Vzhľadom na pokračujúce výluky električiek na Hlavnú stanicu a v tuneli je nutné vykonať úpravy v linkovom vedení električiek, aby bolo možné opäť dosiahnuť pravidelnosť električkovej dopravy. To pri doterajšom trasovaní liniek nie je možné. Preto budú od 19. marca 2012 zmenené trasy a prevádzkové parametre električkových liniek. Každá električková radiála bude mať zachované priame spojenie s centrom aj na Obchodnú aj na Špitálsku ulicu, a to po novom celodenne. Každá z liniek bude jazdiť častejšie - cez pracovné dni cez deň každých 8 minút, skoro ráno a večer a cez víkendy každých 15 minút.
Čo prinesú zmeny?
- jazdiť bude menej liniek, ale každá častejšie
- zvýši sa pravidelnosť dopravy, električky nebudú jazdiť za sebou, ale rovnomerne
- zlepší sa obsluha centra mesta, každá linka pôjde cez uzol Kamenné nám. / Nám. SNP / Jesenského
- naďalej nebude potrebné prestupovať
- pribudnú nové spojenia - napríklad Dúbravka - Zlaté piesky, Ružinov - Obchodná - Dúbravka aj vo večerných hodinách
- pri prestupovaní z iných liniek bude cestujúci menej čakať na spoj
- cez pracovné dni sa zvýši kapacita
Nové linky a trasy
Linka | Trasa |
2 | ŽST Nové Mesto - Vajnorská - Trnavské mýto - Vazovova - Obchodná - « Šafárikovo nám. - Nám. Ľ. Štúra |
3 | Rača - ŽST Vinohrady - Račianske mýto - Americké nám. - Nám. SNP » / « Kamenné nám. |
4 | Zlaté piesky - Vajnorská - Trnavské mýto - Špitálska - Nám. Ľ. Štúra » / « Šafárikovo nám. - nábrežie - Karlova Ves - Dúbravka |
5 | Rača - ŽST Vinohrady - Račianske mýto - Obchodná - Nám. Ľ. Štúra » / « Šafárikovo nám. - nábrežie - Karlova Ves - Dúbravka |
6 |
Karlova Ves - nábrežie - Šafárikovo nám. premáva iba v špičke pracovných dní |
7 |
ŽST Vinohrady - Račianske mýto - Špitálska » / « Obchodná - Nám. SNP premáva iba v špičke pracovných dní |
8 | Ružinov - Trnavské mýto - Vazovova - Obchodná - Kamenné nám. » / « Nám. SNP |
9 | Ružinov - Trnavské mýto - Špitálska - Jesenského - Nám. Ľ. Štúra - nábrežie - Karlova Ves |
Poznámky:
- čísla 1, 10 - 17 nebudú obsadené
- linka 3 po príchode z Rače na Nám. SNP bude pokračovať ako linka 8 do Ružinova
- linka 8 po príchode z Ružinova na Kamenné nám. bude pokračovať ako linka 3 do Rače
Zmeny oproti doterajším linkám a ich náhrady
Doterajšia linka | Doterajšie spojenie | Nové spojenie |
1 | Dúbravka - centrum | linky 4 5 |
1 | Dúbravka - Špitálska, Vajnorská | linka 4 |
1 | ŽST Nové mesto - centrum | linka 2 |
9 | Ružinov - Obchodná | linka 8 |
9 | Karlova Ves - Obchodná | linka 5 |
11 | Rača - Špitálska | linka 3 |
11 | Rača - Nám. Ľ. Štúra | linka 5 |
12 | Dúbravka - Šafárikovo nám. | linky 4 5 |
12 | Karlova Ves - Šafárikovo nám. | linky 4 5 6 |
14 | Ružinov - Špitálska | linka 9 |
14 | Ružinov - Nám. Ľ. Štúra | linka 9 |
15 | Zlaté piesky - centrum | linka 4 |
16 | Rača - Ružinov | linka 3 s prestupom na linku 8 na Vazovovej / Floriánskom nám. |
17 | Karlova Ves - centrum - ŽST Vinohrady | linka 5 |
Nové linky podľa radiál a dopravných uzlov
Názov | Linky |
Dúbravka | 4, 5 |
Karlova Ves | 4, 5, 6, 9 |
nábrežie | 4, 5, 6, 9 |
Šafárikovo nám. | 2, 4, 5, 6 |
Nám. SNP / Kamenné nám. / Jesenského | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Obchodná | 2, 5, 7, 8 |
Špitálska | 3, 4, 7, 9 |
Račianske mýto | 3, 5, 7 |
ŽST Vinohrady | 3, 5, 7 |
Rača | 3, 5 |
Trnavské mýto | 2, 4, 8, 9 |
Polus City Center | 2, 4 |
Zlaté piesky | 4 |
ŽST Nové Mesto | 2 |
Ružinov | 8, 9 |
Intervaly, doba prevádzky a kapacita
Intervaly sa menia z doterajších 12 / 15 / 20 minút (pracovné dni školský rok / prázdniny / voľné dni, skoré ráno a večer) na 8 / 10 / 15 minút, teda každá linka bude jazdiť častejšie než doteraz. Odchody liniek na spoločných úsekoch budú prispôsobené tak, aby spoje odchádzali rovnomerne. Spoločný interval bude vo väčšine prípadov 7/8 minút.
