DPB chce nakúpiť aj takmer 50-metrové obojsmerné električky

V Bratislave by mohli v budúcnosti jazdiť aj električky s dĺžkou 49 metrov.

Dopravný podnik Bratislava pokračuje vo vyhlasovaní verejných súťaží na dodávateľov nových vozidiel. V najnovšej súťaži bude hľadať možného dodávateľa veľkokapacitných obojsmerných električiek s dĺžkou maximálne 49 metrov a s prepravnou kapacitou aspoň 345 cestujúcich pri 5 os./m2. Výsledkom bude štvorročná rámcová zmluva umožňujúca dopravnému podniku nakúpiť do 60 takýchto električiek v predpokladanej hodnote 404,5 mil. €. Na úvod by chcel DPB kúpiť aspoň 10 električiek. Nákup električiek bude možný jedine po prípadnom získaní nenávratného finančného príspevku z fondov EÚ.

Dopravca by chcel takýmito električkami posilniť najvyťaženejšie linky, kde už štandardné veľkokapacitné električky s dĺžkou 32,5 metra nestačia.

Doplnené:

Požadovaná je nízkopodlažnosť v rozsahu aspoň 90 % podlahovej plochy pre stojacich cestujúcich. Vozidlo by malo mať čo najmenší počet rôznych typov dvojnápravových podvozkov s pevnými dvojkolesiami (otočný, neotočný, motorový, bezmotorový). Pre predĺženie životnosti kolies musí byť viac ako polovica podvozkov plne otočných, pričom plne otočné musia byť krajné podvozky. Životnosť obručí kolies musí byť najmenej 450 000 km. Električka musí byť vybavená dvoma zberačmi prúdu, napájaná však vždy iba z jedného zberača. Podporu napájania z trakčného vedenia majú zabezpečiť krátkodobé akumulátory schopné nabiť sa rekuperáciou pri brzdení a dodať energiu pri rozjazde s cieľom obmedzenia odberu prúdu z trolejového vedenia. Požadovaná je aj funkcia núdzovej jazdy v krátkom beznapäťovom úseku s využitím palubnej batérie.

Súťaže sa môže zúčastniť uchádzač, ktorý za posledných 10 rokov dodal minimálne 5 nízkopodlažných (75 % plochy pre státie) električiek dĺžky aspoň 40 metrov a minimálne 5 nízkopodlažných električiek s rozchodom 1000 mm. Požadovaná lehota na dodanie električiek je 34 mesiacov (pri objednaní do 20 električiek) až 41 mesiacov (pri objednaní viac ako 40 električiek).

Ponuky uchádzačov sa budú vyhodnocovať podľa ceny na jedno miesto vo vozidle pri 5 os./m2 (70 %) a technicko-kvalitatívnych kritérií (30 %), medzi ktorými sú podiel otočných podvozkov, výška obruče kolesa určená na opotrebenie, neodpružená hmotnosť na dvojkolesie a počet dverí s dvoma nástupnými prúdmi pre každý smer jazdy.

Súťažné podklady komplet: tu.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Stadler Tramlink/Tango, CAF Urbos 3, Siemens Avenio, Alstom Flexity/Citadis… Ale asi najskôr nejaká Škoda xyT 🙃
Márne som dúfal že dĺžka bude 52 metrov.
Cena za električku 6,7mil €??? To sa vyplatí ... Za tú cenu máme viac ako 2 klasické 32m
Nech sa nehnevajú, ale keď ja idem DK školy v živote nie je 30T alebo 29T preplnené. Skôr nech niečo urobia s 33 kde sa tlačíme jak sardinky(to isté aj v 32) aspoň na rannú časť nech dajú kapacitnejšie vozidlá a nie tie 30TRDG.
Reakcia na: Vodič11 #4:
Za mňa to pomôže v tej Petržalke ráno na novej trati. Že vraj už bude 15.12.(testovanie).
Reakcia na: Vodič11 #4:
tak skus nastupit rano na takej riazanskej do vozidla na L3 smer racismyto...
Reakcia na: Vodič11 #5:
15. 12. ktorého roku? Lebo 2024 to určite nebude celá trať v celej dĺžke po oboch koľajách!
404 mil. € je skoro dvojnásobok toho, čo je v balíku na dopravu pre celý Bratislavský kraj. A to je v tej sume aj dokončenie Petržalskej radiály a Krasňan. Takže také jednoduché nebude ani získanie prvých 10.
Reakcia na: upravovač fotiek #7:
Prečo by nebola?
Reakcia na: Valec #9:
Tak ako píšeš...cca 243 mil. € je na 21-27 pre BSK na dopravu.
Reakcia na: Solider #10:
Lebo nebude.
Takže ako by mohlo vyzerať potenciálne vozidlo Schadewerke Pilsen. Nebrať vážne. 😅 49 metrová električka.
https://zdopravy.cz/tramvaj-kazdych-dvacet-minut-misto-deseti-nedostatek-ridicu-prinutil-erfurt-proskrtat-jizdni-rad-226486/

