Reply on: Mike #7317:
Väčšina slovenských miest má výrazné zaťaženie v špičkových hodinách 6-7 a 7-8. To tvorí 10-14% celodennej záťaže, sedlové hodiny sú 4-5% a večerné okolo 1-2%, resp. skoré ranné okolo 1%. Z toho vyplýva, že MHD je kľúčová pre spoločenský rytmus (do práce, do školy), ostatné cesty sú skôr zriedkavosťou (vyjmúc dôchodcov nad 70). Ostatne je to poznať na sviatočnom režime, ktorý tvorí iba 6-8% týždennej záťaže. Uplatnenie kĺbaku je preto možné iba v špičkách pracovných dní a iba v niekoľkých frekventovaných trasách, čo ich raí v turnusoch iba do delených smien (ráno, poobede), a to je prevádzkový problém. Skôr sa tu vynára potreba malých busov, resp. aut do 10 miest. Veľkému dopravcovi by to spôsobilo ešte výraznejší chaos, ako s kĺbakmi. Preto, kým sa MHD nedostane na vyššiu úroveň, bude tu potreba alternatívnych malých dopravcov, ktorí vykryjú mnohé problémy mesta. Nie dĺhodobo udržateľné, aby aj keď pripúšťam potrebu základnej dopravnej obsluhy, sa takáto taxi-obsluha vykonávala na úkor straty. Dnes je hranica straty na úrovni 10-15 cestujúcich v buse, naopak hranica zisku na úrovni 35-45 osôb. Taxi-obsluha tieto hranice výrazne posúva do negativnej polohy.
Strata sa odvíja samozrejme od ceny cestovného. Zvyšenie, ak je nad spločensky objektívnú hranicu (tu má vplyv aj región a rozloha mesta), síce odradzuje cestujúcich, ale neznižuje výpravu, pretože tá je už na nevyhnutnej úrovni (každu hodinu až dve v sedlách a vo sviatok), skôr znižuje počet cestujúcich v spojoch a tým zvyšuje stratu. Je skúsenosťou, že zvýšením ceny cestovného prišlo k zvýšeniu nákladov mesta na vykrytie straty.
A ešte cestovanie zadarmo. Často sa to tu vyskytuje hlavne v politických sľuboch. Tá hranica medzi cestou MHD a IAD je priveľmi pevná. Stačí skočiť do Nemecka, kde by dali čokoľvek, len aby ľudia išli z aut na vysoko kvalitnú MHD. Nejdú a nepôjdu. Preto by sa to neudialo ani u nás. Možno nejakých 5-10% v špičke, a 10-30% v sedlách a vo sviatok, ale to by už nebola nevyhnutná obsluha, ale čiastočne luxusná obsluha, a na takú v súčasnosti jednoducho mestá nemajú.
Mike