Zbierka historických trolejbusov sa rozšírila o typ Tatra T 400

Pôvodne pražský trolejbus dorazil 10. mája do Bratislavy.

Hoci je 10. máj 2017 predovšetkým dňom, kedy si pripomíname 90. výročie autobusovej MHD v Bratislave, do histórie sa zapíše aj inak. Do Bratislavy bol z Čiech dovezený trolejbus Tatra T 400, ktorý bol vyrobený v roku 1951. Trolejbus pôvodne jazdil v pražskom dopravnom podniku pod číslom 368, neskôr 9368. Vyradený bol v roku 1967 a následne 50 rokov odpočíval v miestnej časti Druhlice obce Daleké Dušníky juhozápadne od Prahy. Trolejbus sa zaradí do zbierky historických vozidiel DPB, v ktorej sa momentálne nachádza šesť trolejbusov. Ďalší bratislavský trolejbus sa nachádza v zbierke v Brne.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Chvalim. Snaha nadherna... Verim ze pod rukami ako P.P. v UD to bude skvost...avsak...neda mi to : Na sanos nie su prachy poriadne, a jeho stav bol...no oproti tomuto prakticky vyborny... Vie sa aj nieco viac teda o jeho renovacii, alebo bude dlhodobo vyckavat ako kedysi ostatne vozy?
Ehm, chvalim snahu ale tento tolejbus vyzera prinajmensom "trosku hrdzavo". Nechcem vidiet co z neho ostane ked ho opieskuju...? Pri tempe dpb je tam roboty aspon na 8rokov...
Toto má vôbec zmysel opravovať? Veď to bude už v podstate novostavba.
Reakcia na: Ibiza #3:
Bratislavsky hrad je tiez v podstate novostavba. Povedz, malo to zmysel?
Reakcia na: fanatikmhd #1:
Sanos bude na buduci rok približne a bude asi nepojazdny
Reakcia na: ross #2:
Po opieskovaní ostanú pneumatiky a sklá.....
Reakcia na: ADKO T #5:
Sanosa som sa nepýtal..myslel som túto hromádku zoxidovaného železa 🙂
Reakcia na: ADKO T #5:
Prečo nepojazdný? Čo chýba na jeho kompletizáciu?
Nevie niekto, ako je na tom 6617? Planuje sa oprava v blizkej buducnosti?
Reakcia na: zlomok #10:
Vie sa vôbec, koho nápad bol rozširovať zbierku historických vrakov DPB (ešte by mala privandrovať aj Praga RN, ak sa tak doteraz nestalo), keď v tom vládne taký marazmus a je problém už len zastaviť rozpad súčasného vozoparku?

Druhú polku komentáru som akože nevidel, ale teda "Čakáreň na smrť. Niet pomoci. NEDÁ sa" sa mi páči, to by mohlo visieť na ceduli v súčasnom "depozite" nad IK 280, #1306, či touto Tatrou ?
Reakcia na: Rubber38 #11:
Stav 1306 a IK 280 je dosť odlišný...
Reakcia na: zlomok #10:
A veď Peter Plunár sa snaží, či?
Reakcia na: Ibiza #13:
Áno, veď vďaka nemu máme historické električky v dobrom stave a začalo sa pracovať na Sanose. Takých ľudí by ale bolo treba viac. ?
Reakcia na: Trolley #14:
No neviem, minule som sa viezol s #215 a mala oprava ci aspon umytie interieru by jej prospela. Viem ze niesu ludia, ale ta spina pri oknach bila do oci 😕
Reakcia na: mrkvakj #15:
Ked uz sme pri #215, tak ta sa zrekonstruovala uz minimalne dvakrat (a mozno aj viac). Treba sa venovat aj ostatnym historickym kusom...
Reakcia na: CoolKoon #16:
Bratislavská klasika - nové (zrekonštruované) necháme plesnivieť a zahovnievať, a až keď to po 20 rokoch bude v havarijnom stave, tak to dostane generálku. Dovtedy ani cent nazmar na údržbu, imperialistickému Západu navzdor a nikdy inak!
Reakcia na: Rubber38 #17:
tento systém sa už v praxi osvedčil, viz T3..a tá generálka stála za to. Rovnako 104, rovnako to najčastejšie pojazďované vozidlo DPB - Schorling... T2 som uz spominal inde ze je taka vsedna..nudna... Proste roky prevádzky a lepenia somarín po nej zanechávajú stopy. Snáď dopadne podobne ako 1435 DPMB - prosto taká slasť na oči 🙂
Horšie je to u Trolibusov, kde sa nedajú nájsť prachy na sanosa, oerlikon stále aj po vybrakovaní iného pre funkčné celky nie je pojazdný, a T400 čaká ešte veľa rokov než sa pohne sama...
Autobusy sú troška iná trieda, nakoľko časť je súkromná zbierka (C744, B732, IK280.10 x2, ŠM11, potom sú tu kusy čo čakajú v dobrom stave 1514, 1507, 1306, A samozrejme nechýbajú vraky (IK 280.08 x2, 706RO, RN, 283 1510....
Hotové kúsky nerátam zatiaľ...
Reakcia na: Rubber38 #17:
Mozes ma minuskovat kolko len chces, ale stale si myslim, ze je nezmysel opravovat stale jeden jediny historicky kus kazdych 5 rokov a ostatne nechat rozpadnut. Myslim si totiz, ze paradit sa na tom istom vozidle vzdy, ked je nejake okruhle vyrocie, je trosku trapne. Ked je penazi na rekonstrukciu malo (a ani sa nedivim, vsetky muzea chatraju, preco by boli muzejne dopravne prostriedky na tom lepsie?), neexistuje dobra volba. Len zla a horsia. Ale darmo to tu budem vysvetlovat asi.
Reakcia na: fanatikmhd #6:
Myslim si, ze privarenie spravne vytvarovaneho plechu tam bude ten najmensi problem (sikovni autoklampiari to vedia spravit vcelku rychlo). Ktovie, ako je na tom ale napr. elektricka cast, pohon a pod. (to su uz veci, ktore sa zhanaju/vyrabaju/zrekonstruuju tazsie), o takych "drobnostiach" ako rozne plastove komponenty, uz ani nehovoriac.
Reakcia na: ADKO T #5:
Podla toho co som pocul/cital, tam su tiez problemy s elektrikou/nezohnatelnymi suciastkami, preto nebude pojazdny. Opieskovane a prelakovane to tusim uz je a z mechanickeho hladiska je to asi aj skoro uplne hotove.
Reakcia na: CoolKoon #19:
Peňazí na rekonštrukciu by mohlo byť viacej, ak by neboli Ústredné dielne podfinancované a degradované len na vykonávanie VP na prevádzkových vozoch, s občasnou prácou na historických vozoch popri hlavnej činnosti.
Reakcia na: Solider #22:
A z coho by davali Ustrednym dielnam viac, ked mesto neda viac? Nevypravia niektore spoje frekventovanych liniek a to daju na rekonstrukciu? Kazdy den budu losovat, s ktorou MC vybabru? Dnes nam vysla Petrzalka, tak padne par 95, 88 a 1,3. Zajtra budu na rade Biskupice a Vrakuna, tak si ludia pockaju trosku viac na 201, 202 a 70 (a pre istotu aj 78). Pozajtra Dubravka, tak padne 4,5,9 a 83,84. A tak dalej. Ja osobne tu vidim najma podfinancovanie z politickych dovodov (lebo zrekonstruovane historicke vozidla a muzea neprinesu preferencie).
Reakcia na: CoolKoon #23:
Jedna vec je že aj mesto by mohlo dať DFPB viac, druhá vec ako hospodári samotný DPB a kam idú peniaze v rámci neho...
Reakcia na: Mike #24:
To ano. Len ja si myslim, ze rekonstrukcia historickych vozidiel (najma podobnych kusov, ktore su fakt v dezolatnom stave) je vcelku drahy "konicek", takze ani lepsie hospodarenie firmy by naklady na rekonstrukcie nemuseli vykryvat.
Reakcia na: CoolKoon #23:
Napríklad zo svojej vlastnej podnikateľskej činnosti, ak by nejakú vykonávali? Naše ŮD si dokázali zmodernizovať a skompletizovať vlastnými prostriedkami vozidlá T3P, voz K2G a nehovoriac o tom, že svojho času si DP staval vozy komplet sám, takže nejaké know-how tam určite je. Ak by sa modernizovali vozy pre iné DP, tak by z toho nejaký zisk bol. Okrem toho, sústredenie všetkých historických vozov pod jedno stredisko je dobrý nápad, keďže sa môže vybudovať určitá systematika, lepšia organizácia, nebudú sa peniaze strácať cez rôzne pofidérne eseročky a takisto by sa to mohlo otvoriť viac verejnosti – častejšie jazdy, lepšia propagácia možnosti prenajať si takéto vozidlo, v praxi netreba vymýšľať niečo nové, stačí sa len poučiť v blízkom zahraničí a vhodne to implementovať v našich podmienkach.

