Vzhľadom na pokračujúce výluky električiek na Hlavnú stanicu a v tuneli je nutné vykonať úpravy v linkovom vedení električiek, aby bolo možné opäť dosiahnuť pravidelnosť električkovej dopravy. To pri doterajšom trasovaní liniek nie je možné. Preto budú od 19. marca 2012 zmenené trasy a prevádzkové parametre električkových liniek. Každá električková radiála bude mať zachované priame spojenie s centrom aj na Obchodnú aj na Špitálsku ulicu, a to po novom celodenne. Každá z liniek bude jazdiť častejšie - cez pracovné dni cez deň každých 8 minút, skoro ráno a večer a cez víkendy každých 15 minút.
Čo prinesú zmeny?
- jazdiť bude menej liniek, ale každá častejšie
- zvýši sa pravidelnosť dopravy, električky nebudú jazdiť za sebou, ale rovnomerne
- zlepší sa obsluha centra mesta, každá linka pôjde cez uzol Kamenné nám. / Nám. SNP / Jesenského
- naďalej nebude potrebné prestupovať
- pribudnú nové spojenia - napríklad Dúbravka - Zlaté piesky, Ružinov - Obchodná - Dúbravka aj vo večerných hodinách
- pri prestupovaní z iných liniek bude cestujúci menej čakať na spoj
- cez pracovné dni sa zvýši kapacita
Nové linky a trasy
Linka | Trasa |
2 | ŽST Nové Mesto - Vajnorská - Trnavské mýto - Vazovova - Obchodná - « Šafárikovo nám. - Nám. Ľ. Štúra |
3 | Rača - ŽST Vinohrady - Račianske mýto - Americké nám. - Nám. SNP » / « Kamenné nám. |
4 | Zlaté piesky - Vajnorská - Trnavské mýto - Špitálska - Nám. Ľ. Štúra » / « Šafárikovo nám. - nábrežie - Karlova Ves - Dúbravka |
5 | Rača - ŽST Vinohrady - Račianske mýto - Obchodná - Nám. Ľ. Štúra » / « Šafárikovo nám. - nábrežie - Karlova Ves - Dúbravka |
6 |
Karlova Ves - nábrežie - Šafárikovo nám. premáva iba v špičke pracovných dní |
7 |
ŽST Vinohrady - Račianske mýto - Špitálska » / « Obchodná - Nám. SNP premáva iba v špičke pracovných dní |
8 | Ružinov - Trnavské mýto - Vazovova - Obchodná - Kamenné nám. » / « Nám. SNP |
9 | Ružinov - Trnavské mýto - Špitálska - Jesenského - Nám. Ľ. Štúra - nábrežie - Karlova Ves |
Poznámky:
- čísla 1, 10 - 17 nebudú obsadené
- linka 3 po príchode z Rače na Nám. SNP bude pokračovať ako linka 8 do Ružinova
- linka 8 po príchode z Ružinova na Kamenné nám. bude pokračovať ako linka 3 do Rače
Zmeny oproti doterajším linkám a ich náhrady
Doterajšia linka | Doterajšie spojenie | Nové spojenie |
1 | Dúbravka - centrum | linky 4 5 |
1 | Dúbravka - Špitálska, Vajnorská | linka 4 |
1 | ŽST Nové mesto - centrum | linka 2 |
9 | Ružinov - Obchodná | linka 8 |
9 | Karlova Ves - Obchodná | linka 5 |
11 | Rača - Špitálska | linka 3 |
11 | Rača - Nám. Ľ. Štúra | linka 5 |
12 | Dúbravka - Šafárikovo nám. | linky 4 5 |
12 | Karlova Ves - Šafárikovo nám. | linky 4 5 6 |
14 | Ružinov - Špitálska | linka 9 |
14 | Ružinov - Nám. Ľ. Štúra | linka 9 |
15 | Zlaté piesky - centrum | linka 4 |
16 | Rača - Ružinov | linka 3 s prestupom na linku 8 na Vazovovej / Floriánskom nám. |
17 | Karlova Ves - centrum - ŽST Vinohrady | linka 5 |
Nové linky podľa radiál a dopravných uzlov
Názov | Linky |
Dúbravka | 4, 5 |
Karlova Ves | 4, 5, 6, 9 |
nábrežie | 4, 5, 6, 9 |
Šafárikovo nám. | 2, 4, 5, 6 |
Nám. SNP / Kamenné nám. / Jesenského | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Obchodná | 2, 5, 7, 8 |
Špitálska | 3, 4, 7, 9 |
Račianske mýto | 3, 5, 7 |
ŽST Vinohrady | 3, 5, 7 |
Rača | 3, 5 |
Trnavské mýto | 2, 4, 8, 9 |
Polus City Center | 2, 4 |
Zlaté piesky | 4 |
ŽST Nové Mesto | 2 |
Ružinov | 8, 9 |
Intervaly, doba prevádzky a kapacita
Intervaly sa menia z doterajších 12 / 15 / 20 minút (pracovné dni školský rok / prázdniny / voľné dni, skoré ráno a večer) na 8 / 10 / 15 minút, teda každá linka bude jazdiť častejšie než doteraz. Odchody liniek na spoločných úsekoch budú prispôsobené tak, aby spoje odchádzali rovnomerne. Spoločný interval bude vo väčšine prípadov 7/8 minút.
