Reakcia na: Juraj #4617:
Chápem, že v slovenskej realite má na výslednej podobne verejnej dopravy častokrát hlavný podiel "viny" magistrát a držím palce v hľadaní optimálneho stavu.No ešte raz (už si začínam pripadať ako nejaký obmedzený populista): Prečo v Prešove ten systém funguje k plnej spokojnosti ako magistrátu, tak cestujúcich a zdá sa, že celá verejná doprava tam prežíva rast, kdežto v Žiline, v systéme, ktorý je spravodlivý pre cestujúcich a zároveň umožňuje maximálnu kontrolu prostriedkov zo strany dotujúceho, všetko nasvedčuje tomu, že verejnú dopravu čaká stagnácia?
V čom je ten rozdiel? Len vo vôli prešovského magistrátu dôverovať dopravnému podniku o čosi viac, nebuzerovať ho vyžadovaním tabuliek za každý spoj a nechať mu voľnejšiu ruku v tvorbe tarify a linkového vedenia?
A ešte si dovolím zopakovať svoj argument pre predplatné cestovné lístky: Píšeš, že cestujúci by ich zneužívali a cestovali verejnou dopravou práve vtedy, keď je najviac zaťažená a že voľné jazdy áno, ale len mimo špičky.
A nie je to náhodou tak, že cestujúci by v špičke prejazdili presne tých 42-či-koľko jázd, ktoré by si zaplatili v cene predplatného lístka a tie zvyšné jazdy zadarmo by teda jazdili mimo špičky vo svojom voľnom čase? Veď aj oni niekedy musia byť v práci/škole...
Mimo špičky by ten spoj musel ísť tak či tak (minimálna obslužnosť), prítomnosť cestujúcich, hoc podľa tejto logiky "vezúcich sa zadarmo", by pomyselnú rentabilitu spoja a jeho zmysel len posilnila.
Na dôchodcov využívajúcich MHD spravidla v špičke zatiaľ asi nenašli liek nikde. Jedine im zrušiť zľavu v špičkách pracovných dní. Nikto ich obmedzovať nebude -- môžu cestovať aj v špičke, tak ako bežní cestujúci, za plné cestovné...
Nechápem však jednu vec, a síce ako môžem niečo, čo mi je legálne poskytnuté, "zneužívať". Toto je podľa mna mierne zvrátená logika, ktorou sa vyznačuje najmä Zločinecká spoločnosť a v niektorých aspektoch, bohužiaľ, aj DPMŽ.
Zľavu by som zneužíval v tom prípade, kedy by som jazdil na študentský lístok s falošným študentským potvrdením. Alebo keby som sfalšoval potvrdenie o invalidnom dôchodku. Ako však môžem zneužívať niečo, na čo mám podľa tarify plné právo?
Toto nie je hádanie sa o slovíčka, to je o prístupe k zákazníkovi. Ak na mňa ako na zákazníka okamžite hľadia ako na potenciálneho luhára a podvodníka, môžem sa ja na takú spoločnosť trikrát...
Z rovnakého dôvodu si napríklad nikdy nekúpim žiadne protipirátsky chránené hudobné CD, lebo systémy ochrany nielen, že znižujú kvalitu prehrávania (v podstate sú založené na zámerných chybách v zázname), nedovoľujú mi za normálnych podmienok si napríklad ani pustiť mnou legálne zakúpené CD na počítači.
Čoraz viac mám preto pocit, že v Žiline nejde o peniaze, ale len o prístup (či obmedzenosť) zodpovedných ľudí na magistráte. Pokiaľ tí nepochopia, že pozerať sa na cestujúcich ako na tých, čo chcú zneužívať dotácie magistrátu (Ostatne, odkiaľ ale magistrát tie dotácie berie? Nie náhodou od samotných daňových poplatníkov, teda cestujúcich?) je ZVRÁTENOSŤ, žilinská verejná doprava bude od optima navždy ďaleko...
Juraj
Tlak na vytvaranie co najviac priamych spojeni urcite nejde od DP. Pre dopravcu by bol najvyhodnejsi system rovnomernej celodennej dopravy siestich hviezdicovych liniek konciacich na aut. nastupisti s pravidelnym hustym intervalom a prestupom. Lenze maloktore mesto je hviezdicove, v maloktorom meste nemaju spicku, v maloktorom meste sa nekazia troleje alebo autobusy, v maloktorom meste... atd. Jednoducho je tu 1000 vzajomne odporujucich poziadaviek a rovnovaha medzi nimi sa neda urobit ani naraz, ani na trvalo, je to jedna sinusovka, kde ma raz navrch neobmedzene cestovne, inokedy zas nastup prednymi dverami. A to medzi tym, to je zivot. To je to, co tu mame dnes. Ani ta rovna siroka dialnica nejde vzdy uplne rovno. Raz treba obist horu, inokedy domcek tvrdohlaveho starceka, ktory v nom chce zomriet.
S nekapitalistickou dopravou suhlasim na 100%, ale co ked si na ministerctvach myslia nieco uplne ine.
Nesuhlasim v tretom bode, cestujuci vzdy, kde sa im to len umozni, budu a zneuzivaju vyhody, ktore su im umoznene, denne to musim riesit. A cim nepravdepodobnejsie, tym viac. Ved co povedat na babicky a deduskov, ktorym das v sedle zlavu uz voci zlavnenemu dochodcovskemu listku v sedle po 9. hodine este o korunu - a oni just chodia o pol deviatej.
Vzdy som hladal veci riesit, ako sa daju. Ved to vidiet aj teraz. Od konca roku uz by konecne mali byt vsetky palubne pocitace SRG 3000 a necakal som ani mesiac, uz teraz, v luli vam pisem, co s prestupom chceme a AKO SA TO DA, nie neda.
Posledna vec, k prieskumom. To sa treba zas zist na klube iMHD u mna a pozriet si podrobne analyzy, ktore maju cca 17 MB a nemozete chciet, aby som to tu napisal par vetami. JE ROZDIEL medzi listkami do prace a este je aj rozdiel, ci ja to do alebo z prace a ci je to v utorok alebo v piatok atd. Suto velke rozdiely, inac by som vas tu uz tolke hodiny /vidim ze nakoniec zbytocne/ nepresviedcal, lebo viem to vsetko exaktne zdokumentovat. Jedna pravda je. Aj to niekoho nezaujima a vidi len ...ale zbytocne...