VozidláAutobusy › Solaris New Urbino 18

Solaris New Urbino 18
Solaris New Urbino 18 (stav r. 2024)
Výcvikový Solaris New Urbino 18 #8012

Úvod

Nízkopodlažný kĺbový autobus Solaris New Urbino 18 pochádza z produkcie poľskej firmy Solaris Bus & Coach. Rad autobusov Urbino bol vyrábaný od roku 1999 v rôznych dĺžkach a niekoľkých generáciách. Štvrtá generácia autobusov Solaris Urbino s výrazne pozmeneným dizajnom bola predstavená v roku 2014. V roku 2019 prišla na trh inovovaná verzia radu Urbino štvrtej generácie, ktorá sa vyznačovala faceliftom predného čela.

Poľský výrobca vyhral v roku 2019 s týmto typom autobusu verejnú súťaž Dopravného podniku Bratislava na dodávku nových kĺbových autobusov s rozšírenou možnosťou prepravy cestovnej batožiny a jedného autobusu pre potreby autoškoly DPB. Cena jedného vozidla s rozšírenou prepravou batožiny bola 312 500 € bez DPH a cena autoškolského vozidla bola 329 900 € bez DPH.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Solaris New Urbino 18 3221 – 3231 2020 2020 11
2. Solaris New Urbino 18 8012 2020 2020 1
Spolu 2020   12

Technické parametre

Dĺžka 18000 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3050 mm
Výška podlahy 320 mm
Rázvor 5900 mm a 6000 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 34 + 1
34 + 2 (autoškolské vozidlo)
Počet miest na státie 98
96 (autoškolské vozidlo)
Celkový počet miest 132 + 1
130 + 2 (autoškolské vozidlo)
Pohotovostná hmotnosť 16699 kg
Celková hmotnosť 28000 kg
Motor DAF Paccar MX-11 270 H3, Euro 6D, naftový, vodou chladený 6-valec, s recirkuláciou výfukových plynov, technológiou SCR a aktívnym filtrom pevných častíc
Výkon motora 270 kW / 1600 rpm
Objem motora 10837 cm3
Krútiaci moment motora 1900 Nm / 900 - 1125 rpm
Maximálna rýchlosť 72 km/h (#3221 - 3231)
81 km/h (#8012)
Prevodovka VOITH D 884.6 (DIWA.6), automatická 4-stupňová, s integrovaným retardérom
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová
zadná: ZF AV 133, portálová, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Konvekta KL47T
Konvekta KL20 KDE FL (kabína vodiča)
Chladiaci výkon klimatizácie 2 x 28 kW (KL47T)
7 kW (KL20)
Vykurovací výkon klimatizácie 2 x 32 kW (KL47T)

Fotografie

Opis

Skelet dvojčlánkového trojnápravového autobusu zvarili z nehrdzavejúcich oceľových profilov a opláštili hliníkovými, laminátovými a plastovými materiálmi. Oba články spojili kĺbom a zakryli prechodovým mechom. Naftový motor poháňajúci zadnú nápravu umiestnili v zadnej časti nastojato v motorovej veži s výfukom umiestneným v hornej časti zadného čela. Výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici štvoricou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s dopytovým otváraním. Zasklenie autobusu previedli technológiou lepenia.

Pre cestujúcich osadili v interiéri vozidiel prvej série plastové sedadlá STER 8MU s červeným koženkovým čalúnením v priečnom usporiadaní 2 + 2. Na sedadlách vyhradených pre určité skupiny cestujúcich použili čalúnenie v modrej farbe. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou červenej farby. Prídržné tyče v interiéri vyhotovili v antikorovom prevedení. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Oproti druhým dverám vyčlenili priestor pre kočík, invalidný vozík a bicykel. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny Bode HK a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Priestor pre jeden detský kočík vyčlenili aj oproti tretím dverám. Vozidlá s rozšírenou možnosťou prepravy batožiny vybavili pred druhými dverami po pravej strane policami na uloženie cestovnej batožiny (kufre, cestovné tašky a pod.).

