Vzhľadom na pokračujúce výluky električiek na Hlavnú stanicu a v tuneli je nutné vykonať úpravy v linkovom vedení električiek, aby bolo možné opäť dosiahnuť pravidelnosť električkovej dopravy. To pri doterajšom trasovaní liniek nie je možné. Preto budú od 19. marca 2012 zmenené trasy a prevádzkové parametre električkových liniek. Každá električková radiála bude mať zachované priame spojenie s centrom aj na Obchodnú aj na Špitálsku ulicu, a to po novom celodenne. Každá z liniek bude jazdiť častejšie - cez pracovné dni cez deň každých 8 minút, skoro ráno a večer a cez víkendy každých 15 minút.
Čo prinesú zmeny?
- jazdiť bude menej liniek, ale každá častejšie
- zvýši sa pravidelnosť dopravy, električky nebudú jazdiť za sebou, ale rovnomerne
- zlepší sa obsluha centra mesta, každá linka pôjde cez uzol Kamenné nám. / Nám. SNP / Jesenského
- naďalej nebude potrebné prestupovať
- pribudnú nové spojenia - napríklad Dúbravka - Zlaté piesky, Ružinov - Obchodná - Dúbravka aj vo večerných hodinách
- pri prestupovaní z iných liniek bude cestujúci menej čakať na spoj
- cez pracovné dni sa zvýši kapacita
Nové linky a trasy
Linka | Trasa |
2 | ŽST Nové Mesto - Vajnorská - Trnavské mýto - Vazovova - Obchodná - « Šafárikovo nám. - Nám. Ľ. Štúra |
3 | Rača - ŽST Vinohrady - Račianske mýto - Americké nám. - Nám. SNP » / « Kamenné nám. |
4 | Zlaté piesky - Vajnorská - Trnavské mýto - Špitálska - Nám. Ľ. Štúra » / « Šafárikovo nám. - nábrežie - Karlova Ves - Dúbravka |
5 | Rača - ŽST Vinohrady - Račianske mýto - Obchodná - Nám. Ľ. Štúra » / « Šafárikovo nám. - nábrežie - Karlova Ves - Dúbravka |
6 |
Karlova Ves - nábrežie - Šafárikovo nám. premáva iba v špičke pracovných dní |
7 |
ŽST Vinohrady - Račianske mýto - Špitálska » / « Obchodná - Nám. SNP premáva iba v špičke pracovných dní |
8 | Ružinov - Trnavské mýto - Vazovova - Obchodná - Kamenné nám. » / « Nám. SNP |
9 | Ružinov - Trnavské mýto - Špitálska - Jesenského - Nám. Ľ. Štúra - nábrežie - Karlova Ves |
Poznámky:
- čísla 1, 10 - 17 nebudú obsadené
- linka 3 po príchode z Rače na Nám. SNP bude pokračovať ako linka 8 do Ružinova
- linka 8 po príchode z Ružinova na Kamenné nám. bude pokračovať ako linka 3 do Rače
Zmeny oproti doterajším linkám a ich náhrady
Doterajšia linka | Doterajšie spojenie | Nové spojenie |
1 | Dúbravka - centrum | linky 4 5 |
1 | Dúbravka - Špitálska, Vajnorská | linka 4 |
1 | ŽST Nové mesto - centrum | linka 2 |
9 | Ružinov - Obchodná | linka 8 |
9 | Karlova Ves - Obchodná | linka 5 |
11 | Rača - Špitálska | linka 3 |
11 | Rača - Nám. Ľ. Štúra | linka 5 |
12 | Dúbravka - Šafárikovo nám. | linky 4 5 |
12 | Karlova Ves - Šafárikovo nám. | linky 4 5 6 |
14 | Ružinov - Špitálska | linka 9 |
14 | Ružinov - Nám. Ľ. Štúra | linka 9 |
15 | Zlaté piesky - centrum | linka 4 |
16 | Rača - Ružinov | linka 3 s prestupom na linku 8 na Vazovovej / Floriánskom nám. |
17 | Karlova Ves - centrum - ŽST Vinohrady | linka 5 |
Nové linky podľa radiál a dopravných uzlov
Názov | Linky |
Dúbravka | 4, 5 |
Karlova Ves | 4, 5, 6, 9 |
nábrežie | 4, 5, 6, 9 |
Šafárikovo nám. | 2, 4, 5, 6 |
Nám. SNP / Kamenné nám. / Jesenského | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Obchodná | 2, 5, 7, 8 |
Špitálska | 3, 4, 7, 9 |
Račianske mýto | 3, 5, 7 |
ŽST Vinohrady | 3, 5, 7 |
Rača | 3, 5 |
Trnavské mýto | 2, 4, 8, 9 |
Polus City Center | 2, 4 |
Zlaté piesky | 4 |
ŽST Nové Mesto | 2 |
Ružinov | 8, 9 |
Intervaly, doba prevádzky a kapacita
Intervaly sa menia z doterajších 12 / 15 / 20 minút (pracovné dni školský rok / prázdniny / voľné dni, skoré ráno a večer) na 8 / 10 / 15 minút, teda každá linka bude jazdiť častejšie než doteraz. Odchody liniek na spoločných úsekoch budú prispôsobené tak, aby spoje odchádzali rovnomerne. Spoločný interval bude vo väčšine prípadov 7/8 minút.
