Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: PIT #2997:
ano zataz je to minimalna. Ide hlavne o rutinu. Normalne ked vodic dojde na konecnu tak si prehodi tabule, ci zmeni transparent (BUSE). Ak to z nejakeho dovodu nespravi, sam sa uz nezbada. Cestujuci sami upozornia ked sa im nieco nezda. Zial asi malo reptaju na opacne ciele BUSE. Ak vodic zabudne dat doplnkovu tabulu, ludia sa sami zacudovane pytaju ci ide do ciela XY, ked normalne ma ist do YZ.
Ciel sa zial neprehadzuje jednym tlacidlom. Treba poznat kody cielov. Zadava sa kod linky a kod ciela. Kod ciela obsahuje aj cislo linky, takze je to duplicitne. Tato "zlozitost" nijako neospravedlnuje zabudlivcov.
Reply on: PIT #2996:
To si presne vystihol. Mimobystrický diskutujúci netušia, čo si my bystričania musíme vytrpieť a hlavne strpieť. To, čo funguje v Prešove, že si dajú od Vladimíra poradiť, to my nepoznáme. Veci, ktoré sú všade inde úplne normálne, tak tu sú nepredstaviteľné. Každé čiastkové zlepšenie o milimetre sa utopí v kilometroch ďalších nedostatkov. A na každé čiastkové zlepšenie je treba vynaložiť neúmerne veľa energie. Tunajší systém už je natoľko prežraný "rakovinou nezáujmu", že pomôcť môže jedine radikálny rez.

Preto by som Papyrovu terapiu rozšíril:
1.V najbližších voľbách nájsť takých kandidátov, ktorí sa budú zaujímať o stav dopravy v meste a tých zvoliť.
2.Zvolení zástupcovia zriadia (resp. zfunkčnia) mestskú akciovku (názov je druhoradý).
3.Táto a.s. vytvorí NORMÁLNU MHD: nástup vš. dverami, časové lístky, jazdné doby, intervaly, preklady, prípoje, IDS, informovanosť zákazníka, atď atď...

Samozrejme, že terajších vysokopostavených z tohto procesu vynecháme, pokiaľ nie sú na svoj post dostatočne odborne spôsobilí (nejde len o to mať červený diplom).

Pokiaľ sa stanovia jednotné a presné pravidlá (POVINNOSTI, ale aj SANKCIE), tak si už žiaden zamestnanec nebude môcť vykladať svoje povinnosti po svojom. Kým k nám nedorazí do všetkých oblastí "tvrdý kapitalizmus", tak myslenie ľudí ostane stále "socialistické".

A už sme na čísle #3000! ?
Reply on: PIT #2995:
Či je interval 15 alebo 17 minút, samozrejme, veľmi dôležité je. Aby ma nikto neobvinil, že na 15-min. int. treba ďalšie vozidlo a pod., tak porovnávajme radšej 17- a 20-min. intervaly. A áno, ja tvrdím, že 20-min. interval cestujúci príjme skôr ako 17-minútový.
Nechce sa mi to tu znova rozberať, tak len jednoducho. Ak ide bus každých 20 min., naučím sa odchody veľmi ľahko a pri pravidelnom používaní nepotrebujem ani cestovný poriadok. Pri intervale 17 min. sa však odchody naspamäť len ťažko naučím a stačí, aby som sa na zastávke raz-dvakrát vypiekol čakaním štvrťhodiny na autobus a rovno si nabudúce rozmyslím, či nejakým autobusom pôjdem.

Re #2996 PIT: Jasné, ja zhruba chápem, ako to v BB s myslením vyzerá. Ale vždy je možné podnikať nejaké kroky, snažiť sa o spoluprácu s BBDS, snažiť sa o agitáciu na MsÚ. Príkladom môže byť Žilina. Dnes je kadekto obdivuje ako jednu z najlepších slovenských prevádzok, no pravda je také, že pred dvadsiatimi rokmi ich doprava určite NEBOLA lepšia ako tá vaša. A predsa sa tam čosi stalo - prišlo zopár ľudí, ktorí sa tomu rozumeli a hľa, Žilina sa zmenila. A takto by sa mohla zmeniť aj Bystrica. Ale zdá sa, že z kompetentných nikto nemá záujem.
Reply on: Kami #2994:
Tento "prešovský typ" obehu podnietil aj DPMP, že hromadne vybavuje všetky vozidlá displejmi, kde starosti s tabuľkami odpadajú. Každopádne, prevádzka DPMP je dôkazom, že to ide aj bez displejov, nakoľko sme na tomto systéme fičali dávno predtým, ako vozidlá displeje dostali. A dá sa to. Ak sa vozidlo pohybuje len v určitom rozmedzí liniek (tzn. L22 bude robiť prejazdy napr. na 26 a nie na 24), ktoré má v tabuľkovom kalendári, nevidím problém.

