Maďarská Rajka zostane obsluhovaná už len vlakovou linkou S8.
Dopravný podnik Bratislava informoval, že už neobnoví cezhraničnú autobusovú linku 801, ktorá premávala z Rusoviec do neďalekej obce Rajka v Maďarsku. Premávka tejto autobusovej linky bola na začiatku septembra 2020 zastavená z dôvodu uzavretia maďarských hraníc počas prebiehajúcej pandémie choroby Covid-19. Rajka tak zostane nateraz dostupná verejnou dopravou len prostredníctvom vlakovej linky, ktorá premáva medzi Petržalkou a Rajkou a v úseku Petržalka - Rusovce je zaradená do Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji ako linka S8.
Dôvodom neobnovenia linky 801 je jej dlhodobá stratovosť a súčasná nepriaznivá finančná situácia bratislavského dopravného podniku, ktorý zápasí s výrazným úbytkom tržieb. "Linku sme prevádzkovali na komerčnom základe, teda nebola zahrnutá vo výkonoch vo verejnom záujme, ktoré si objednáva hlavné mesto. Komerčný úspech však táto linka nemala a tržby z cestovných lístkov nepokryli jej náklady," uviedol DPB vo svojej tlačovej správe. V nedávnej minulosti DPB upustil aj od prevádzkovania linky 901 do rakúskeho Hainburgu, ktorá bola taktiež prevádzkovaná na komerčnom základe.
Ešte na jeseň 2020 si pritom DPB obnovil licenciu pre linku 801. Ministerstvo dopravy a výstavby SR schválilo cestovný poriadok pre túto linku s platnosťou do novembra 2025. V tom čase sa však ešte nedalo odhadnúť, aké následky bude mať pandémia na hospodárenie dopravného podniku. Prípadné obnovenie autobusovej linky do Rajky bude závisieť od vôle objednávateľov dopravy vo verejnom záujme. Bratislavský samosprávny kraj v prebiehajúcej súťaži na nového regionálneho autobusového dopravcu uvažuje aj s prípadným objednávaním regionálnej dopravy na maďarskej Rajky a rakúskeho Hainburgu. Či sa tak aj stane, nie je zatiaľ známe.
Linku 801 prevádzkoval bratislavský dopravný podnik od 1. októbra 2010, pričom pôvodne premávala z centra mesta od Nového SND do Rajky. Neskôr bola skrátená len do trasy ŽST Rusovce - Rajka. Pre linku 801 boli s finančným prispením EÚ hlavným mestom zakúpené dva autobusy Irisbus Crossway LE City 12M. V súčasnosti už majú tieto autobusy najlepšie roky za sebou a od jesene minulého roka nie sú využívané.
pomaranc
Len jednu otázku mám. Keď v Rajke, či Bezenye alebo Hegyeshalom žijú slováci a pracujú na Slovensku, tak pobyt si nahlásia v Maďarsku, ale ako to je s daňami a odvodmi potom? Pýtam sa, lebo neviem presne. Len pri nehnuteľnosti mám pocit, že sa do obecnej kasy kde vlastní človek nehnuteľnosť platia dane a poplatky s ňou spojené. Niekedy mám pocit, že slovač sa naučila za posledných 20-30 rokov "ja mám svoje práva", ale keď sa opýtam :"Ferko/Jožko môj milý ... na základe akého zákona? Vieš aspoň jeho číslo? Ja už si dohľadám v ňom to, o čom hovoríš, že tam údajne má byť." Tak ani neviem na základe čoho si môžu slováci v zahraničí nárokovať linku.
Paradoxom je, že hoci sme v Schengenskom priestore a tlačilo sa všetkými otvormi, že aké to bude výhodné, tak cezhraničná doprava je na takejto úrovni:
RAKÚSKO
- kvalitné a pravidelné spojenie od 4 do polnoci cez Petržalku/Kittsee aj DNV/Marchegg
MAĎARSKO
- okrem spojenia cez Štúrovo/Szob s EC Budapešť - Praha každé 2h a v 12h takte EC Budapešť - Košice a pár Os vlakov Petržalka - Hegyeshalom po rokoch kriku nič nikde
- Komárno - Komárom mŕtve - ostáva peši a autom
- Šahy - Dregélypalánk nič hoci áut a kamiónov jazdí požehnane, tak nikoho nenapadne obnoviť pár km železnice hoci sa to sľubovalo za "Dzurindu", tak radšej ponechávame celý úsek od Zvolena až po Budapešť autám a kamiónom
- Sl.Ďarmoty - Balassagyármat nič
- Fiľakovo - Somoskoujfalu nič, ani obsluha SK obcí v danom úseku, autobusy len po šť.hr. hoci sa kraj bije do pŕs ako podporuje turistický ruch a pod. ale iba pre tých, čo majú auto, čím odpadá námaha so zabezpečením VHD
- Lenártovce - Bánréve detto, zjave v hladovej doline netreba presúvať ľudí za prácou, keď by naši maďarčiny znalí mohli cestovať za zamestnaním do Ózd a Sajoszentpéter
- Turňa n. Bodvou - Tornanádaska, tam sme nechali železničnú trať zhniť
- Košice - Hidasnémeti je príklad ako cez kopírák Rajka - Bratislava, slováci žijúci v maďarskom pohraničí dochádzajú do KE za prácou ale spoje žiadne, iba SK úsek obsluhujú autobusy + k tomu EC Budapešť - Košice v 12h takte iba
- Slovenské Nové Mesto - Sátoraljaújhelyi nič, tu to ani neprekvapuje
POĽSKO
- okrem biedneho počtu Os ZA-CA-Zwardoń aj to s typickou "Kubáčkovskou" 6h dierou v sedle (pretože sám kritizoval GVD orientovaný na špičku v 90. rokoch a časoch pred nimi a potom to sám zostrojí ...) nič poriadne, Plaveč ako PPS od Popradu a Prešova+Košíc je naďalej vzduch a Kubáčkovi vytrvale prekáža v jeho pamflete, ktorý nedávno prezentoval pred poslancami NR SR rovnako ako Zlaté Moravce
ČESKÁ REPUBLIKA
- pravidelná doprava iba na prechodoch Kúty/Břeclav, Lúky p.Makytou/Horní Lideč a Čadca/Mosty u Jablunkova plus pár Os medzi Vrbovcami a Veľkou n. Veličkou
- v prípade tratí s medzinárodnými diaľkovými vlakmi sa pýta aj riadna obsluha Os vlakmi, čo bohužiaľ dodnes niektorí nechápu, alebo nechcú chápať ...
- Skalica/Sudoměřice a Holič/Hodonín neriešim nejak, KORDIS a JMK to vyriešil za nás prevádzkovaním linky 910, len mám otázku, že či aj slovenská strana niečo prispieva na prevádzku tejto linky
- Horné Sŕnie/Bylnice - nič, v prípade druhej menovanej trate je to postavené na hlavu, lebo potenciál tu je, lenže na MDV si povedali, že lepšie než ľudí učiť jazdiť vlakom je ľahšie ich posadiť do áut a naučiť ich, že žiadny vlak nebude aby sa bolo na čo vyhovoriť, že ľudia do vlaku z auta nepresedlajú, no ani nemajú do akého a pokiaľ to nemá byť aspoň každé 2h ale nejaká "Ersékovina" typu Zvolen - Šahy (zbúchané na kolene bez prípravy trate na riadny GVD), Veľké Kapušany - Bánovce n. Ondavou, tak to je iba cesta ako zmenožniť železnicu totálne