Doba prevádzky liniek sa zjednocuje na dva režimy - celodenná linka a linka premávajúca iba v špičke pracovných dní. Celodenné linky budú jazdiť od cca 4:40 do cca 22:55 (z centra 23:15). Posledný spoj z centra tak pôjde o 10 minút skôr ako doteraz, čo je však plne kompenzované odchodom nočných spojov o 23:30, ktorý doteraz električky dupľovali. Spoje končiace premávku z Dúbravky a Karlovej Vsi však pôjdu z centra v smere k ŽST Vinohrady a do Jurajovho dvora ešte aj pred polnocou. Zjednotením režimov prevádzky sa opät dosiahne celodenné spojenie východnej časti mesta aj na Špitálsku aj na Obchodnú ul. (doteraz sa dalo dostať po 19. resp. 21. hod vždy iba na jednu z týchto ulíc). Prevádzka linky 2 zo ŽST Nové Mesto bude nadväzovať na vlaky RegioJetu z Komárna a Dunajskej Stredy.
Najkapacitnejšie vozidlá (súpravy električiek) budú vypravované na linky 4 5 9 a čiastočne na linky 2 3 6 8. Kĺbové električky budú obsluhovať linku 7 a čiastočne linky 2 3 6 8.
Záver
Zmena v sieti električiek je nutná, aby bolo možné zabezpečiť pravidelnejšiu a spoľahlivejšiu dopravu. Podobné riešenie liniek má väčšina miest západnej Európy i Českej republiky. Za zníženie počtu liniek a zlepšenie ich intervalov sa v ankete na imhd.sk vlani vyjadrilo aj 63% respondentov z celkového počtu 1734.
d3k0
Pre pochopenie Nielsena sa treba pozrieť sa na mestá, ktoré analyzoval. Sú tam také prestupy ako napr. pred Daňovým úradom BA 1, že je dôchodca rád, ak ho nezrazí auto a dokáže sa vôbec vyštverať do električky? Alebo typu uzol Kamenné nám. / Nám. SNP / Jesenského, kde sú zastávky dokonale porozhadzované, aby ani náhodou bez pešej túry nebolo možné poprestupovať? A aký podiel nízkopodlažných električiek majú Nielsenove mestá? Asi to nebude nulový ako v Bratislave...
Tvrdiť, že zmena intervalu z 20 na 15 min je len kozmetická, je popieraním samotného Nielsena. Ak je to kozmetika, tak vyzvime DPB, nech intervaly predĺži opäť na 20 minút, aspoň ušetrí, nie? Treba sa pozrieť na stranu 99, a na to, aký má graf intervalov a počtu spojov tvar krivky. Nie je lineárna, ale 1/n, teda 15' int. je o 1/3 lepší než 20' int. A práve toto 33% zlepšenie posúva interval 15' mimo Nielsenovho "no network effect", teda do síce nie ideálnej, ale aspoň akceptovateľnej pozície.
Hlavnou výhodou 2-linkového variantu je
- oproti trojlinkovému, že sa na radiálach dajú spraviť takmer dokonalé preklady, a že sa maximálne intervaly dostali na Nielsenove najvyššie prípustné intervaly 15 min
- oproti jednolinkovému, že je použiteľný aj pre menej mobilných cestujúcich pri neexistencii normálnych prestupných uzlov
Osobne to považujem za rozumný kompromis pri súčasnej mizérii čo sa infraštruktúry a vozidiel týka.
Sám som zástancom jednolinkového variantu, ale vždy som tvrdil, že NAJSKÔR treba vybudovať aspoň základné prestupné uzly (Blumentál, Legionárska, Jesenského, Šafárikovo nám.), aby minimálne pri prestupoch ľudia nevystupovali z vozovky a na vozovku, kde ich ešte aj môže zraziť auto.
To, že tu "velebíme" 2-linkový variant nie je preto, že by sme nepodporovali ten 1-linkový, ale preto, že nie sú splnené podmienky pre 1-linkový variant. Okrem toho kritizovanie 2-linkového variantu verejnosť i novinári pochopia ako kritiku znižovania počtu liniek, čo napokon neprospieva ani 1-linkovému variantu.