Reply on: 110mat110 #84179:
"Čas" som vysvetlil v predošlom príspevku. Je na mraky činností, ktoré sa dajú perfektne robiť vo vozidle, ktoré šoféruje niekto iný. Ja v buse/v brike robím tieto veci, ktoré by som inak musel robiť doma: telefonicky (a potichu) vybavujem krátke hovory, teda zariaďujem a koodrinujem sa s ľuďmi; spravujem svoje financie (kontrola účtov a platieb, zadávanie nových prevodov); čítam obľúbené novinové rubriky, ktoré by som z čítania nevynechal ani doma; kontrolujem kalendár a úlohy a plánujem využitie ďalšej časti dňa; odpisujem na súkromné a pracovné maily; porovnávam zamýšľané kúpy v e-shopoch, študujem pracovné materiály. Na to všetko stačí jeden väčší mobil a zistíte, že všetko dôležité, čo ste urobili pri cestovaní v MHD, už nemusíte robiť doma.Pri jazde autom nedá robiť nič z toho, a pritom vodič vynakladá ešte viac energie, pozornosti a sústredenia na jazdu – premiestňovanie auta z A do B. Čistá strata životného času a sily. Ďalej strata flexibility v meste – treba sa vždy vrátiť k autu. V aute v mestskej premávke sa nedá dobre ani len zmysluplne telefonovať lebo buď vodič nedáva celkom pozor na obsah hovoru alebo sa zahĺbi do hovoru a spraví kiks na ceste. Potvrdzuje to skúsenosť aj štatistiky.
Isteže sa dá jazdiť aj autom tam, kde je MHD (a kedy nemusím autom voziť niekoho odkázaného), ale je to strata finančná a časová. Navyše, šoférovanie je mentálne vyčerpávajúca a často úplne zbytočná činnosť, keďže z A do B sa viem premiestniť aj inak. Čístý čas premiestňovania je na MHD čatokrát kratší, keďže počas jazdy mám voľno pre seba.
Spočítajte si, koľko je ročný rozdiel v dochádzaní autom vs. MHD: ako príklad (dajte si sem svoje čísla door-to-door) auto nevyhnutných 35 minút denne vs. nevyhnutných 15 minút MHD denne (ostatné minúty cesty mám pre seba), to je pri 48 pracovných týždňoch rozdiel 4800 minút = 80 hodín, to sú presne 2 týždne dovolenky! (Ak jeden týždeň má 40h pracovného času.) Na palive auta zaplatím o 1000-2000€ navyše (mohol som mať napríklad nový špičkový mobil každý rok) a odšoférujem 140 hodín plnej dopravnej pozornosti (pre niektorých je to radosť, pre väčšinu je to len ďalšia záťaž). Ale ľudia bezmyšlienkovite omieľajú, že auto je úspora... Nech si v tom žijú, je to ich čas, peniaze a energia, ktorými plytvajú.
110mat110
Cesta do prace MHD mi v rannej spicke trva podla IMHD 20 minut. 10 minut mam peso na zastavku a od zastavky k praci. Realne 3/5 prestupov z busu na elektricku nestihnem a tak musim cakat zvycajne dalsich 5 minut na dalsiu. = 35 minut.
Autom je to podla google maps 12 minut. Mne to zvycajne vratane parkovania trva 15-17 a dve minuty peso do firmy. = 20 minut.
Kategoria sama o sebe je cesta domov. V sedle domov mam velmi zly pripoj a tak mi cesta bezne trva aj 45minut (vratane 10min. chodenia) autom rovnakych 20 tak ako tam. Auto doma zaparkujem do dvora. Neriesim.
A na bicykli mi ta ista cesta trva zhruba 35 minut. A prezliekanie a sprchu do toho nemusim pocitat, lebo to som uz presiel branou v praci.