Ad 34/35/36: Za predpokladu, že tabule mám, koľko trvá výmena tabúľ, zvlášť ak zadné nepoužívate? 40 sekúnd? 60 sekúnd? 80 sekúnd?

Re #2995 PIT: Súhlasím. Operatívne meniť chronometráže individuálne pre každý spoj, čo sa podľa mojich poznatkov v BB deje už dnes, je šialenstvo. Jazdné doby musia byť rovnaké po celý jeden časový režim. Samozrejme, režimov môže byť viac - dva aj tri v priebehu dňa.
Taktiež nemôžem pochopiť ako môže mať trolejbus iné jazdné doby ako autobus. A vôbec ako sa môžu linky na spoločnom úseku jedná druhú podľa cestovného poriadku predbiehať.
Reply on: Kami #2994:

Prepáč, ale prehodenie cieľa stlačením tlačidla, resp. výmena 3-4 smerových tabuliek je záťaž minimálna (fyzická i psychická). Drastický zásah na záťaž a výrazné znižovanie sústredenosti vodiča na jazdu a tým aj bezpečnosti cestujúcich i ostatných účastníkov cestnej premávky spôsobuje samotné nastupovanie len prednými dverami a ešte vo väčšej miere tarifné vybavovanie cestujúcich vodičom (predaj CL + teoretická kontrola zliav) a starosť vyplývajúca z práce s finančnou hotovosťou. Mne je stále zázrakom, že za ten dlhý čas nezmyslu s nastupovaním, ešte nedošlo k závažnej dopravnej nehode.
Reply on: Vladimír #2993:

Mimobystrický diskutujúci, niekedy mám pocit, že tým, že nežijete v BB a ste zvyknutí na úplne iné ponímanie MHD, ako tu, predpokladám, že si nie celkom dostatočne uvedomujete obsah textov, ktoré sa tu píšu o stave MHD v BB, keďže pre vás je množstvo so spomínaných veci absurdných a neviete si úplne predstaviť dôsledky v dennej praxi. Preto vám opakujem, že akýkoľvek záujem MsÚ v BB týkajúci sa MHD je na bode mrazu (opätovne s výnimkou kúpy nových vozidiel) a rovnaký postoj ku presadzovaniu a skvalitňovaniu MHD má aj dopravca, ktorý vzhľadom na prevádzku osobnej prepravy, ktorá je vo všeobecnosti väčšinou stratová, nie je nikým tlačený k skutočnému zabezpečovaniu úloh, ktoré by mala spĺňať a teda mu postačuje prežívať zo dňa na deň, konštatovať, že cestujúcich stál ubúda, ale keďže je to všeobecný trend, tak to nevadí (napriek tomu, že sa jedná o podstatne dynamickejší pokles, ako by bol reálny pri poskytovaní aspoň štandardne kvalitných služieb). Tento nezáujem potom prerastá do nekontrolovaného kvalitatívneho poklesu, pri ktorom vodiči nemajú dôvod sa snažiť správať slušne voči svojim klientom, dodržiavať CP, techniku jazdy, starať sa o označenie a elementárnu čistotu vozidla atď. Nebudem to už ďalej rozpisovať, ale zrejmé z toho je, že keď sa stávajú skutočnosti, že vodič má prblém s tak jednoduchým úkonom, ako je stlačiť gombík, aby sa mu na smerovej tabuli zobrazila aktuálna cieľová stanica a nie opačný smer, nemôžem čakať, že takýto "dement" bude schopný každý druhý spoj robiť na inej linke, dodržiavať na nej CP, mať správne označené vozidlo a ešte sa pritom správať "milo" k cestujúcim. Pozn. Včera sme boli s Majklom na THK, kam smeroval mercedes na L30. Keďže na prednom čele vozidla bol označený ako L30 a boku ako L3, Majklovi nedalo a pri spiatočnej ceste na túto skutočnosť upozornil vodiča, ktorého reakcia hovorila za všetko: NO A ČO?? Pozalamoval rukami a napriek tomu, že sa Majkl tváril, že od neho čaká, že sa zodvihne, tabuľku vymení a pokračuje ďalej, vodič radšej ešte vystrúhal zopár orávených grimás a radšej skonštatoval, že má vraj len jednu tabuľku - myslíme si, že je lepšie mať jednu správnu, ako viacero, z ktorých každá hovorí niečo iné - ale je to presne, ako hovoril Papyr - platí tá, ktorá je na prednom čele najnižšie v rohu pri dverách! Tak to bola jedna z príhod, ktorá len opätovne potvrdzuje, že akékoľvek jednodoché opatrenia skvalitňujúce prepravu narážajú na výrazný odpor a zaužívaný nezáujem.
Takže asi z tohoto pohľadu vnímam vami navrhované zmeny. Jednoducho sa na to pozerám očami človeka, ktorý denne vidí realitu, v ktorej sa stále do spoja L99 pri ceste do Tesca, kedy NIE JE potrebné splniť akékoľvek tarifné podmienky, nastupuje LEN PREDNÝMI dverami, čo úplne odporuje zdravému rozumu a nieto ešte teórii technológie MHD, čo sa prejavuje hlavne pri státí na najzaťaženejšej zastávke - Nám. slobody.

