VozidláAutobusy › Ikarus 280

Ikarus 280.08 z prvej série
Ikarus 280.10
Ikarus 280.12
Ikarus 280.08/A

Úvod

Výrobcom kĺbových vozidiel Ikarus 280 bola maďarská Továreň na karosérie a autobusy Ikarus Budapest. Prototyp kĺbového Ikarusu 280 vznikol v roku 1971 spolu s "krátkou" dvojnápravovou verziou Ikarus 260. Kĺbová verzia bola nástupcom Ikarusu 180, ktorý sa ale do Československa nedodával. Sériová výroba Ikarusov 280 začala v roku 1973 a trvala až do roku 2002. Autobusy boli vyrábané v rôznych modifikáciách v mestskom aj linkovom vyhotovení. Exportované boli vo veľkých počtoch do mnohých štátov sveta.

Dodávky veľkokapacitných Ikarusov do Bratislavy začali v roku 1974 a trvali sedemnásť rokov, pričom bolo dodaných rekordných 760 vozidiel. Bratislava bola prvým mestom v Československu, ktoré tento typ kĺbového autobusu začalo prevádzkovať. Okrem mestských autobusov bolo dodaných aj niekoľko Ikarusov v prímestskej verzii. Posledné bratislavské Ikarusy 280 jazdili do začiatku roka 2008.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Ikarus 280.08 500 – 512 1974 1974 1980 13
2. Ikarus 280.08 1809 – 1816, 2806 – 2807 1976 1976 1982 10
3. Ikarus 280.08 1817 – 1831, 2808 – 2819 1976 1976 1982 – 1991 27
4. Ikarus 280.08 1832 – 1835, 2820 – 2821 1976 1977 1982 6
5. Ikarus 280.08 1836 – 1861, 2822 – 2845 1977 1977 1978 – 1983 50
6. Ikarus 280.08 1862 – 1872, 2846 – 2849 1978 1978 1984 15
7. Ikarus 280.08 1873 – 1887, 2850 – 2869 1978 1978 1978 – 1985 35
8. Ikarus 280.08 1888 – 1911, 2870 – 2905 1979 1979 1985 – 1990 60
9. Ikarus 280.08 1912 – 1929, 2906 – 2937 1980 1980 1986 – 1989 50
10. Ikarus 280.10 1701 – 1707, 2701 – 2702 1980 1980 1988 9
11. Ikarus 280.10 BA 53-00 1980 1980 1990. roky 1
12. Ikarus 280.08 1930 – 1957, 2938 – 2959 1981 1981 1987 – 1992 50
13. Ikarus 280.08 1958 – 1975, 2960 – 2981 1982 1982 1987 – 1992 40
14. Ikarus 280.08 1976 – 1995, 2982 – 2999, 2800II – 2801II 1983 1983 1989 – 1992 40
15. Ikarus 280.08 1994II – 1995II, 1996 – 1999, 1800II – 1801II, 2804II – 2812II 1984 1984 1991 – 1993 17
16. Ikarus 280.08 1802II – 1812II, 2813II – 2829II 1984 1984 1991 – 1993 28
17. Ikarus 280.12 1500 – 1509, 2500 – 2509 1984 1984 1991 – 1992 20
18. Ikarus 280.08 1813II – 1832II, 2830II – 2849II 1985 1985 1990. roky 40
19. Ikarus 280.08 1833II – 1852II, 2850II – 2872II, 2874II, 2876II, 2878II 1986 1986 1992 – 1999 46
20. Ikarus 280.08 1853II – 1861II, 2877II, 2878III, 2879II – 2889II, 4889 – 4904 1987 1987 1990 – 2001* 38
21. Ikarus 280.08/A 1862II – 1867II, 2890II – 2899II, 4905 – 4921 1988 1988 1996 – 2003 33
22. Ikarus 280.08/A 1868II – 1869II, 2900II – 2902II, 4922 – 4923 1988 1989 1994 – 1999 7
23. Ikarus 280.08/A 1870II – 1880II, 2903II – 2907II, 2909II – 2913II, 2915II – 2917II, 2919II – 2920II, 2922II – 2924II, 4924 – 4931 1989 1989 1996 – 2005 37
24. Ikarus 280.08/A 1881II – 1892II, 2908II, 2914II, 2925II – 2927II, 2929II – 2930II, 4932 1989 1989 1997 – 2005 20
25. Ikarus 280.08/A 1893II – 1913II, 2918II, 2921II, 2928II, 2931II – 2935II, 4933 – 4942 1989 1989 – 1990 1991 – 2007 39
26. Ikarus 280.08/A 4943 1990 1991 2004 1
27. Ikarus 280.08/A 1914II – 1923II, 2936II – 2945II, 4944 – 4951 1991 1992 2004 – 2008 28
Spolu 1974 – 1991   760
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 16500 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3040 mm
Výška podlahy 940 mm
Počet dverí 4 (280.08, 280.12)
2 (280.10)
Počet miest na sedenie 37 + 1 (280.08, 280.12)
57 + 1 (280.10)
Počet miest na státie 103 (280.08, 280.12)
59 (280.10)
Celkový počet miest 140 + 1 (280.08, 280.12)
116 + 1 (280.10)
Pohotovostná hmotnosť 12500 kg (280.08, 280.12)
13000 kg (280.10)
Motor RÁBA-MAN D 2156 HM6U, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (rok výroby 1974 - 1977)