A čo tak keby DPB pouvažoval nad doplnením mnohočlenného riadenia do 29T/30T? Obávam sa, že nedostatok vodičov bude o pár rokov akútny. Interval 7,5 minúty s 65 metrovými vlakmi je reálny.
Reakcia na: upravovač fotiek #12:
A bol si na stavbe, či len polemizuješ?
Reakcia na: Solider #15:
Dnes som tam blúdil, to nerátam. Pochybujem, že 15. 12. 2024 sa električka prevezie vlastnou silou po celej trati vrátane obratiska. Takže polemizujem.
Reakcia na: upravovač fotiek #13:
Doplnené nejaké tie kóty ktoré sú zaujímavé z hľadiska kinematiky. Ulička nad 2. a 5. podvozkom by asi bola užšia ako 58 cm (menej ako 50 cm by to však byť nemuselo). 3. a 4. podvozok hnaný (bez motorov). Kinematika kĺbov odlišná od 30T, vyžadujúca tvrdšie vypruženie kolísky na krajných podvozkoch.

mna by len zaujimalo ze ak by DPB obstaral 10ks takychto vozidiel, ze ako by vyzerala vyprava.... s 10 vozidlami neobsluzi komplet niektoru z tych vytazenejsich liniek a poznatelny rozdiel v kapacite pri tych vytazenych linkach bude znamenat aj poznatelny rozdiel v staniceni pri nastupe cestujucich....
Reakcia na: si #18:
Linku 3 doplní trojičkami T6A5. Vybrané špičkové poradia možno iba dupláky, ale celodenky všetky trojčiky/49 metrové nové vozy.
Reakcia na: upravovač fotiek #17:
A 2. A 5. si dal hnane otočné? A 3. A 4. neotocne, bez motorov?
Reakcia na: upravovač fotiek #19:
No to by vyzeralo, pri taktovom intervale ráno 4min. 49M, trojicka, súprava. Dajú sa aj staršie T6 dat do trojiciek ci len platnove?
Reakcia na: Petto #21:
a pripadne este medzi to aj kachna, ved na L7 nic ine netreba a musia nabehat kilometre 😃
Reakcia na: Petto #21:
Minimálne 3 súpravy sa testovali ešte v 90 rokoch: 7941+7942+7944 bez cestujúcich v 1993, a potom v septembri 1996 aj s cestujúcimi na Račianske vinobranie 7913+7908+7914 a 7941+7942+7940.
Reakcia na: Petto #20:
Prvé dva a posledné dva podvozky hnacie a otočné. Vnútorné dva podvozky "pevné" a hnané (t.j. bez motorov).
Reakcia na: Petto #21:
Obávam sa, že žiadne T6A5 sa nedajú dať len tak do súprav. Určité úpravy by boli nutné. To už bude jednoduchšie spraviť trojičky z T3G alebo T3P. Lenže kto chce jazdiť s troma pantografmi (v prípade T3G aj s pedálmi)? Nikto!

