Ak nechapes rozdiel medzi dotovanou vlakovou linkou NA UZEMI slovenska financovanu STATOM a medzinarodnym autobusom, ktory jazdi z MESTSKEHO podniku a ktoreho ulohou (oficialne) je starat sa o dopravu iba v hraniciach mesta, tak sa nie je o com bavit. Alebo myslis, ze taky Blaguss do Viedne ma dotacie od SR/Rakuska?
Okrem toho je pekne, ze je Schengen, ale stale sme 2 rozdielne krajiny, kde IDS nemoze oficialne fungovat na uzemi madarska.
Súhlas. Ale 801 nie je v tomto prvotina. Ani 901. Na prechode Kittsee -Petržalka si podľa zmluvy ÖBB -ZSSK Rakúšania neúčtujú za výkony vozidiel a personálu nič voči ZSSK. Jediný náklad pre ZSSK je použitie dopravnej cesty, pritom majú podiel na tržbách z medzinárodných lístkov. A ešte sú tieto vlaky v zmluve...? Pokiaľ netreba peniaze zo Slovenska, nikto sa nepozastaví nad tým, že tu dotuje dopravu Burgenland. Len je to legislatívne ošetrené, lebo je to na Slovensku vlak ZSSK.
V tomto je skôr jeden totálne veľký bordel. Neexistuje koordinácia v tomto meste ani medzi mestom a VUC, z ktorých má jeden v kompetencii DPB a jeden sadku. Je tu akože IDS. Jazdia tu potom dotované linky skalickej sadky, trnavskej sadky, trenčianskej sadky (!!!), dunajskostredskej sadky. Štát dotuje ZSSK a RJ jazdiace do Bratislavy. A do obce susediacej s touto dedinou neexistuje ani legislatívna možnosť realizovať nejakú dotovanú dopravu, ktorá by tu mala byť bez ohľadu na to, či si tam pár bratislavčanov postavilo rodinné domy. Pokiaľ sa toto nezačne riešiť, bratislavský IDS sa môže kľudne zrušiť. Je to komické, že keby nebola 801, tak prejsť z BA do Rajky by bolo rovnaké ako ísť z niekde v Grécku z Dikaia do tureckého Edirne alebo bulharského Svilengradu - peši alebo taxíkom.
Problem je skor to, ze medzinarodna (regionalna) doprava sa riesi nekoncepcne. Som toho nazoru ze treba posilnovat regionalne vazby v okoli hranic. Urcite ale na to efektivne nemozno ist hura systemom ze Bratislava zacne dotovat par nahodnych liniek. Treba to robit koncepcne a osobne to vnimam skor ako ulohu pre stat, pripadne zupy - a vzdy v koordinacii s ekvivalentnymi subjektami susedneho statu. Popripade toto je jedna z veci ktoru si viem predstavit ako zmysluplnu agendu pre EU.
Zial, u nas sa to cele ocitlo v nejakom pravnom vakuu, neexistuje k tomu legislativa a ani zaujem. Vysledkom su potom rozne ad hoc riesenia.
Nie, ja som písal o suburbanizácii ako takej (to len ufo reagoval na časť môjho príspevku, ktorej sa dalo chytiť). Šanca, že takýto človek využije VOD je minimálna. Hádam si nemyslíš, že niekto, kto denne dochádza z Rajky po diaľnici do BA minie na dopravu toľko, ako niekto, kto chodí do centra z Petržalky električkou. ?
Takáto prímes je do tejto diskusie úplne zbytočná.
Bez ohľadu na to, či sú to emigranti (terminus technicus) zahraniční, alebo vnútroštátni, Bratislava nemá suplovať ich samosprávu. Bratislava objednáva dopravu vo verejnom záujme pre svojich obyvateľov a návštevníkov. Dopravu do ostatných obcí by mali objednávať dotknuté obce. Je samozrejmé, že na to nemajú finančné prostriedky, keďže títo rezidenti si nemenia trvalý pobyt. Ale to nie je chyba Bratislavy. Môžeme sa baviť o tom, že by malo byť v záujme Bratislavy postarať sa aj o týchto ľudí, pretože tu míňajú svoje peniaze a tí, čo tu mylne majú trvalý pobyt aj priamo prispievajú prostredníctvom dane z príjmu do rozpočtu. Ale potom by bolo vhodné dohodnúť sa na spolufinancovaní. Je nonsens, ak toto bremeno znáša BA a ešte k tomu na podnikateľské riziko DPB.
