Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: LUK #2971:

Ad C 1-2 - podľa toho, čo píšeš, by to vyzeralo, že spoje len neustále meškajú, čo však nie je pravda, keďže vodiči nemajú problém ísť v predstihu oproti CP aj +7:07 min (teraz u seba nemám presný podklad, o ktorý spoj sa jednalo, ale bol to posledný spoj L6/2200 idúci z Kyjevského nám. na žel. stanicu ešte koncom mája). Problémom sú vodiči - napr. včera išiel spoj L99/1500 vozidlo BB-589AF zo žel. stanice (ako VÝCHODZEJ zastávky) s meškaním +5:02 min a spoj L6/15:13 vozidlo 1514 +2:29 min. To sú skutočnosti, ktoré sú závislé LEN A LEN na ZODPOVEDNOSTI VODIČA a nemožno sa vyhovárať na nič iné.
Reply on: Papyr #2970:

Celkom sa Ti to podarilo vystihnúť a všetky tri časti A, B, C sú vyvážené a v zásade žiaľ zodpovedajú reálnemu stavu.

Ad C 1-2 "...Okrem toho skratenie jazdnej doby znamena, ze na linke moze pri zachovanom intervale jazdit menej vozidiel, pretoze sa stihnu rychlejsie tocit..." Má to len jeden háčik, že je to v rozpore s tvojimi "peknými" intervalmi. Napr. L6 má teraz obežný čas 60 min a teda pri použití 2 vozidiel interval 30 min. Pri skrátení obežného času na 50 min (čo by stíhali aj pri nástupe len prednými dverami a kedysi bolo u L6,7 bežné) by tak 2 vozidlá jazdili v intervale 25 min, čo sa Ti už nepáčilo. Tak mi prezraď "pekný" interval 2 vozidiel na linke s obežným časom v rozpätí 40 - 60 min. Podľa mňa je zbytočné, aby som kvôli peknému intervalu čakal dlhšie na zastávke a vozidlo napr. L6 bude na žel. stanici stáť z každej hodiny cca 20 min.
Reply on: Papyr #2968:
teraz som uz on-line tak sa vyjadrim podrobnejsie.

A2: je to sposobene hlavne prazdninami. Vsetky linky sa dokazu slusne naplnit, zial teraz je dost velkou konkurenciou aj pesobus.
A4: klbak sa zaplni do 7 minut, solo asi 5 minut. Vyrovnavaju to body A3 a A7.
A5: stara bolest
A6: je to tolerovane len pri horucavach, tak ako nepredpisove oblecenie
A8: stara bolest, BUSE sa ovlada rucne
A10: na 100% su pouzitelne len nove osemhranne stlpy, ostatne by sa asi menili
A12: intervaly su na nosnych linkach (vsetky troliky, 20+22+23, 24, 25 (rano 25+91), 26, 34 ) a aj inde sa nieco najde. K delitelu 60 je este dlha cesta. Intervaly nie su robene nasilu ako v Bratislave, zisla by sa vacsia pravidelnost.
A16: to ma prekvapuje. Vsade kde je vnutorny displej EMtest funkcny, by malo aj hlasit. T.j. vo vsetkych 952 a 961 (okrem 993BC).
A17: stara "tradicia"
A19: interni revizori nie su, ale kontrola existuje
A20: bohuzial

C4 uzko suvisi s C3
C8: hodilo by sa
C7: A17 vyriesi len zavedenie displejov, inak snaha o kontrolu je.

Svojim prispevkom nechcem povedat ze si treba tradicie ctit, aj ked su negativne.
Papyr: dobra diagnoza. 🙂
Teraz sa vyjadrim len vozeniu znamych. Moje vlastne pozorovania hovoria, ze sa prevazne jedna o pracovnikov BBDS a rodinnych prislusnikov. V ostatnych pripadoch je tu hrozba bonzovania a kontroly.
Reply on: Papyr #2970:
"1-2. Zrusit nastup prednymi dverami. Toto opatrenie umozni vyrazne skratit jazdne doby" - len aby to nedopadlo tak, že sa zruší nástup prednými dverami a neobnoví sa nástup ostatnými. Z vozidla teda bude možné len vystupovať, po určitej dobe vystúpi aj posledný cestujúci a vozidlá budú premávať bez zastavovania, čím sa dosiahne rýchlosť IAD. Nevýhodou bude, že cestujúci sa veľmi nepovozia, ale neexistuje dokonalé riešenie ... ?