Na špičkové podaria linky 3 by sa dali spraviť štyri trojičky T3G a jedna trojička T3P (7703+7704+7706). Ostatné celodenky trojičky T6A5 a aspoň 10 nových 49 metrových vozňov. To by z odretými ušami možno vyšlo. Za predpokladu, že nových vozňov bude naozaj iba 10 kusov, ak by ich bolo viac, aspoň 17, tak by to už bolo lepšie a každé 2. poradie by bola trojička T6A5 (a žiadne trojičky T3G ani T3P by neboli potrebné).
Reakcia na: Solider #15:
30.10.2024 bola slavnostne presunuta protitankova stena, po ktorej ostala diera 10x30 metrov, hlboka odhadom 5 metrov.
Nedaleka Sintavska je uzavreta tusim od jula kvoli vystavbe obycajneho priecestia. A este stale to tam nevypada, ze to bude v blizkej dobe dokoncene.
Fakt si myslis, ze za 1.5 mesiaca dokazu zahrabat tu velku jamu po protitankovej stene a polozit tam kolaje?
Reakcia na: jozin #26:
Zahrabať aj áno, ale zhutniť to, aby si to nesadalo, určite nestihnú. Trať teoreticky postavia, ale potom im tam môže rupnúť, keď si podložie sadne.
Na trojicky TX zabudnite! Idu schvalit zakon o povinnych nizkopodlaznych vozidlach vo verejnej doprave.
Reakcia na: 6503 #28:
Do roku 2030 času dosť.
Reakcia na: upravovač fotiek #29:
Erik, neviem ci 2030. 😉 U nas asi uz od buduceho roku.

https://www.ta3.com/clanok/966321/nove-pravidla-pre-mhd
Reakcia na: upravovač fotiek #25:
O akých úpravách hovoríš? Ja som nemal dojem že 7949+7950 boli odstavené veľmi dlho na nejaké úpravy, naposledy jazdili 7.5.2019 a 13.5.2019 už ako trojica.

A v čom je problém jazdiť s troma pantografmi (a pedálmi)? Takéto tvrdenia by bolo vhodné objasniť aj pre laikov ako ja ktorí sa do tejto problematiky vôbec nevyznajú. V Košiciach to zvládli 20 rokov, prečo nie u nás?
Reakcia na: 6503 #30:
V článku nie je napísané od kedy majú tieto pravidlá platiť.

