Čiastočne nízkopodlažný autobus Irisbus Crossway Low Entry pochádza z produkcie vysokomýtskej továrne Iveco Czech Republic (pôvodne Karosa). Autobus vychádza z vysokopodlažného linkového vozidla Irisbus Crossway vyrábaného od roku 2006 ako nástupcu Karosy radu 900. Low-entry verzia pre mestskú a prímestskú dopravu bola predstavená v roku 2007. Výhodou je znížená podlaha bez schodov v priestore medzi prvými a druhými dverami. Autobusy Crossway LE vznikli v dĺžkach 12 m a 12,8 m (neskôr aj 10,8 m a 14,5 m) v mestskej trojdverovej a linkovej dvojdverovej verzii. Spoločnosť Auto-Impex sa stala s typom Crossway LE City 12M víťazom tendra na dodávku dvoch autobusov vypísaného Hlavným mestom SR pre mestský dopravný podnik (DPB) na cezhraničnú linku Bratislava - Rajka. Nákup vozidiel bol spolufinancovaný z fondov EÚ, cena vozidiel bola spolu 299 000 € vrátane DPH (t. j. 149 500 € za jedno vozidlo). Vozidlá mal dopravný podnik od mesta najskôr zapožičané a v lete 2017 ich mesto darovalo DPB.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Irisbus SFR 161 Crossway LE City 12M
3101 – 3102
november 2010
2010
od 2024
2
Spolu
2010
2
Technické parametre
Dĺžka
11995 mm
Šírka
2550 mm
Výška s klimatizáciou
3210 mm
Výška podlahy
320 mm (1. dvere)
330 mm (2. dvere)
Rázvor
6030 mm
Počet dverí
3
Počet miest na sedenie
31 + 1
Počet miest na státie
80
Celkový počet miest
111 + 1
Pohotovostná hmotnosť
10500 kg
Celková hmotnosť
18000 kg
Motor
Iveco Cursor 8 F2BE3682B, Euro 5, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora
243 kW / 2050 rpm
Objem motora
7790 cm3
Krútiaci moment motora
1500 Nm / 1125 - 1550 rpm
Maximálna rýchlosť
100 km/h
Prevodovka
ZF Ecomat 6 HP 604C, automatická, 6-stupňová, s integrovaným retardérom
Riadenie
ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy
predná: Irisbus RI 75 BUS, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Meritor U 177E, s jednostupňovou redukciou
Na pozváranom ráme podvozku postavili bočné steny karosérie z trubkovej konštrukcie, strechu a predné čelo vyrobili z lisovanej ocele, na zadné čelo použili kombinované materiály. Antikoróznu ochranu zabezpečili ponorením do kataforézneho kúpeľa a vrchným náterom z polyuretánovej živice. Naftový motor poháňajúci jednoduchú zadnú nápravu umiestnili naležato v zadnej časti pod podlahou. V pravej bočnici osadili trojicu dvojkrídlových výklopných dverí s elektropneumatickým pohonom a dopytovým ovládaním. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia, pričom použili tónované sklá.
V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá s textilným poťahom, v prednej časti v usporiadaní 1+1, v zadnej časti 2+2. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice a strop v interiéri obložili laminovanými panelmi. Na deliacie priečky využili laminát. Pracovisko vodiča oddelili jednoduchou uzatvárateľnou kabínkou. Priestor pre kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým dverám, pri ktorých zároveň osadili manuálnu výklopnú plošinu.
Vetranie interiéru zabezpečili výklopnými časťami bočných okien, dvoma stropnými vetrákmi a odsávaním vzduchu v zadnej časti. Vykurovanie riešili štvoricou radiátorov v interiéri a nezávislým kúrením. Tepelnú pohodu vodiča zabezpečili strešnou klimatizačnou jednotkou Thermo King SR-10E (chladiaci výkon 3 kW). Na osvetlenie použili žiarovkové stropné svietidlá. Informovanosť cestujúcich zabezpečili informačným systémom BUSE. Vozidlá nalakovali červenou farbou.
Prevádzka
Vozidlá boli slávnostne predstavené na linke 801 do Rajky dňa 30. novembra 2010. Pravidelne sa na tejto linke začali objavovať o niekoľko dní neskôr. Od septembra 2014 do januára 2018 boli v prípade pojazdnosti oboch vozidiel nasadzované aj na linku 90 od Nového SND do Areálu vodných športov.
Výnimočne sa autobus tohto typu objavil i na linkách 28, 29 a 901. V roku 2019 bol autobus tohto typu nasadzovaný aj na ranný školský spoj 17 v Karlovej Vsi.
Po dočasnom zrušení linky 801 z dôvodu zakázanej cezhraničnej prepravy počas pandémie Covid-19 na jar 2020 boli autobusy Crossway vypravované aj na bežné linky MHD. Po druhom, dlhodobejšom, zatvorení maďarských hraníc a zastavení premávky linky 801 od 1. septembra 2020 sa autobusy krátko nasadzovali na linku 90, potom boli nevyužívané. Do premávky sa opäť vrátili až koncom augusta 2021, opäť na linke 90, keďže medzitým bolo rozhodnuté, že linka 801 do Rajky už obnovená nebude. Autobusy premávali na linke 90 až do prelomu rokov 2022/2023.
Autobus #3101 bol na začiatku roka 2023 preradený medzi výcvikové vozidlá autoškoly dopravného podniku. Po nevyhnutných úpravách na školské vozidlo bol označený číslom 8013. Autobus #3102 nebol využívaný v premávke od januára 2023 pre dostatok novších autobusov. V premávke sa na linke 90 znovu objavil až v júni 2023, pričom jazdil do decembra 2023. Následne už do pravidelnej premávky nezasiahol a v lete 2024 bol ponúknutý na predaj.
V čom je to voz "prevažne na PAL/DAL"? Však interiér má v mestskej konfigurácií, nie prímestskej. Taktiež trojo dverí. Čo z neho robí podľa teba prímestský autobus? O diaľkovke ani nehovorím, hento by na ňu vhodné rozhodne nebolo.
Edit: Aha, už som z tej zmienky o SORke pochopil že nehovoríš o Crosswayoch DPB.
Mne osobne sa na Crosswayoch jazdí zle...a duplom je to autobus prevažne na PAL/DAL...minule som presadol zo SORky CN 12,3 na Iris Crossway a nič moc...búcha to...slabo to péruje... kabína zlá...a nechápem duplom to prečo DPB stále prevádzkuje jeden atyp ktorý by našiel kľudne využitie inde...pritom stačí sa pozrieť na to červené more nepojazdnych vozov.