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími telesami s úspornými LED trubicami. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým naftovým vykurovaním. Vetranie riešili posuvnými časťami bočných okien, strešnými klapkami a nútenou ventiláciou. Tepelnú pohodu v priestore pre cestujúcich zabezpečili zatmavenými determálnymi bočnými oknami a dvojicou strešných klimatizačných jednotiek Konvekta KL47T chladiacim výkonom každej 28 kW a s možnosťou vykurovania. Pre pracovisko vodiča použili klimatizáciu Konvekta KL20 KDE FL s chladiacim výkonom 7 kW.

Interiérovým a exteriérovým kamerovým systémom so záznamovým zariadením poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle i okolo neho. Vozidlo vybavili optickým i akustickým informačným systémom BUSE s vonkajšími plnofarebnými LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Internetovú konektivitu pre cestujúcich zabezpečili pomocou Wi-Fi prístupového bodu a cestujúcim umožnili nabíjanie mobilných zariadení prostredníctvom nabíjacích USB konektorov v bočniciach. Autobusy vybavili aj systémom počítania cestujúcich. Vozidlá dodali v červeno-čiernom farebnom vyhotovení.

Prevádzka

Vozidlá boli do Bratislavy dodané 11. a 12. augusta 2020. Do premávky sa zaradili od začiatku septembra 2020 na linkách 61 a 96 premávajúcich k letisku M. R. Štefánika. Na linke 61 obsadili všetky poradia, na linku 96 sa vypravovali jedno-dve vozidlá v pracovných dňoch a tri autobusy počas voľných dní. Autoškolské vozidlo #8012 bolo dodané v decembri 2020.

Od februára 2023 boli na linku 96 počas voľných dní nasadené z úsporných dôvodov 12-metrové autobusy a tak sa "letiskové" Solarisy vypravovali iba na linku 61 (4 vozidlá).

Po zaradení nových trolejbusov Škoda 27 TrA Solaris s trakčnými batériami na letiskovú linku 61 od 3. februára 2024 sa Solarisy New Urbino vypravovali na linky 32 a 93 obsluhujúce Hlavnú stanicu. Pre nedostatok vodičov trolejbusov jazdili v špičkách pracovných dní do 28. marca 2024 tri vozidlá aj na linkách 40 a 61. Od apríla 2024 sa Solarisy v malej miere objavili aj na linkách 84 (školský rok) a 96 (prázdniny).

Katalóg vozidiel

3221 3222 3223 3224 3225 3226 3227 3228 3229 3230 3231

8012

Legenda a štatistika

3221nevyradené vozidlo: 12 (100 %)
3221online: 6 (50 %)
3221dnes v premávke: 6 (50 %)
3229odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 1 (8,3 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 78,6 %, v pondelok až piatok 85,1 %

Teraz v premávke na linkách

93 / 5 8

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Tá červená podlaha znie zaujímavo - snáď to bude vyzerať vkusnejšie než v #7911 + #7912. Taktiež som celkom zvedavý, či interiérový informačný systém bude ešte dočasne pôvodný alebo už rovno nový podľa štandardov IDS.

