treba rozumiet nielen tepelne pohodlie ale aj bezpecnost. Tak cestujucich ako aj samotneho majetku aby do par mesiacov nejazdili zasa s doskriabanymi sklami a dosprejovane (dopisane) od blbeckov co sa nevedia zmestit do koze.
Reakcia na: Minko #95:
v akom zmysle povazujes vozidla T3/T6 za (ne)bezpecne ?
co sa tyka docmarania/doskriabania skiel, tam bohuzial ina cesta ako take vozidlo vzdy operativne stiahnut z premavky a dat do poriadku nejestvuje... a tento problem si nemyslim ze postihuje nejak specialne len tie starsie vozidla....
K2(S) tu nemaju co hladat skor z kapacitnych dovodov (pokial do nich nedoplni nik viacclenne riadenie), kedze je pravidelnym problemom ze kam ich vypravovat....
Reakcia na: si #96:
No K2S v mojich prispevkoch v prvom rade vobec neriesim. No to ze vodic vobec nevidi co sa deje v zadnom voze a nielen ze nema k tomu kameru qle vdaka "samostatnosti" vozu prakticky nan niema ani ziadny dosah. Nie je nahoda ze naletom vandalizmu podliehaju prave zadne vozy. A zasa nejdem sa tu bavit o tom kde vsade vo svete to tiez tak je, len tvrdim ze nevidim ekonomicky zmysel zasadnejsich investcii do tych vozov a mali by byt "odsudene" na dozitie a zaradenie k historickym vozom. Akekolvek velke investicie do tych vozov mali zmysel tak mozno este pred 10 rokmi nanajvys.
Reakcia na: Minko #93:
"Alebo myslis ze napr. 29/30T sa budu vyrabat aj v roku 2045 bez zmien?"

Pokial nebude nutna nejaka zasadna zmena, tak kludne, a nema to nic spolocne so socializmom. V hyper kapitalistiskej amerike sa v rokoch 1959-1986 vyrabal legendarny autobus General Motors New look takmer bezo zmeny. V modernej dobe zas mame na priklad Nova Bus Low Floor Series z Kanady, ktory sa zasadne zmenil len v tom, ze prve kusy v roku 1995 boli 100% NP a mali motorovu vezu, a novsie generacie maju VP cast za strednymi dverami a klasicky motor pod podlahou.