RÁBA-MAN D 2356 HM6U, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (rok výroby 1978 - 1987)

RÁBA-MAN D 2156 MT6U, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom (rok výroby 1988)

RÁBA-MAN D 2156 HM6UT, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom (rok výroby 1989 - 1991)

RÁBA D 10 UTS-155 Euro 1, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (vozidlá po modernizácii motora)
Výkon motora 141 kW / 2100 rpm (D 2156 HM6U)
162 kW / 2100 rpm (D 2356 HM6U, D 2156 MT6U, D 2156 HM6UT)
155 kW / 1900 rpm (RÁBA D 10 UTS-155)
Objem motora 10344 cm3 (D 2156)
10690 cm3 (D 2356)
10350 cm3 (D 10)
Krútiaci moment motora 696 Nm / 1300 rpm (D 2156 HM6U)
765 Nm / 1600 rpm (D 2356 HM6U)
820 Nm / 1600 rpm (D 2156 HM6UT)
912 Nm / 1600 rpm (D 10 UTS-155)
Maximálna rýchlosť 63 km/h
Prevodovka Csepel HAFE ASH 75.2-A2.B2, manuálna, 5-stupňová (280.08, rok výroby 1974 - 1977)
Csepel ZF S6-90U-734, manuálna, 6-stupňová (280.08 & 280.10, rok výroby 1978 - 1991)
Praga 2M70.18, automatická, 2-stupňová s hydrodynamickým meničom (280.12)
Nápravy predná: LiAZ A4, tuhá, riaditeľná (do r. 1985)
predná: RÁBA MVG 832, tuhá, riaditeľná (od r. 1985)
stredná: RÁBA MVG 018/118, tuhá, hnacia
zadná: LiAZ A5, tuhá, riaditeľná (do r. 1985)
zadná: RÁBA MVG 832, tuhá, riaditeľná (od r. 1985)
Pneumatiky 295/80 R22,5

Fotografie

Opis

Trojnápravové vozidlo zostavili z ťažnej časti a prívesu spojených guľovým čapom. Stredná náprava bola hnacia s planétovými prevodmi. Posledné dodávky mali motor preplňovaný turbodúchadlom. Odpruženie vozidla bolo vzduchové, brzdný systém využíval dvojokruhovú vzduchotlakovú brzdu, motorovú brzdu a parkovaciu ručnú brzdu. Samonosná karoséria bola celozvarovaná z oceľových profilov a zvonku oplechovaná. Sedadlá s penovou výplňou pokrýval koženkový poťah. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečovali štvordielne skladacie dvere s elektropneumatickým pohonom.