DPH je europska dan, preto mozes podla slovenskeho zakona posudzovat aj ine clenske staty. Medzinarodna preprava osob je oslobodena od dane s narokom na odpocet. Takze DPH u vsetkych vstupov si mozes uplatnovat v plnej vyske.
Re #212361 - cestna dan je narodna dan. Musel by si poznat madarske zakony. Na Slovensku platia cestnu dan len vozidla so slovenskou SPZ. Som ale presvedceny, ze DPB preskumal madarsku legislativu a plati vsetky dane ako ma.
predmetom cestnej dane je vozidlo používané na podnikanie registrované v konkrétnej krajine. ..... to znamená, že sa zdaňuje ten konkrétny autobus, ktorý je používaný na podnikanie (DPB má tých autobusov samozrejme viac) .... zdaňuje sa tam, kde je registrovaný .... čiže, na prepravu sa používa autobus registrovaný na Slovensku, tak sa zdaňuje na Slovensku
.... medzinárodná preprava osôb je oslobodená od DPH, takže od tejto dane abstrahujeme ..
.... cestovné je príjmom, ktorý podlieha dani z príjmu právnických osôb, ktorú DPB platí na Slovensku
de facto to ostrovček je, ale technicky možno nebude, v dopravných stavbách sa až tak nevyznám ☺ rovnaký "ostrovček" je vlastne aj na opačnej strane, na električkovej zastávke v smere do mesta.
Otvorenosť hranice - (ne)fungovanie štátu , svoje postoje dávaš jasne najavo, ale máš právo na názor. Už len dúfam, že nie si nacionalistický úradniček v štátnej službe platený z daní.
Predmetom cestnej dane je vozidlo používané na podnikanie registrované v konkrétnej krajine. Ale veď DPB podniká na území Maďarska. Alebo cestovné od cestujúcich vyberá až za maďarskou hranicou?
ako som písal skôr, chodím tam pracovne .... nezaoberám sa Schengenskou zmluvou, je mimo môjho dosahu. Pokiaľ ide o hranicu, skús ju chápať v dvoch rozličných kontextoch - pohyb osôb (ten riešiš Ty a vidíš ho cez hraničné kontroly, resp. migráciu pracovnej sily) a pohyb tovaru (ten je zase pre niektorých zaujímavý z ekonomického aspektu - legálny obchod vs. nelegálne aktivity) ...... to, do akej miery otvorenosť našej hranice vplýva na (ne)fungovanie tohto štátu nech riešia zodpovední ..... treba si však uvedomiť, že hoci sú hranice otvorené, neznamená, že nie sú ....
Prečo niekto, kto žije podľa čiar zvaných hranice vôbec chodí do Brusselu? Pracuješ na zrušení Schengenu? Nechceš obnoviť doložky na vycestovanie, železnú oponu? Vadí ti, že sem dochádzajú pracovať cudzinci? Vadí ti, že sem dochádzajú pracovať Slováci žijúci v inej krajine?
predmetom cestnej dane je vozidlo používané na podnikanie registrované v konkrétnej krajine .... nemám relevantné zdroje zvnútra DPB, ale dovolím si tvrdiť, že vozidlá používané na linke 801 sú registrované v SR, čiže cestná daň sa platí v štáte registrácie ... ak máš ešte chuť sa strápňovať, pokojne pokračuj .....
MatejBA
Okrem toho je pekne, ze je Schengen, ale stale sme 2 rozdielne krajiny, kde IDS nemoze oficialne fungovat na uzemi madarska.