Doba prevádzky liniek sa zjednocuje na dva režimy - celodenná linka a linka premávajúca iba v špičke pracovných dní. Celodenné linky budú jazdiť od cca 4:40 do cca 22:55 (z centra 23:15). Posledný spoj z centra tak pôjde o 10 minút skôr ako doteraz, čo je však plne kompenzované odchodom nočných spojov o 23:30, ktorý doteraz električky dupľovali. Spoje končiace premávku z Dúbravky a Karlovej Vsi však pôjdu z centra v smere k ŽST Vinohrady a do Jurajovho dvora ešte aj pred polnocou. Zjednotením režimov prevádzky sa opät dosiahne celodenné spojenie východnej časti mesta aj na Špitálsku aj na Obchodnú ul. (doteraz sa dalo dostať po 19. resp. 21. hod vždy iba na jednu z týchto ulíc). Prevádzka linky 2 zo ŽST Nové Mesto bude nadväzovať na vlaky RegioJetu z Komárna a Dunajskej Stredy.
Najkapacitnejšie vozidlá (súpravy električiek) budú vypravované na linky 4 5 9 a čiastočne na linky 2 3 6 8. Kĺbové električky budú obsluhovať linku 7 a čiastočne linky 2 3 6 8.
Záver
Zmena v sieti električiek je nutná, aby bolo možné zabezpečiť pravidelnejšiu a spoľahlivejšiu dopravu. Podobné riešenie liniek má väčšina miest západnej Európy i Českej republiky. Za zníženie počtu liniek a zlepšenie ich intervalov sa v ankete na imhd.sk vlani vyjadrilo aj 63% respondentov z celkového počtu 1734.
rasto.f
K tým prestupom - samozrejmosťou majú byť jednotné prestupné uzly, takže nevidím zmysel v tom, aby sa pri spojení A-B pri použití jednej linky prestupovalo niekde a pri použití druhej linky inde (= plánovač cesty, učenie sa naspamäť). Z L2 sa dá prestúpiť pri Blumentáli, otázka je, že ktorého triezveho človeka napadne pri ceste Polus - Mariánska nevystúpiť na tradičnom prestupnom bode Tr.Mýto a ísť mimoriadne až k Blumentálu. Prestup na L31+39, jo beriem, ale je to len spojenie niekam (interval 12:8 min, prečo nie 10 min?) a základný problém účelovosti to nerieši.
Blog - pointa bola o tom, že tu všetci velebíte 2linkový variant ako niečo neskutočne úžasné, pravdou je, že sa to od toho trojlinkového bordelu líši prakticky minimálne (stále účelové linky odvšadiaľ všade s obmedzenou prestupnosťou) a na západný štandard to stále zďaleka nesiaha (napr. aj uvádzané porovnania počet liniek na radiálu). Je pekné, že nosné linky už nechodia každých 20 min, ale len 15 min, lenže toto je doslova len kozmetická zmena...
1-linkový variant - má nedostatky v tom, že človek musí prestupovať a čakať pri prestupe (väčšina prestupuje tak či tak, takže vďaka skráteniu čakania sa aj toto možno zlepší). Suma sumárom sa ale celková suma osobohodín cestujúcich strávených pri cestovaní skráti, obsadenosť jednotlivých vozidiel sa zjednotí, výprava sa môže znížiť. Nastavšie riešenie k tomu veľmi nevedie...
1linkový variant je možno z populistických dôvodov nepresaditeľný, lenže cirkus pri jeho zavádzaní je aj tak (navyše niektoré nedostatky sú systémové a neodstrániteľné) a preto môžu správne riešenie na roky diskvalifikovať...