A čo sa týka toho, čo písal Mike v #24, tak na racionalizácii v organizačnej štruktúre DPB by sa dalo ušetriť veľa, takisto na spriehľadnení jednotlivých procesov, lepšom využívaní majetku, či odpredaji majetku v správe po dohode s HMB – napríklad predaj pozemkov pod slučkou ŽST NM a predaj sídla na Olejkárskej, z toho všetkého by sa pokojne postavilo nové sídlo na Trnávke a opravilo tak do desať historičákov.
Reakcia na: Solider #26:
počkať..know-how...ty rátaš stavbu drevenného rámu na kočiar rovnocenný trebárs 30T? 😃 a chváliť sa T3P a K2S neviem..či je vhodné.... mne dátum v kalendári ukazuje 2017..nie 1997...

Inak čo sa praxe týka, chýba tu niečo ako múzeum. Skrátka, historické vozidlá nemôžu denne jazdiť. Zbytočných pozícii na olejkárskej je mnoho = do haly (múzea) napracem vozy, zbytočných ľudí spravím sprievodcov....a múzeum prináša nejaký zisk. Nevravíme o miliónoch...ale....vozidiel sa nájde už dosť.
Len od oka vystavovateľné vrátane súkromníkov:
Abus - RTO, SM11, SL11, IK280.10, B741, T232, T272, C734, B732..
Tbus - Oerlikon, 9Tr, 9Tr, Sanos už čoskoro, 14Tr01, 15Tr(M), a pribudne T400
Elebimbam - 38+135, 104, 31, 18,215, 275, 317,

Z tohoto menšiu halu už vieš riešiť...nehovoriac o tom že na exponovanom mieste ako je dnešné parkovisko, kde stáala prvá vozovňa by sa malá, leč veľmi obdobná budova ako bola pôvodná vozovňa uživila, napojenie problematické nieje (koľaj i trolej), a najmä, dostatok ľudí + dobrá cena = dostatok návštev...a to sú práve tie hľadané prostriedky.....

Ale tak...držme sa zaužívaného systému mesto dá, natiahneme ruky, a niekto iný to spraví....
Reakcia na: Solider #26:
Ked som cital, ze "zo svojej vlastnej podnikateľskej činnosti", normalne som sa nahlas zasmial 😃
Co sa tyka know-how, tak to, ze K2G "vyklepali", bolo celkom slusne, ano. To ale, ze na T3P pridali elektricke tabule, vymenili sedadla a prelakovali, je sice pekne a uzitocne, ale neni to nicim vynimocne. Stavanie vozy komplet sam? To by som bol zvedavy, odkial si zoberu podvozok, pohon a ine "lakocinky", ktore aj velke automobilky si davaju vyrabat bud v inom zavode, alebo inou firmou.
Sustredenie historickych vozov je dobry napad, aj ked to na organizacii nic nemeni. Moznost prenajat si historicke vozidla znie sice dobre, ale bez poistenia by to sudny clovek neriskoval a pokial sa najde poistovna, ktora taketo veci vobec poisti, lacna zalezitost to urcite nebude (a potom sa ponuka otazka, ci sa to vobec oplati). O tom ani nehovoriac, ze takto prenajat by sa dali viacmenej iba autobusy. Co sa tyka zahranicia, pokial sa nemylim, v blizkom okoli su vsetky dopravne podniky dotovane bud mestom, statom, alebo obidvoma.

Co sa tyka racionalizacie, okej, preda sa sidlo na Olejkarskej. A kde budu potom sediet ti ludia, ktori tam robili? Asi im bude treba postavit dalsiu budovu, napriklad na Trnavke. Hned by sa vacsina tych penazi minula... A preco by mali predavat pozemok pod sluckou ZST NM? Aby tam developer mohol vytrhat elektrickove trate a postavit tam dalsi veziak vedla Lakeside parku (o com vlastne su aj plany)? A elektricky by sa tam ani netocili? A nove elektricky s dverami na obidvoch stranach by zaplatil kto? Po odratani vsetkych nakladov by vyslo, ze dobre, mozno mozu zrekonstruovat dve dalsie historicke vozidla, ale Sanos nie 😛
Reakcia na: CoolKoon #28:
Že majú T3P komplet nový pohon vrátane ovládania, ti uniklo? Inak to samozrejme nebola žiadna vlastná podnikateľská činnosť. Slučka pod žst. NM by bola pri vedení trate popred žst. zbytočná.
Reakcia na: fanatikmhd #27:
A čo je na T3P 1997? V 2017 sa podľa Teba nemodernizujú vozidlá, každé mesto má ťažké milióny, za ktoré nakupuje iba nové vozy?
Reakcia na: CoolKoon #28:
Ja som Ti dal nejaké možnosti, ale ty si zatiaľ dal len hlody a nezmyselné tvrdenia. Takže škoda reči.
Reakcia na: CoolKoon #28:
Skus taku vec, ze si natukas napr. prazsketramvaje.cz a pozries sa, komu vsetkemu a co vsetko sa da renovovat v ustrednych dielnach, ked sa chce. Nove vozy sa tu takisto daju v pohode montovat. Robi to napr. Brno ci Liberec s Variami, Bystrica s trolejbusmi, dokonca ARC-Ikarus (dnes Modulo) ma tzv. Partially knocked-down koncept ako sucast obchodnej politiky.

Celkovo sa mi zda, ze strasne riesis, ako sa vsetko neda. Ako je mozne, ze na zapad od nas mozu jazdit historicke linky ostosest? Ze uz aj na Slovensku existuje dost nadsencov co prenajimaju RTO ci SD na svadby a je o nich boj? To su tie nepoistitelne a nevyhodne kroky?