Jedine zmeny cez ktore tieto vozidla presli boli nove motory, a v pripade LFS moznosti hybridov ci elektrobusov, veci co su vlkom uplne ukradnute. Zmenit veci len preto, lebo mozeme, sa mi zda ako bezvyznamne.
Reakcia na: Minko #97:
"No to ze vodic vobec nevidi co sa deje v zadnom voze a nielen ze nema k tomu kameru qle vdaka "samostatnosti" vozu prakticky nan niema ani ziadny dosah"
je tak zufalo technicky komplikovane alebo drahe vybavit (aj) zadny vozen kamerovym systemom z ktoreho by videl vodic v kabine co sa tam deje ? (a ak to ma vodic v pazi, tak si zarucene ani pri plnsom voze nema sancu vsimnut co sa deje vzadu ani v skodovkach....)
Reakcia na: si #99:
Protiotazka- je to vobec mozne bez nejakych vyssich investicii? Minule sa to tu riesilo ze ci vobec je na to priestor. Druha vec je ci ma tato investicia zmysel bez inych zasahov (klima? Determalne skla?) A dostavame sa k dalsim otazkam realnej realizacie co vsetko pojde alebo by bolo nevyhnutne aby sme nezistili ze to ma zmysel len ked do toho vrazime tolko ze uz ma skor zmysel rozmyslat nad novym vozidlom.
Reakcia na: Andrej #98:
Neviem ako ty ale ja tam vidim rozdiely ktore svedcia o celkovych zmenach koncepcie (LFS). Navyse je krasne vidiet rozdiel brutalny rozdiel medzi devatdesiatkami na SK a na zapade 😉
Reakcia na: Minko #100:
Mozne to je, a Bratislavske supravy kamerovy system uz maju (neviem ci aj K2S). Chyba len na 7733+34, 7835-36, a 7839-46.
Reakcia na: Minko #101:
Ty si pisal ale o zmenach v prospech cestujuceho. Ja nic take nevidim... skor si myslim ze ciastocne NP voz je zmena co vlci velmi neocenili 🙂
Reakcia na: Minko #93:
Nuž ale T3 sa už 32 r. nevyrábajú, tak kde je problém? To, že sa 30 rokov vyrábali bez zmeny, je jednoducho súčasťou socialistického Absurdistanu, ten už (snáď) máme za sebou, či? Ale aj modernejšie vozy spred 30 rokov boli ešte VP, objavovali sa len prvé nesmelé pokusy v podobe "waní", teda s vloženým NP článkom. Pamätám si Amsterdam v r. 1991, len prvých pár kusov kĺbových električiek so stredným NP článkom.
Reakcia na: Minko #100:
determalne skla a klima by z tych voznov spravili z pohladu cestujuceho vozne nie velmi vzdialene tym novym, oproti novym by im im viac-menej chybala uz len nizka podlaha.... (chodove vlastnosti budu mat stare vozne dokonca asi lepsie ako nizkopodlazne skodovky, kedze tam nemas az take konstrukcne obmedzenia)
Reakcia na: si #105:
Dovolím si nesúhlasiť. Nové škodovky majú lepšie chodové vlastnosti. Podovzky majú dvojité vypruženie a sú celkovo moderné a do skrine prenášajú minimum vibrácií a hluku. Čo sa o podvozkoch ČKD pre metrový rozchod povedať nedá.
Reakcia na: Andrej #103:
v prospech cestujúceho je aj to, že keď tam v lete nenastúpi, nevyzerá po 5 minútach ako keby bežal 2 km 😉
Reakcia na: Mhr1 #104:
súhlas, preto vravím že nevidím zmysel na veľké investície do 30 ročných vozov (v skutočnosti ako keby 60).
Reakcia na: si #105:
súhlas s upravovať fotiek #106 nové škodovky sú rozhodne komfortnejšie ako T3. Ale k tomu čo si napísal- otázka je či tie determálne sklá vôbec pôdu osadiť do skrine, či máš kam osadiť klímu (+kamery?) a znova opakujem, zistíš že to je taká investícia, že radšej ich necháš dožiť a poobzeráš sa po novej električke.🙂
Reakcia na: upravovač fotiek #106:
Ešte keby sa s nimi bratislavskí vodiči konečne naučili jazdiť civilizovane cez oblúky...
Reakcia na: ceres #110:
Nie všetky oblúky v bratislave sú "civilizované". Aj keď sa to zlepšuje, len to trvá.
Reakcia na: Minko #107:
Nechapem co tym chces povedat, LFS mala klimatizaciu od uplneho zaciatku pred 27 rokmi.