Čo sa týka toho "+", tak ďakujem za "obhajobu", ale skutočnosť je taká, že som sa pomýlil (už som dopradu rozmýšľa nad ďalším textom, kde som spomínal meškanie) a malo tam byť "-".
Reply on: LUK #2983:

Pozn. Vo februári 2001 som robil dvojdňový skoro celodenný prieskum času nástupu cestujúcich + dodržanie odchodu podľa CP na zastávke Nám. slobody (L2, 34) a Strieborné nám. (L24, 25 smer Sásová).
Problém nie je až tak v CP, ako hlavne v nevhodnom spôsobe nástupu cestujúcich do vozidla. A upravovať donekonečna CP podľ takýchto nezmyslov sa tiež nedá. Čo pomôže, keď sa jazda v CP predĺži o niekoľko min? Akurát sa plánovane výrazne znižuje jeden z hlavných kvalitatívnych znakov - rýchlosť dopravy. Okrem objektívnych dôvodov z počtu cestujúcich, či intenzity dopravného prúdu, na dodržiavanie CP výrazne subjektívne vplýva vodič. Keď som ja ako cestujúci schopný vedieť, že vozidlo z príslušnej zastávky odchádza s x minútovým rozdielom oproti CP, musí to vedieť aj vodič bez akéhokoľvek palubáku. Však ak na určitej linke jazdí denne, už po 2 musí presne vedieť čas jazdy medzi jednotlivými zastávkami. A ak má nejaký vodič problém sčitovať čísla do 20 - 30, je to smutné. Kedysi palubáky neboli, ale neznamenalo to, že môže ísť spoj kedykoľvek. Chce to len kontrolu a reštriktívne opatrenia voči vodičom-ignorantom, ktorí robia zlé meno spoločnosti. A keď si niekto nedá povedať, treba ho radšej okamžite vyhodiť. Nikto nie je nenahraditeľný a zásadne nesúhlasím, že by sa noví vodiči nenašli - to je nezmysel. Druhá vec je zase skutočnosť, že v BB čas jazdy medzi jenotlivými zastávkami je rôzny pre rôzne linky, ako aj medzi trolejbusmi navzájom (to by malo byť možné skutočne len v prípade úseku linky, ktorá tam mákonečnú a oproti linkám prechádzajúcim týmto úsekom môže mať kratší čas, keďže tu už vlastne nedochádza k nástupu cestujúcich.
Často od diskutujúcich prijímam názory o "pekných" intervaloch. Ak je tak veľmi dôležité to, či spoje odchádzajú v intervale 15 a nie 17 min, myslím si, že by ste zásadne mali podporovať aj rovnaký čas jazdy medzi zastávkami počas pracovného dňa (výnimka napr. po 19-20 hod. - používať víkendové časy) , či víkendu. Pritom už ale nie je vhodné robiť ďalšie zmeny jazdných časov v priebehu dňa presne kopírujúc vývoj počtu cestujúcich, kedy by dochádzalo k zmene napr. 4 - 5-krát v priebehu dňa. Jednoducho má vodič prispôsobiť spôsob jazdy aktuálnemu stavu dopravného a prepravného prúdu tak, aby sa triafal do CP. V Žiline mávali určené zastávky, kde vozidlo počkalo v prípade, že spoj išiel v predstihu a predchádzalo sa tak vzniku skorších odchodov.
Reply on: Papyr #2987:
ale neda sa ani pracovat trvale pod tlakom. Preco pri poslednej policajnej akcii nafukali v inych SAD, ale v BB nie? V BB sa vyhadzuje za hluposti a strhavanie premii je bezna vec.
Kontrolu by vyriesili jedine palubaky. Uz GPS je v tomto pomocou. Vodic neovplyvnuje prehadzovanie zastavok a nemusi sa ani starat o transparent. Proste treba palubaky + realne chrono.