Co sa Olejkarskej tyka. Je tu zaujem zo strany Americanov. Myslim, ze by bola skoda nevyuzit ho. Lukrativny pozemok v centre ti zarobi dost na to, aby si staru rarohu nahradil jednoduchsou a energeticky uspornejsou stavbou mimo centra a este ti aj zostane. Druha vec je, ze mozno ani netreba stavat, samosprava ma moznost previest prebytocny majetok statu, plus aj samo mesto ma urcite dost priestorov po zrusenych skolach, rozpoctovych organizaciach atd., len nie je vykonany supis aby nebolo vidno, co vsetko zbytocne zivime a nebol tlak na naslednu racionalizaciu (priklad za vsetky - GIB, KSP a Metro a. s. by pokojne mohli byt jedno, len to by nebolo tolko riaditelskych flekov...)

-----
to all: tak mi napadlo, cim je vlasne zaplnena administrativna budova vo Vozovni Krasnany?
Reakcia na: Viko #32:
CCA polovica je v Krasňanoch prázdna.
Reakcia na: Mike #33:
Celý DPB z Mastičkárskej by sa v pohode zmestil do Cífera (samozrejme prevádzkové veci by ostali na prevádzkach).
Reakcia na: Viko #32:
Videl si niekedy pražské ÚD?
Reakcia na: CoolKoon #21:
Co keby sa do toho dala elektrovyzbroj napr. z 14Tr? Cestujuci by to aj tak nepoznali
Reakcia na: Miro #36:
Ona v tom aj originál JE výzbroj zo 14Tr (2x).
Reakcia na: S499.1023 #37:
Tak aký problém je to spojazdniť?
Reakcia na: Miro #38:
O probléme hovorí len StudenýKôň. Viem si predstaviť tisíce problémov pri spojazdnení ale elektrická výzbroj medzi nimi nie je.
Reakcia na: Miro #36:
No myslím že by to poznali, najmä tí, čo tie vozy ešte pamätajú, aj keď ich bude málo... Kompletná dokumentácia k pôvodnej výzbroji samozrejme je, navyše je možnosť ísť okuknúť voz #19 do Brna, komu sa chce cestovať ďalej, môže okuknúť aj ďalšie. Otázka je či sa bude robiť replika série III.A, alebo sa prizná séria II, ktorá v Bratislave nejazdila a od prvých sérií sa miestami značne odlišuje, rozdiel je a v trakčnom motore. Môj názor je taký, že by sa mala spraviť replika série III.A po úpravách v BA (ak sa niekde dochovalo aké to presne boli, resp. ako konkrétne boli prevedené) v polomáčanom nátere.
Reakcia na: zlomok #40:
Pozor na kontext. To bolo vlákno o nemožnosti spojazdniť Sanos, nie Tatru.
Reakcia na: Viko #41:
A to som sa snažil byť "normálny". Aj v tom zlyhám.
Reakcia na: zlomok #42:
Ale no, hlavu hore. Veď to nechcela byť výčitka. Ja si myslím, že to je prínosný a plodný príspevok do debaty na tému, ktorá tu zatiaľ bohužiaľ absentuje (akože, aj by som nadviazal, ale trolejbusy - a dupľom tohoto veku - nie sú mojou silnou stránkou a tak k tomu nemám čo povedať). Všetci tu len riešia všeobecné podmienky na jeho rekonštrukciu, ale diskutovať o výsledku napadlo prvého teba. Holt si sa len privesil na nesprávny príspevok ? ale veď už aj omnoho horšie veci tieto diskusie videli.
Reakcia na: Viko #41:
Stále je snaha urobiť sanos pojazdný.
Inak taký dotaz do pléna : Čo vám príde ako najväčší nedostatok pre repasy veteránov? Kapacity ÚD? materiál? Pôvodné súčiastky? Alebo sa stále bavíme len o financiách?
Reakcia na: fanatikmhd #45:
Ja by som nadviazal. Ak sa bavíme o financiách, tak napr. pri reko Sanosu hovoríme o cca akej potrebnej čiastke ? 25, 50, 100tis ?
Reakcia na: fanatikmhd #45:
Hlavne ľudia. Skúsení mechanici, klampiari, ktorí sú majstri a vedia pracovať, byť správne motivovaní a mať na prácu čas a kľud, nie že odbieham k tomu na pol hodinky práve vtedy keď nemusím robiť na prevádzkových autobusoch. Tak sa pracovať nedá.
Reakcia na: fanatikmhd #45:
Myslím, že všetky tvoje témy sa odvíjajú od nedostatku prachov.
Tak o tomto totálnom vraku nie som presvedčený že sa dožijem vôbec jeho opravy.Použitelný je len podvozok s nápravami.Chýba trakčný motor a komplet elektrovýzbroj.Karoséria totálne zhnitá ,neviem ako to drží pohromade.S karosérie sú použitelné len tie sklá a pár drobností.Inak nutná novostavba.Náklady na rekonštrukciu len do vystavovateľného stavu rátam tak šesťmiestne číslo.Skôr to vidím ako utópiu.
Reakcia na: S499.1023 #48:
No...nie tak úplne. Ak nemáš originál dielce, a nové vyrobiť je skoro nemožné (zložitosť, pracnosť, absencia schémy/nákresu...) tak ani s normálnymi peniazmi neuspeješ...nie úplne.

Darmo máš rovnako prachy ak ÚD nemajú ľudí..a outsourcing je....mimo tému.

Išlo mi najmä o to, že v takýchto prípadoch..vlastgne, prečo zachovávame veterány? (rečnícka otázka, neodpovedať! ) Od ľudí, pre ľudí. Odkaz. Nič viac. A teda logicky, keďže nie sme TMB ktoré len konzervuje a práchnivie desiatky rokov v uzavretom a rozkrádanom areáli, ale vozidlá sa používajú : Nemá zmysel riešiť niečo takéhoto aj pomocou...no...nazvem to provizórne "zbierky"? Samozrejme, dať 100€ nejakému OZ, kde sa to použije na čokoľvek....to nie je pôvabnosť. Ale napríklad vytvoriť niečo v štýle kickstarteru, kde za každú métu dosiahnutú darovaním čiastky je aj druh odmeny, by stálo za to.

Teraz len v teoretickej rovine si predstavme :
Zbierka Sanos : Za 10€ uverejnenie mena pri "partneroch". Za 25€ uvedenie v zozname záchrancov ktorý bude vycapený vo voze. Za 50€ možnosť jednohodinového prenájmu vozidla... Za 100€ možnosť jednej súkromnej jazdy mestom na deň. Za 1000€ (skôr pre firmy) celodenné zapožičanie vozidla na výstavné či reklamné účely (možnosť inštalácie reklamných banerov a pod kravín)..

Skrátka systém, kde sa dá nabudiť. Kde je niečo za niečo. Tá jedna jazda nikoho nezabije, sú tu ľudia (nebudeme menovať) čo si voz DP zapožičajú len tak na pár hodín behu a prezentujú to tu ako rozlúčkovú akciu avšak len pre pozvaných... Takže toto skutočne problémom nie je. A je možné, že takýmto systémom sa vyzbiera ľahšie potrebná čiastka na zotavenie vozidiel... Predsa len...

