Maďarská Rajka zostane obsluhovaná už len vlakovou linkou S8.
Dopravný podnik Bratislava informoval, že už neobnoví cezhraničnú autobusovú linku 801, ktorá premávala z Rusoviec do neďalekej obce Rajka v Maďarsku. Premávka tejto autobusovej linky bola na začiatku septembra 2020 zastavená z dôvodu uzavretia maďarských hraníc počas prebiehajúcej pandémie choroby Covid-19. Rajka tak zostane nateraz dostupná verejnou dopravou len prostredníctvom vlakovej linky, ktorá premáva medzi Petržalkou a Rajkou a v úseku Petržalka - Rusovce je zaradená do Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji ako linka S8.
Dôvodom neobnovenia linky 801 je jej dlhodobá stratovosť a súčasná nepriaznivá finančná situácia bratislavského dopravného podniku, ktorý zápasí s výrazným úbytkom tržieb. "Linku sme prevádzkovali na komerčnom základe, teda nebola zahrnutá vo výkonoch vo verejnom záujme, ktoré si objednáva hlavné mesto. Komerčný úspech však táto linka nemala a tržby z cestovných lístkov nepokryli jej náklady," uviedol DPB vo svojej tlačovej správe. V nedávnej minulosti DPB upustil aj od prevádzkovania linky 901 do rakúskeho Hainburgu, ktorá bola taktiež prevádzkovaná na komerčnom základe.
Ešte na jeseň 2020 si pritom DPB obnovil licenciu pre linku 801. Ministerstvo dopravy a výstavby SR schválilo cestovný poriadok pre túto linku s platnosťou do novembra 2025. V tom čase sa však ešte nedalo odhadnúť, aké následky bude mať pandémia na hospodárenie dopravného podniku. Prípadné obnovenie autobusovej linky do Rajky bude závisieť od vôle objednávateľov dopravy vo verejnom záujme. Bratislavský samosprávny kraj v prebiehajúcej súťaži na nového regionálneho autobusového dopravcu uvažuje aj s prípadným objednávaním regionálnej dopravy na maďarskej Rajky a rakúskeho Hainburgu. Či sa tak aj stane, nie je zatiaľ známe.
Linku 801 prevádzkoval bratislavský dopravný podnik od 1. októbra 2010, pričom pôvodne premávala z centra mesta od Nového SND do Rajky. Neskôr bola skrátená len do trasy ŽST Rusovce - Rajka. Pre linku 801 boli s finančným prispením EÚ hlavným mestom zakúpené dva autobusy Irisbus Crossway LE City 12M. V súčasnosti už majú tieto autobusy najlepšie roky za sebou a od jesene minulého roka nie sú využívané.
johnnyjanko
Európa vždy bola len o málo viac ako free trade association so slobodou cezhraničného pohybu. A ľudí, ktorí by si želali viac, nie je zas toľko, napriek tomu, že majú často silný mediálny výtlak. Drvivá väčšina ľudí sa cíti byť najprv Francúzmi, Talianmi, Slovákmi, až potom občanmi EU. Obrovský rozdiel oproti USA, kde (azda s výnimkou Texasu) sa snáď každý cíti byť najprv Američanom, až potom občanom Colorada, Idaha a pod. Toto sa zhora nedá nijako zmeniť, treba sa s tým zmieriť. A tým najsilnejším štátom EU to vyhovuje. Vždy keď FR alebo DE hovoria o prehlbovaní integrácie, majú na mysli to, aby menšie štáty ochotnejšie odovzdávali moc do Bruselu. Ale oni sami vôbec nie sú ochotní žiadnu ďalšiu moc do Bruselu odovzdať, preto sa to nikam nehýbe.
A ešte k uzatváraniu hraníc: samozrejme že ak máš doma komunitné šírenie, tak hranice nepomôžu, hlavne ak neposielame každého do štátnej karantény. Ale môžu pomôcť susedom, u ktorých komunitné šírenie nemusí byť alebo je slabšie... preto sme na jar 2020 uzavreli hranicu s Rakúskom, a o rok neskôr ju uzavreli zas oni. Minulý rok strážili hranicu na Kopčianskej slovenskí policajti, tento rok tam boli rakúski.