Reply on: haló #212349:
Aké dane a odvody musí platiť v Maďarsku každý dopravca a DPB neplatí? Ty tomu nerozumieš, fabuluješ, si úplný hlupák posadnutý vláčikmi vždy, všade a za každú cenu a len sa teraz snažříš umelo vymyslieť niečo, čo by ospravedlňovalo vlak do Rajky.
Petik
Podla mna je cely problem MHD do Madarska ovplyvneny malomestskou zavistou. Ked si niekto kupil vyhodne dom v Rajke a my mame drahy byt v petrzalskom/ruzinovskom/karloveskom panelaku, tak mu to musime nejak osladit. Napriklad v doprave.
Ano, Zlosuk ma pravdu, je tu trochu pravne vakuum, nie je uplne bezne, aby mesto "prerastalo" cez hranice statu. Ale pri troche dobrej vole je mozne najst aj koncepcne riesenie.
Prijmime tezu, ze bratislavsky usek by mala financovat Bratislava, pripadne bratislavsky kraj (rovnako ako u ostatnych primestskych liniek BID) a madarsky usek madarska strana (napriklad obec Rajka).
Zamyslime sa nad moznostami a ochotou obce Rajka na financovani takejto linky. Obec nema taku financnu silu ako hlavne mesto. Pokial rajciansky Slovaci cestuju za pracou do Bratislavy, tak aj dane platia v Bratislave resp, na Slovensku a v Rajke platia maximalne miestne dane. Na druhej strane vsak Rajka profituje z predaja pozemkov z coho vyplyvaju aj potreby jej obyvatelov a to aj vtedy, ak tam nemaju trvaly pobyt.
Kazdopadne obec Rajka musi byt zapojena do riesenia problemu s dopravou svojich obyvatelov. Zaujimalo by ma, ci s nimi niekto jedna. Iniciativa by mala vychadzat z BIDu.
Linka do Rajky musi byt zaintegrovana. Sucasny stav je nezavisla linka so samostatnym tarifom.
Pokial by obec Rajka bola ochotna financne sa podielat na prevadzke linky, malo by sa tam nakreslit dalsie pasmo.
Co vsak, ak nebude ochotna (alebo schopna) prispiet?
Myslim, ze stale existuje riesenie.
Nakreslime pasma v Rajke nahnusto (napriklad 1 pasmo medzi Rusovcami a Rajkou a 1 pasmo samotna obec). Tym padom bude doprava za hranicou drahsia a cestovne na mimobratislavsky usek by mohlo pokryt naklady.
Na rozdelenie nakladov a vynosov medzi jednotlive pasma musi byt nejaky mechanizmus uz dnes v ramci BID.
Carovanie s pasmami je najlepsi sposob, ako vyriesit rozdielne predstavy samosprav o financovani dopravy.
Napriklad v Prahe v minulosti ziadne pasmo B neexistovalo. Lenze potom Praha chcela zdrazovat a Stredocesky kraj to odmietal a preto sa v Prahe nakreslilo medzi pasmom 0 a 1 este pasmo B. Praha tak mala miesto 3 pasiem 4 pasma (B, 0 a dvojnasobne pasmo P). Cestovne sa formalne nezmenilo, ale v Prahe bol po novom nutny 4-pasmovy listok namiesto 3-pasmoveho.