Maďarská Rajka zostane obsluhovaná už len vlakovou linkou S8.
Dopravný podnik Bratislava informoval, že už neobnoví cezhraničnú autobusovú linku 801, ktorá premávala z Rusoviec do neďalekej obce Rajka v Maďarsku. Premávka tejto autobusovej linky bola na začiatku septembra 2020 zastavená z dôvodu uzavretia maďarských hraníc počas prebiehajúcej pandémie choroby Covid-19. Rajka tak zostane nateraz dostupná verejnou dopravou len prostredníctvom vlakovej linky, ktorá premáva medzi Petržalkou a Rajkou a v úseku Petržalka - Rusovce je zaradená do Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji ako linka S8.
Dôvodom neobnovenia linky 801 je jej dlhodobá stratovosť a súčasná nepriaznivá finančná situácia bratislavského dopravného podniku, ktorý zápasí s výrazným úbytkom tržieb. "Linku sme prevádzkovali na komerčnom základe, teda nebola zahrnutá vo výkonoch vo verejnom záujme, ktoré si objednáva hlavné mesto. Komerčný úspech však táto linka nemala a tržby z cestovných lístkov nepokryli jej náklady," uviedol DPB vo svojej tlačovej správe. V nedávnej minulosti DPB upustil aj od prevádzkovania linky 901 do rakúskeho Hainburgu, ktorá bola taktiež prevádzkovaná na komerčnom základe.
Ešte na jeseň 2020 si pritom DPB obnovil licenciu pre linku 801. Ministerstvo dopravy a výstavby SR schválilo cestovný poriadok pre túto linku s platnosťou do novembra 2025. V tom čase sa však ešte nedalo odhadnúť, aké následky bude mať pandémia na hospodárenie dopravného podniku. Prípadné obnovenie autobusovej linky do Rajky bude závisieť od vôle objednávateľov dopravy vo verejnom záujme. Bratislavský samosprávny kraj v prebiehajúcej súťaži na nového regionálneho autobusového dopravcu uvažuje aj s prípadným objednávaním regionálnej dopravy na maďarskej Rajky a rakúskeho Hainburgu. Či sa tak aj stane, nie je zatiaľ známe.
Linku 801 prevádzkoval bratislavský dopravný podnik od 1. októbra 2010, pričom pôvodne premávala z centra mesta od Nového SND do Rajky. Neskôr bola skrátená len do trasy ŽST Rusovce - Rajka. Pre linku 801 boli s finančným prispením EÚ hlavným mestom zakúpené dva autobusy Irisbus Crossway LE City 12M. V súčasnosti už majú tieto autobusy najlepšie roky za sebou a od jesene minulého roka nie sú využívané.
Viko
Lebo z tvojho záveru mi práve vyplýva, že pri plánovaní dopravnej obsluhy je úplne bazálnou požiadavkou nespoliehať sa len na predikcie podľa jednej štatistiky, ale ich dostatočne dopĺňať aj observáciami.
Tvoj obľúbený štatistický údaj totiž nikoho nedonúti nemať byt na Kolibe, prácu v Lamači, fitko v Karlovke, rodičov v Rači, školy v Petržalke a frajerky v Lužnej. Ak máš pocit, že si ukrivdený na množstve podielových daní pridelených tvojej samosprávnej jednotke, stokrát jednoduchšie je zmeniť kľúč ich rozdeľovania. Dúfať, že ľudia zlegalizujú svoje bývanie, ak ich budem trestať jednou na bývanie nenaviazanou službou (ktorá má navyše plno alternatív, ktoré prepis v štatistike nevyžadujú - IAD, pešibus, taxi atď), pokladám prinajmenšom za naivné. A hlavne to nijako nerieši to, že do bežnej rezervy ako percenta nad počtami z občianskych sa ti nijako nevojde prítomnosť silných nadlokálnych cieľov ako je stanica, nemocnica, obchodné centrum či štadión (koľko z návštevníkov v nich zvyčajne má trvalý pobyt? Asi nula, či?)
Možno je čas povedať si, že sme v 21. storočí, prispôsobiť tomu spôsob poskytovania služieb (napríklad spomínaná elektronizácia), nastaviť možnosti pozitívnej motivácie ako civilizovaná demokratická krajina - a trestať až vtedy, keď ich nevyužiješ. Nie plošne a za nesúvisiace veci. Tuším som ti to písal už minule, že pouličné osvetlenie svieti pre všetkých rovnako, koše na zastávkach slúžia všetkým rovnako, tráva sa kosí všetkým rovnako, cesty sa čistia všetkým rovnako - tak prečo ti tak vadí, že by zrovna MHD ako ďalšia z radu verejných služieb samosprávy mala takisto slúžiť všetkým rovnako?