Maďarská Rajka zostane obsluhovaná už len vlakovou linkou S8.
Dopravný podnik Bratislava informoval, že už neobnoví cezhraničnú autobusovú linku 801, ktorá premávala z Rusoviec do neďalekej obce Rajka v Maďarsku. Premávka tejto autobusovej linky bola na začiatku septembra 2020 zastavená z dôvodu uzavretia maďarských hraníc počas prebiehajúcej pandémie choroby Covid-19. Rajka tak zostane nateraz dostupná verejnou dopravou len prostredníctvom vlakovej linky, ktorá premáva medzi Petržalkou a Rajkou a v úseku Petržalka - Rusovce je zaradená do Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji ako linka S8.
Dôvodom neobnovenia linky 801 je jej dlhodobá stratovosť a súčasná nepriaznivá finančná situácia bratislavského dopravného podniku, ktorý zápasí s výrazným úbytkom tržieb. "Linku sme prevádzkovali na komerčnom základe, teda nebola zahrnutá vo výkonoch vo verejnom záujme, ktoré si objednáva hlavné mesto. Komerčný úspech však táto linka nemala a tržby z cestovných lístkov nepokryli jej náklady," uviedol DPB vo svojej tlačovej správe. V nedávnej minulosti DPB upustil aj od prevádzkovania linky 901 do rakúskeho Hainburgu, ktorá bola taktiež prevádzkovaná na komerčnom základe.
Ešte na jeseň 2020 si pritom DPB obnovil licenciu pre linku 801. Ministerstvo dopravy a výstavby SR schválilo cestovný poriadok pre túto linku s platnosťou do novembra 2025. V tom čase sa však ešte nedalo odhadnúť, aké následky bude mať pandémia na hospodárenie dopravného podniku. Prípadné obnovenie autobusovej linky do Rajky bude závisieť od vôle objednávateľov dopravy vo verejnom záujme. Bratislavský samosprávny kraj v prebiehajúcej súťaži na nového regionálneho autobusového dopravcu uvažuje aj s prípadným objednávaním regionálnej dopravy na maďarskej Rajky a rakúskeho Hainburgu. Či sa tak aj stane, nie je zatiaľ známe.
Linku 801 prevádzkoval bratislavský dopravný podnik od 1. októbra 2010, pričom pôvodne premávala z centra mesta od Nového SND do Rajky. Neskôr bola skrátená len do trasy ŽST Rusovce - Rajka. Pre linku 801 boli s finančným prispením EÚ hlavným mestom zakúpené dva autobusy Irisbus Crossway LE City 12M. V súčasnosti už majú tieto autobusy najlepšie roky za sebou a od jesene minulého roka nie sú využívané.
Ike
2. Ústredným právnym predpisom pre vykonávanie dopravy vo verejnom záujme je Ústava SR. Tá deklaruje právo občanov SR na vzdelanie, prácu a zdravotnú starostlivosť. Keďže nie každý občan má inštitúcie zabezpečujúce tieto práva v pešej dostupnosti, vzniká potreba dopravy. Konkrétnejší spôsob ustanovujú jednotlivé zákony.
3. Slovenská republika sa zároveň zaviazala vo viacerých strategických dokumentoch (či už medzinárodných, alebo štátnych), prípadne v dokumentácii k EŠIF k ekologickému prístupu a cieľu zmeniť modal split v prospech udržateľnej dopravy (vrátane tej verejnej). To rozširuje rozsah verejného záujmu nad rámec vzdelania, práce a zdravotnej starostlivosti.
4. Otázky na diskusiu a moje odpovede:
4a - Platí pre obyvateľov Rajky, Kittsee a Hainburgu Ústava SR? IMHO áno, lebo viacero z nich má slovenské občianstvo, hoci to nie je košér voči týmto obciam.
4b - Občania SR však necestujú za prácou do len do Rajky, Kittsee a Hainburgu, alebo po celej Európe, to už nie je verejný záujem? Je, na tento účel SR prevádzkuje v spolupráci s okolitými krajinami vlaky vo verejnom záujme, pričom kto chce nadštandard, využije služby komerčného dopravcu.
5. Keď sa robila novela zákona 56/2012 Z. z. kde sa kompetencie kraja územne rozšírili na "záujmové územie", tak to bola z núdze cnosť. Možnosti boli tri. Dať cezhraničku mestám, ale okrem BA by to nedávalo vôbec žiadny zmysel. Navyše je to nelogické, obec má zabezpečovať dopravu v obci a nie mimo nej a cezhranička bol len precedens. Druhá možnosť bol mindop, ktorý to ale odmietol. Tretia možnosť boli kraje, ktoré sa navyše najmenej bránili a KSK takú linku dokonca žiadali.
6. Pokiaľ ide o môj názor, existuje niekoľko dôvodov prečo by to malo robiť mindop.
6a - Mindop už cezhraničnú dopravu rieši (železničnú), teda intenzívne spolupracuje s okolitými krajinami, v rámci tzv. Slavkovskej spolupráce s Maďarskom, Rakúskom a Českom ešte o čosi intenzívnejšie. Keďže mindop je objednávateľom v podstate donedávna jedinej medzinárodnej dopravy vo verejnom záujme, má s tým skúsenosti a predpokladám, že aj relevantné dáta.
6b - Licenčné konanie v medzinárodnej autobusovej doprave ide aj tak cez mindop. Zaťahovať do toho ďalšie samosprávy je zvyšovanie administratívnej záťaže.
6c - je rozbehnutý projekt harmonizácie VOD (zjednodušene "autorita") a priradenie kompetencie cezhraničnej VOD kraju je presný opak toho, čo by malo byť v súlade s politikou autority. Dávame všetky kompetencie všetkým a výsledkom je bordel.
7 - nerozumiem, ako môže mať inštitúcia verejnej správy (kraj) opciu na povinnosť, ktorá mu vyplýva z právnych predpisov. Ak uznáme, že doprava do Rajky a Kittsee je verejný záujem, tak tam proste linka premávať musí. A ak uznáme, že nie, tak naopak, nesmie (nehospodárnosť výdavkov verejnej správny). To je ako keby som mal ja opciu na platenie dane z príjmu, alebo opciu na platbu diaľničnej známky. Podobne som raz na mindope počul názor ohľadom jednej linky a pripomienky, že nie je vo verejnom záujme: "tak tam ten verejný záujem proste vytvoríme". Verejný záujem je východisko. On existuje. Nedá sa ani zrušiť, ani vytvoriť.