Teraz vážne, súčasná bystrická MHD je z hľadiska rýchlosti a ceny fakt dosť zlá (viem, nehovorím nič nové), takže sa plne stotožňujem s navrhnutými krokmi, dúfam, že dožijem chvíľu, keď do Sásovej dôjde prvý trolejbus ... ?
Re Papyr: Veľmi dobré príspevky. Ja k tomu len toto:
ad A11: 14Tr-ky sú primárne nasadzované na L7. V lete sa nasadzujú aj na celodenné poradia ost. liniek, aby sa večer vozilo 'menej vzduchu'.
ad A13: Veľmi dobrý postreh...
ad C1-2: Jazdné doby sa neskrátia, len sa začnú dodržiavať, lebo ich tvorca nerátal s takými prestojmi v zastávkach. V špičke nie je problém 'chytiť' meškanie 5 aj 10 minút, takže niekedy ani následná pauza v konečnej nestačí 'zmazať' nabrané meškanie. Veta "MHD je drahá, riedka a pomalá" by mohla byť leitmotívom reklamnej kampane BBDS:-)...
C. Terapia

Podla priority:
(0. OKamzite zriadit Dopravny podnik BB ako akciovu spolocnost v 100% vlastnictve mesta ako mestskeho prepravcu. BBDS nie je schopna zabezpecovat kvalitnu MHD a ani to nie je v jej zaujme. Sucasny paskvil, kedy BBDS jazdi po meste s vozidlami, ktore jej nepatria, je nestandardny, nefunkcny a nijak neriaditelny a nekontrolovatelny paskvil.)
1-2. Zaviest casove listky - mesacnik, stvrtrocnik. Tym sa eliminuje nechut Bystricanov k cestam na kratsie vzdialenosti a k prestupom. V Presove tvoria cestujuci na kratke vzdialenosti asi 1/4 a cestujuci planujuci prestup na inu linku asi 1/3 az 1/2 pasazierov. O vsetkych tychto cestujucich BBDS vlastnou vinou prichadza.
1-2. Zrusit nastup prednymi dverami. Toto opatrenie umozni vyrazne skratit jazdne doby (vid bod A-4), cim sa dosiahne jednak lepsie dodrziavanie cestovneho poriadku, jednak skratenie jazdnej doby. Oba tieto faktory opat pozdvihnu uroven MHD v ociach verejnosti a prispeju k jej vacsiemu pouzivaniu. Okrem toho skratenie jazdnej doby znamena, ze na linke moze pri zachovanom intervale jazdit menej vozidiel, pretoze sa stihnu rychlejsie tocit. Takto usetrene pracovne sily mozno rekvalifikovat do funkcie revizorov.
3. Dobudovat trolejbusy na Sasovu napriklad podla mojho navrhu v #2823. Tym vzniknu radialne trolejbusove linky z jedneho konca mesta na druhy, ktore budu natolko vytazene, ze budu moct mat nizky interval a bystricke trolejbysu, ktore dnes stoja zbytocne vo vozovni, najdu konecne svoje uplatnenie. Je moznost zaziadat si o peniaze z fondov EU, ale len pri splneni bodu C-0.
4. Cestovny poriadok trolejbusov navrhnut tak, aby jazdili cely den priblizne v rovnakom intervale. Zvysene naroky v spicke pokryt autobusovymi spickovymi linkami, ktore zaroven vytvoria nove prestupne vztahy.
5. Zaviest pravidelne intervaly, ktore budu delitelom cisla 60 a po cely den zostanu rovnake.
6. Navrhnut casove kratkodobe cestovne listky.
7. Sprisnit kontrolu vodicov MHD (dodrziavanie CP, A-6, A-7, A-13, A-17, A-19).
8. Zaviest palubne pocitace s dnes beznymi funkciami monitoringu vozidla.
9. Vyhladovo sa snazit o zavedenie integrovanej dopravy spolocne s mestom Zvolen a ZSR.