Sanos v rámci možností je jednoduchý : Sú dva, oba v tomto ponímaní v dobrom stave, s obrovskou kopou ND z ostatných sanosov čo strážili 20 rokov v sebe,
Oerlikon už aspoň má všetky dielce...a jeho spojazdnenie nebude až taký zálusk
u IK280 je to viac menej len v klampiarine....
B732 nepatrí medzi najhoršie
B741 až na pár detailov by hádam aj sovjou vlastnou silou vedela obehnúť vozovňu

Takže ostáva to horšie na plánoch : RO (v podstate len rám), T400 (sklá a podvozok), 6MT (podvozok? )....a to bude vyžadovať fakt veľa......veľmi veľa.....

Ale možno je to len utópia....a verím, že tú budu odporcovia čo hneď namietnu...bez vyjadrenia sa čo je na tom zlé....však rýpnuť si treba 🙂
Reakcia na: Viko #32:
Američania nemajú záujem o pozemky pod sídlom na Olejkárskej, ale o susedné pozemky pri zákrute, ktoré sú vo vlastníctve súkromného investora.
Reakcia na: Quakeman #49:
"Chýba trakčný motor a komplet elektrovýzbroj." - Presne o tomto som hovoril aj ja, ze toto je dost podstatny problem. To, ze k elektrovyzbroji je kompletna dokumentacia, je sice pekne, ale to nic nehovori o tom, ci sa nahradne diely daju zohnat (a trakcny motor uz toboz nie). Takze asi by sa to muselo vyrobit odznova (tipujem, ze minimalne motor asi urcite), co neni sranda. To je podla mna stale vacsi problem ako karoseria, aj ked po opieskovani vysvitne, ze skoro cela kasna moze ist do srotu.
Reakcia na: S499.1023 #39:
Aaaaano?! Tak opeskovane a prestriekane to uz je, vykostenych 14Tr su na Jurajov dvore haldy.......preco je to potom stale nepojazdne? Zeby ten elektrovyzbroj nebol na 100% rovnaky? Alebo zeby chybal pohon? Ci?
Reakcia na: Viko #32:
"co vsetko sa da renovovat v ustrednych dielnach, ked sa chce." - Ano. A predpokladam, ze oni to vsetko robia za vlastne, ze...
"Nove vozy sa tu takisto daju v pohode montovat." - Isteze sa daju, pokial UD dostane vsetko "pod ruky" v podobe hotovych modulov. Ale neviem, ako to suvisi s historickymi kusmi, ktore sa tak nevyrabali a hlavne si vyzaduju rozsiahlu rekonstrukciu?
"Celkovo sa mi zda, ze strasne riesis, ako sa vsetko neda." - Tak skus teda ist na magistrat a vypytat si extra prachy len na par sikovnych elektrotechnikov, strojarov a este k tomu na vacsi rozpocet na rekonstrukciu historickych vozov...
"Ze uz aj na Slovensku existuje dost nadsencov co prenajimaju RTO ci SD na svadby a je o nich boj?" - Okej, dobre. Tak dopyt potom je. Treba este vypocitat, ze kolko svadieb musi to RTO obchodit, aby sa nazbierali prachy len na rekonstrukciu vyse spominanej T400...
"Myslim, ze by bola skoda nevyuzit ho. Lukrativny pozemok v centre ti zarobi dost" - A ty vies zarucit, ze tie prachy nezmiznu cez "pofiderne eserocky" a znacna cast z toho pojde na rekonstrukciu historickych voznov, ze? Neviem, ja som uz trosku stary na rozpravky...
Reakcia na: Solider #31:
Ano ano, nezmyselne tvrdenia. Lebo na Slovensku sa nekradne (prachy z predaja sidla na Olejkarskej by neskoncili v neznamych rukach, ze) a peniaze z mimoriadnych akcii (prenajmu) by vykryli vsetko. Inak prezradim jedno tajomstvo: racionalizacia vo velkych firmach vyzera tak, ze vyssi manazment povie kazdemu nizsiemu manazerovi, kolko ma vyhodit ludi. A ten si moze vybrat, ci prepusti mechanika alebo elektrikara (alebo pripadne oboje). A druhy si vyberie, ktoru predajnu listkov a elektriceniek zatvori. Pri "racionalizacii" sa nikdy nezbavuje manazmentu, nikde.
Reakcia na: CoolKoon #54:
"za vlastne" - to co mi vkladas do ust? Ja som hovoril o moznostiach vyuzitia kvalitnych kapacit na tvorbu zisku. O tom, ze normalne dielne su schopne si poskladat zo suciastok cokolvek, od Varia cez Ekovu az po RTO.

"skus ist na magistrat" - navrhujem ja toto niekde? Nepisal som nahodou o inych moznostiach financovania?

"kolko musi RTO obchodit" - a to mudi byt Tatra opravena o rok? O dva? Ja pri jej sucasnom stave akosi ocakavam, ze tu islo primarne o zachovanie skeletu vozu skor nez zo zahrady zmizne a ze reko bude postupna.

A ten zvysok, ja neviem, furt to je take negativisticke, vsezavrhujuce. Ake vychodisko z tohoto marazmu teda navrhujes? Co sa da podla trba podniknut aby to zabralo?


-----
#51 Solider - fakt? Novinari zas nieco prekrutili? Ci oni zmenili preferencie?
Reakcia na: CoolKoon #55:
Prečo zase pletieš piate cez deviate?
Reakcia na: Viko #56:
Nezmenili preferencie, od začiatku sa pri lokalite Eurovea hovorilo o tom konkrétnom pozemku.
Reakcia na: Viko #56:
"to co mi vkladas do ust?" - Nic som ti nevkladal do ust. Vravim len, ze taketo finticky sa daju robit iba s kvalitnou vybavou, ktora si vyzaduje hodne velku pociatocnu investiciu. Napr. kvalitne velke CNC na vyrobu vacsich komplikovanych suciastok a foriem (napr. take, ktore sa predavaju za takych 15-20 tis. €). Alebo hydraulicky lis na tvarovanie plechov. Alebo masinku na elektroiskrove obrabanie. Alebo vacsi navijaci stroj na previnutie zhorenych vinuti motorov resp. navinutie statorov novych motorov. Alebo uz len nejaku 3D tlaciaren (spolu s vybavou na sietotlac) na dorabanie plastovych (aj uz neexistujucich/nevyrabanych) nahradnych dielov v malej serii (takych, pre ktore sa neoplati vyrabat vyse spominanou CNC frezou formu). Alebo aspon nejaky plastovy extruder (ked nahradne diely su dostupne aspon v inom meste, uz sa z toho da spravit formu pre ten extruder). Ano, s takouto vybavou by sa dalo poskladat vsetko, mozno este aj bez nahradnych dielov. Bol by som ale zvedavy, ze kolko z toho UD maju (predpokladam, ze vela nie, lebo inak by sa rekonstrukcia historickych vozov nevliekla tak pomaly, ako sa vlecie). Mozno maju tak akurat pec (na odlievanie zeleza, prip. hlinika), ale asi aj to si fandim az moc. A vsetko z toho su drahe stroje, ktore musi niekto kupit (zaplatit) a musi k nim zaplatit/vyskolit aj obsluhu. Prazaci na to mozno dostali prachy, DPB asi nie.
"navrhujem ja toto niekde?" - Nie, ale vycital si mi, ze jak riesim len to, co sa neda. Da sa, ale na to su potrebne peniaze a vysoko kvalifikovani ludia (ktori sa niekedy zhanaju este tazsie ako prachy).
"a to mudi byt Tatra opravena o rok? O dva?" - Po prehliadnuti tych fotiek budem rad, ked sa to spravi za 5 rokov (a to som asi tiez dost velky optimista). A prave to, ze toto vyzera na obrovsky projekt.
"Ake vychodisko z tohoto marazmu teda navrhujes?" - Vychodisko? Vyse spominane stroje by podla mna pomohli strasne vela. K tomu samozrejme par sikovnych strojarov/mechanikov a par dalsich ludi (napr. zvaracov, sustruznikov atd.), ktori by robili na tychto projektoch aspon v polovici svojej pracovnej doby (ked nie viac). Ale este raz: toto si vyzaduje enormnu investiciu. Takze nakoniec je to zase len o peniazoch.
Reakcia na: fanatikmhd #50:
Za prachy budeš mať aj ľudí, aj diely.
Reakcia na: CoolKoon #53:
Netreba mudrovať o tom, čomu nerozumieš, StudenýKôň. TÁ elektrovýzbroj proste je zhodná napr. s 6207.
Reakcia na: Solider #57:
Pretože je simply hater.
Reakcia na: fanatikmhd #50:
"Ale napríklad vytvoriť niečo v štýle kickstarteru, kde za každú métu dosiahnutú darovaním čiastky je aj druh odmeny, by stálo za to." - Tentokrat nebudem namietat, len ma tak trosku napadlo, ze kolko takych Slovakov moze chodit na Kickstarter (a kolko z nich ovlada anglictinu na dostatocnej urovni na to, aby tomu popisu aj porozumeli). A Indiegogo radsej ani nespominaj, lebo ten za posledne roky pritahuje skoro iba samych podvodnikov/agentov s teplou vodou.
Reakcia na: S499.1023 #61:
"TÁ elektrovýzbroj proste je zhodná napr. s 6207." - Dobre. Tak preco je stale nepojazdny a preco sa stale hovori o tom, ze nebude pojazdny ani ked bude "dokonceny"? Na toto si mi este stale neodpovedal....