Sedemnásť rokov, počas ktorých boli dodávané Ikarusy 280, prirodzene prinieslo aj rozdiely medzi jednotlivými sériami. Steny interiéru pokrýval sololit rôzneho vyfarbenia, ktorý bol pri starších sériach tmavohnedý, pri novších béžový. Autobusy prvej až siedmej série nemali uzavretú kabínu vodiča, série od roku 1979 dostali uzavretú kabínu s dverami otváranými smerom do priestoru cestujúcich, neskôr sa zmenil tvar kabíny a dvere na nej sa zmenili na posuvné. Prvé vozidlá mali antikorové madlá, neskôršie autobusy dostali biele tyče, ktorých farba sa od roku 1985 zmenila na čiernu. Rovnako sa z bielej na čiernu zmenilo aj vyfarbenie krytov pohonov dverí. Pôvodne mali Ikarusy všetky nápravy s kolesami osadenými systémom Trilex, okolo roku 1984 sa stredná hnacia náprava zmenila na diskovú, v roku 1985 došlo aj k zmene typu prednej a zadnej nápravy z pôvodných trilexových na diskové (trilexové nápravy sa použili ešte v rokoch 1989-1990, ale do Bratislavy sa táto séria nedostala). Od roku 1987 boli nápravy doplnené prstencami. Vozidlá spred roku 1985 mali koženkové poťahy sedadiel svetlohnedej farby, novšie vozy už tmavohnedé. Odlišnosti sa týkali aj vonkajšieho vzhľadu: prvá séria mala nápis "IKARUS" na prednej maske roztiahnutý medzi smerovkami na celú šírku. V roku 1988 nahradil ozdobnú hliníkovú lištu na bokoch gumený predel.

Rozdiel medzi typmi 280.08 a 280.12 bol v prevodovke, ktorá bola u 20-kusovej série Ikarusov 280.12 automatická. Typ 280.10 predstavoval dvojdverovú prímestskú verziu Ikarusov 280 a bol vyfarbený modro-bielo.

Úpravy

Po zjednotení typov linkových tabúľ s Karosami boli postupne odstránené pôvodné držiaky na čelách a nahradené novými. Typickými bratislavskými úpravami Ikarusov 280 bolo pridanie svetelnej signalizácie "Nenastupovať" na bočnicu vozidla k jednotlivým dverám (od roku 1976 po zavedení nástupu všetkými dverami), ale i pridanie dvoch sedadiel k zadným dverám, čím v poslednom rade vzniklo trojsedadlo. Tieto dve sedadlá boli premiestnené z predného článku, kde vďaka tomu oproti druhým dverám vznikol priestor pre kočík.

Vo vozovni Trnávka bola v rokoch 1981 - 1982 pre údržbu P2 autobusov Ikarus 280 svojpomocne adaptovaná pôvodná trolejbusová garáž. Generálne opravy Ikarusov 280 sa začali vykonávať v roku 1982. Prvé GO realizoval dopravný podnik vo vlastnej réžii, pretože žiadny opravárenský podnik ČSAO tieto autobusy vtedy ešte neopravoval. Niektoré komponenty (nápravy, prevodovky, motory) boli opravované dodávateľským spôsobom, napr. v ČSAO Humpolec. Neskôr sa GO Ikarusov vykonávali v ČSAO Košice. Napr. v roku 1989 sa vykonalo 40 GO Ikarusov, v roku 1990 klesol počet GO na 22 z dôvodu nenabiehania kilometrov do GO, voľná kapacita bola preto využitá na realizovanie 11 bežných opráv, v rámci ktorých sa opravovali aj prasknuté nosníky za druhou nápravou. Dopravný podnik v tom čase zápasil s problémom lámania nosných rámov Ikarusov 280.08 starších ako 5 rokov (napr. v roku 1990 nastalo 14 takýcho prípadov). Išlo o dôsledok zmeny použitého materiálu pri výrobe rámov. Na potrebnú opravu zlomených rámov nemal DPB možnosti, preto sa ich snažil riešiť za pomoci výrobcu a tiež ČSAO Košice.

