V Bratislave by mohli v budúcnosti jazdiť aj električky s dĺžkou 49 metrov.
Dopravný podnik Bratislava pokračuje vo vyhlasovaní verejných súťaží na dodávateľov nových vozidiel. V najnovšej súťaži bude hľadať možného dodávateľa veľkokapacitných obojsmerných električiek s dĺžkou maximálne 49 metrov a s prepravnou kapacitou aspoň 345 cestujúcich pri 5 os./m2. Výsledkom bude štvorročná rámcová zmluva umožňujúca dopravnému podniku nakúpiť do 60 takýchto električiek v predpokladanej hodnote 404,5 mil. €. Na úvod by chcel DPB kúpiť aspoň 10 električiek. Nákup električiek bude možný jedine po prípadnom získaní nenávratného finančného príspevku z fondov EÚ.
Dopravca by chcel takýmito električkami posilniť najvyťaženejšie linky, kde už štandardné veľkokapacitné električky s dĺžkou 32,5 metra nestačia.
Doplnené:
Požadovaná je nízkopodlažnosť v rozsahu aspoň 90 % podlahovej plochy pre stojacich cestujúcich. Vozidlo by malo mať čo najmenší počet rôznych typov dvojnápravových podvozkov s pevnými dvojkolesiami (otočný, neotočný, motorový, bezmotorový). Pre predĺženie životnosti kolies musí byť viac ako polovica podvozkov plne otočných, pričom plne otočné musia byť krajné podvozky. Životnosť obručí kolies musí byť najmenej 450 000 km. Električka musí byť vybavená dvoma zberačmi prúdu, napájaná však vždy iba z jedného zberača. Podporu napájania z trakčného vedenia majú zabezpečiť krátkodobé akumulátory schopné nabiť sa rekuperáciou pri brzdení a dodať energiu pri rozjazde s cieľom obmedzenia odberu prúdu z trolejového vedenia. Požadovaná je aj funkcia núdzovej jazdy v krátkom beznapäťovom úseku s využitím palubnej batérie.
Súťaže sa môže zúčastniť uchádzač, ktorý za posledných 10 rokov dodal minimálne 5 nízkopodlažných (75 % plochy pre státie) električiek dĺžky aspoň 40 metrov a minimálne 5 nízkopodlažných električiek s rozchodom 1000 mm. Požadovaná lehota na dodanie električiek je 34 mesiacov (pri objednaní do 20 električiek) až 41 mesiacov (pri objednaní viac ako 40 električiek).
Ponuky uchádzačov sa budú vyhodnocovať podľa ceny na jedno miesto vo vozidle pri 5 os./m2 (70 %) a technicko-kvalitatívnych kritérií (30 %), medzi ktorými sú podiel otočných podvozkov, výška obruče kolesa určená na opotrebenie, neodpružená hmotnosť na dvojkolesie a počet dverí s dvoma nástupnými prúdmi pre každý smer jazdy.
Súťažné podklady komplet: tu.
upravovač fotiek
Voči Cyklokoalícii sa snažím mať neutrálny postoj, ale priznávam, že občas pôsobia ako "lepšolidi" (pomôžem si českým výrazom), a my ostatní sme úplne blbí že to nevidím ako oni. Dnes som čítal v novinách ako vo Viedni tramvaj doslova zostrelila cyklistku, ktorá sa rozhodla odbočiť rovno do jej dráhy. Videl som fotku, hlavou pekne rozbila čelné okno. Prilbu nemala, je v kritickom stave v nemocnici. Občas sa cyklisti chovajú, akoby boli nesmrteľní a ostatní účastníci premávky ich nezaujímajú. Nie je predsa ich povinnosťou byť osvetlení a riadiť sa predpismi, je povinnosťou ostatných aby si ich všimli a predvídali ich konanie. Mal som nehodu s jedným pumpičkárom, poškodil blatník a iba sa vyrehotal a začal zdrhať. Že vybehol spoza dodávky v protismere, pričom nekukal pred seba ale nadával šoférovi dodávky, akosi nie je podstatné, v jeho myslení... Odvtedy si myslím o cyklistoch a aj policajtoch svoje. Ako chodec tiež prechádzam tam, kde to dáva zmysel a nepohybujem sa tak, ako niekto "od stola" nakreslil. Ale uvedomujem si, že porušujem predpisy, robím to iba tak, aby som neohrozil seba a neobmedzil iných. Že je niečo idiotsky spravené ma neoprávňuje porušovať zákon, ale keď už idem mimo priechod, tak to robím tak, aby som NIKOHO neobmedzil.
Akékoľvek ďalšie redukcie pruhov na mestských okruhoch by mali byť overené dopravným mikro- aj makromodelom (okrem Štefánikovej, kde som to overil mikromodelom na základe reálnych dát z terénu v roku 2012). Žiaľ, nevidel som žiaden aspoň podobný mikromodel Vajanského nábrežia vrátane Šafárikovho nám. Ale na nábreží v tom úseku, kde to je, si myslím že jeden pruh pre cestnú dopravu každým smerom stačí. Ale keď poviem A, tak doplním aj B, že s traťou cez Euroveu sa musí zdvojkoľajniť aj Vajanského nábrežie a upraviť trasovanie autobusových liniek, ktoré tam nemajú čo hľadať (samozrjeme mimo nočákov). Mosty sú kapitola sama o sebe.
Cyklisti hlavne nie sú žiadni Übermenschen a nemajú žiadnu vyššiu morálnu, ekologickú alebo akúkoľvek inú pravdu ani právo na čokoľvek. Pre mňa je chodec nadradený cyklistovi. A záujem MHD je tiež nadradený záujmom cyklistov. Samozrejme, IAD už cyklistom nadradená nie je.