29T/30T su tiez NP vozy s klimou, nechapem aku zasadnu zmenu v prospech cestujucich ocakavas.
Reakcia na: Mhr1 #83:
Dodané pred, sprevádzkované po.
Reakcia na: Mhr1 #92:
To nie je až tak úplne pravda. Trebárs Rotterdam. Alebo Jena, keby si chcel niečo bližšie.
Reakcia na: Andrej #112:
Zle som sa vyjadril. Len chcem povedat ze to co bolo v 90. rokoch coraz castejsie v mhd na zapade, my sme sa tomu branili este v roku 2010. (Klima napr). A ze nasa technologia z 80. rokov napr nie je ekvivalentom zapadu 80. rokov. Akokolvek si to nechceme pripustit je to tak. Bohuzial ked sme posledne T3 uvadzali do prevadzky ako nove, boli uz totalne zastarale. Uz vtedy si ten koncept ziadal modernizaciu. A druha vec, ty vies co bude za 30 rokov? Lebo ja nie. Ale je mi jasna jedna vec a to ze vyvoj nezastavis.
Reakcia na: Minko #115:
Pozor, aj na západe sú ultrakonzervatívne prevádzky. Napr. taká Viedeň ešte v roku 1990 kupovala vysokopodlažné súpravy E2+c5, čo bola v podstate v roku 1977 faceliftovaná tramvaj typu E z roku 1959. Niečo ako T2 -> T3. Podvozky, riadenie a rozmery takmer identické. Rozdiel v motoroch a to už medzi E a E1, lebo E nemali potrebný výkon pre premávku s vlekmi. Vo Viedni ešte v roku 2017 (!) jazdili vleky c3 s drevenou podlahou v bežnej premávke! Podlahu mali ako napr. dvojosák 38. Pravda, iba 4 ks, ale mal som na ne občas "sťastie". Nástup do E2+c5 je hroší ako do T3/K2, ani nie tak kvôli výške podlahy, ako strmosti schodov. Pri E/E1+c3/c4 je to ešte horšie, lebo nemajú výsuvný schodík. Je to ako nastupovať do starého železničného "B-éčka" z perónu vo výške 550 mm nad TK. Jazdné vlastnosti E2+c5 boli tiež nie práve na úrovni roku 1990. Od výroby boli dodané so stykačovou odporovou výzbrojou, t.j. rozjazdy a EDB prískokmi, rovnako ako v roku 1959 na type E. Citeľne to trhalo. E2 boli modernizované iba pred pár rokmi, prvý kus dokonca v Prahe. A rozsahom modernizácie sú to také "T3G" Viedne. Ostal im starý interiér. Bratislava vtedy robila K2S a T3P, kde sa aspoň ten interiér skultúrnil. Ale späť do Viedne: o vozňoch pre linku U6 sa dá doslova prehlásiť, že to boli takmer novostavby historičákov, posledný kus vyrobený 1991 a vyradený iba o 17 rokov neskôr, lebo nekonečne zastaralý a nevhodný do výpravy. Takmer ako naše K2S v roku 2009. Ani Pražské T3M2-DVC nie sú až také tragické, lebo aspoň mali tyristorovú výzbroj. A v podstate to ani nie sú skutočné novostavby v plnom rozsahu, výzbroj TV1 sa recyklovala z vyradených T3M, takže v podstate GO starých T3M výmenným spôsobom - vymenila sa skriňa.
Reakcia na: Minko #115:
Ja nepisem ze sa koncepcia Skoda ForCity nezmeni za 30 rokov. Jas pisem ze to nie je garantovane. Pokial tie elektricky budu dalej funkcne, a budu ponukat zakladne potreby moderneho cestujuceho (bezbarierovost a klimatizaciu), tak nevidim dovod preco to menit. Vyvoj ma byt z potreby, nie preto lebo nas sucasny dizajn nudi. Nie raz sa stalo ze nejaky odbornik sa zahral s niecim co sa nemal a vyrobil z toho pekelny srot. Najlepsi pripad tejto skutocnosti ktory ma napada sa stal v New Yorku v 1970 rokoch. V rokoch 1948 az 1969 si vyrabali vozne metra ktore boli po mechanickej stranke takmer identicke, a v 70 rokoch tieto principy vyhodili a objednali 1106 novych 'Space Age' voznov typu R44 a R46, ktore boli neuveritelne poruchove. Ked na zaciatku 80 rokov zacali zase rokovat o novych voznoch tak sa vratili k starej koncepcii s miernymi upravami, lebo si uvedomili, ze jej nic nebolo a doprava ma byt funkcna, nie cutting edge.