Autobus #1930 bol v roku 1989 pokusne prestavaný na kombinovaný pohon nafta - stlačený zemný plyn v rámci overovania možností využitia zemného plynu v mestskej doprave ako ekologickejšieho paliva. Prestavba bola vykonaná v ČSAO Lučenec po vzore takto prestavaných Ikarusov 280 v Maďarsku, ktoré boli vybavené zmiešavacím zariadením nafty a plynu talianskej firmy Landi Renzo. Následne slúžil vývojovému stredisku plynofikácie DPB na Záhradníckej ulici na testovacie účely, do premávky s cestujúcimi sa už nezaradil. Po prestavbe pribudli na streche nádoby so stlačeným plynom a na zadné čelo bol dosadený rebrík. V porovnaní s výlučne plynovým motorom mal kombinovaný pohon vyšší podiel škodlivých emisií vo výfukových plynoch.

Niektorým autobusom bol od roku 1995 pôvodný motor modernizovaný na typ Rába D 10 UTS, ktorý vyhovoval emisnej norme Euro 1.

Z niektorých dožívajúcich autobusov odstránením vleku vznikli "Polikarusy". Väčšinou slúžili ako posypové vozidlá (poslednými takto upravenými boli #1858II, 2855II a 4911), existoval však aj autobus, ktorý bol v Čechách prerobený na ohrievací agregát a v zime vo vozovni rozmrazoval zamrznuté vozidlá.

V niektorých prípadoch došlo po vážnych nehodách ku spájaniu nepoškodených článkov, pričom poškodené časti boli vyradené pod pôvodným číslom jedného z autobusov. Medzi takéto vozidlá patrili #1866II + #2935II spojené pod číslom 1866II a #4912, ktorý dostal po ťažkej nehode nový predný diel zo staršieho vozidla.

Vozidlá #4928, 2926 a 4929 dostali nový pruhovaný červeno-biely vonkajší náter po vzore Ikarusov 435, ich interiér sa však nezmenil. Nový lak dostávali aj iné autobusy, šlo však len o malé percento vozidiel. Vo väčšine prípadov bol nový lak v svetlejšom odtieni červenej než to bolo pri pôvodnom vzhľade. Pracovné vozidlo #2871 dostalo sivý náter a výcvikový Ikarus 280.10 mal bielo-modrý náter. Minimálne jeden z Ikarusov 280.10 dostal namiesto pôvodného modrého červený náter.

Po Nežnej revolúcii sa niektorým Ikarusom nevyhla celoplošná reklama. Išlo však len o vozidlá #4938 s reklamou na Expedíciu Nežnej revolúcie, #1923 s reklamou Bingo a #2938 prezentoval pivo Šariš.

V rokoch 2022 - 2023 prebehla renovácia historického vozidla 2881/II z roku 1987 do pôvodného stavu prostredníctvom vysúťaženej budapeštianskej firmy.

Prevádzka

Prvé autobusy začali jazdiť 19. februára 1974 na linke 30, ďalšie vozidlá z prvej série sa zaradili na linky 20 a 45. Do zrušenia možnosti zakúpenia si cestovných lístkov v autobusoch k 1. aprílu 1976 sa nastupovalo iba prednými dverami (cestujúci, ktorí si kupovali lístok alebo prestupovali) a zadnými dverami (cestujúci s mesačnými a voľnými lístkami). Ostatnými dverami sa iba vystupovalo.

Ikarusy boli postupne nasadzované na najvyťaženejšie linky z nových sídlisk a k priemyselným podnikom, kde kapacitne nepostačovali "krátke" autobusy. Napr. v roku 1986 Ikarusy obsluhovali 24 liniek z celkového počtu 54 autobusových liniek, pričom špičková výprava bola 274 Ikarusov. Linkové dvojdverové Ikarusy 280.10 premávali prevažne do okrajových častí mesta.