Hater? Preto, lebo narazam na to, ze nic neni take jednoduche, jak sa zda? Preco mam taky pocit, ze si este nikdy neskusal dotiahnut este ani malicky projekt do konca...
Reakcia na: CoolKoon #64:
O tom, že bude nepojazdný aj po dokončení, hovoríš LEN ty. A o mojich nedotiahnutých maličkých projektoch tu vie dosť ľudí ale tebe to na nos vešať nebudem.
Reakcia na: CoolKoon #64:
Nepojazdný je stále preto, lebo sa na ňom nerobí ustavične, ale iba popri inej činnosti.
Reakcia na: CoolKoon #64:
Pochop, že je to preto, lebo sa to robí na čisto "amatérskej" báze, keby nebolo v DPB zopár zanietencov ako je Kremienok a spol, ktorí to robia vo svojom voľne po víkendoch, tak by sa Sanos nikdy nedokončil. Ako písal Laminátka v príspevkoch #36 a #39, elektrovýzbroj je naozaj ten najmenší problém, tie vozy sa nesmierne ťažko udržiavali pojazdné už pred tridsiatimi rokmi, keď boli prevádzkové(viem, o čom píšem, lebo som s nimi jazdil). A svoje pocity voči nemu si nechaj pre seba, je to jeden z najväčších odborníkov, čo sem prispieva a x rokov odjazdil na električkách a trolejbusov v DPB, len sa teraz venuje vláčikom na riadiacej úrovni

HOWG❗
Reakcia na: S499.1023 #65:
"O tom, že bude nepojazdný aj po dokončení, hovoríš LEN ty." - Hej? Tak aha: "Sanos bude na buduci rok približne a bude asi nepojazdny" - toto som veru nepisal ja. A neni to vobec po prvykrat, co vidim takyto nazor.
Reakcia na: trolejbus6207 #67:
"Pochop, že je to preto, lebo sa to robí na čisto "amatérskej" báze" - Ano, tymto sa moja domnienka iba len potvrdila. A potom ze preco som taky "velky" pesimista (ano, zial nenosim ruzove okuliare)....
"tie vozy sa nesmierne ťažko udržiavali pojazdné už pred tridsiatimi rokmi" - Ja tomu verim, cital som o tom (chodil som s nimi, kym jazdili na linke 220) a uz aj vtedy mi bolo podozrive, ze sa odstavili/vyradili tak rychlo. Inak mam taku hriesnu myslienku: nedalo by sa (aspon ciastocne) opravit chyby, ktorych sa dopustili pri vyrobe (napr. spevnit klb)?
"A svoje pocity voči nemu si nechaj pre seba" - Voci komu? S499.1023? Tak ja som uz len taky, ze reagujem, ked niekto zacne do mna rypat.
Inak aby bolo jasne: vobec nie som proti restauracii historickych vozidiel (ba skor naopak, podla mna je to uzasne), len myslim si, ze robenie si veci z nadsenia sa postupom case stane velmi nevdacnou robotou. Parkrat som take veci robil a vacsinou som mal z toho taky pocit, ze ani ti moji najblizsi neboli za to vobec vdacni. No a po par rokoch sa clovek z toho stane zatrpknuty.
Reakcia na: CoolKoon #69:
Bohužiaľ stav fondu historických vozidiel zodpovedá prístupu všetkých predošlých vedení DPB, keď jedinou variantou ukončenia pôsobenia vozidla v DPB bola až na zopár výnimiek likvidácia autogénom. Keby nebolo zopár "bláznov", tak aj Sanos by bol bez milosti zlikvidovaný tak, ako sa v 1991-om zlikvidovala T11-ka 228, ktorá 12rokov chátrala na odstavnej ploche v Bernolákove. Zničil sa tak unikátny voz, ešte že sa jedna uchovala v TMB. Ale neboj sa, blýska sa na lepšie časy a Sanos bude dokončený a bude pojazdný.
Čo sa týka prevádzky Sanosov, tie vozy boli poplatné dobe, v ktorej vznikli - v tej dobe 30rokov stará karoséria nebola vhodná na zaťaženie výkonom dvoch elektromotorov. Kĺby sa spevňovali krátko po dodaní, pretože praskali, priam tragické boli nedostatočne dimenzované diferenciály a vozy postupne "odchádzali" kvôli nedostatku náhradných dielov. Inak viac o Sanosoch sa dozvieš z publikácie "ŠKODA-SANOS 1982-2002", ktorú vydala Dopravní společnost Zlín-Otrokovice v roku 2002.

Nebuď zatrpknutý, Sanos spolu s ostatnými historičákmi je v dobrých rukách ?
Reakcia na: CoolKoon #69:
Pri rekonštrukcii historických vozidiel je autentickosť pomerne citlivou témou.
Zámenu osobne pripúšťam v prípadoch, keď je pôvodný diel nezohnateľný (napr. prototypová náprava do ŠM 16.5) alebo by ohrozoval životnosť či bezpečnosť (napr. drobnosti vo výzbroji), príp. účelné materiálové korekcie (azbest zruším, ak bol v svetle tak silný zdroj že sa krútili krytky tak použijem šetrnejší apod.). V poslednom čase sa využívajú aj novodobé povrchové úpravy napr. plechov, čo uľahčuje údržbu majiteľovi, ale už to nevnímam úplne kóšer - čo zas súvisí s tým, že nevidím zmysel v 100% naleštenosti všetkého,keď tak tie vozy nejazdili.
Jasné, ak sú nejaké muchy, ktoré sa dnes dajú "neviditeľne" vychytať aby nemusel pred každou jazdou stráviť mesiac na dielni, tak som za. Ale výraznejšie zasahovanie do konštrukcie samotnej už vnímam ako prikrášľovanie histórie. Tie vozidlá niekto tak navrhol s konkrétnymi východiskami, a ak to nemá byť len púťová atrakcia ale aj dokument doby, tak by sa to nemalo "vylepšovať", a ak, tak nech to je viditeľne odlíšené.

