Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: mi.v #84181:
Mal som svoju cestu do prace rozpisanu a som ju zmazal. Ale OK. Rozpisem to opat.

Cesta do prace MHD mi v rannej spicke trva podla IMHD 20 minut. 10 minut mam peso na zastavku a od zastavky k praci. Realne 3/5 prestupov z busu na elektricku nestihnem a tak musim cakat zvycajne dalsich 5 minut na dalsiu. = 35 minut.

Autom je to podla google maps 12 minut. Mne to zvycajne vratane parkovania trva 15-17 a dve minuty peso do firmy. = 20 minut.

Kategoria sama o sebe je cesta domov. V sedle domov mam velmi zly pripoj a tak mi cesta bezne trva aj 45minut (vratane 10min. chodenia) autom rovnakych 20 tak ako tam. Auto doma zaparkujem do dvora. Neriesim.

A na bicykli mi ta ista cesta trva zhruba 35 minut. A prezliekanie a sprchu do toho nemusim pocitat, lebo to som uz presiel branou v praci.
Reply on: 110mat110 #84179:
"Čas" som vysvetlil v predošlom príspevku. Je na mraky činností, ktoré sa dajú perfektne robiť vo vozidle, ktoré šoféruje niekto iný. Ja v buse/v brike robím tieto veci, ktoré by som inak musel robiť doma: telefonicky (a potichu) vybavujem krátke hovory, teda zariaďujem a koodrinujem sa s ľuďmi; spravujem svoje financie (kontrola účtov a platieb, zadávanie nových prevodov); čítam obľúbené novinové rubriky, ktoré by som z čítania nevynechal ani doma; kontrolujem kalendár a úlohy a plánujem využitie ďalšej časti dňa; odpisujem na súkromné a pracovné maily; porovnávam zamýšľané kúpy v e-shopoch, študujem pracovné materiály. Na to všetko stačí jeden väčší mobil a zistíte, že všetko dôležité, čo ste urobili pri cestovaní v MHD, už nemusíte robiť doma.
Pri jazde autom nedá robiť nič z toho, a pritom vodič vynakladá ešte viac energie, pozornosti a sústredenia na jazdu – premiestňovanie auta z A do B. Čistá strata životného času a sily. Ďalej strata flexibility v meste – treba sa vždy vrátiť k autu. V aute v mestskej premávke sa nedá dobre ani len zmysluplne telefonovať lebo buď vodič nedáva celkom pozor na obsah hovoru alebo sa zahĺbi do hovoru a spraví kiks na ceste. Potvrdzuje to skúsenosť aj štatistiky.

Isteže sa dá jazdiť aj autom tam, kde je MHD (a kedy nemusím autom voziť niekoho odkázaného), ale je to strata finančná a časová. Navyše, šoférovanie je mentálne vyčerpávajúca a často úplne zbytočná činnosť, keďže z A do B sa viem premiestniť aj inak. Čístý čas premiestňovania je na MHD čatokrát kratší, keďže počas jazdy mám voľno pre seba.

Spočítajte si, koľko je ročný rozdiel v dochádzaní autom vs. MHD: ako príklad (dajte si sem svoje čísla door-to-door) auto nevyhnutných 35 minút denne vs. nevyhnutných 15 minút MHD denne (ostatné minúty cesty mám pre seba), to je pri 48 pracovných týždňoch rozdiel 4800 minút = 80 hodín, to sú presne 2 týždne dovolenky! (Ak jeden týždeň má 40h pracovného času.) Na palive auta zaplatím o 1000-2000€ navyše (mohol som mať napríklad nový špičkový mobil každý rok) a odšoférujem 140 hodín plnej dopravnej pozornosti (pre niektorých je to radosť, pre väčšinu je to len ďalšia záťaž). Ale ľudia bezmyšlienkovite omieľajú, že auto je úspora... Nech si v tom žijú, je to ich čas, peniaze a energia, ktorými plytvajú.
Reply on: romeo #84178:
Áno, to zmeškanie pohovoru je blbé a výpadok spoja vie poriadne donútiť improvizovať. (Rýchle zháňať taxi, telefonovať tým, čo ma čakajú...) Ja som raz tak zle rozumel anglickú výslovnosť a na pohovor som prišiel na Slovenskú, kým oni mi v telefóne po anglicky chceli povedať Floriánsku (Eurodom). A tak som zmeškal o trištvrte hodinu, ale nakoniec ma zobrali (aj do roboty).