Skratka a dobre - snazit sa do MHD nalakat co najviac ludi. Vela ludi = velky zisk. Dnes BBDS ludi od pouzivania MHD vylozene odpudzuje. Malo ludi = velka strata. Malo by to byt nielen v zaujme obcanov mesta, ale aj v zaujme mestskeho uradu - ani limuziny totiz primatorovi a jeho zastupcom nepomozu, ak s nimi budu stat v zapchach, lebo luza sa rozhodla, ze namiesto do trolejbusu sa napcha do svojich starych i novych aut.
B. Moje subjektivne zavery

V banskobystrickej MHD sa prejavuje naplno ekonomicky i dopravacky diletantizmus zodpovednych. Da sa povedat, ze tamojsia MHD umiera. Hned vysvetlim, preco.
V Banskej Bystrici je velmi drahe cestovne (13 Sk za jednorazovy CL, 11,50 Sk z predplatenej karty). Zaroven s tym neexistuju kapacitne linky veduce z jedneho okraja mesta na druhy, takze su cestujuci nuteni pri vacsine ciest prestupovat, za co si musia znova zaplatit. Jedna cesta napr. z Kremnicky do Sasovej a naspat vas vyjde na 52 Sk. Pre porovnanie, 24h listok v Presove stoji 40 Sk bez obmedzenia jazd (!). Dalsia vec, ktora cini MHD neatraktivnou, je dlha doba prepravy, sposobena povinnym nastupom cez predne dvere - stoji sa v radoch. Dalej, intervaly nie su nijako lakave - mimo spicky vo vacsine uzemia mesta je interval 30 minut a dlhsi, pricom je zaroven nezapamatatelny (pre porovnanie, polovica obyvatelov Presova sa na svojej zastavke moze tesit sedlovemu intervalu 7,5 minuty). Cize, kedze MHD je draha, riedka a pomala, straca cim dalej, tym viac cestujucich. Bystricania sa uz naucili chodit aj na relativne velke vzdialenosti pesi.
Cim menej platiacich cestujucich existuje, tym viac musi kazdy z nich zaplatit, aby MHD vobec mohla existovat. Lenze kazde dalsie zdrazenie opat vyzenie z MHD dalsich cestujucich a situacia sa opakuje - bud sa zriedia intervaly, alebo sa zdrazi cestovne.

Uz teraz prezivanie MHD visi na vlasku. Ak naviac dojde k zruseniu zliav pre studentov a dochodcov, bude to uz len milosrdna rana do tyla banskobystrickej MHD.

Tento stav moze byt sposobeny bud hlupostou zodpovednych cinitelov (v takom pripade je zarazajuce, ze takto hlupi ludia vobec mozu o niecom rozhodovat a su pravne sposobili), alebo schvalnou, umyselnou likvidaciou banskobystrickej MHD, co je velmi nepekne voci obyvatelstvu mesta (povedal by som, ze to je zlocin, ale trestny cin rusenia MHD nas trestny zakonnik nepozna). Predpokladam, ze vedeniu mesta nezalezi na tom, ako sa jeho obyvatelia budu prepravovat, a ze miera tohto nezaujmu (=kaslania na volicov) je ohromujuco velka - vacsia ako v Ziline, Presove, Kosiciach i Bratislave. Velky podiel viny maju i samotni obyvatelia Banskej Bystrice - proti tomuto stavu nijako neprotestuju a radsej sa zacinaju vozit autom, alebo (chudobnejsi) chodia pesi. (Ze protestovat vedia, ak chcu, a ze protesty obyvatelstva vedu aj v Banskej Bystrici k ziaducemu vysledku, sme sa mohli presvedcit nedavno pri protestoch obyvatelov Podlavic proti presmerovaniu L34, kde Podlavicania nakoniec dosiahli svoje.) Pritom Banska Bystrica nie je stavana na prehustenie IAD, ktore sa za chvilu zakonite prejavi.
Vazeni diskutujuci,

tak prave zacinam pisat slubovanu obsirnu spravu z navstevy Banskej Bystrice. Stravil som tam tri dni, z toho jeden (vcerajsi) vozenim sa MHD.