Neviem si predstaviť že by to budúci rok malo platiť, lebo náhrady za všetky VP električky ktoré tu jazdia nevybavíš za rok ani keby si sa na hlavu postavil.
Reakcia na: Andrej #33:
Platia od 1.11.2024 pre všetky vozidlá obstarane od 1.11.2024. VP električky môžu bez problémov dožiť.
Reakcia na: 6503 #28:
S platnosťou pre 100% vozidiel a od ihneď? Na to zabudni Ty.
Reakcia na: Ike #34:
Aha , dobré vedieť, díky
Reakcia na: Ma178rek #3:
Naozaj? A ty vieš, koľko dnes stojí 32 m a vieš, koľko by bola cena za 49 m? Alebo len netušíš, čo je predpokladaná hodnota zákazky?
Reakcia na: upravovač fotiek #24:
A nebolo by logickejšie nekumulovať otočnosť a pohon? Nehovoriac o tom, že keď už vozidlo nie je Allradangetrieben, je lepšie z adhézneho hľadiska mať jalový podvozok ten prvý?
Reakcia na: TramLover #1:
Avenio (nie Avenio M) sa na metrový rozchod nevyrába. Ozajstné Citadisy (žabožrútske, nie premenované bombardierské) sa na metrový rozchod nevyrábajú. Majú terazky veľa Šestinou v týchto firmách. CAF Urbos 3 je Multigelenk vozidlo, to zadanie nepripúšťa. Reálny by bol Stadler TINA ale Schadefabrika vyhrá cenou.
Reakcia na: upravovač fotiek #2:
A prečo práve 52 m? Ja by som chcel 54 a ty môžeš hádať prečo.
Reakcia na: Vodič11 #4:
Ja som to nevidel, čiže to neexistuje?
Reakcia na: upravovač fotiek #12:
Zasa si si nevzal tabletku?
Reakcia na: upravovač fotiek #25:
Počuj Erik, spravil si si vlastne niekedy papiere na električku?
Reakcia na: upravovač fotiek #13:
Nemusí to byť ďaleko od pravdy. Myslím si ale, že skôr príde len doplnenie s pevnými podvozkami, aby bola čo najväčšia plocha nízkopodlažná. Možno by pri tej cene nebolo odveci uvažovať nad konceptom ForCity Smart, ktorý je 100% nízkopodlažný. Čiže niečo podobné Helsinkám, len predĺžené.
Reakcia na: S499.1023 #39:
Tiež pravda, tá TINA mi nenapadla. Tým, že aj Tramlink je multigelenk, asi tiež nič. Flexity (viď Linz) tiež asi jedine MG, Avenio M tiež… Takže asi naozaj jedine TINA, alebo Škoda. Pri Škode to môže byť možno aj Forcity Smart, ako som zmienil (niečo podobné Helsinkám, ale predĺžené, alebo niečo na spôsob RNV).
Reakcia na: S499.1023 #38:
Otočnosť a pohon akumulovať nevidím ako problematické. Jalové podvozky na krajoch by boli ideálne v prípade nehôd. Ale v rámci rozloženia hmotnosti sú lepšie uprostred. Najmä ak sú krajné blízko čelám.
Reakcia na: jozin #26:
Áno myslím, po stene už nie je diera a onedlho sa tam bude betónovať spodok.
Reakcia na: S499.1023 #40:
Ja som navrhol 52 z praktického hľadiska, lebo som videl návrh zastávky pod Manderlákom o dĺžke 52 metrov. Z toho som usudzoval dĺžku súpravy. Nemal by som nič proti 54 metrovým vozom.
Reakcia na: S499.1023 #43:
Nie, mal som možnosť ale nemal som vtedy čas. Psychotesty som dokonca aj vtedy spravil, pričom som bol na tom vtedy najhoršie v živote.
Reakcia na: S499.1023 #42:
Normálne som vyjadril svoj názor. Neviem akú súvislosť hľadáš a tabletky nefungujú tak že keď vynecháš jednu alebo aj dve tak si to všimneš. Taktiež je nábeh ich účinku proces ktorý trvá mesiace. Aby som ti odpovedal: nezabudol som, vzal som si tabletku.
Reakcia na: Andrej #32:
Jazdiť s troma pantografmi vyžaduje ísť dlhší úsek bez zadania jazdy pri križovaní s trolejbusmi kde je výpadok napájania pre električky, taktiež pri deličoch napájacích sekcií, ktoré nie sú konštruované na jazdu s odberom. Počul som o vodičoch, ktorí radšej brali službu na K2S než T3G s odôvodnením, že nechcú jazdiť s dvoma pantografmi. Ohľadom pedálov je to o komforte, väčšina vodičov preferuje ručný radič.
