Reply on: Terepin #84196:
SOR ky su konštruované tak, že vodič sedí nízko a prakticky na úrovní konca dverí, akýkoľvek človek, predmet vo dverách bráni vo výhľade na pravú stranu. V iných typoch autobusov v KE tento problém nie je taký očividný. To je môj názor na základe mojich skúseností z cestovania aj jazdenia. A kedže väčšina vozoparku je tvorená SORkami, preto je v súčasnosti viac konfliktov o predných dverách, ako dávnejšie. V Citelise aj keď niekto vo dverách stojí, nezavadza, ani sa kabína vodiča až tak nevyvetrá ako v SOR. Solarisy majú polovicu dverí oddelenú, resp. celú kabínu. SORy sú proste tak super poriešené, že šoferom prepína
mi.v
Pri jazde autom nedá robiť nič z toho, a pritom vodič vynakladá ešte viac energie, pozornosti a sústredenia na jazdu – premiestňovanie auta z A do B. Čistá strata životného času a sily. Ďalej strata flexibility v meste – treba sa vždy vrátiť k autu. V aute v mestskej premávke sa nedá dobre ani len zmysluplne telefonovať lebo buď vodič nedáva celkom pozor na obsah hovoru alebo sa zahĺbi do hovoru a spraví kiks na ceste. Potvrdzuje to skúsenosť aj štatistiky.
Isteže sa dá jazdiť aj autom tam, kde je MHD (a kedy nemusím autom voziť niekoho odkázaného), ale je to strata finančná a časová. Navyše, šoférovanie je mentálne vyčerpávajúca a často úplne zbytočná činnosť, keďže z A do B sa viem premiestniť aj inak. Čístý čas premiestňovania je na MHD čatokrát kratší, keďže počas jazdy mám voľno pre seba.
Spočítajte si, koľko je ročný rozdiel v dochádzaní autom vs. MHD: ako príklad (dajte si sem svoje čísla door-to-door) auto nevyhnutných 35 minút denne vs. nevyhnutných 15 minút MHD denne (ostatné minúty cesty mám pre seba), to je pri 48 pracovných týždňoch rozdiel 4800 minút = 80 hodín, to sú presne 2 týždne dovolenky! (Ak jeden týždeň má 40h pracovného času.) Na palive auta zaplatím o 1000-2000€ navyše (mohol som mať napríklad nový špičkový mobil každý rok) a odšoférujem 140 hodín plnej dopravnej pozornosti (pre niektorých je to radosť, pre väčšinu je to len ďalšia záťaž). Ale ľudia bezmyšlienkovite omieľajú, že auto je úspora... Nech si v tom žijú, je to ich čas, peniaze a energia, ktorými plytvajú.