A. Objektivny nalez

1. Vozidla su vacsinou kvalitne, casto sa daju stretnut Karosy radu 930 i 950, trolejbusy su zas pekne zgeneralkovane. Komfort pre cestujuceho je teda porovnatelny s Presovom a je na vyssej urovni ako v Bratislave alebo v Kosiciach.
2. Vozidla jazdili obsadene v priemere zhruba na 1/3 a menej. Malokedy sa stalo, ze by niekto musel stat, pravdu povediac, stojacich ludi som zazil iba v solo voze na linke 2 v popoludnajsej spicke z Kremnicky.
3. Zastavky v BB sa skoro vylucne delia na tie, kde sa len nastupuje a na tie, kde sa len vystupuje. Ludia totiz pouzivaju MHD len vtedy, ak sa potrebuju dostat z jednej casti mesta do uplne inej casti mesta. Zvyk previezt sa MHD v ramci tej istej casti mesta (niekolko zastavok po tom istom sidlisku alebo po centre), ako to dobre pozname napr. z Presova, v Bystrici skoro neexistuje.
4. Nastup jedneho cestujuceho trva v priemere 4,5-5 sekund. To znamena, ak nastupuje 15 cestujucich, stanicenie vozidla v zastavke trva neuveritelnych 75 sekund, pricom jazda na dalsiu zastavku trva casto okolo 1 minuty. Je leto a je malo cestujucich, ale zaujimalo by ma, ako pri tom zdrzani dodrzuju cestovny poriadok v spicke pocas skolskeho roka. Pre porovnanie - pri nastupe 15 cestujucich do klboveho trolejbusu v Presove trva stanicenie okolo 17-20 sekund.
5. Velka variabilita v oznaceni ciela. Spoje k Rooseveltovej nemocnici mali ciel na tabulkach oznaceny ako "Nova nemocnica" (stara tabulka Karosackeho formatu na Ikaruse na L1), "Nemocnica FDR" (nova tabulka trolejbusoveho formatu na L1), "KUNZ" (stara tabulka trolejbusoveho formatu na L3), "Rooseveltova nemocnica" (displej Emtest na Karose 961 na L25) a "Roosevelt.nem." (displej Emtest na Karose 732 na L3).
6. Vodici nemaju problem jazdit s otvorenymi prednymi dverami (v Presove je za to strhnutie premii), rovnako ako nemaju problem otvarat dvere este pred zastavenim vozidla.
7. Vodici nemaju problem nezastavit na zastavke, ak sa im zda, ze na nej nikto nie je. V Presove toto funguje na nocnych spojoch, alebo na zastavkach, ktore su "na konci sveta", ale vzdy sa aspon pribrzdi skoro na nulu, zajde sa do zalivu a az potom sa prida. V Banskej Bystrici sa to deje bezne na celkom podstatnych zastavkach, pricom brzdit sa zacina az vtedy, ked si vodic vsimne, ze v pristresku niekto je. Linka 22 zo Sasovej takto zabrzdila asi 30 m za oznacnikom zastavky a dve pasazierky stredneho a starsieho veku si museli precvicit svoju schopnost bezat. Zdalo sa, ze im to nevadi, naopak vodicovi PODAKOVALI, asi ze sa vobec unuval im zastavit, ked bol tak pekne rozbehnuty. Podotykam, ze v BB nie su zastavky na znamenie.
8. Ciel zobrazeny na displeji nemusi zodpovedat skutocnemu cielu. Cestou linkou 22 zo Sasovej na nam. Slobody sme mali na BUSE nahodeny ciel "22 PIENINSKA CESTA", aj ked z Pieninskej ten spoj vyrazal.
9. Displeje Emtest su zle citatelne. Problemy mi robili najma cislice vypisane vo fonte Impact, v ktorom je problem rozlisit 6, 8, 9 a 0.
10. Na sidlisku Sasova, ako aj po trase L25 od nemocnice je vidiet mnoho stlpov, ktore boli evidentne planovane ako nosne stlpy trolejbusoveho vedenia. Na Sasovej v oblasti Rudohorskej a Starohorskej su instalovane dokonca nove osemhranne stlpy! Preto si dovolim tvrdit, ze pripadna vystavba novych tr trati na Sasovu by bola este lacnejsia, ako som povodne myslel.
11. Neexistuje ziadne pravidlo, podla ktoreho by boli na trolejbusove linky nasadzovane 14Tr alebo 15Tr. Na vsetkych troch premavajucich linkach, 2, 6 a 7, som videl na striedacku oba typy vozidiel.
12. Na zastavkach su cestovne poriadky umiestnene za plexisklom, ale maju velmi neprehladne, SADisticke oznacovanie spojov. Intervaly vacsinou neexistovali, niekedy ano, ale potom neboli delitelom 60. Uceleny interval, ktory by bol delitelom 60, je vzacnostou.
13. Prednymi dverami nesmiete vystupovat, vynimku tvoria vodicovi znami.
14. Technika jazdy trolejbusov je na velmi dobrej urovni. V Bystrici sa jazdi dost rychlo a pred vyhybkami a krizmi sa spravidla nebrzdi. Pred bystrickymi vodicmi trolejbusov ako Presovcan skladam klobuk dolu.
15. Aj bezplatna linka do Tesca vyzaduje nastup len prednymi dverami.
16. Vozidla nehlasia zastavky. U vozidiel vybavenych vnutornym displejom tento displej celkom slusne tuto informaciu supluje - vdaka prazdnote vozidla je nanho dobre vidiet i zozadu.
17. Vozidla bez displejov nie su zozadu oznacene cislom.
18. Existuju znacne rozdiely medzi vypravou trolejbusov v spicke a v sedle.
19. Revizori neexistuju, vodicovi znami sa vozia zadarmo.
20. Akekolvek casove listky, teda ani 24h listok neexistuju.
Reply on: PIT #2965:
ja som to zatiaľ videl len na tej jednej zastávke. Ale predpokladám, že pri každom novom prelepovaní už budú používať túto novinku.