Ikarusom 280 sa nevyhlo ani prečíslovanie. Prvé prebehlo v roku 1976 v rámci veľkého prečíslovania vozidiel podľa dopravných prevádzok. Prvých 13 Ikarusov teda vymenilo svoje pôvodné čísla 500 - 512 za 2801 - 2806 a 1801 - 1808. Po vzniku 4. dopravno-technickej prevádzky bolo pod ňu v roku 1987 preradených 89 autobusov z 1. a 2. dopravnej prevádzky, pričom dostali čísla 4800 - 4888. Ďalšie prečíslovanie nasledovalo v roku 1997, v ktorom došlo ku zmene výpravy vyťaženej petržalskej linky 50 na kĺbové autobusy. Vtedy do vozovne Petržalka odišli niektoré z najstarších autobusov z Jurajovho dvora a Trnávky a dostali nové evidenčné čísla 486x a 487x. Podobné prečíslovanie nastalo na prelome rokov 2004 a 2005, kedy bolo z Trnávky preradených niekoľko dožívajúcich Ikarusov z rokov 1989 a 1991 do vozovne Petržalka, kde dostali čísla 4952 - 4956. Akútny nedostatok vozov vo vozovni Petržalka mali v októbri 2005 riešiť ďalšie dva preradené Ikarusy 280 s číslami 4957 a 4958. Posledným preradeným Ikarusom 280 do Petržalky bol autobus #4959 v máji 2006.

Rozlúčková jazda s bratislavskými Ikarusmi 280 sa konala 19. januára 2008. Zostávajúce vozidlá dojazdili krátko nato po vypršaní platnosti technických preukazov. Posledná jazda na linke MHD sa uskutočnila 15. februára 2008.

Vyraďovanie a likvidácia

Po skončení životnosti boli niektoré autobusy odpredané, a tak sme sa mohli stretnúť napríklad s vozmi #4848 v Piešťanoch, #2882/II a 1894/II v Považskej Bystrici, #1832/II a 4912 v Trenčíne.

Autobusy boli vyraďované od roku 1978, kedy bol po ťažkej nehode zlikvidovaný prvý autobus (#1841 - nehoda tesne po zaradení do premávky v roku 1977). Vyraďovanie vozidiel prebiehalo spravidla po uplynutí plánovanej životnosti (6 rokov), pretože boli neustále nahradzované novými autobusmi rovnakého typu. Problémy s vyraďovaním nastali až v 1990-tych rokoch, kedy začal dopravný podnik pociťovať finančnú podvýživu a nedostatok nových autobusov. Staré Ikarusy preto museli jazdiť aj dlhú dobu po skončení svojej životnosti. Preukázalo to ich kvalitu, a tak nečudo, že vodiči o nich rozprávali ako autobusoch, ktoré by jazdili aj pod vodou. U cestujúcich však už taký úspech nemali a stali sa častým terčom kritiky zastaraného vozidlového parku. Množstvo vozidiel bolo vyradených po ťažkých nehodách a požiaroch, zväčša však v 1980-tych rokoch. Po dodávke Ikarusov 435 prebehlo v roku 1998 posledné veľké vyraďovanie a od tohto momentu až do roku 2006 boli vozidlá likvidované len v minimálnom počte, väčšinou z dôvodu zlomenia rámu. Prelom vo vyraďovaní nastal po dodávke autobusov Solaris Urbino 15 CNG v júni 2006, kedy sa nečakane vyradili všetky zostávajúce Ikarusy 280 z vozovní Trnávka a Jurajov dvor. Po tomto vyraďovaní zostalo v premávke posledných 12 Ikarusov 280 vypravovaných z vozovne Petržalka. Posledný prevádzkovaný Ikarus 280 #4947 dojazdil dňa 15.2.2008.

So zachovaním do zbierky historických vozidiel DPB sa počítalo s vozidlami #2881/II a 4940, neskôr bolo rozhodnuté len o zachovaní vozidla #2881/II a druhé vozidlo bolo v roku 2011 odvezené do šrotu. Získané však bolo jedno vyradené vozidlo z Levíc pôvodom zo SAD Nové Zámky. Nakoniec až v rokoch 2022 - 2023 bolo zrenovované vozidlo 2881/II.