Inak nie je v popise preklep a nemali byť použité skôr sedadlá STER 8MU?
Sú niekde dostupné nákresy rozmiestnenia sedadiel a ,,batožinového priestoru?"
EDIT: A tieto autobusy už dodali keď je tam napísané ,,Vozidlá dodali v červeno-čiernom farebnom vyhotovení." alebo prečo je to napísané v minulom čase?
To je nejaká norma na množstvo červenej farby použitej v interiéri? Nebudú červené tyče (budú nerezové), tak musí byť červená podlaha – aby sa to vykompenzovalo? 😁
Reakcia na: Urbanway 2423 #2:
Lebo keď to budeš čítať po dodaní, tak budúci čas by ti tu vadil.
Reakcia na: N/A #4:
Keď sme pri téme "vadenia". Prečo sa zvolila forma "onikania" namiesto bežne používaného pasívu? 🙂
Reakcia na: Jak44 #5:
To nie je otázka na mňa, ale na autora popisu.👍
Reakcia na: N/A #4:
A nebude sa aj tak ten článok ešte x-krát upravovať?
Reakcia na: Urbanway 2423 #7:
Ľutujem, ale nie som vševed ako S499, skús sa spýtať jeho.
Reakcia na: N/A #8:
Vychádzam z toho, že pri ostatných vozidlách je ešte aj prevádzka, príp. úpravy. 🙂
Reakcia na: Jak44 #5:
Forma onikania je vo všetkých popisoch už iks rokov, zrejme to vychádza z jazykovednej dogmy, že v slovenčine je pasív zriedkavý, ba priam okrajový jav a preto sa nemá nadužívať (aj mňa učili, že sa odporúča náhrada za činné formy alebo tvary so sa).
Reakcia na: Viko #10:
Môžem to potvrdiť. Aj ja som sa pri písaní záverečnej práce (teraz je to in 😃 ) naučil, že pasív by sa nemal používať a že dnešné používanie vychádza z neúmyselných doslovných prekladov z angličtiny, kde je naopak potrebný (hoci Grammarly má iný názor).

Vety "súbor bol vymazaný", "autobus bol nabúraný" , "električka bola vykoľajená", "zastávka bola zrušená" by mali spisovne znieť "súbor sa vymazal", "autobus nabúral", "električka sa vykoľajila" a "zastávka sa zrušila".
Reakcia na: Ike #11:
🤨 Nie všade je to prínosné a vhodné.
Má zmysel napísať "ponožka sa stratila" keď vyberáš veci z práčky a jedna ponožka chýba, pretože nie je podstatné a niekedy ani možné stanoviť, kto ju stratil.

Ale "zastávka sa zrušila" aj "súbor sa vymazal" nesprávne naznačujú, že sa to stalo "samo". To ale tak nie je, zastávku zrušil napr. dopravca a súbor vymazal užívateľ, systém, a pod., nevymazal sa sám. Tam je podľa mňa formulácia s "bol"/"bola" správna, pretože umožňuje naformulovať výsledok nejakej činnosti takým spôsobom, že zámerne neuvádza, kto túto činnosť vykonal.

To už sme ale mimo Solaris New Urbino 18, ospravedlňujem sa za off-topic
Reakcia na: birch #12:
Neviem, či to platí 😉 v mojej verzii PSP je príklad zvratneho trpneho rodu "lúka sa pokosila". Inak v pravidlách sa opisny trpny rod používa výlučne s nedokonavym vidom. (list bol písaný). Nič k tomu však nie je uvedené (pardon, nič sa k tomu neuviedlo). Neviem ci náhoda alebo pravidlo.
Reakcia na: birch #12:
Lenže pozor, v slovenčine nemá "sa" iba postavenie zvratného zámena vo význame "seba", ale môže tiež nahrádzať práve to pomenovanie vykonávateľa. Akurát je dneska blbým zvykom ho z viet vypúšťať, takže niekde môže znieť nezvyklo, aj keď je tam správne.

Keďže nešermujem poučkami, pár príkladov na to druhé sa:
"Nezaplatil som vydavateľstvu, predplatné sa zrušilo." "Kým som nešiel cez NeroBurner, súbory sa nenapálili".
Azda je jasné, že nejde o žiadne seba. Preto tu je podoba "vykonať sa" zhodná s formuláciou "byť vykonaný", a teda sa niekto hore rozhodol uprednostňovať tú údajne autentickú. Do istej miery to aj chápem, keďže je zvyčajne jednoznačnejšia (Zastávka sa k 1.8. zrušila mi povie, že odvtedy neexistuje, kým Zastávka bola k 1.8. zrušená mi akurát oznámi, že v daný dátum zrovna neexistovala).