Re #2966 LUK: 006AG už mám na L1 aspoň 5x, 2602 sa pokúsim vyfotiť...
Reply on: Majkl #2962:
Opäť ukážka nesystémového riešenia. Prečo na samom konci 'plexisklového procesu' opäť vymýšľajú niečo nové? Kedy sa už konečne dopracujú k jednotnosti? Ale aj tak to kvitujem.

Re PIT: Dobrý nápad:-), ale nahlas by som to nehovoril, lebo to niekto naozaj spraví:-/

Majkl: 'Krásavci' 26-02 a 006AG dnes na L1. Zaostri na 'unikátny úlovok'.
Reply on: Majkl #2962:

Kde takéto čosi možné vidieť? Či len na tej jednej zastávke v Podlaviciach, čo si spomínal, že to tam rozbili? Ak by tá nová úprava stálo a opäť by pružne vyvesili nový CP, tak by sa oplatilo porozbýjať všetky ?
Reply on: Majkl #2963:
Prechádzal som.
Reply on: LUK #2961:
nedá mi, aby som sa nespýtal: odkiaľ to vieš, bol si dnes vo Zvolene?
Reply on: Petik #2960:
je to v podstate bez zmeny (grafika).
Stĺpec s odchodmi je zvislo predelený na 2 časti. Vľavo sú zoradené len spoje premávajúce v x,c,w a vpravo sú spoje premávajúce v "a".
Reply on: Majkl #2959:
Áno

Re #2958: To je škoda, lebo prvých 30 sec. sa nespoplatňuje...
Reply on: Majkl #2958:
Tie nove CP by mohol niekto odfotit. Docela by ma zaujimalo, jak to vypada.
Reply on: LUK #2957:
myslíš tú ex. pražskú zvolenskú Karosu?
LUK: Papyr zrejme veľmi neholduje wapovaniu ?

Musím pochváliť BBDS: Na zastávke Skubín, Jednota sa asi mládež nevedela zmestiť do kože a dolámala plexisklo a postŕhala cestovné poriadky. Po informovaní kompetentnej osoby bol CP na druhý deň opravený!

Okrem toho, nové CP linky 35 majú rozdelené stĺpce na "x,c,w" a "a"!!! Písmenká x,c,w,a síce nad jednotlivými odchodmi zostali, ale beriem to ako prechodný jav.
Reply on: Majkl #2915:
Dnes jazdí

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.