Doba prevádzky liniek sa zjednocuje na dva režimy - celodenná linka a linka premávajúca iba v špičke pracovných dní. Celodenné linky budú jazdiť od cca 4:40 do cca 22:55 (z centra 23:15). Posledný spoj z centra tak pôjde o 10 minút skôr ako doteraz, čo je však plne kompenzované odchodom nočných spojov o 23:30, ktorý doteraz električky dupľovali. Spoje končiace premávku z Dúbravky a Karlovej Vsi však pôjdu z centra v smere k ŽST Vinohrady a do Jurajovho dvora ešte aj pred polnocou. Zjednotením režimov prevádzky sa opät dosiahne celodenné spojenie východnej časti mesta aj na Špitálsku aj na Obchodnú ul. (doteraz sa dalo dostať po 19. resp. 21. hod vždy iba na jednu z týchto ulíc). Prevádzka linky 2 zo ŽST Nové Mesto bude nadväzovať na vlaky RegioJetu z Komárna a Dunajskej Stredy.
Najkapacitnejšie vozidlá (súpravy električiek) budú vypravované na linky 4 5 9 a čiastočne na linky 2 3 6 8. Kĺbové električky budú obsluhovať linku 7 a čiastočne linky 2 3 6 8.
Záver
Zmena v sieti električiek je nutná, aby bolo možné zabezpečiť pravidelnejšiu a spoľahlivejšiu dopravu. Podobné riešenie liniek má väčšina miest západnej Európy i Českej republiky. Za zníženie počtu liniek a zlepšenie ich intervalov sa v ankete na imhd.sk vlani vyjadrilo aj 63% respondentov z celkového počtu 1734.
MiroBA
Ale hlavne inšie som chcel. A to vyjadriť sa k tým linkám 3 a 8. Ono je to trochu hlúposť to menenie jednej linky na druhú, akým spôsobom sa teraz robí.
Dnes som to sledoval a vysvetlím. Súprava prichádza z Nám. SNP na zast. Kamenné Námestie ako L8. Na zastávke, kým vystupujú ľudia, vodi zmení číslo linky a cieľ na č.3 smer Rača.
A teraz, na zast. Kamenné námestie može niekto čakať, neznalý vo veci,na L3. A čaká na zastávke, a vidí prichádzať L8 a nevie, že tá Električka na zastávke zmení číslo. Povie si, "to nie je moje číslo", otočí sa opäť študovať cestovné poriadky, že kedy to vlastne ide a zatial mu už električka už zmenená na L3 pekne zdrhne.
moj návrh. Neviem ako funguje "BUSE", ale ak sa dá vonkajšie transparenty zmeniť na L3 už po zatvorení dverí, pri odchode zo zastávky "Poštová". Vnútorné ešte ponechať na L8, aby sa ľudia zase nezlakli že do čoho to nastúpili. Tie zmeniť, ihned po príchode na z. Kamenne námestie. Prípadne počas jazdy medzi týmito zastávkami na vnútorných transparentoch zobrazovať aj informáciu, že po príchode na Kamenné námestie, spoj pokračuje ako linka 3 do Rače.
A inak vobec, nebolo by lepšie L3 a 8 od seba nezávisle oddeliť a spraviť im okružnú trasu cez Nám SNP tak ako má L7?