Časy auta a verejnej dopravy radím porovnávať door-to-door (lebo niekto meria iba jazdu autom po hlavnej ceste), pretože len tak sa zohľadní celá pravda o aute: ako dlho k nemu pred jazdou kráčam a ako dlho mi v cieli trvá zaparkovať a ako dlho idem od parkoviska ku dverám. A potom to porovnať s MHD (cesta na zastávku a zo zastávky a koľko skutočne produktívneho času je možné mať v danom spoji – pokojné sedenie alebo státie bez tlačenice – ak taký čas je, odrátava sa ako čas využiteľný na iné veci).

A novinka – včera za obedom vyšiel článok, že Antik spustil dlho avizované zdieľanie power baniek 🙂 https://zive.aktuality.sk/clanok/145424/antik-spustil-poziciavanie-powerbank-mozete-si-ich-vziat-so-sebou/
Reply on: mi.v #84176:
Na nakladoch urcite. Na zabitom case? V Kosiciach tazko. Kym jazdi autobusom, stoji v rovnakej zapche ako ostatni. Ekonomicky ano, ale napr pri sumach co zarabaju IT ludia sa tie minutky mozu vysplhat aj k tomu rozdielu.
Reply on: mi.v #84176:
veď tak som aj spomínal,že do centra mesta sa snažím využívať mhd, ale sú miesta kde človek cestuje pol hodiny a viac. Už len príklad že z terasy na ťahanovce (SOŠA-Bruselská) ide bus 21 minút v špičke aj viac, s autom aj v špičke to je max. 12 minút. Pohovor čo som zmeškal na Opátskom cesta oficiálne 20 minút,ale stačí že neprišla 54-ka od pavilónu,52-ka medzitým odišla a s prestupom na 31-ku v centre som sa tam dostal po hodine.

Takže sumár- chápem že chcú uprednostniť ľudí s predplatným cestovným ale potom to chce lepšie intervaly a prestupy. A ľudí na kratšie občasné cesty skôr odrádzajú.

Mimochodom od apríla začínajú v meste zdieľané elektrické kolobežky od boltu a myslím že aj antik sa k tomu chystá ( a taká zaujímavosť- chystajú aj zdieľanie kajakov 😆 )
Reply on: S499.1023 #84175:
romeo je z kategórie,že potrebuje auto a z platu už veľa na mhd neostáva..ak by mal romeo prácu niekde v centre, lepšiu mzdu a potreboval by každodenné využitie mhd tak by si kúpil mesačník. Pri príležítostných cestách do centra sa snaží zariadiť tak,aby si nabil bčk na 10 eur a s tým vydržal tak mesiac 🙃
Reply on: S499.1023 #84175:
To nie 🙂 On zdraženie spomína (asi na to ste reagovali s vŕtaním kolena) no nie ho ako hlavný dôvod, ktorý ho odradil.
Inak neviem, či to nepojal nadmieru čierne, veď pri jazdení autom prerobí totálne na nákladoch aj na zabitom čase, ktorý mu nikto nevráti. (Píšem to ako človek, ktorý má vlastné parkovacie miesto pred domom (lokalita Jazero/Krásna), rezervované státie na pracovisku v meste, aktuálne palivové náklady v meste 0,071€/km (dávnejšie spomínaný CNG motor, 150 koní) a predsa auto neberiem takmer nikdy, lebo mi opakovane vychádza, že s MHD oproti nemu výrazne šetrím peniaze, svoj čas a psychickú energiu.) Vysvetlím hlavnú úsporu – čas: pri jazde autom medzi domom a pracoviskom mám door-to-door asi 22 minút (ak nie sú zápchy). Pri jazde MHD 33 minút. Lenže v MHD mám 25 minút pre seba, takže čas, kedy sa nemôžem venovať žiadnym svojim veciam (vybavovanie, čítanie) je pri MHD asi 8 minút, pri aute asi 22 minút. Denne MHD 16 minút, auto na rovnakej trase 44 minút neustálej koncentrácie. Vodiči často zabúdajú na to, že idú síce autom, ale šoféra si robia sami, so všetkou záťažou a stratami, ktoré k tomu patria.
Reply on: mi.v #84172:
A romeo bude z takejto kategórie?
Reply on: 110mat110 #84173:
"nemam 700€ v cistom" – nie je celkom jasné, či si pod tým mám predstaviť viac alebo menej. 🙂 Samozrejme, všetko závisí od režimu dochádzania. Napríklad ja sa na každé obdobie rozhodujem, či sa oplatia lístky alebo mesačník. Sú mesiace, kedy idem na pracovisko 3x mesačne aby sa nepovedalo a ostatné dni pracujem z domu → elektronická peňaženka. Po iné mesiace na pracovisko chodím denne → mesačník. Inokedy si program usporiadam tak, že raz za týždeň vybavím všetko v meste → celodenný lístok za 3,20€ šetrí peniaze na jazdách, ktoré by inak stáli 5-8€.
Hranica mesačníka bola pred zdražovaním pri 7 cestách týždenne. (Nechce sa mi teraz hľadať Excel, kde mám aktualizované výpočty na nové ceny.) A lacný ročný lístok na Antik bicykle tiež trochu mieša karty v spôsobe cestovania.