N. B. - Aj fakt, že Sanos po 7 rokoch pôjde na VP s vyvarením rámu by bol v normálnom podniku úžasnou šancou na PR - "aha, ako sa staráme! Sanos podstúpi opravu, akú kedysi postupovali každých xy km. V tom čase totiž podmienky nedovoľovali blabla, plus pár dobových foto z dielní, hneď máš reklamu jak lusk, vyzeráš ako starostlivý hospodár a vyvoláš nostalgiu.


V každom prípade, keď teda info o nespojazdniteľnosti pokladáš za overenú, vieš povedať, na čom to môže zlyhávať? (Resp. aj ktokoľvek iný?)
Reakcia na: trolejbus6207 #70:
"Čo sa týka prevádzky Sanosov, tie vozy boli poplatné dobe, v ktorej vznikli" - Inak nepomozem si, ale kalvaria Sanosov mi stale pripomina TAM BUS-y. Tiez to vzislo zo spoluprace s Juhosmi, tiez tam bola pouzita vtedy uz minimalne 20 rokov stara karoseria, boli s nimi problemy na dennom poriadku od sameho pociatku az nakoniec ich (az na par kusov) odstavili pomerne skoro (co som vobec nelutoval, lebo tie drevene sedadla a ten hlucny motor mi nikdy neboli sympaticke; chvalabohu na linke 95 v dobe spicky -ked som s nim chodil ja- moc casto nepremavali).

"jedinou variantou ukončenia pôsobenia vozidla v DPB bola až na zopár výnimiek likvidácia autogénom" - Tak akoze mne osobne ani to neni prilis sympaticke, ze vyradene kusy nechaju v rozobratom stave chatrat napr. na Jurajov dvore, ale co uz.

"Sanos bude dokončený a bude pojazdný" - To by bola parada. A ano, vylepsenie poddimenzovaneho diferencialu by si vyzadovalo hodne sikovneho strojara (ktory je na Slovensku -obavam sa- pramalo).

"vozy postupne "odchádzali" kvôli nedostatku náhradných dielov" - Inak toto je presne nieco, kvoli ktoremu si myslim, ze vybavenost UD je mizerna. Ale to zase sa vraciam k tomu, ze CNC, extruder, 3D tlaciaren atdatd.

"Sanos spolu s ostatnými historičákmi je v dobrých rukách" - Okej. Akurat ze si pamatam , ako boli v poslednych rokoch (tesne pred poslednou vlnou odstavovania) vsadepritomne stopy po hrdze v interieri Ikarus 280, potom uz aj v zatekajucich Ikarus 435 (tie hrdzaveli este rychlejsie ako stare 280) a este neskor aj v interieri kompletne zrekonstruovanych 14Tr. Vzdy som pritom rozmyslal nad tym, ze ci sa tie vozy neudrziavaju, ked tam tie hrdzave miesta len pribudaju a nikdy neubudaju. Tak som teda nadalej skepticky 😛
Reakcia na: Viko #71:
"Pri rekonštrukcii historických vozidiel je autentickosť pomerne citlivou témou." - A jak definujes autentickost nahradnych dielov? Musi to byt kus vyrobeny presne v tej dobe, alebo staci, ked iba ten material je rovnaky (typickym prikladom je bakelit, ktory sa v pohode da vyrobit aj dnes, potrebujes iba jej prekurzory, formu, tlakovy hrniec, teplomer a jednoplatnicku)? Lebo obavam sa, ze povodne diely uz vobec nemusia existovat (napriklad s povodnou napravou je to urcite tazke, jedine z vrakov, ked nejake su), ale pritom ked sa spravi autenticka kopia (napr. plechove skrine sa nastriekaju rovnakym lakom, nastriekaju sa napisy s rovnakym pismom, vysustruzia sa suciastky s rovnakym tvarom, rovnako sa pochromuju atd.), tak to nemusi byt nutne zle. A zase aj elektromotory sa daju vyrobit tak, aby vyzerali ako originaly.

"V poslednom čase sa využívajú aj novodobé povrchové úpravy napr. plechov (...), ale už to nevnímam úplne kóšer" - No tak ale napr. hoci ziarove zinkovanie nerobili asi ani v jednom zavode vychodneho bloku (preto im aj hnili tie auta poriadne), z hladiska vydrze a mensej udrzby je to urcite lepsi napad ako robit povrchovu upravu pekne "po starom" (lebo by mali rovnako kratku zivotnost).

"Ale výraznejšie zasahovanie do konštrukcie samotnej už vnímam ako prikrášľovanie histórie." - Tak konkretne prave so Sanosom boli problemy od sameho pociatku (a upravy sa museli ocividne dorabat skoro na kolenach), lebo bez nich by tie trolejbusy vobec neboli pojazdne. Takze to je celkom dobrym prikladom, ze preco si nemyslim, ze obetovat huzevnatost na oltari autentickosti je dobry napad.

"keď teda info o nespojazdniteľnosti pokladáš za overenú" - Ja mam spravy iba typu JPP 😉 Ale ak by som si mal tipnut, tak asi stale budu mat nejake problemy v podvozku (tak, ako aj kedysi)...
Reakcia na: CoolKoon #72:
TAMy by som nezatracoval a uz urcite neporovnaval so zastaralym Sanosom. Jednak licencna MAN karoseria pouzivala sudobe komponenty a bola v case ich prichodu do BA suverenne najmodernejsou. Drevene sedadla boli skor o setrnosti DP (bezne sa tam davali plysove klasiky ako ich pozname dnes). Ich prevadzka zakapavala hlavne na tom, ze fabrika niekolkokrat skrachovala a tak sa ND zle zhanali. Plus samozrejme tunajsia sialena neudrzba a slendrianstvo, ktora viedla k tomu, ze miesto vyriesenia nestastnych hadic na naftu sa to opravovalo este horsim sposobom veducim k poziarom, no aj napriek tomu si tych standardnych 12 rokov v pohode pozili a exBB kus je dokazom, ze pri normalnej udrzbe sa dali prevadzkovat vcelku dlho. Ja som sa nimi najazdil najma v 97, neskor na ich stare kolena aj 96 a nikdy vo mne nevyvolavali antipatie. A problemy na dennom poriadku? To prosim rozved, taketo hodnotenie pocujem prvykrat.

Tento typ tazkosti nebolo na tu dobu nic nestandardne. 400vkove Ikarusy si tiez zazili obdobie, ze kvoli problemom s ND pomaly viac nejazdili nez jazdili, a pri vyradovani sa ospevovali ostosest (pricom Ik motor mi omnoho viac vadil ako TAm kvoli tym otrasnym vibraciam).