Re #2991 Papyr: mozno si si vsimol, ze v BB sa pouzivaju obe strany linkovych tabul. Palickari majú situaciu "komplikovanejsiu". Pouzivaju cisla aj vzadu, tabule maju aj pri transparente.

Re #2993 Vladimir: pod prejazdom presovskeho typu myslim take prejazdy ked voz lieta z linky na linku.
Napriklad linka 100/1 robi poobede spoje 5 x 100, 51, 43, 26, 3 x 43, 54.
Cize nosi si vo voze skoro tolko tabul ako kedysi zalohy.
Ked je vecer 100/1 na linke 43, spoj 43/1 robi linku 54, konci ako 94.

Robotu pridalo rozdelenie linky 34, znamena to menenie tabuli skoro po kazdej jazde. Podobne vikendove 24/25.
Reply on: Kami #2980:
Čo rozumieš pod prejazdom "prešovského typu"? Meniť číslo linky počas spoja? To som vám predsa nenavrhol. Úplne postačí, ak sa číslo zmení počas vyčkávania na konečnej.

Re #2982 PIT: Takéto využívanie vozidiel je o trochu zložitejšie? A pre koho? Pre vyštudovaného človeka v dopravnom odbore, resp. pre človeka s praxou v doprave? To takých BBDS nemá???

Vodiči sú schopní kadečoho, ak sú motivovaní.

Trasa a obeh vozidla na L6 nemá žiadnu vlastnosť, ktorá by bránila prejazdu vozidiel na linku a z linky.

Re #2983 LUK: Každé mesto si znamienka + a - priraďuje po svojom. Všeobecne sa za logické považuje "-" ako náskok a "+" ako meškanie, ale v mnohých mestách sa to používa aj presne naopak. Takže je to vec dohody.

Dielne problém nie sú. Kde je napísané, že MHD BB musí maž dielne?

Zvrhlé linky 18/23 vám tu nezavádzam. Nikde som sa o ničom takom ani len nezmienil. Ja hovorím o obyčajnej zmene čísla počas čakania na konečnej.

Re #2990 LUK: A kto chce vodičov vyhadzovať do nekonečna? Ver, že keby vyletel jeden-dvaja, ostatní by už robili všetko preto, aby nevyleteli aj oni.
Reply on: Papyr #2991:
Ale mne to nevysvetľuj, ja to (ako asi aj väčšina tunajších) chápem. Lenže dokiaľ sa nezmení odbavovací systém (alebo chrono), tak je potrebné nechať časovú rezervu pre zmazanie meškania. To je celé o systeme. Jedno podmieňuje druhé.
Reply on: LUK #2990:

Objasnim ti, ako by to malo byt:
jazda tam 18 min., pauza 5 min., jazda naspat 18 min., pauza 10 min. Celkom kolecko 51 minut. Dalsiu linku nastavit tak, aby odchadzala o 51 (alebo o 50) a cyklus sa opakuje.