Ak ste niekedy zažili obdobie chudoby, čo nikomu príliš neprajem zažiť, tak viete, že cena 1 cesty sa počíta a rozdiel medzi 70 a 90 centami zaváži. A mesačník neznamená vždy úsporu. Ale to len tak na okraj pôvodných úvah, či je 80 centov málo alebo veľa.
Reply on: mi.v #84172:
Predstav si, nemam 700€ v cistom... A nie som tak bohaty, aby som si kupoval listky. Pri pravidelnom dochadzani proste mesacnik.
Reply on: S499.1023 #84170:
Ľudí s luxusnými 700€ čistého sa to asi netýka. Ťažké je to (napriek 50% zľave) hlavne pre skupinu dôchodcov, ktorí sú už na dôchodku, ale ešte nemajú nárok na bezplatné cestovanie (po novom od 70 rokov, doteraz bolo 68). Ak sú pri spodnej hranici výšky dôchodku, sú sami a nemajú vdovské, nebodaj nie sú dosť zdraví a potrebujú lieky, tak tam sa naozaj ráta každý cent. Dane z bytov idú po rozhodnutí magistrátu tohoto roku hore na cca 250% minuloročných, takže good luck. (Ešte som nespomenul tohtoročný nárast cien energií atď.) Ak po zaplatení bývania niekomu ostane napr. 230€ mesačne (cca 7,50€ denne), je to ťažké.
Reply on: S499.1023 #84170:
Mohol sa tento lístok pretransformovať na 10 minútový. S tým, že by sa cena zdvihla napr. na 70 centov.
Reply on: 110mat110 #84169:
Tak keď si niekto nechá pre 86 centov vŕtať koleno, nech ide pešo.
Reply on: romeo #84164:
Tak pod sa prejst "moje" 4 zastavky. Kovalska - Moldavska OC. 😎
Reply on: Vladimír #84165:
Tak v podstate pre mňa to je dôležité, ale súvisí to aj s inými vecami v mhd- kým nebudú spoľahlivé intervaly, optimálne prestupy a spoľahlivosť vozidiel, tak do tej doby budem len občasný zákazník DP aj napriek tomu že vždy som preferoval verejnú dopravu pred individuálnou. No keď sa za tie roky nič nezmenilo som skeptický voči tomu že sa niečo zmení. A odkedy som raz nestihol pohovor aj keď som šiel s dostatočným predstihom no vynechal mi spoj a s prestupom a hroznými intervalmi na niektorých linkách mi to trvalo hodinu presunúť sa v rámci mesta, tak odvtedy ak niečo súrne potrebujem alebo potrebujem navštíviť viac miest tak idem už len autom. MHD som používal už len pri ceste do centra či stanicu no ale pri zrušení tohto lístka mi cesta zdražela takmer raz toľko.

