DPMK plánuje nakúpiť 30 nových elektrobusov.
Dopravný podnik mesta Košice zverejnil dnes, 11. septembra 2015, vo Vestníku verejného obstarávania č. 180/2015 oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania na tridsiatku nových elektrobusov. Tie by mali mať dĺžku 11 až 12 metrov, výšku maximálne 3,3 metra a pojať minimálne 70 cestujúcich a z toho minimálne 23 sediacich. Poháňať by ich mal asynchrónny motor s výkonom minimálne 120 kW a s dojazdom na 1 nabitie minimálne 130 km v mestskej premávke, pričom batérie musia byť umiestnené v jednej dobre prístupnej skrini umiestnenej mimo strechy vozidla. Nové elektrobusy taktiež, okrem iného, majú byť vybavené informačným a odbavovacím systémom (vrátane vnútorného LCD displeja), kamerovým systémom, mechanickou výklopnou plošinou pre nástup a výstup užívateľov invalidných vozídkov, determálnymi oknami a klimatizáciou priestoru kabíny vodiča.
O víťazovi obstarávania rozhodne ekonomicky najvýhodnejšia ponuka, v ktorej sa budú hodnotiť kritériá s nasledujúcimi relatívnymi váhami:
- Celková zmluvná cena bez DPH – 90
- Obsaditeľnosť nízkopodlažného elektrobusu – 10
Predpokladaná hodnota zákazky 15,350 mil. € bez DPH by mala byť financovaná kombinovane - z vlastných prostriedkov, z účelových dotácií, z úverov alebo zo štrukturálnych fondov (Operačný program Životné prostredie, prioritná os 3. Ochrana ovzdušia a minimalizácia nepriaznivých vplyvov zmeny klímy, opatrenie 3.1 Ochrana ovzdušia, kód výzvy OPŽP-P03-15-2). Výstupom verejného obstarávania bude uzavretie rámcovej dohody s úspešným uchádzačom na obdobie 48 mesiacov.
Aktualizácia: Lehota na predkladanie ponúk bola na základe opravy súťažných podkladov predĺžená do 9. novembra 2015 do 10:00 hod. Otváranie časti ponúk označených ako „Ostatné“ sa uskutoční 9. novembra 2015 o 13:00 hod.
mi.v
Nejdem hľadať presné údaje o batériách, ktoré používa SOR, aj tomu treba venovať čas. Skúsim ale tento odhad:
Batéria v nových Teslách stojí $40000 a plánovane má vydržať 8 rokov, čo je zatiaľ v praxi nepotvrdené, lebo toľko rokov od uvedenia daného modelu batérie ešte ani neprešlo.
Nech sada batérií do SORu
• stojí iba €60000 – to je taký optimistický odhad (Ale má silnejšie parametre – predsa len to je autobus, nie auto.) a
• nech v prevádzke vydrží 3 roky (opäť – ak tie busy budú jazdiť, najazdia neporovnateľne viac ako auto súkromného majiteľa => počet nabíjacích cyklov za obdobie bude neporovnateľne vyšší)
Teda každé 3 roky 60.000€ na 1 bus ...len batérie.
Teda 35 busov po 3 rokoch = 2.100.000€. To je cena 4 nových elektrobusov.
Toľko treba dať každé 3 roky na udržanie tých busov motoricky v prevádzke – aby sa vôbec vedeli vydať na linku (bez akejkoľvek ostatnej údržby). Nedokážem presne povedať, či je to porovnateľné s busmi s iným pohonom, ale podľa všeobecných technických vedomostí neviem si predstaviť že by na naftový alebo CNG pohon v busoch mohli vzniknúť takéto náklady za 3 roky.
Ak to má byť takto, tak zatiaľ platí to, čo pre Teslu – *možno* to raz bude budúcnosť dopravy, ale pri *dnešnej* úrovni technológií elektrického pohonu iba DRAHÁ HRAČKA pre milionárov.
A recyklácia batérií. Koľko tá sada môže vážiť? 1500 kg? To je pri 35 busoch cca 18 ton chemického odpadu každý rok! Plus emisie vzniknuté pri výrobe elektriny na dobíjanie. Trolejbusy, ktoré majú tiež ten problém s emisiami (majú "výfuk v elektrárni", podobne aj električky) sú oproti tomu ešte stále *ekologická hviezda*! A trolejbusové trate už máme hotové. Keď už DPMK má neodolateľnú chuť na nákupy, radšej nech dajú tie peniaze na trolejbusy.
A opakujem otázku: vieme o pozitívnych referenciách na elektrobusy z iných DP? Ak som niečo počul, boli to iba referencie o *zlých skúsenostiach* a týkali so vecí, čo vlastne pozorujeme aj v Košiciach. Nevedia ich poriadne vypraviť na žiadnu linku atď.
Preto ma prekvapuje, že si toto ide kúpiť košický dopravný podnik. Isteže nie z pohľadu Slovenska #45), ale z pohľadu zdravého rozumu.