Prakticky priklad jedneho vozidla:
linka, cas, miesto
1 1000 Zel.stanica
1 1018 Nemocnica
1 1022 Nemocnica
1 1040 Zel. stanica
vymena cisla
2 1050 Zel. stanica
2 1108 Kremnicka
2 1112 Kremnicka
2 1130 Zel. stanica
vymena cisla
1 1140 Zel. stanica
atd.

cize, zo zel. stanice odchody linky cislo 1 o 00, 20, 40 a linky cislo 2 o 10, 30, 50. Celkovy obeh oboch liniek aj s pauzami trva 1:40, teda pri intervale 20 minut potrebujeme 5 vozov.

Toto nie je bezprostredne nutne robit s linkou 1 a 2, ale da sa napriklad prestriedavat trvale napr. 1 so 6 a 2 s 3.

Pritom v BB mate suma sumarum 5 trolejbusovych liniek, cize vam treba vyrobit pre kazdy drziak v kazdom displejmi nevybavenom trolejbuse 3 plechove cedulky a je vystarano. V Presove tymto sposobom fungujeme uz roky rokuce. Co je na tom na nepochopenie?
Reply on: Papyr #2986:
Pozor! Chrono na bb.iMHD nie je všade totožné s tými na zastávkach. Použi môj CP (ak ho ešte máš).

Objasním Ti, ako sa (asi) u nás tvoria CP:
jazdná doba tam 18 min., prestávka 10min., jazdná doba späť 18 min., prestávka 10min.=kolečko za 56 minút. Dva vozy na linke=interval 28 minút ?

Re #2988: ev. č. u autobusov nemáme, ale väčšinou si stačí zapamätať len číslo z ŠPZ.

Re #2987: donekonečna tiež vodičov vyhadzovať nemôžeš, lebo aj pri tejto nezamestnanosti nie je dosť vodičov so sk.D.
Reply on: LUK #2983:
Je jedno, ci sa to bude volat DPBB, alebo MHD BB. Je uplne jedno ako sa to vola, hlavne je, aby to bolo v 100% sprave mesta.

Dielne by som nevidel ako problem... aj tak je dnesnym trendom kazdej firmy outsourcing, tj. objednavanie si roznych vykonov externe (aby nemusela firma platit odvody zamestnancom). Aj DPMP nechal sprivatizovat svoje dielne a klape to ako hodinky.
Reply on: LUK #2983:
Autobusy ani velmi nie, jeden z nich mal 694 a trolejbusy boli myslim 1524, 1005 a este nejake... ale nepamatam si. Okrem toho, vy mate u autobusov evidencne cisla? Nemyslim tym "evidencne cisla vozidla", co je novy, zvrchovane a samostatne slovensky nazov pre statnu poznavaciu znacku, ale skutocne evidencne cisla, ako v Presove napr. 349, 330, 94 a tak? To mate len u trolejbusov. A mne sa SPZ nechce zapamatavat-moc zlozite.
Reply on: PIT #2982:
Ked budes vodicov dostatocne bit, oni sa naucia spravat sa civilizovane. Staci jedno-dve exemplarne prepustenia z prace a par odobrati premii a nepostacis sa divit, ako budu sekat dobrotu a jazdit presne a so spravnym oznacenim. Jeden vodic DPMP (ex DPMK) povedal, ze v Presove vladne drezura, ze "V Kosiciach nebol problem vynechat kolecko, ked sa ti nechcelo."

Co k tomu dodat?
Reply on: PIT #2975:
Dajme tomu, ze zachovame sucasne chronometraze, to jest linka 6 ma dlzku jazdy 14+24 = 38 min., linka 2 18+18 = 36 min., linka 1 18+18 = 36 min.

A ty sa bojis, ze ked dajme tomu to stihnu tam a naspat za 40 minut a 10 minut im dame na oddych, ze bude musiet byt interval 50 minut? Ked sa vsetky tieto linky stretavaju pri stanici?