Reakcia na: 6503 #28:
prvý schodík je už aj dnes nízkopodlažný, čiže aj T6 je čiastočne NP
Reakcia na: TramLover #44:
Iba doplnenie "pevnými" a "zavesenými" článkami nevychádza na dĺžku 49 metrov.
Reakcia na: tbus #52:
T5A5 nie je čiastočne nízkopodlažná ani náhodou.
Reakcia na: upravovač fotiek #51:
Ďakujem za info.
Reakcia na: Vodič11 #4:
To je na inú tému. Neviem kedy chodíš ale 32,33 teda vôbec ráno nechodia prehnane plne. Chodim aj ja 3x tyzdenne rano medzi 8 a 8.30. To horor je skôr poobede po 17.00
Reakcia na: S499.1023 #37:
Vychádzal som z ceny vozidiel ktoré boli dodané tento resp minulý rok...
Ale veď toľko cestujúcich sa zmestí aj do súčasných škodoviek podľa výrobných údajov... Tak potom do tých 50 metrových by malo vojsť aspoň 500 ľudí. Či ako to počítajú inžinierske hlavičky?
Škoda 29T3 362 osôb (63 sediacich, 299 stojacich). Tak bolo nalepené na nových električkách.
Ja si myslím, že je to zbytočné
Reakcia na: Ma178rek #57:
A kam boli dodané tie 49 m?
Reakcia na: upravovač fotiek #51:
Poznal som aj vodičov (napr. aj tu sa vyskytujúci 2xT3SUCS), ktorí preferovali pedále. Ale inak: Vodič sadne a odvezie, vodič op94uje a aj tak odvezie. A o cíferských preferenciách káčerov pred súpravami by som vedel rozprávať hodiny.
Reakcia na: S499.1023 #61:
Áno, preto som aj napísal "väčšina" a nie všetci. Sú vodiči, ktorí majú radi "šlapátka". Rád by som si vypočul prednášku o cíferskej preferencii káčerov pred súpravami, možno by som sa niečo nové priučil.
Reakcia na: upravovač fotiek #53:
Neexistoval niekde aj oficiálny návrh Škody 29/30T s tromi, respektíve siedmimi článkami? Niekde som tuším videl taký výkres.
Reakcia na: Urbanway 2423 #63:
Sedemčlánková 30T by mala 41530 mm. Deväťčlánková 50565 mm.
Reakcia na: upravovač fotiek #53:
Je pravda, že pridanie dvoch “krátkych” článkov by asi nedalo 49 m. Neviem teraz narýchlo narýchlo nájsť výkresy, ale verím tomu.
Reakcia na: TramLover #65:
Ty máš nejaké výkresy?
Reakcia na: S499.1023 #39:
Hmmm, ten Citadis by bol sen. Pouzival som to v Bordeaux a ked viem, ako ergonomicky boli riesene sedacky, uchytove tyce, oznacovace a dalsie prvky, tak viem, ako otrasne je po tejto stranke navrhnute cokolvek od Skodovky. Hlavne som nepochopil vysku tej vodorovnej tyce v 29T/30T. Ani ludia s vyskou okolo 190cm sa hornej tyce nedrzia, kym vyslovene nemusia.
Reakcia na: Petto #56:
Co cloveka privadza k otazke, kde zakapala planovana TT cez Mlynsku dolinu. Pocitam, ze bastardy su aktualne nasadene primarne preto, aby sa vlastnou silou dokazali dostat do Karlovky. Lebo ak by toto nebola tema, vo vyprave je aktualne skor pretlak trolejbusov, ako nedostatok, cize nejaky iny dovod na tamten paskvil sa tazko hlada.
Reakcia na: lostrail #68:
Hladalo sa vyuzitie degesov, naslo sa. Vsetky nove trolejbusove trate kapu na pozemkoch a vlastnikoch pozemkov ktorych je X a to doslova aj XY ze nevies kto je ten vlastnik. Kym tu nezmenime zakon ,tak si tu mozeme kreslit a planovat aj do roku 2050 nove trolej. trate. Proste bananaland. Trolejbusove vedenie podla mna by nemalo byt klasifikovane ako stavba, ved to verejne osvetlenie je uz takmer vsade kde maju ist nove trate. Len sa zavesi vedenie na stlpy prip. par stlpov vymeni.
Reakcia na: Petto #69:
Obdivuhodné koľko nezmyslov sa ti podarilo napísať do jedného príspevku.