Druhá rovina problému je, či má podnik v komunikácii používať hoc aj tento náš "mäkký" pasív (ktorý mnohým aj tak smrdí strojenou oficialitou úradov), alebo napísať napr. "zastávku sme zrušili" aj s príslušným vysvetlením a dostať sa tak do roviny priamej komunikácie so zákazníkom. Ale to tiež s Urbinom nemá nič...
Wow gratulujem že máte SU IV. Generácie. Do Košíc by sa nám vhodili tiež, ale nemôžme zatiaľ. Pekný autobus
Reakcia na: káté8D5 #15:
Este nic nemame.
Reakcia na: IBBI #16:
Ale prichádzajú však?
Reakcia na: káté8D5 #17:
Vselico malo prichadzat, aj nezname turecke autobusy. Zatial neprislo nic. 😉
Reakcia na: jaymo #19:
Čo s ním? Ten bol iba v testovacej prevádzke a DPB nepatrí, ak si teda myslel, túto otázku. 🙂
Od 2.9. V premavke na L61
Reakcia na: marek1978 #21:
Ako vieš?
Bude mat vobec 11ks uplatnenie ? L61 ma max 8 vozov a aj to len rano pri CP skolske dni. Ujali by sa aj na L96 ak uz idu teda na 2DP udajne.
Reakcia na: Petto #23:
Mne naopak prišlo 11ks akurát, ak nie málo. Počítaj s odstaveniami kvôli oprave, prehliadke a pod. a hneď ti to vyjde len tak tak (rezerva 3-5 vozov nie je zas až tak veľa). Okrem toho tu ešte máš dve nočné poradia, na ktoré si myslím, že by ich asi radšej vypravili, ako na 96.
Reakcia na: Petto #23:
No vidíš, takže len na 61 minieš 8 vozov, čiže máš rezervu 3 čo rozhodne nie je veľa. A keby sa ešte niekto uráčil v lete to vypravovať aj na N61 tak to by zožralo ďalšie dva vozy.
Reakcia na: Petto #23:
Na L61 mas 7 poradi, ak sa posilni interval, tak rataj 8-9
Reakcia na: 810zssk #25:
Tak na nocaky mozu ist tie vozy, ktore koncia skor premavku
Reakcia na: Petto #23:
A idu na 2.DP
Reakcia na: marek1978 #28:
Ako je to s číslovaním vozovní? 2.DP bol predtým Jurák. Tak to zostalo? Ak áno a tieto autobusy idú tam, znamená to že 61 bude vypravovaná z Juráku? Alebo tam budú dočasne pridelené a jazdiť na iných linkách, kým neprídu turecké autobusy? Alebo je už číslovanie vozovní iné?
Reakcia na: Petto #23:
tak hlavne 61 sa planuje posilniť a potom to už bude tak akurát
Reakcia na: juraj76 #29:
Či už budú na 1.DP, alebo 2.DP, keď sa už kupovali na 61, tak by mali jazdiť na 61. Na iných linkách zatiaľ môžu jazdiť uvoľnené CapaCity a nahradiť tak SOR-y a tie môžu nahradiť Karosy.
Reakcia na: juraj76 #29:
"Na autobusoch bol zároveň použitý nový systém prideľovania podnikových evidenčných čísiel, ktorý pri nových vozidlách nahradí doterajší systém, kde prvá číslica označovala dopravnú prevádzku, druhá typ autobusu a posledné dve označovali poradové číslo vozidla daného typu. Vzhľadom na časté presuny vozidiel medzi vozovňami bez zmeny ich čísiel, už pôvodný číslovací systém stratil opodstatnenie.

V novom systéme zostávajú naďalej štvorciferné evidenčné čísla, ale nebude v nich zakódovaná príslušnosť k dopravnej prevádzke (vozovni). Rozsahy čísiel sú po novom rozdelené podľa druhu a dĺžky (napr. čísla začínajúce číslicou 3 predstavujú kĺbové vozidlá). Jednotlivé typy autobusov budú v daných rozsahoch oddeľované desiatkami, resp. stovkami. Autobusy MAN NG 313 dostali čísla 3201 až 3205 a autobusy Solaris Urbino 18 boli očíslované číslami 3211 až 3216 (ďalšia voľná desiatka v danej dĺžkovej kategórii). Zároveň bol použitý nový font evidenčných čísiel."