Prejazdy nie su take zlozite, ako sa zdaju. Ked to vodici zvladaju v Presove, musi to ist i v BB.
Reply on: Kami #2974:

A2: aj v Presove su prazdniny a autobusy su aj medzi desiatou a jedenastou dopoludnia nalozene zhruba z 80% - rozumej, vsetky miesta na sedenie su obsadene a stojacich je minimalne tiez tolko ako sediacich. A to aj na Sidlisku III, kde medzi 10. a 11. hodinou prejde v kazdom smere 10 spojov... Prave teraz sa divam z okna na zastavku Na Hlavnej, odchadza z nej jeden plny spoj za druhym v minutovom intervale...

C8: palubny pocitac nechcem pre srandu Kralikom 🙂 ale preto, aby sa dali kontrolovat vodici, pretoze jazdia tak po janosikovsky - od buka do buka.
Kami, Majkl: A my si nespravíme taký katálog a výpravu, ako je po.iMHD? Podklady mám... ?
Reply on: PIT #2976:
Čiastočne s Tebou súhlasím. Ale: skús si jeden deň odsledovať linky do Sásovej na Nám. slobody alebo pri Slovenke a uvidíš, čo je to dodržiavanie CP v špičke. Celý problém je v tom, že tvorca CP vôbec nereflektuje na obsadenosť spojov v priebehu dňa a teda im neupravuje jazdné doby. Jednotné jazdné doby po celý deň sú už na prvý pohľad nezmysel. Samozrejme že pozdne večerné spoje chodia veľmi často v predstihu (presne to vystihuje aj počet odpovedí v ankete na úvodnej stránke). Kedže u nás sa nepoužívajú palubáky a NEEXISTUJE ani žiadna iná kontrola vodičov, tak si títo chodia "podľa vrabcov". Napr. v Ostrave pri rekonštrukcii "Myší díry" vznikali v okolitých uliciach veľké zápchy, na čo ihneď dopravca reagoval predĺžením jazných dôb. Po jej ukončení ich zase ihneď vrátil do pôvodnej podoby. Inak, a jazda s predstihom by mala mať znamienko mínus, nie?

Ad L99: ide prvý spoj poobednej smeny, takže problém bude v pomalom prestriedaní alebo vo vozidle alebo bohvie kde...

Re #2972 tr3mp: To bude asi najjednoduchší spôsob, ako problém zvaný "MHD" najrýchlejšie odstránime?.

Re #2970 Papyr: Načo zriaďovať nejaký DPBB(?), keď už tu máme firmu Mestská hromadná doprava a.s. (alebo akú má právnu subjektivitu), ktorá je tiež v majetku mesta a ktorá navyše nevykazuje žiadnu činnosť. Vozidlá už má (takmer všetky sú jej). Stačí prebrať vodičov, budovy, know-how a môže začať reálne fungovať vo veľmi krátkom čase. Jediný problém sú dielne, lebo tých sa SAD-ka nevzdá.

Re #2969 Papyr: O stave MHD v BB svedčí aj to, že všetci účastníci "snemu dopravákov" pri príležitosti Tvojej návštevy prišli pešo alebo na bicykli... ?

Mimochodom, stihol popri tom všetkom ešte aj sledovať ev.č. vozov, ktorými si sa viezol?

Re #2979 Vladimír: U nás už toto existuje, konkrétne na L53+55 cez víkend. A keď si prejdeš CP týchto liniek, tak zistíš, že ani tak to u nás NIE JE MOŽNÉ. Lebo u nás sa aj jednoduché veci robia zložito, teda ak sa už robia. Len nám sem prosím nezavádzaj lomené linky typu L18/23 Prešov. To je už maximálna zvrhlosť!
Reply on: Vladimír #2979:

Vieš, že v BB množstvo úplne jednoduchých vecí nie je možných a takéto využívanie vozidiel je predsalen o trochu zložitejšie i keď netvrdím, že by to tak nemohlo byť (i keď vodiči nie sú schopní správne označiť vozidlo smerovými tabuľami ani dnes, kedy väčšinou jazdia na jednej linke, resp. používajú elektronické zariadenia, ktoré to sú schopné výrazne uľahčiť). Myslel som skôr konkrétne hlavne na L6, ktorá má len jednu konečnú zastávku a teda jej obeh je trochu iný.

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.