Katalóg vozidiel

2801 2802 2803 2804 2805 1801 1802 1803 1804 1805 1806 1807 1808

1809 1810 1811 1812 1813 1814 1815 1816 2806 2807

1817 1818 1819 1820 1821 1822 1823 1824 1825 1826 1827 1828 1829 1830 1831 2808 2809 2810 2811 2812 2813 2814 2815 2816 8256 2818 2819

1832 1833 1834 1835 2820 2821

1836 1837 1838 1839 1840 1841 1842 1843 1844 1845 1846 1847 1848 1849 1850 1851 1852 1853 1854 1855 1856 1857 1858 1859 1860 1861 2822 2823 2824 2825 2826 2827 2828 2829 2830 2831 2832 2833 2834 2835 2836 2837 2838 2839 2840 2841 2842 2843 2844 2845

1862 1863 1864 1865 1866 1867 1868 1869 1870 1871 1872 2846 2847 2848 2849

1873 1874 1875 1876 1877 1878 1879 1880 1881 1882 1883 1884 1885 1886 1887 2850 2851 2852 2853 2854 2855 2856 2857 2858 2859 2860 2861 2862 2863 2864 2865 2866 2867 2868 2869

1888 1889 1890 1891 1892 1893 1894 1895 1896 1897 1898 1899 1900 1901 1902 1903 1904 1905 1906 1907 1908 8216 1910 1911 2870 2871 2872 2873 2874 2875 2876 2877 2878 2879 2880 2881 2882 2883 2884 2885 2886 2887 2888 2889 2890 2891 2892 4800 2894 4801 2896 2897 2898 2899 2900 2901 2902 2903 2904 2905

4809 1913 1914 1915 1916 1917 1918 1919 1920 4810 1922 4811 1924 1925 1926 1927 1928 1929 2906 2907 2908 4802 2910 2911 4803 2913 2914 2915 4804 2917 2918 2919 4805 2921 2922 2923 4806 2925 2926 2927 2928 4807 2930 2931 2932 2933 2934 2935 4808 2937

4700 4701 4702 4703 4704 1706 1707 4705 4706

BA 53-00

1930 1931 1932 1933 1934 1935 1936 1937 1938 1939 1940 1941 4821 1943 1944 1945 4822 1947 1948 1949 4823 1951 1952 1953 1954 4824 1956 1957 4812 2939 4813 2941 2942 2943 4814 2945 2946 4815 4816 4817 4818 2951 4819 2953 2954 2955 2956 2957 2958 4820

1958 1959 1960 1961 1962 1963 1964 1965 1966 1967 1968 1969 1970 1971 1972 1973 1974 1975 2960 2961 2962 2963 2964 4825 2966 4826 2968 4827 4828 2971 4829 2973 2974 2975 2976 4830 2978 2979 4831 4832

1976 1977 1978 1979 4844 1981 1982 1983 4845 4846 4847 4848 1988 1989 4849 1991 1992 1993 2803II 4843 2982 4833 2984 2985 4834 2987 2988 4835 2990 2991 2992 4836 4837 2995 4838 4839 4840 4841 2800II 4842

4850 1995II 1996 1997 4851 1999 1800II 1801II 2804II 2805II 4853 2807II 4854 4855 2810II 4856 2812II

4852 1803II 1804II 1805II 1806II 1807II 1808II 1809II 1810II 1811II 1812II 2813II 4857 4858 4859 2817II 2818II 2819II 4860 4861 2822II 2823II 2824II 2825II 2826II 2827II 2828II 2829II

4500 1501 1502 1503 1504 1505 1506 1507 1508 4501 2500 2501 2502 2503 4502 2505 2506 4503 4504 2509

1813II 1814II 4872 1816II 1817II 4873 1819II 1820II 1821II 1822II 1823II 1824II 1825II 1826II 1827II 1828II 1829II 1830II 1831II 1832II 2830II 4862 2832II 4863 4864 2835II 2836II 4865 2838II 2839II 4866 4867 4868 4869 2844II 2845II 4870 4871 2848II 2849II