https://imhd.sk/ba/doc/sk/18622/K%C4%BAbov%C3%A9-autobusy-z-druhej-ruky-sa-zara%C4%8Fuj%C3%BA-do-prem%C3%A1vky
Reakcia na: juraj76 #29:
Turek nepride, tender zrusili, nie su penaze kvoli korone
Reakcia na: Maremi #33:
Nezrušili, pozastavili, kým nedostanú peniaze.
Reakcia na: Maremi #33:
Presne ako píše Urbanway 2423. Nič sa nezrušilo. Len sa pozastavil kým budú priaznivejšie podmienky a budeme si ich môcť dovoliť.
Tak snad to nebude "pozastavene" do neurcita.
Reakcia na: marek1978 #26:
Snad pojde poobedna aj ranna spicka budu 7-8 🙂.
Reakcia na: marek1978 #38:
Su ? Plural ? Vraj len 1ks.
Prečo má autoškolské vozidlo viac miest na státie?
Reakcia na: Miro #41:
Lebo asi nebude v špeciálnej ,,letiskovej" verzii a tým pádom sa dá na mieste poličiek stáť.
Reakcia na: Urbanway 2423 #42:
Dobra uvaha🤔
Napadlo mi tak pri tej debate autoškolského vozu:
Bude sa bežne používať na linkách mimo časov kedy sa robí autoškola? Alebo bude postávať vo vozovni väčšinu života?
Keď si vezmem SORku ktorá je pridelená, tá na linkách už nejazdí. AK bude mať takýto osud, prečo sa autobus objednával s vnútorným vybavením, či farebnými displejmi? Predpokladám že ušetrenie 40ks sedadiel či lacnejších displejov by prospelo na sume za vozidlo, nie? Alebo sa plánuje že bude v premávke ako 7121/7131?
Reakcia na: fanatikmhd #46:
To si neviem moc dobre predstaviť, keďže autoškolske vozidlo ma pedale pre instruktora, co by nebolo dvakrat bezpecne.
Reakcia na: N/A #47:
Pocas korona rezimu a neotvarania 1.dveri uplne sejf. Ale inak urcite nie.
Reakcia na: fanatikmhd #46:
Dá sa vôbec objednať autobus bez sedadiel? Nie je to ,,základná" výbava?
Reakcia na: N/A #47:
tak kedze pedale su vecou napriklad u aut udrzby ktore sa daju sklapat (na moznost presunutia volantu aj pedalo na druhu stranu auta, teda z lava do prava), predpokladam že je možná montáž systémom sklápacím, či schovávajúcim alebo odmontovateľným aby sa dal používať bežne. Či však niečo také Solaris montoval, netuším.
Naopak, montovať desiatky sedadiel, ktoré majú nejakú hodnotu do vozidla kde prakticky nemajú žiaden význam (nehovoriac o mnohých ďaľších prvkov výbavy, klíma na zadný článok, protišmyková podlaha a skrátka čokoľvek nad absolútny najlacnejší základ. Preto sa pýtam či bude mať aj iné využitie, napríklad do premávky 🙂 alebo ako C10.5 autoškoly - výletné vozy, svadby to vozilo....
Reakcia na: fanatikmhd #50:
Vozidlo úplne bez sedadiel by nešlo prihlásiť ako autobus a teda na ňom ani cvičiť skupinu D.
Je ale pravdou, že by bolo fajn ho v ostatnom čase využívať, hoc aj za cenu samodomo kastlíka nad pedálmi. Rozdiel je v tom, že SORka sa (pokiaľ viem) preradila do autoškoly preto, že bola príliš nespoľahlivá na dennú prevádzku - a teda je logické, že mimo kurzu nejazdí.
Dnes prebieha test palubákov (asi skúška na zajtra) , alebo prečo sú 3221, 3222, 3223 a 3227 online?
Reakcia na: Urbanway 2423 #52:
Už na 6636 som si to všimol, vyzerá to tak, že aj pri skúške už je ako online, neviem či stav ,,online" je už prihlásením, alebo čím. Tak isto dnes ráno boli online aj 14Tr a okrem autoškoly si myslím, že vonku neboli.
Reakcia na: Viko #51:
Nestačí 10 kusov sedadiel? Ale ok, dajme tomu, ak nechám všetko, v tom prípade nejaké riešenie pre duplo pedále by sa mohlo nájsť. Napríklad keby predné dvere (bavme sa o stave mimo coronu) boli iba 1/2 ako bývavalo vždy a tým sa vymedzí priestor s pedálmi (s krytom pre nechcené užitie). Predsa len, ak si odmyslím všetko, jedná sa o drahé hračky na to aby iba raz za čas jazdila ako autoškola. A platiacim cestujúcim ostane na trhačke B741....
Reakcia na: fanatikmhd #54:
A nebude v predných dverách kvôli predálom takýto schodík? Ten mi nepríde úplne vhodný pre bežnú prevádzku. Takisto aj sedadlo v strede uličky, alebo dvier nie je veľmi vhodné na prevádzku.

