Maďarská Rajka zostane obsluhovaná už len vlakovou linkou S8.
Dopravný podnik Bratislava informoval, že už neobnoví cezhraničnú autobusovú linku 801, ktorá premávala z Rusoviec do neďalekej obce Rajka v Maďarsku. Premávka tejto autobusovej linky bola na začiatku septembra 2020 zastavená z dôvodu uzavretia maďarských hraníc počas prebiehajúcej pandémie choroby Covid-19. Rajka tak zostane nateraz dostupná verejnou dopravou len prostredníctvom vlakovej linky, ktorá premáva medzi Petržalkou a Rajkou a v úseku Petržalka - Rusovce je zaradená do Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji ako linka S8.
Dôvodom neobnovenia linky 801 je jej dlhodobá stratovosť a súčasná nepriaznivá finančná situácia bratislavského dopravného podniku, ktorý zápasí s výrazným úbytkom tržieb. "Linku sme prevádzkovali na komerčnom základe, teda nebola zahrnutá vo výkonoch vo verejnom záujme, ktoré si objednáva hlavné mesto. Komerčný úspech však táto linka nemala a tržby z cestovných lístkov nepokryli jej náklady," uviedol DPB vo svojej tlačovej správe. V nedávnej minulosti DPB upustil aj od prevádzkovania linky 901 do rakúskeho Hainburgu, ktorá bola taktiež prevádzkovaná na komerčnom základe.
Ešte na jeseň 2020 si pritom DPB obnovil licenciu pre linku 801. Ministerstvo dopravy a výstavby SR schválilo cestovný poriadok pre túto linku s platnosťou do novembra 2025. V tom čase sa však ešte nedalo odhadnúť, aké následky bude mať pandémia na hospodárenie dopravného podniku. Prípadné obnovenie autobusovej linky do Rajky bude závisieť od vôle objednávateľov dopravy vo verejnom záujme. Bratislavský samosprávny kraj v prebiehajúcej súťaži na nového regionálneho autobusového dopravcu uvažuje aj s prípadným objednávaním regionálnej dopravy na maďarskej Rajky a rakúskeho Hainburgu. Či sa tak aj stane, nie je zatiaľ známe.
Linku 801 prevádzkoval bratislavský dopravný podnik od 1. októbra 2010, pričom pôvodne premávala z centra mesta od Nového SND do Rajky. Neskôr bola skrátená len do trasy ŽST Rusovce - Rajka. Pre linku 801 boli s finančným prispením EÚ hlavným mestom zakúpené dva autobusy Irisbus Crossway LE City 12M. V súčasnosti už majú tieto autobusy najlepšie roky za sebou a od jesene minulého roka nie sú využívané.
barack40
1) Vlak na rozdiel od autobusu stojí len na kraji obce, navyše na vzdialenejšom konci od novostavieb, kde (si myslím) býva najviac Slovákov. Títo by mali dochádzkovú vzdialenosť na stanicu aj cez 2 km.
2) Ak chceme, aby obsluha bola aspoň ako-tak atraktívna, uvažujme aspoň s hodinovým taktom vlakov. Zároveň vzhľadom k dlhodobo stabilnému GVD na linke S60 nepredpokladám, že časové polohy S65 by sa nejak výrazne menili. Z toho vyplýva:
2a) Vlaky by sa museli križovať v Rusovciach. Avšak tam je len 1 nástupište, takže minimálne v jednom smere by tam ten vlak nemohol zastavovať.
2b) V Rusovciach je predpotopné zabezpečovacie zariadenie. Napr. výhybky na Petržalskom zhlaví sa stále prestavujú ručne, čo vyžaduje nejaký ten čas (so všetkými predpisovými úkonmi odhadom tak 5 min.). Okrem iného tam nie sú dovolené súčasné vchody vlakov - až keď 1. vlak v stanici zastaví, môže sa stavať vlaková cesta pre 2. vlak. Ak by teda jeden z vlakov v stanici zastavil a druhý prechodil, tak ten zastavujúci by musel mať v Rusovciach pobyt odhadom aspoň 8 min., čo je v prípade prímestskej dopravy neatraktívne. Zároveň by sa kvôli tým chýbajúcim 8 minútam rozbil prípoj v Rajke smer Hegyeshalom (a s tým sa tiež hýbať nedá, pretože v Hegyes. je obojsmerný tesný prípoj na EC/rjx smer Budapešť a Viedeň).
2c) V súčasnosti na linke S65 pendlujú dva Jánošíky. Predĺženie do Rajky by si vyžiadalo Jánošíka navyše, ktorých ZSSK rozhodne nemá na rozdávanie. Navyše kapacitne by bol ten Jánošík na tejto trati brutálne predimenzovaný, kým inde kapacita často nedostačuje.
2d) Ako by sa poriešil víkend a večer, keď S65 nejazdí? Pendloval by jeden Jánošík z Petržalky (či N. Mesta) do Rajky? Prípadne nejaká 813? Rozširovať rozsah prevádzky linky S65 pritom podľa mňa vôbec nie je potrebné.
3) Náklady na dotovanie jednej BUS linky s intervalom 30/60/30//60 sú niekde úplne inde, ako vlaku s int. prinajlepšom 60/60/60//60. A to bez ohľadu na to, či by to jazdilo ako predĺžená S65 s Jánošíkmi, alebo ako samostatná S8 s 812/813 ZSSK či s motorákmi GySEV. Na tejto relácii vždy vyjde lacnejší, výhodnejší a hlavne kapacitne dostačujúci autobus.
Šotonávrh: Vedel by som si predstaviť obsluhovať Rajku predĺženou linkou 191. Tá by mohla mať interval 15/30/15//30, pričom spoje by mohli jazdiť na striedačku do Rajky a k Areálu vodných športov (príp. až do Bodíkov, ak by TTSK mal záujem). Linka 91 by mala interval zhodný so 191, v úseku Most SNP - Pieskový hon by tak obe linky jazdili v preklade 7,5/15/7,5//15. Čunovu samotnému by sedlový interval 30 min. snáď aj stačil, konieckoncov stále by tam mohli mať ešte linku 90 s celodenným intervalom aspoň 30 min. (ktorá by nemusela zachádzať cez Jarovce). Linku 191 by mohol prevádzkovať Regiodopravca, a dotovať by ju mohlo spoločne mesto a BSK, prípadne aj TTSK (ak by také niečo legislatívne bolo možné).