1833II 1834II 1835II 4874 4875 4876 1839II 1840II 1841II 1842II 1843II 4877 4878 1846II 1847II 1849III 1848III 1850II 4879 1852II 2850II 2851II 2852II 4880 2854II 2855II 2856II 2857II 2858II 2859II 4881 4882 2862II 2863II 4883 2865II 4884 4885 2868II 4886 2870II 2871II 4887 2874II 4873II 4888

1853II 4860II 1855II 1856II 4861II 1858II 1859II 1860II 4862II 2877II 2878III 2879II 2880II 2881II 2882II 2883II 2884II 2885II 4870II 2887II 2888II 4871II 4889 4890 4891 4892 4893 4894 4895 4896 4897 4898 4899 4900 4901 4902 4903 4904

1862II 1863II 1864II 4863II 1866II 1867II 2890II 4872II 2892II 2893II 2894II 2895II 2896II 2897II 2898II 2899II 4905 4906 4907 4908 4909 4910 4911 4912 4913 4914 4915 4916 4917 4918 4919 4920 4921

1868II 4864II 2900II 2901II 2902II 4922 4923

1870II 4865II 1872II 1873II 4866II 1875II 1876II 1877II 1878II 1879II 1880II 2903II 2904II 2905II 2906II 2907II 2909II 2910II 2911II 2912II 2913II 2915II 2916II 2917II 2919II 2920II 2922II 2923II 2924II 4924 4925 4926 4927 4928 4929 4930 4931

1881II 1882II 1883II 1884II 1885II 1886II 1887II 1888II 1889II 1890II 1891II 1892II 2908II 2914II 2925II 2926II 2927II 2929II 2930II 4932

1893II 1894II 1895II 1896II 1897II 1898II 1899II 1900II 4952 1902II 1903II 1904II 4953 1906II 1907II 1908II 1909II 1910II 1911II 1912II 1913II 2918II 2921II 2928II 2931II 2932II 2933II 2934II 2935II 4933 4934 4935 4936 4937 4938 4939 4940 4941 4942

4943

1914II 1915II 1916II 1917II 4954 4955 1920II 1921II 4956 1923II 2936II 2937II 4959 2939II 4957 2941II 2942II 2943II 4958 2945II 4944 4945 4946 4947 4948 4949 4950 4951