https://imhd.sk/ba/galeria-media/172662/Sp%C3%B4sob-umiestnenia-sedadla-a-brzdov%C3%A9ho-ped%C3%A1la-pre-in%C5%A1truktora-a-vyv%C3%BD%C5%A1en%C3%A1-podlaha-prisp%C3%B4soben%C3%A1-na-tieto-%C3%BApravy-v-auto%C5%A1kolskej-SOR-ke?ghv=8548&ref=ba%2Fvozidlo%2F8548%2FSOR-NB-18-City-8011
Reakcia na: Urbanway 2423 #55:
To je možné, absolútne netuším. Rovnako netuším či dané sedadlo by bolo ľahko montovateľné nejakým "click" systémom alebo dňovým pobytom na dielni.
Druhá otázka potom vyplýva, či by nemalo byť zaradené adekvátne ka nemôže do bežnej premávky do ponuky prenájmu vozidiel na príležitosti (školy, malé akcie, a pod) kde sa dá predná časť vylúčiť alebo používať ako služobný priestor pre sprievodcu. Rovnako v prípade Corona režimu tomu absolútne nič nebráni ísť do premávky 🙂 Ale ako vravím, skôr ma to zaujíma, nakoľko mi pri nákupe vozidiel príde trochu plýtvaním kupovať dosť drahý autobus len na účely autoškoly, pričom by hypoteticky stačila NB18tka a boSORky. Chápem že sa treba učiť aj s novými, nehovoriac o pracovných podmienkach inštruktorov. B732 už by skrátka mala slúžiť len ako krátkodobý výcvik s manuálnou prevodovkou, nič iné (AJ keď na to mali slúžiť boSORky). Avšak stále mi to príde ako drahá investícia (Výcvik stojí cxa 1000€/osobu, niekoľko rokov sa bude kvázi vyplácať LEN autobus, nehovoriac o inštruktoroch, PHM, poistka atď.....Pri tom, ako dlho trvá kurz, a koľko sa nacvičí vodičov v DPB, mi to príde až prekračujúc životnosť Abusu...Navyše, autoškoly (možno len slabší postreh, predsa len, neprebieham celý deň celé mesto nonstop) autoškoly nie je vidno každý deň v uliciach....
Reakcia na: Urbanway 2423 #55:
Toto mi príde ako dosť zbúchané riešenie. Bus od výroby koncipovaný ako autoškola to snáď bude mať vymyslené lepšie.

Inak vyberateľné sedadlo dnes nie je žiadna veda.
Usporiadanie interieru autoskoly
Reakcia na: TeBeCe #58:
Mozne riesenie kabiny
Reakcia na: Petto #48:
Aj v sucasnom rezime sa predne dvere pouzivaju pre nastup nevidiacich. Tym do cesty hodit pedale urcite nie je dobre riesenie.
Mám jednu otázku. Táto vec za čelným sklom je kamera?
Reakcia na: Public Transport #61:
Dažďový senzor.
Reakcia na: Ike #62:
Ďakujem 👍
#3227 vôbec nehlási zastávky.