Na margo udrzby... Plastove obklady stlpikov a laminatove "plechy" nam dnes riesia tie hrdzave miesta ? , ale este bude veselo, ked sa zacnu odliepat okna, vypadavat motory, prepadavat podlahy apod. A predsa sa z toho bude dat raz vytlct obstojny historicak, i ked to bude omnoho tazsie ako doteraz - miesto rovnych dosiek co nahadzes zvonka aj zvnutra budes potrebovat iks druhov vyliskov...
Reakcia na: CoolKoon #73:
Ospravedlnujem sa za double post, ale uz som to nechcel dopisovat k hentej litanii.

Autentickost - pre mna to su bud diely dochovane z vozidiel, alebo originalne nahradne diely resp. diely z druhovyroby (napr. na radu Š sa stale najdu pozostatky skladovych zasob), pripadne zhodne novovyrobky z povodnych materialov, kde ta moznost nie je. Ale nie sposobom, ze medeny vodny okruh nahradim plastovym, strukturovanu kozenku hladkou a cervenu buzirku sivou listou len preto, ze su dostupnejsie. Dobove naterove hmoty nezozenies, ale mozes si namiesat autenticky odtien a nie tam len capnut prve co ponukne prevodna tabulka. Pozink by mi ako racionalizacne opatrenie nevadil, skor ma vyrusuju poplastovane plechy a podobne srandy. Proste rozdiel medzi generalnou opravou a historickou rekonstrukciou.

"obetovat huzevnatost na oltari autentickosti" - Miesas jablka z hruskami. Nelobujem za vyrobny stav. Moja myslienka bola, ze sa kludne na Sanose mozu nechat prevadzkove upravy ramu, pohonu apod., ale nech sa tam teraz dodatocne po 30 rokoch nedorabaju nejake novotvary - ked sa bez nich prezilo vtedy, nemusime sa teraz hrat na dokonalost.
Reakcia na: Viko #75:
To je prístup ortodoxného múzejníka, ktorý zastáva postoj "radšej zošrotovať, než trocha fake". DPB ale nemá prevádzkovať technické múzeum ale historické vozidlá - takže origo koženka aleb lišty hej, plastový rozvod vzduchu kľudne môže byť. A súkromníci, ktorí zachránili vozidlá pred šrotom zoči - voči ľahostajnosti dopravných podnikov a "tých správnych" múzejníkov, majú morálne právo si s vozidlami robiť, čo chcú, ak to oni sami považujú za zmysluplné. Nakoniec, koľko erťákov alebo ešeliek dnes jazdí s chrómovanými stieračmi, ktoré nestierali už ani ako nové alebo s malými oválnymi zrkadlami a na chemlonových gumách?
Reakcia na: S499.1023 #76:
Moje posty sú dlhé aby neboli pochybnosti o významoch, ale tuším, že jediný efekt je, že ich nečítaš celé ?
Citujem: "Zámenu osobne pripúšťam v prípadoch, keď [...] by ohrozoval životnosť či bezpečnosť" - takže áno, nestierajúce stierače a rovné pidizrkadielka tam na tvoje prekvapenie spadajú tiež.

Plastový rozvod vdzuchu si vytrhol z kontextu. Znenie bolo "nie, ze [...] medeny vodny okruh nahradim plastovym, [...] len preto, ze su dostupnejsie. Takže náhrada z lenivosti - som proti. Zvýši to životnosť vodného okruhu z 5 na 25 rokov? Som za.

Plechy? Jasné, súktomník si môže RTO obložiť aj laminátom ak ho to urobí štastným. Nepovedal som, že mi to vadí, ale že to nepokladám za kóšer, lebo je to modifikácia vozidla za účelom, aby mi dlhšie vydržal ako leštenka, čo neuznávam, nakoľko dobové podmienky taký tip top stav vylučovali. Otázka znie, či chce mať DPB historické vozidlá ako pamiatku doby alebo ako púťovú atrakciu. Ak to druhé, tak sa vykašlime na autenticitu, T400 zachráňme modifikáciou 14Trky, do Sanosu dajme súdobú výzbroj, RO nech má Euro6 motor, hlavne nech nejako jazdia a majú peknú karosériu ? Písal som, že v prípadoch nutných k sprevádzkovaniu trocha fejku pripúšťam, ale sú veci, ktoré sú pre mňa holt cez čiaru.
Reakcia na: CoolKoon #59:
Počuj, CoolKoon, rozmýšľal som nad tými dielmi a kladiem si otázku, načo by také strojné vybavenie mal mať priamo DPB. Nie je jednoduchšie si to objednať u niekoho, kto to robí už dnes? Či keď pukne atypické čelné sklo T400, založia sa podnikové sklárne? ?
Totižto na dnešné stroje to veľmi nevyužiješ - používania necertifikovaných dielov by sa pri nehode s radosťou chopili všetci právnici, no a ak má slúžiť iba historičákom, tak úspora z marže externých zákaziek ti obávam sa "nesplatí" nejakú rozumnú návratnosť investície. (Ibaže by sa to kupovalo s ambíciou zammerať komerčné využitie dielní na hist. obnovy, ale ani to podľa mňa nke je dosť veľký trh.)

---
A ešte jedna poznámka pre S499 - Ako ortodoxný múzejník sa necítim. Ale ak ti taká škatuľka vyhovuje, tak si spomeň aj na to, kam vedie neortodoxné múzejníctvo, keď sa neprihliada na dobové východiská, postupy a techniky. Či už to je neodbornými zásahmi zdevastovaná Posledná večera, rad-radom betónované hrady a (chvalabohu už zrušené) pseudomoderné arkády na tom našom, v dopravnej sfére napr. okenné stĺpiky repliky RTO-K či naša akože historická GO v Starku.
Reakcia na: Viko #78:
Inak, v jednej veci ma kôn pravdu... Ak by dielne DPB boli vybavené tak, ako by sa patrilo (vždy keď som tam bol som sa cítil ako pri presune časom...do minulosti...), tak dielce a celky sa dajú vyrábať. Hovoríš, že použitie necertifikovaných dielov.... Počkať....očakávaš, že ND dnes vyrába napríklad Škoda? Alebo Solaris? Zas len skupujú od firiem resp. si nechávajú vyrábať podľa ich schválenej dokumentácie... Teda....Juhoši poznajú.... LICENCIA.... A ideš... Netvrdím že nákup práv je lacný, avšak, ak budeš robiť správne dielce za správnu sumu, máš šancu. K tomu ak budeš pre nejakú firmu (pri našej vláde asi SOR či Škoda) dodávať práve tie "certifikované" dielce....môžeš niečo trhnúť..pri takejto výrobe ak pridružíš výrobu "autentických" dielcov pre veterány...čo v podstate ešte neexistuje nikde v ČSR....Máš ešte jednu zaujímavú klientelu. Takže nápadovo to nie je zlý napad...akurát...no...vieme ako to tu chodí...a ako by niečo také dopadlo. DPB sa nesnaží byť v zisku, však mesto zaplatí..., v prípade súkromníka už by niečo také dávno existovalo.
Reakcia na: Viko #77:
Ak ma podnik na vozidlo dat peniaze, uz len z principu to musi byt lestanka, ktorou sa moze prezentovat na verejnosti a v mediach.
Keby sa mali zachovavat dobove podmienky, taky TamBus pride ako vrak - posprejovany, dotagovany s poskriabanymi sklami, vzorkovnikom podlahovych krytin, nitov, klincov, zuvaciek. Zvonku, pod vrstvou bahna este od zimy, krasne rozkvitnuty.
9Tr-ka bude obuchana zo vsetkych stran, hrdzava, na dverach stekajuca vazelina.
Reakcia na: Viko #77:
Zošsmiešňovanie hyperbolizáciou nemám rád. Ale ak v tom chceš pokračovať, upozorňujem Ťa, že aj ja som v tom dobrý.
Reakcia na: dupe #80:
Ok, tú prvú vetu beriem. Avšak medzi extrémnymi polohami leštenka a vrak podľa mňa existujú aj medzistupne (trocha vyblednutý lak, trocha popukaná koženka...). Leštenkománia ma irituje najmä z toho dôvodu, ktorý sa nedávno prejavil v diskusii k #1512 - strašne sa rieši, či je lepšia generálka do prev. stavu alebo výr. stavu, pričom keby sme prežili trocha ošumelosti, vieme mať pojazdný historičák skôt a omnoho jednoduchšou cestou. Hrdza síce nie je dobrá vizitka, ale neviem, tváriť sa, že tie voz, ani trošku nehrdzaveli? To by sa mohli vyhádzať 3/4 dochovaných parných lokomotív...

