V Bratislave by mohli v budúcnosti jazdiť aj električky s dĺžkou 49 metrov.
Dopravný podnik Bratislava pokračuje vo vyhlasovaní verejných súťaží na dodávateľov nových vozidiel. V najnovšej súťaži bude hľadať možného dodávateľa veľkokapacitných obojsmerných električiek s dĺžkou maximálne 49 metrov a s prepravnou kapacitou aspoň 345 cestujúcich pri 5 os./m2. Výsledkom bude štvorročná rámcová zmluva umožňujúca dopravnému podniku nakúpiť do 60 takýchto električiek v predpokladanej hodnote 404,5 mil. €. Na úvod by chcel DPB kúpiť aspoň 10 električiek. Nákup električiek bude možný jedine po prípadnom získaní nenávratného finančného príspevku z fondov EÚ.
Dopravca by chcel takýmito električkami posilniť najvyťaženejšie linky, kde už štandardné veľkokapacitné električky s dĺžkou 32,5 metra nestačia.
Doplnené:
Požadovaná je nízkopodlažnosť v rozsahu aspoň 90 % podlahovej plochy pre stojacich cestujúcich. Vozidlo by malo mať čo najmenší počet rôznych typov dvojnápravových podvozkov s pevnými dvojkolesiami (otočný, neotočný, motorový, bezmotorový). Pre predĺženie životnosti kolies musí byť viac ako polovica podvozkov plne otočných, pričom plne otočné musia byť krajné podvozky. Životnosť obručí kolies musí byť najmenej 450 000 km. Električka musí byť vybavená dvoma zberačmi prúdu, napájaná však vždy iba z jedného zberača. Podporu napájania z trakčného vedenia majú zabezpečiť krátkodobé akumulátory schopné nabiť sa rekuperáciou pri brzdení a dodať energiu pri rozjazde s cieľom obmedzenia odberu prúdu z trolejového vedenia. Požadovaná je aj funkcia núdzovej jazdy v krátkom beznapäťovom úseku s využitím palubnej batérie.
Súťaže sa môže zúčastniť uchádzač, ktorý za posledných 10 rokov dodal minimálne 5 nízkopodlažných (75 % plochy pre státie) električiek dĺžky aspoň 40 metrov a minimálne 5 nízkopodlažných električiek s rozchodom 1000 mm. Požadovaná lehota na dodanie električiek je 34 mesiacov (pri objednaní do 20 električiek) až 41 mesiacov (pri objednaní viac ako 40 električiek).
Ponuky uchádzačov sa budú vyhodnocovať podľa ceny na jedno miesto vo vozidle pri 5 os./m2 (70 %) a technicko-kvalitatívnych kritérií (30 %), medzi ktorými sú podiel otočných podvozkov, výška obruče kolesa určená na opotrebenie, neodpružená hmotnosť na dvojkolesie a počet dverí s dvoma nástupnými prúdmi pre každý smer jazdy.
Súťažné podklady komplet: tu.
bobitwo
1/ mesto odkúpy pozemky, celú tú časť od plota po vodu, keďže nemá zmysel nechať si v tomto priestore useknúť časť pozemku a nechať si tam ten slížik
2/ mesto zamení za pozemky niekde inde
3/ mesto bude platiť nájomné za pozemky pod cyklotrasou.
Reakcia mesta bola
1/nie nechceme nič odkúpiť. Postupom času došli do štádia, áno, sme ochotný to odkúpiť, ale len to, čo bude pod cyklotrasou a ponuka bola 1€/m².
2/ mesto nechcelo zameniť pozemky
3/ mesto odmieta platiť nájomné
Takže vedenie UK jasne deklarovalo svoje podmienky, dalo 3 možnosti ako to riešiť. Pokiaľ mesto nepríde rokovať o niektorom z tých 3 riešení, nebude sa UK ničím zaoberať. Kedže mesto stále vymýšľa, že chce cyklotrasu, ale riešiť právny stav pod ňou sa mu nechce. Resp. chce, chce tie pozemky zadarmo, alebo bremeno na pozemky, že tam bude cyklotrasa.
Mimochodom, mesto odmieta riešiť stav, keď pozemky UK boli zabrané pri výstavbe Mosta Lanfranconi a stále sa daný stav nevysporiadal a mesto o tom odmieta rokovať.
Samozrejme útoky Cyklokoalície s vyjadreniami v štýle "Je zvláštne, že UK uprednostňuje majetkové záujmy pred verejným záujmom, ľudia sú v tomto spore rukojemníkmi, mala urobiť ústretový krok, nestálo by ju to nič, cyklotrasu chce postaviť mesto." Komentoval svojho času Tomáš Peciar z Cyklokoalície danú situáciu. UK má zo zákona povinnosť starať sa o svoj majetok. Súčasná trasa má cca 450m. Pri šírke cca 2m sa bavíme, že ide o cca 900m² pozemkov. Takže čo teraz akože? UK prišla o pozemky pod Mostom Lanfranconi, mesto to odmieta riešiť (UK požadovala pozemky pod Botanickou záhradou, že by sa to zamenilo 1 k 1 aj spolu stým, čo by UK pridala kvôli cyklotrasa, ale mesto o tom nechce počuť), teraz má zadarmo dovoliť ďalšiu stavbu na svojom pozemku, ktorej sa nebude vedieť zbaviť, ale hej, UK je zlá...