To má nejaký technický problém, hlásenia neboli nahraté, alebo boli „len“ stíšené na nulu aby nerušili chuďáka vodiča ako je dobrým zvykom aj v starších vozoch?

Ako je to v iných vozoch – tie hlásia zastávky a oznamy riadne?
Inak, prečo sú iba v niektorých Solarisoch (napr. #3224) napísané pri názve zastávky aj linky, na ktoré je možné prestúpiť? Zaujalo ma to, že to nočné linky neukazuje, znamená to, že v prípade vypravenia na nočák, by to nočné linky ukazovalo?

Takisto kedy sa plánuje spustiť ukazovanie najbližších odchodov, ešte som si nevšimol, že by to v niektorom autobuse (bezchybne) fungovalo.
Reakcia na: Urbanway 2423 #65:
Sú to chyby, nie úmysel a rieši sa to.
Reakcia na: Andy #66:
Aj tie nočné linky?
Existuje vobec sanca dat die lezadla prec a dat tam sedadla ?
"Pre nedostatok vodičov trolejbusov jazdili v špičkách pracovných dní tri vozidlá aj na linkách 40 a 61".
Znamená to, že na linkách 40 a 61 sú len dočasne?
Reakcia na: juraj76 #69:
Dúfajme.
Reakcia na: Urbanway 2423 #65:
Ešte dávnejšie som si všimol, že aj šípkové spoje vnútorné tabule zobrazovali, ak išli v dohľadnej dobe. Podobne by to mohlo byť aj s nočákmi.
Reakcia na: martin6310 #71:
Áno, je to tak. Na tabuli sa zobrazujú len spoje s odchodom v najbližších hodinách. V posledných denných spojoch sa zobrazujú aj šípky a nočné linky a takisto aj v nočných spojoch sa zobrazujú denné linky. Trochu zvláštne je ale to, že na displejoch sa niekedy pod názvom zastávky nezobrazujú ani len čísla iných liniek (hlavne v starších autobusoch), pri tom by stačilo, že by boli definované všetky linky obsluhujúce danú zastávku, vďaka čomu by sa zobrazovali aj vtedy, keď displej neukazuje najbližšie odchody. Niekedy zase ukazuje najbližšie prestupy, ale čísla liniek pod zastávkami nie. V novších vozidlách to ale zvykne fungovať dobre.
Gratulujem. Z nasadenia SU18 s policami sa stal uz cisto nahodny grc aj cez vikend na L32:
Dnes celodenky L32 : SOR a Otokar , delenka SU18.
Reakcia na: Petto #68:
Polica je určite lepšia ako mať tam sedadlá (tie kufre čo tam uložíš ušetria viac miest ako pár sediacich cestujúcich). Ale keby šli police preč a zostala bytam plocha na státie, to by bolo určite vhodnejšie.
Reakcia na: 810zssk #74:
Ta polica tam ma cez 2 metre. Cize ja by som tam doplnil kludne aj 3 sedadiel (alebo 2 rady sedadiel a jedno sedadlo v 3.rade ako ma Otokar) lebo na druhej strane je uz tak ci tak zvacseny priestor na 2 kociky. Aspon by to bolo unifikovane s NB18 a Otokarmi.
Aj Brnaci tam maju az 3 rady sedadiel,no maju zase mensi priestor na kociky/voziky.
https://imhd.sk/transport/galeria-media/2868/Solaris-Urbino-18-IV/266498/Interiér?ref=transport%2Fgaleria%2F2868%2FSolaris-Urbino-18-IV
Reakcia na: 810zssk #74:
Teoreticky pravda, ale v praxi som len veľmi zriedka videl, že by si tam niekto odkladal kufre. Naopak, s kuframi prekážali kde tade a po upozornení, že na kufre sú tam police i po anglicky, čumeli jak teľce a s kuframi nič nezmenili.