"Len sa zavesi vedenie na stlpy"
Fyzika ti nič nehovorí. Videl si vôbec niekedy betónový základ lampy/trakčného stĺpu? Presne 0,00 lámp vyhovuje takému nezmyslu ako si napísal.
Lampy sa umiestňujú na trakčné stĺpy a nie TV na lampy.

"Len sa zavesi vedenie na stlpy"
Podzemné napájacie káble by si asi ťahal cez wifi. A tie podzemné káble určite nebudú križovať žiadne iné siete (voda, plyn, optika...). Ochranné pásma sietí ti tiež nič nehovoria.

A takto by sa dalo pokračovať. Chcel si si kopnúť do bananalandu, ale ten bananaland je práve preto bananaland, lebo v ňom žijú odborníci ako ty.
Na FB DPB bolo napisane, ze sa bude jednat o obojsmerne elektricky?
Reakcia na: upravovač fotiek #64:
A nestačila by 41530 mm? 🙂
Reakcia na: drink #72:
Nestačila.
Reakcia na: Petto #69:
Mesto sa nechce dohodnúť s vlastníkmi pozemkov. Súčasný primátor ich opakovane oklamal. Pritom stačí, aby im mesto ponúklo rovnakú alebo podobnú cenu, za akú predáva pozemky v tej istej lokalite. Prípadne ani nič nemusí kupovať a predávať, tí vlastníci by kľudne pristúpili aj na zámenu m2 za m2. Drvivá väčšina vlastníkov je známych, alebo sa dá pomerne jednoducho dohľadať.
Reakcia na: upravovač fotiek #66:
Myslel som, že na stránke Škody dohľadám, ale asi nie. Keby som mal, tak by som vedel, ako asi by musela nová električka vyzerať, aby mala 49 m 🙂
Reakcia na: andy27 #74:
A koľko tých pozemkov potrebuje mesto ? Nejde vždy len o pár metrov vždy popri ceste? Ak áno to nemôžu byť veľké naklady ci?
Reakcia na: Petto #76:
Aj pod cestou. A nejde len o peniaze ale aj o čas.
Reakcia na: Petto #69:
Ako stavba to musí byť klasifikované, skôr si možno myslel územné konanie a posudzovanie súladu stavby s územným plánom. To je objektívne zbytočnou prekážkou, keďže natiahnutím drôtov nad ulicu sa nemení priestorové usporiadanie ani funkčné využitie územia. Majetkovo-právne to vysporiadať treba, ako bolo povedané, aj kvôli podzemnému napájaciemu vedeniu a umiestneniu stĺpov.
Reakcia na: Solider #78:
Len konanie o výrube drevín zhltne nekonečne veľa času.
A ten spletenec inžinierskych sietí v BA (vrátane ochranný pásiem) je čistá katastrofa. Tým pádom preložky (napr. kvôli budovaniu základov pod stĺpy), pričom každý prevádzkovateľ IS má vlastné pravidlá, atď...a zrazu sme na rokoch riešenia a potom vysporiadanie majetkových vzťahov. A to stačí jeden nesúhlas...
Reakcia na: Petto #76:
Vlastníci chcú riešiť zvyčajne pozemok po krajoch aj pod cestou, lebo im patrí pozemok aj pod cestou. Ak by na Magistráte premýšľali, tak si vytipujú trasy a začnú to riešiť. Trvá to pár rokov, ale to trvá aj štúdia, projekt, stavebné konanie, verejné obstarávanie. Podobne by mesto mohlo ísť do pozemkových úprav a zmien územného plánu. Nakoniec by boli všetci spokojní, každý by zarobil, mesto by nič neprerobilo. Len to by museli tí leniví táraji chcieť robiť.
Reakcia na: B K #70:
To je síce všetko pravda, ale po dokončení vyzerá všetko ako predtým. Chodník zostane chodníkom, vozovka vozovkou a stĺpy sú silnejšie a majú masívnejší základ, ale káble zostanú pod asfaltom, takže sa môžeme tak maximálne baviť o pozemku pre meniareň. Naozaj je hanba, že schvaľovanie ekologicky priaznivej stavby tak dlho trvá. To v okolitých štátoch nemá obdobu, u nás schvaľovacie procesy čohokoľvek narástli do brutálnych rozmerov.
Reakcia na: Mhr1 #81:
A čo že vyzerá? Ideš cez cudzí pozemok, potrebuješ ho vysporiadať, uzatvoriť zmluvu, zriadiť vecné bremeno, resp. ho vyvlastniť (súd na xy rokov).
Práve tie chodníky sú problém. Koľko chodníkov je takých, že šírkovo tam ltt prejde chodec? Takže základ robíš buď v strede chodníka alebo v ceste alebo za chodníkom (väčšinou súkromné pozemky). Ak je pod ním ešte sieť ("ideálne" plynovod, tak si vieš kde).
Reakcia na: B K #82:
Zaujímavé, že kým tam jazdia autá a autobusy, nikomu majetkovo právne veci nevadia.
pozemkove upravy su taka legenda co sa siri ako nas spasi, v realite je to nepredstavitelny gulas vztahov a narokov a sporov. len tak namatkovo som tukol na stred prvej slucky Molecovej a jeden fliacik tam ma 25 roznych vlastnikov (1426/737). v Mlynskej doline je to o nieco jednoduchsie tam vela patri mestu a statu.
Reakcia na: lupask #84:
o danom projekte sa ale uz vie niekolko rokov, sukromni developeri to za tak dlhy cas dokazu cele s prehladom vysporiadat, takze sa to da...
a to nam hovori ze problem bude niekde inde....
ano, bolo by to jednoduchsie keby to cele vlastnil jeden vlastnik (a to este idealne mesto), ale ako vyhovorka preco sa to neda to neobstoji.... ak sa to nedari, tak chyba je niekde inde....
Reakcia na: lupask #84:
Otázkou je, ako to je právne vysporiadané. Môže tam byť napríklad vecné bremeno. Navyše Molecova ako taká má už koľko? 50? 60 rokov? Bola budovaná za bývalého režimu, kde to režim veľmi netankovalo, nejaké vlastnícke vzťahy.