Co sa tyka poslednych dodavok T3, tak tam vidim jeden velky nedostatok vzhladom na dobu, kedy boli vyrobene, a to je to ze nemaju klimatizaciu. V 80 rokoch tato technologia bola vyspela a funkcna. Ja inac nemam dojem, ze 60 az 80 roky bola doba ked bol nejaky velky vyvoj technologii v prospech cestujucich. Bezbarierovost a digitalne informacne systemy sa zacali masovo pouzivat az v 90 rokoch. O neochote CKD modernizovat vyzbroj nepisem, lebo cestujucim je taka vec uplne jedno.

V Amerike sa v 90 rokoch pouzivali hydraulicke plosiny, podobne ako na nasej Karose 1199, za ucelom dostupnosti. Toto by som urcite uvital na vozidlach z tejto doby, vratane T3, ale problem je v tom, ze toto riesenie sa neadoptovalo v Europe masovo. Teda ide o nedostatok celkovej Europy, nie s CKD.

https://www.youtube.com/watch?v=eEwQZk1RxEE

Zvysok tvojho prispevku sa mi zda skor ako stereotypy. Zapad je vyspelejsi maximalne v tom, ze riesil bezbarierovost skor. Ale povazovat zapad ako nejaky monolit urcite neni spravne, ja ti mozem povedat o kope miest kde tiez prevadzkuju zastarale vozidla ako udajne sa robi len na Slovensku. V Toronte jazdili elektricky CLRV 40 rokov, vyradene boli az v 2019; v New Yorku v januari vyradili vozne metra typu R32 ktore jazdili od 1964; v Londyne jazdia vozne z 1972 a na ostrove Isle of Wight dokonca do 2021 jazdili stare vozne z Londynskeho metra vyrobene v 1938; o parizskom metre a RER radsej ani nehovorim.

Este tu napisem, ze nie vsetko v Kanade a v Amerike je take elegantne ako LFS. Pridavam tu zopar fotiek autobusovych typov, ktore poznaju v Toronte tiez. Vsetky boli len mierne upravene pocas doby vyroby.
Reakcia na: Andrej #117:
Hydraulické plošiny nie sú pre Európu riešenie. T6A5 s hydraulickou plošinou napr. na linke 9? Vieš ako dlho trvá než sa taká plošina poskladá zo schodov, vyrovná, než na ňu vylezie invalidný vozík, než sa dvihne, než vozík zlezie a než sa plošina znovu poskladá do schodov? A všetko musí ísť ovládať vodič a garantujem ti že pri 1. dverách by to nebolo, aby to robil z pohodlia kabíny. A o pár zastávok to isté pri vystupovaní. Nie, nechcem aby sme tu mali vláčiky troch súprav (lebo dve sa podaria aj dnes) na linke 9 idúcich za sebou. O tom, ako by to malo vyzerať na Blumentále, ak by tam nebodaj vystupovali/nastupovali dvaja vozíčkari, sa radšej ani nebudem rozpisovať.

http://www.strassenbahn-online.de/Betriebshof/Tatra/T6C5/Strausberg/17.jpg

Toto veruže nie je opcia nielen pre podmienky Bratislavy, ale celkovo Európy. Nepoviem pre linky s intervalom 15 minút v špičke, alebo pre maličké "šotoprevádzky" kde 3 minúty hore-dolu nikoho netrápia, prípadne pre špeciálne "vozíčkarske" linky, ktoré majú vlastnú chronometráž. Je jasné, prečo sa to v Európe neujalo.

V Európe sa to masovo neujalo. Ostáva dodať "našťastie". Išlo sa cestou nízkopodlažnosti. Nízkopodlažnosť, byť iba čiastočná, bola už v 2. polovici 80. rokov k dispozícii. Áno, aj pre električky na metrovom rozchode (len nie od ČKD Tatra).