Ten lístok by ani nemusel byť v papierovej forme úplne by stačilo formou ep a možno by viacerí ľudia presedlali z áut naspäť do mhd.

Veteran- tak ja som prezentácie ostatných nevidel, nemal som čas na to pozerať,toto bola jediná krátka časť ktorú som z tohto výberu videl
Reply on: veteran #84166:
Tí ostatní dvaja (mimo súčasného GR) tam boli zúfalí.
Reply on: romeo #84164:
Ja by som sa skôr zameral na iné veci, o ktorých hovoril. A najmä ako to hovoril.

Je na jednej strane pravda, že mal akú-takú výhodu, keďže je v súčasnosti direktor. Ale sorry jako, ale žeby sa jeden kandidát nevedel vyjadriť na otázku, koľko má DPMK garáží a ešte potom zadrie, že to pre riaditeľa nie je relevantný údaj?

Pochopím, že nevie, koľko voltov je v sieti – to bola úplne nepodstatná otázka. Ale kandidovať na direktora a nepoznať počet a polohu tej jednej garáže a nevedieť sa vyjadriť, aké výhody/nevýhody táto situácia má... Alebo počty vozidiel. Ako potom koncipuje stratégiu, keď ani nevie, koľko čoho je?

Naproti tomu Padyšák po roku vo funkcii vyzerá, že zhruba tuší, čomu šéfuje (alebo to mal minimálne na verejnú časť pohovoru veľmi dobre natrénované). Vie, že sa rieši odstavovanie busov aj na inom mieste, než GaHor, vie, že trhanári tam nechávajú vozy na medzidiel a je tam možnosť umývania vozidla, vedel, aké problémy spôsobilo zrušenie VŠA a dokonca to vedel vyčísliť. Takisto sa vedel vyjadriť na tému vozkm/vlkm/miestkm. Žiadne splietanie somarín o električke na letisko, žiadne science fiction o autonómnych vozidlách alebo rojčenie o busoch na vodíkový pohon.

K transparentnosti výberu: Tu je jedno veľké, veľmi veľké mínus. Ani nevieme, kto každý sa prihlásil a na základe čoho sa komisia v prvej časti rozhodovala. To je taká polovičatá robota, ktorá len vnáša pochybnosti.
Reply on: romeo #84164:
Ani po rokoch ma neprestáva prekvapovať, akou silnou témou je v Košiciach 4-zastávkový alebo 10 minútový lístok. Totálne marginálny produkt, ktorý reálne môžu využiť tak možno 2-3% cestujúcich, a ktorý v mnohých porovnateľných mestách ani neexistuje, je dlhodobo tak silno živenou témou, až má človek pocit, že naň cestovala väčšina cestujúcich.

Kto toto ešte stále reálne rieši? Pravidelný cestujúci taký lístok nepotrebuje a občasnému sa to riešiť neoplatí. Je na to nejaké logické vysvetlenie? Boli časy, keď som si z toho robil srandu, ale už sa to preklápa do roviny, že ma to normálne zaujíma z vedeckého hľadiska.
Reply on: reparil #84163:
Ja som si to na chvíľu zapol a akurát som zastihol otázky na Padyšáka. Dostal otázku že ak bol zrušený 4 zastávkový lístok, či by nebola dobrá náhrada 10 minútový alebo podobný lístok. A odpovedal že 4 zastávkový sa zneužíval ale neodpovedal prečo by nebola dobrá iná náhrada,odpovedi sa proste vyhol. Takže on za mňa nie. Síce asi môžem poďakovať DP že žijem aspoň zdravšie a tie 4 zastávky sa radšej prejdem 😎
a ide do toheho aj ohladom volby noveho sefa dpmk https://kosice.korzar.sme.sk/c/22329068/kosice-vyberu-sefa-dopravneho-podniku-spomedzi-troch-kandidatov.html# koho tipujete? kto by bol z nich naj odbornik?

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.