Nebohý dedo vlastnil kus poľa, cez ktoré sa postavila cesta. Problém je ten, že dosť nešťastne z jeho pohľadu, aj X ďalších vlastníkov. Štát vyvlastnil pozemky len priamo pod cestou, je tam ešte nejaké ochranné pásmo na každú stranu (patrilo dedovi, ale nič tam nemohol robiť) a mu tam ostal k najbližšiemu susedovi 2m pás. Načo ti je 2m pás ornej pôdy dlhý 120m? Na 3 veci. Takže bola snaha, že by sa ten pás rozbil na 3 časti (priliehajú k nemu pozemky) a by sa to pridalo k tým pozemkom, že by to tí majitelia odkúpili a mali to až po cestu. Všetci s tým boli v pohode, ale máme tu nejaký zákon o zákaze drobenia pozemkov, takže to nebolo legálne možné. Žiaľ veľa ľudí sa na to pozerá, že čo, však nevadí cesta. Tebe možno nevadí, ale majiteľovi to vadiť môže.
Prihlási sa Bozankya a súťaž zruší ako českí bratia.
Reakcia na: klobasa #87:
Ešte ani nepoznáme technickú špecifikáciu vozidla, čo bude vyžadované a čo dovolené, resp. ako budú bodované odlišné vyhotovenia. Som zvedavý, ale bol by som prekvapený, keby to Škodovka už nemala na výkrese prichystané. Bozankya môže súťažiť tiež, ale neviem či má vôbec vozidlo ktoré bude spĺňať zadanie.
Reakcia na: Mhr1 #83:
Predstav si, že ideš kúpiť byt. Tento byt bol predtým prázdny a predchádzajúci majiteľ toleroval, že mu sused kradol elektrinu, pričom majiteľovi to bolo jedno. Nadobudneš ho do vlastníctva, prepíšeš všetky energie na seba a vidíš, že sused nie len že ti kradne elektrinu, ale práve sa chystá v rámci rekonštrukcie brať z tvojho bytu aj vodu. A argumentoval by tým, že doteraz ti elektrina nevadila. Nechal by si to tak?

V čase, keď sa stavali tie cesty a začali tam jazdiť autá a autobusy, tak vlastnícke právo prakticky neexistovalo. Keď po 1989 staronoví majitelia nadobudli pozemky, tak tá cesta s autami a autobusmi tam už bola a museli ju akceptovať ako skutočný stav. To ale neznamená, že orgán verejnej správy môže flagrantným spôsobom pokračovať v ignorovaní vlastníckych práv, najmä v dobe, kedy sú zákonom chránené. Update cesty na trolejbusovú dráhu je okrem technických okolností, ktoré opísal B K, ďalšie správne konanie a to už musí vychádzať zo súčasnosti.
Reakcia na: klobasa #87:
V nasom pripade sa sutaz zrusi lebo sa zmenili preferencie dopravcu alebo neziskali dotacne na vozidla. 😁
Reakcia na: andy27 #80:
Hlavne máme 35 rokov od Novembra a v tomto meste stále riešime, že mesto nemá vysporiadané pozemky k stavbám v svojom majetku. Na toto sa mi žiada už len prísť na Primaciálne námestie a začať kričať HALÓ, lebo je to kolosálny prúser blokujúci každú väčšiu investíciu a netuším, ako chcú zvládnuť obnovu stavieb, ktorým končí životnosť. Ako to, že sa tomu dávno nevenuje nejaké veľké oddelenie magistrátu ako jedinej agende, 8h denne, 5 dní v týždni?
Reakcia na: si #85:
Lenže súkromný developer nie je viazaný ničím. Ak si majiteľ pozemku vypýta 1 000 000 €/m2, tak developer mu ho vyplatí a buduje.
Ak by si niekto vypýtal 1 000 000 €/m2 od mesta, tak asi ťažko by také niečo bolo spoločensky akceptovateľné.