-------
K #81 : Obávam sa, že si dobrý aj v domýšľaní. Ospravedlňujem sa, ale žiadny druh zosmiešňovania som tam skutočne nikde nedával ani nemal zámer dávať. Bol by som rád, keby sme zostali pri vecnej stránke napísaného.
Reakcia na: Quakeman #49:
Často sa vynecháva fakt, že tento trolejbus bol opakovane použitý ako zdroj ND pri opravách ostatných Tatroviek T400. V debate sa okrem iného vôbec nespomína toto vozidlo https://imhd.sk/ba/vozidlo/47/Studenka-201-206-203
Neviem, či vôbec prebiehali nejaké pokusy o návrat, ale podľa mňa by táto električka veľmi obohatila zbierku "dreveníc" a osobne by ma potešila viac ako Tatrovka T400...
Reakcia na: Peter6607 #83:
Studenka je kapitola. TMB ju nechce vydať, nakoľko do nej investovalo..ano..ten pseudostav...avsak tu zas nikto to nekupi za take prachy....never ending story. Navyše, TMB má v poslednej dobe nejaké morálne problémy vrátiť nadobudnuté vozy do už cudzej krajiny....
Okrem tohoto kúsku tu je súčasne pôvodný voz SGP 101 v nádhernom prevedení ktorý by sa o.i super hodil na posilu pre dvojnápravové= vozy.

Keď už budeme u BA električiek, v Liberci je stále kompletný rám podvozku vozňa SGP čakajúci na novostavbu karosérie.

Rovnako tu v ÚD sa túla 6MT...daľšia kapitola.....

Fakt je, že by sme okrem pár 00 na konte potrebovali ale zo 10 peťov plunárov....Aby to tu bolo fajn
Reakcia na: fanatikmhd #84:
Na druhej strane, ak chce mať TMB prezentovanú históriu dopravného strojárstva českých zemí, tak mu nezostáva nič iné, ako vystavovať prevzaté vozidlá. Keď im dačo 20 rokov hnilo v nezmenenom stave, existuje akési morálne právo na návrat k rekonštrukciechtivému pôvodnému majiteľovi. Ale v stave, keď dali najavo záujem mať z neho plnohodnotný exponát, je to z môjho pohľadu len o ich dobrej vôli, či dovtedajšiu snahu a prácu zavesia na klinec a predajú prakticky zas na koleno, len iné.

Otázka samozrejme znie, čo stálo v papieroch, či niektorá zo zmluvných strán sa má o čo oprieť.

Inak, nebudú tie "morálne problémy vydať" trocha súvisieť aj s paragrafmi o vývoze technického dedičstva? (ale to je čisto moja špekulácia, možno som mimo)


A záverom, aká je vlastne najrozšírenejšia predstava o cieľovom hist. vozoparku? Z každého typu mať dochovaný kus, ak existuje? Dosť vozov na jazdy?
Reakcia na: Viko #85:
Samozrejme, táto téma nie je taká jednoduchá.
Avšak, problémom ostáva fakt, že v čase tvorby TMB sme boli jednotným štátom, a teda depozit vznikol rovnako, ako na SVk máme MDC... Avšak, po rozdelení republiky sme iný štát, a teda sa jedná o vývoz do cudziny. Otázkou ostáva jedna vec : Ak šlo dostať do BA vozy 18 a 31...potom ani zbytok nemôže byť problematický. OK, SGP je kompletne spravené a tvorí výstavný exponát, a teda aj keby legislatíva umožňovala, boli by aj iné problémy. Druhá strana mince je studénka : V stave oprave karosérie bez zmeny stojí desiatky rokov... Neexistujú v ich prípade financie, ani na obnovu vlastných vozidiel z Brna, nieto to na cudzie, iného rozchodu, ktoré pre vlastnú existenciu nemajú príliš vysokú prioritu. Možno vyššiu prioritu majú vozy 760mm z Ostravy...minimálne sú v lepšom stave...

Navyše, neexistuje zákon, ktorý by zakazoval prenájom takéhoto majetku : Teda voz ostáva majetkom TMB..avšak jeho repas a prevádzku zabezpečuje niekto iný (napr DPB) . Takýmto systémom fungujú historické koľajové vozidlá MDC - jednotlivé kluby majú zmluvy o prenájme na sto rokov, kde je dané, že musia vozidlo udržiavať, alebo ho obnoviť. Vše za súhlasu...bla bla bla...

Najrozšírenejšia asi neexistuje: Za mňa by sa malo jednať o dva vozoparky : Vozopark historických vozidiel ktoré sú ochované v čo najpôvodnejšom stave (napr naša T3), udržiavané pre budúce generácie. Možnosť premávky sa nevylučuje, avšak nie na každú propagandu politickej strany nedostane CVR (viz T2..) Druhý vozopark (aj keď o dosť menší) zložený z najznámejších vozidiel podniku v síce historizujúcom stave (Napr T3 pekný náter, tabuľky, možno súprava...proste...známy stav dlhé roky...) ktorý nepotrebuje využívať absolútne prapôvodné dielce (trebárs aj problematické) na ktorý sa kladie dôraz na prevádzkové možnosti...aby presne..keď si mesto vymyslí daľšiu akciu malo čo behať... V podstate takto dnes fungujú rozdiely medzi DPMB 38 a GANZ 104--- 38 zbiera všetko...104 sa zjaví len keď je skutočne potreba...
Reakcia na: fanatikmhd #84:
Ďakujem za info a najmä priloženú fotografiu! ?

SGP by sa síce hodil, ale to asi nehrozí. Nehrozí už ani 8 Tr, na ktorú by sme ale ani doma (pri dvoch 9 Tr) nemali podmienky. Verím však, že túto električku sa niekedy podarí vyjednať...
Reakcia na: Peter6607 #87:
A keďže je záujem o tie fotky...bolo to narýchlo..ale ňa

(Pre prípady že by sa niekto veľmi nudil s administráciou...kľudne pri správnom popisku ktorý hádam nemusím vypisovať sa môže dohodiť do galérie... Už sú tam dosť staré fotky 🙂