Reply on: Vladimír #2993:
Mimobystrický diskutujúci, niekedy mám pocit, že tým, že nežijete v BB a ste zvyknutí na úplne iné ponímanie MHD, ako tu, predpokladám, že si nie celkom dostatočne uvedomujete obsah textov, ktoré sa tu píšu o stave MHD v BB, keďže pre vás je množstvo so spomínaných veci absurdných a neviete si úplne predstaviť dôsledky v dennej praxi. Preto vám opakujem, že akýkoľvek záujem MsÚ v BB týkajúci sa MHD je na bode mrazu (opätovne s výnimkou kúpy nových vozidiel) a rovnaký postoj ku presadzovaniu a skvalitňovaniu MHD má aj dopravca, ktorý vzhľadom na prevádzku osobnej prepravy, ktorá je vo všeobecnosti väčšinou stratová, nie je nikým tlačený k skutočnému zabezpečovaniu úloh, ktoré by mala spĺňať a teda mu postačuje prežívať zo dňa na deň, konštatovať, že cestujúcich stál ubúda, ale keďže je to všeobecný trend, tak to nevadí (napriek tomu, že sa jedná o podstatne dynamickejší pokles, ako by bol reálny pri poskytovaní aspoň štandardne kvalitných služieb). Tento nezáujem potom prerastá do nekontrolovaného kvalitatívneho poklesu, pri ktorom vodiči nemajú dôvod sa snažiť správať slušne voči svojim klientom, dodržiavať CP, techniku jazdy, starať sa o označenie a elementárnu čistotu vozidla atď. Nebudem to už ďalej rozpisovať, ale zrejmé z toho je, že keď sa stávajú skutočnosti, že vodič má prblém s tak jednoduchým úkonom, ako je stlačiť gombík, aby sa mu na smerovej tabuli zobrazila aktuálna cieľová stanica a nie opačný smer, nemôžem čakať, že takýto "dement" bude schopný každý druhý spoj robiť na inej linke, dodržiavať na nej CP, mať správne označené vozidlo a ešte sa pritom správať "milo" k cestujúcim. Pozn. Včera sme boli s Majklom na THK, kam smeroval mercedes na L30. Keďže na prednom čele vozidla bol označený ako L30 a boku ako L3, Majklovi nedalo a pri spiatočnej ceste na túto skutočnosť upozornil vodiča, ktorého reakcia hovorila za všetko: NO A ČO?? Pozalamoval rukami a napriek tomu, že sa Majkl tváril, že od neho čaká, že sa zodvihne, tabuľku vymení a pokračuje ďalej, vodič radšej ešte vystrúhal zopár orávených grimás a radšej skonštatoval, že má vraj len jednu tabuľku - myslíme si, že je lepšie mať jednu správnu, ako viacero, z ktorých každá hovorí niečo iné - ale je to presne, ako hovoril Papyr - platí tá, ktorá je na prednom čele najnižšie v rohu pri dverách! Tak to bola jedna z príhod, ktorá len opätovne potvrdzuje, že akékoľvek jednodoché opatrenia skvalitňujúce prepravu narážajú na výrazný odpor a zaužívaný nezáujem.
Takže asi z tohoto pohľadu vnímam vami navrhované zmeny. Jednoducho sa na to pozerám očami človeka, ktorý denne vidí realitu, v ktorej sa stále do spoja L99 pri ceste do Tesca, kedy NIE JE potrebné splniť akékoľvek tarifné podmienky, nastupuje LEN PREDNÝMI dverami, čo úplne odporuje zdravému rozumu a nieto ešte teórii technológie MHD, čo sa prejavuje hlavne pri státí na najzaťaženejšej zastávke - Nám. slobody.
Čo sa týka toho "+", tak ďakujem za "obhajobu", ale skutočnosť je taká, že som sa pomýlil (už som dopradu rozmýšľa nad ďalším textom, kde som spomínal meškanie) a malo tam byť "-".
PIT
Pozn. Vo februári 2001 som robil dvojdňový skoro celodenný prieskum času nástupu cestujúcich + dodržanie odchodu podľa CP na zastávke Nám. slobody (L2, 34) a Strieborné nám. (L24, 25 smer Sásová).
Problém nie je až tak v CP, ako hlavne v nevhodnom spôsobe nástupu cestujúcich do vozidla. A upravovať donekonečna CP podľ takýchto nezmyslov sa tiež nedá. Čo pomôže, keď sa jazda v CP predĺži o niekoľko min? Akurát sa plánovane výrazne znižuje jeden z hlavných kvalitatívnych znakov - rýchlosť dopravy. Okrem objektívnych dôvodov z počtu cestujúcich, či intenzity dopravného prúdu, na dodržiavanie CP výrazne subjektívne vplýva vodič. Keď som ja ako cestujúci schopný vedieť, že vozidlo z príslušnej zastávky odchádza s x minútovým rozdielom oproti CP, musí to vedieť aj vodič bez akéhokoľvek palubáku. Však ak na určitej linke jazdí denne, už po 2 musí presne vedieť čas jazdy medzi jednotlivými zastávkami. A ak má nejaký vodič problém sčitovať čísla do 20 - 30, je to smutné. Kedysi palubáky neboli, ale neznamenalo to, že môže ísť spoj kedykoľvek. Chce to len kontrolu a reštriktívne opatrenia voči vodičom-ignorantom, ktorí robia zlé meno spoločnosti. A keď si niekto nedá povedať, treba ho radšej okamžite vyhodiť. Nikto nie je nenahraditeľný a zásadne nesúhlasím, že by sa noví vodiči nenašli - to je nezmysel. Druhá vec je zase skutočnosť, že v BB čas jazdy medzi jenotlivými zastávkami je rôzny pre rôzne linky, ako aj medzi trolejbusmi navzájom (to by malo byť možné skutočne len v prípade úseku linky, ktorá tam mákonečnú a oproti linkám prechádzajúcim týmto úsekom môže mať kratší čas, keďže tu už vlastne nedochádza k nástupu cestujúcich.
Často od diskutujúcich prijímam názory o "pekných" intervaloch. Ak je tak veľmi dôležité to, či spoje odchádzajú v intervale 15 a nie 17 min, myslím si, že by ste zásadne mali podporovať aj rovnaký čas jazdy medzi zastávkami počas pracovného dňa (výnimka napr. po 19-20 hod. - používať víkendové časy) , či víkendu. Pritom už ale nie je vhodné robiť ďalšie zmeny jazdných časov v priebehu dňa presne kopírujúc vývoj počtu cestujúcich, kedy by dochádzalo k zmene napr. 4 - 5-krát v priebehu dňa. Jednoducho má vodič prispôsobiť spôsob jazdy aktuálnemu stavu dopravného a prepravného prúdu tak, aby sa triafal do CP. V Žiline mávali určené zastávky, kde vozidlo počkalo v prípade, že spoj išiel v predstihu a predchádzalo sa tak vzniku skorších odchodov.