Legenda a štatistika

2881IInevyradené vozidlo: 1 (0,1 %)
2881IIodstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 1 (0,1 %)
2801vyradené vozidlo: 759 (99,9 %)
2881IIhistorické vozidlo: 1 (0,1 %)
8256technologické vozidlo: 1 (0,1 %)
2803IIevidenčné číslo 2803 obsadené 2. krát pri danom type vozidla
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
5001974 - 19762801od 1976 
5011974 - 19762802od 1976 
5021974 - 19762803od 1976 
5031974 - 19762804od 1976 
5041974 - 19762805od 1976 
5051974 - 19761801od 1976 
5061974 - 19761802od 1976 
5071974 - 19761803od 1976 
5081974 - 19761804od 1976 
5091974 - 19761805od 1976 
5101974 - 19761806od 1976 
5111974 - 19761807od 1976 
5121974 - 19761808od 1976 
1500 4500od 1987 
1509 4501od 1987 
17011980 - 198747001987 - 1988 
17021980 - 198747011987 - 1988 
17031980 - 198747021987 - 1988 
17041980 - 198747031987 - 1988 
17051980 - 198747041987 - 1988 
1909 8216  
19121980 - 198748091987 - 1988 
19211980 - 198748101987 - 1988 
19231980 - 198748111987 - 1988 
1942 4821od 1987 
1946 4822od 1987 
1950 4823od 1987 
1955 4824od 1987 
1980 4844od 1987 
1984 4845od 1987 
1985 4846od 1987 
1986 4847od 1987 
1987 4848od 1987 
1990 4849od 1987 
1994 2803II  
1995 2802II 4843od 1987
1998 4851od 1987 
2504 4502od 1987 
2507 4503od 1987 
2508 4504od 1987 
2701 1708 (?) - 198747051987 - 1988
2702 1709 (?) - 198747061987 - 1988
2817 8256  
28931979 - 198748001987 - 1988 
28951979 - 198748011987 - 1988 
29091980 - 198748021987 - 1988 
29121980 - 19874803od 1987 
29161980 - 198748041987 - 1988 
29201980 - 198748051987 - 1988 
29241980 - 19874806od 1987 
29291980 - 198748071987 - 1988 
29361980 - 198748081987 - 1988 
2938 4812od 1987 
2940 4813od 1987 
2944 4814od 1987 
2947 4815od 1987 
2948 4816od 1987 
2949 4817od 1987 
2950 4818od 1987 
2952 4819od 1987 
2959 4820od 1987 
2965 4825od 1987 
2967 4826od 1987 
2969 4827od 1987 
2970 4828od 1987 
2972 4829od 1987 
2977 4830od 1987 
2980 4831od 1987 
2981 4832od 1987 
1.2.3.
2983 4833od 1987 
2986 4834od 1987 
2989 4835od 1987 
2993 4836od 1987 
2994 4837od 1987 
2996 4838od 1987 
2997 4839od 1987 
2998 4840od 1987 
2999 4841od 1987 
1802II 4852od 1987 
1815II 4872od 1987 
1818II 4873od 1987 
1836II 4874od 1987 
1837II 4875od 1987 
1838II 4876od 1987 
1844II 4877od 1987 
1845II 4878od 1987 
1848II 1849III  
1849II 1848III  
1851II 4879od 1987 
1854II 4860IIod 1997 
1857II 4861IIod 1997 
1861II 4862IIod 1997 
1865II 4863IIod 1997 
1869II 4864IIod 1997 
1871II 4865IIod 1997 
1874II 4866IIod 1997 
1901IIdo 20054952od 2005 
1905IIdo 20054953od 2005 
1918IIdo 20054954od 2005 
1919IIdo 20054955od 2005 
1922IIdo 20054956od 2005 
1994II 4850od 1987 
2801II 4842od 1987 
2806II 4853od 1987 
2808II 4854od 1987 
2809II 4855od 1987 
2811II 4856od 1987 
2814II 4857od 1987 
2815II 4858od 1987 
2816II 4859od 1987 
2820II 4860od 1987 
2821II 4861od 1987 
2831II 4862od 1987 
2833II 4863od 1987 
2834II 4864od 1987 
2837II 4865od 1987 
2840II 4866od 1987 
2841II 4867od 1987 
2842II 4868od 1987 
2843II 4869od 1987 
2846II 4870od 1987 
2847II 4871od 1987 
2853II 4880od 1987 
2860II 4881od 1987 
2861II 4882od 1987 
2864II 4883od 1987 
2866II 4884od 1987 
2867II 4885od 1987 
2869II 4886od 1987 
2872II 4887od 1987 
2876II 4873IIod 1997 
2878II 4888od 1987 
2886II 4870IIod 1997 
2889II 4871IIod 1997 
2891II 4872IIod 1997 
2938IIdo 20064959od 2006 
2940IIdo 20054957od 2005 
2944IIdo 20054958od 2005 

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Oliver91 #11:
dik za info, nevedel som. dobre vediet 🙂
Reakcia na: eMDi #9:
ano, renovuje sa v Budapešti.
Reakcia na: m@jo #7:
Bratislavske vozidlo sa neda pomylit 🙂
Reakcia na: supervodic2010 #8:
zaber je z madarska.
Reakcia na: m@jo #7:
Dosť možné v karte vozidla je napísané že od marca 2022 do jari 2023 bol opravovaný na historické vozidlo.
Reakcia na: GANGDRSŇÁKOV #5:
Pil si?
A prečo bolo namiesto 761 autobusov typu Ikarus 280 práve 760 autobusov typu Ikarus 280???
Týchto autobusov typu Ikarus 280 malo byť 761 nie?
Reakcia na: Viko #2:
Ďakujem
a nie sú známe ich ŠPZ či výrobné čísla?
Reakcia na: Ari #1:
Vozidlá zo SAD Bratislava, ktoré s vozovým parkom DPB nemali žiaden súvis.
Aké vozidla slúžia ako kaviareň na AS ❓