Reakcia na: Mhr1 #76:
Za tych par dni co su na L32, tak pomerne casto tam ma dakto kufor. Aj som si dal. No potom zbytocne aj tak stoja pri tom lebo si neni kde sadnut tak toto asi nie je win-win co je cielom polic.
Čo sa stalo 3222? Nejaká nehoda?
Reakcia na: Marcelino #78:
nie nehoda nie su nahradne diely.
Reakcia na: juraj76 #69:
ano su docasne. vcera tam boli posledny krat.od 02.04 plati nove zadelenie.
Reakcia na: Petto #73:
a cudujes sa no vozy 3226 3228 a 3231 cez vikend neuvidis vonku.
Reakcia na: juraj76 #69:
Tak od 02.04.2024 je zadelenie pre vozy 3226, 3228, 3231 je taketo : 32/7+84/8, 32/6, 93/12. a cez prazdniny : 96/9, 32/6, 96/4+96/8. a celodenkary na solarisoch SU18 maju nove cez skolsky rok :
84/8+32/4, 84/12.
Reakcia na: 2232S #82:
Neviem, aký je reálny rozdiel v kapacite medzi MBCC a letiskovými Solarismi, ale tu sa uvádza, že 45 miest. Nezdá sa mi teda rozumné nasadzovať SU na linku 84, kde doteraz jazdili MBCC.
Reakcia na: TomJ #83:
neviem no mozno to neni konecne riesenie este.
Reakcia na: TomJ #83:
MBCC tam boli nasadené z dôvodu reko KV radiály pred 4 rokmi...
Predtým tam boli SORky...
Najlepšie by bolo dať tam asi Otokary, keďže tie majú väčšiu kapacitu ako SORka alebo Solaris .. ale tak lepšie Solaris ako žiaden autobus
od dnes spat na 40+61/15 az 40+61/17 vozy 3226 3228 3231.
Reakcia na: 2232S #86:
Asi je to lepšie riešenie ako nejaké SORky prípadne iné vozy
Vizuálne podobné
Hoc donekonečna tie trolejbusy sa nemôžu zachraňovať
Reakcia na: 2232S #86:
Jazdia na nich trolejbusoví vodiči alebo klasickí autobusári??
Reakcia na: Sim0n #88:
Trolejbusáci. Aj na sorkách
Reakcia na: SixSixTrooper #89:
Pardon (ďakujem dizlajker.) Je to mix.
3226 dočasne trolejbusak
3228 autobusak
3231 trolejbusak
Preco niektore solarisi smrdia po oleji (najviac som to citil na 32-ojke)
Včera aj dnes veľmi slabá výprava su18 na 32/93. Robí sa nejaká údržba?
Reakcia na: SOLARIS123 #92:
Po oleji nesmrdia, je to smrad motoru keď nejaký dekel je zle utesnený alebo zle zašróbovany. Ak to bol ale vyslovene olej tak to by bol skôr nejaký lieh, benzín alebo niečo s čím sa mohol niekto snažiť vyčistiť napríklad zvyšky po lepidle alebo nevim čo.
Ale túto jednu vec si prosím zapamätaj. Vidím na spôsobe tvojho vyjadrovania a pravopisu že si mladší. To vôbec nevadí. Ale keď napíšeš že to najviac cítiť na linke 32 tak taká informácia je každému na nič lebo tých autobusov na linke 32 jazdí 7 plus jeden od 8 večer. Teda dokopy tých vozov vypravených na túto linku je 8 a k tomu autobus čo je dnes na linke 32 môže byť kľudne zajtra na linke 63. Ten istý voz môže ísť aj na linku 29 a vlastne všetky linky obsluhované kĺbovymi autobusmi. Keď chceš charakterizovať autobus použi 4-ciferné číslo ktoré nájdeš na prednej maske, zadnom čele, dverách od kabíny vodiča a na boku. Napr. 4239, 2048, 1706, 6229, 6639 atď.
Reakcia na: sor_2048 #94:
Toto by malo každému vyskočiť pred tým ako sa mu otvorí diskusia. Super príspevok.