1988, rozchod 1000 mm:
http://homepagedesigner.telekom.de/imageprocessor/processor.cls/CMTOI/cm4all/com/widgets/PhotoToi/12/68/75/74/1436956d500/scale_1024_0%3Bdonotenlarge/1436956d500

Aj v severnej Amerike pochopili že hydraulické plošiny sú pomalé, drahé, vyžadujú údržbu a spomaľujú dopravu. Preto sa aj tam vydali cestou nízkopodlažnosti.
Reakcia na: upravovač fotiek #111:
To je pravda. (Úplne najviac nechápem, ako dokázali spraviť ten nový oblúk pod Lafranconi taký hranatý.) Ale keď mám rozbitú vozovku, tiež predsa prispôsobim jazdu tej a nebudem cez jamy lietať hlava nehlava s argumentom, že keby bola v lepšom stave, tak to menej trieska a hádže, a veď časom to hádam opravia...

Takto tým trpí úplne každý (trať, vozidlo, cestujúci) - okrem vodiča, ktorý si (s)pokojne sedí na otočnom podvozku a tým v druhom článku nech bárs aj platničky povyskakujú. Česť výnimkám...
ok, môžeme to uzavrieť že je to v BA tak dobré, že nič nové nám netreba, nikdy nám nebolo lepšie, všetky tie ponosy ľudí na T3 za celých tých 60. rokov prevádzky sú úplne neopodstatnené. 😁
Reakcia na: ceres #119:
Čo je s oblúkom pod Lafranconi? Ja som sa na tej modernizovanej trati ešte neviezol.
Reakcia na: upravovač fotiek #121:
Tak tam je to naozaj len "kozmetický" problém, ale pri prejazde ním celým vozidlom v pravidelných intervaloch jemne trhne. O stavbách tratí neviem dosť, ale pôsobí to, akoby v miestach spájania jednotlivých ohýbaných segmentov boli krátke rovné úseky alebo čo. O to vtipnejšie pôsobí, že povestným vykoľajovacím súoblúčím pri Riviére sa vezie ako po masle...

Znalejší istotne doplnia technickejší popis.
Reakcia na: upravovač fotiek #118:
Hydraulicka plosina nikdy nebola nahrada za nizkopodlaznost, bolo to provizorne riesenie v casoch ked zacala americka legislativa pozadovat bezbarierove vozidla, ale NP vozidla este neboli dostatocne vyspele. A fungovalo to v pohode nielen v mini sotoprevadzkach, ale aj v mega mestach ako su Toronto alebo New York. Vozickari taku vec urcite ocenili. A neviem ci Bratislavcanom je relevantne, ze sa Europa vydala po ceste nizkopodlaznosti, kedze u nas sa NP elektricky objavili ovela neskor.

Vyklopna plosina trva nejaky cas pouzit tiez, hlavne ked je rucne ovladana ako u nas. Vodic musi vystupit z kabiny, v spicke musi poziadat ludi aby sa pohli, potom tu plosinu musi vratit do zakladnej polohy a vratit sa do kabiny, a potom zase ked vozickar chce von z vozidla. Mozno to az tak dlho ako pri hydraulickej plosine netrva, ale nejaky cas urcite strati. Nastastie mame dostatocne dlhe vyrovnavacie casy na konecnej.
Reakcia na: upravovač fotiek #121:
Áno ten oblúk je naprd je skladaný z rovných koľajníc.... A teda zvary sú také aké su že na nich hádže dosť 😞 najhoršie je to v škodovke 2-4 článok....
Je tá električka stále v depe alebo je predaná, zošrotovaná?
Prečo už nie je táto električka uvedená ako historická? Zlomili nad ňou palicu?
Reakcia na: Andrej #126:
Rovnako sú ako vyradenè uvedené 7602 a 7610. Takže koniec snov o ďalších historičákoch.
Reakcia na: Mhr1 #127:
V JD je nejaká hnilá K2 (ale nie rozobratá). Možno to je táto. Zrejme nie sú peniaze teraz na opravu.
Reakcia na: Mano #128:
Tiež som ju tam nedávno zazrel, dá sa na prednej maske ešte zazrieť stopa po evč a tým pádom by to mala byť ona.