A súkromný developer nefonduje, takže si objedná čo chce, od koho chce, za koľko chce. Zaplatia to klienti (napr. budúci vlastníci bytov).
Reakcia na: B K #92:
toho som si vedomy, avsak sukromny developer chce zarobit (a to podla moznosti co najviac), takze cim viac zaplati pri vysporiadavani pozemkov, tym menej mu ostane v podobe jeho zisku, pretoze odberatelia tiez neakceptuju akukolvek cenu a ak to prestreli, tak nepreda (alebo len s tazkostami)
a ked sa pozries ako sa naklada s peniazmi v meste (ved z cudzieho krv netecie, tak vsak co tam po tom co zaplatime a co za to dostaneme).....

+ teda ak si pozries co chce magistrat za vysporiadanie nehnutelnosti ktore su pisane na mesto (napriklad ak si mal este z cias socializmu nejaku zahradu, garaz a pod. kde sa nedali vysporiadat pozemky v minulosti za rozumne ceny (pretoze to vtedy svojou kategoriou nespadlo do toho zakona co to umoznoval) a medzicasom sa nejakym "zazrakom" ocitli vo vlastnictve mesta, tak neviem preco alebo na zaklade coho ocakavas ze v opacnom smere by to malo byt nejak "lacnejsie"....
tak ako tu uz niekto pisal, uz len keby za tie pozemky ponukli podobne ceny ako za podobne pytaju alebo ponukli zameny, asi by to vyzeralo trosku inac.....
Reakcia na: si #93:
Nejdem sa zastávať magistrátu, ale tvoja úvaha má jeden logický hiát: súkromný investor má relatívne slobodnú voľbu lokality na svoju investíciu (za predpokladu, že je v súlade s územným plánom), kým trolejbusová trať v Mlynskej doline má iba jediné možné trasovanie. Predpokladám, že súkromný investor sa primárne zameriava na obstaranie pozemkov, ktoré majú jedného vlastníka a ak nie je iná možnosť, vyberie si pozemok, ktorý je najmenej komplikovaný a zároveň mu prinesie očakávaný zisk. Pri líniovej stavbe v réžii mesta máš karty rozdané vopred.
Reakcia na: Ike #89:
Argument je spravny, len teda, nespadaju veci ako trolejbusove trate pod stavby vyssieho vyznamu? Napr. pri niecom takom, ako tepelna energetika, pokial cez pozemok ide napr. horucovod, vlastnik pozemku musi vzdy zabezpecit pristup, strpiet opravne a rekonstrukcne prace, vyrub drevin, ktore zavadzaju v zasade bez frflania. Nova TT ma viest po existujucich komunikaciach s minimom novych zasahov, takze (opravte ma) nikomu sa takpovediac nejde rozkopat oploteny dvor s altankom, ale sa upravuju akurat vlastnicke vztahy. Otazka je, ci legislativa neumoznuje aj nejaky hybridny rezim ako pri inych inzinierskych sietach, napr. za financnu kompenzaciu, ktora nebude znamenat, ze pozemok bude po novom vlastnit samosprava, ale napr. sa znizi danove zatazenie, ak tam vlastnik strpi zmenenu infrastrukturu. Ci si to predstavujem prilis jednoducho?
Reakcia na: B K #92:
Drvivá väčšina majiteľov pozemkov by akceptovala normálnu bežnú cenu, alebo aj zámenu. Je basurdné, ak chce odo mňa mesto 400€/m za kúsok pozemku na prístup a pritom má stavby na tisícoch m2 našich pozemkov.
Reakcia na: Ike #94:
Mesto to môže vyvlastniť, problém je, že nechce, lebo tvrdí, že nemá peniaze.
Reakcia na: Ike #94:
a pri liniovej stavbe v rezii sukromnika ? (napriklad D4R7 z nedavneho prikladu, alebo z trosku davnejsieho R1 medzi NR a pohronim)
v com to je o tolko odlisne ?
edit: ok, parcely pod stavbou v oboch pripadoch vlastni NDSka, vysporiadat to ale evidentne slo a nepamatam ze by sa nejak masivne muselo vyvlastnovat....
zaroven NDSka je tiez statna organizacia takze ma uplne podobne zviazane ruky ako magistrat a zvlada to.....
Reakcia na: lostrail #95:
Toť otázka. To že je to niečo vyššieho významu, ešte neznamená, že daný človek to bude musieť strpieť na svojom pozemku zadarmo. Nová trať bude potrebovať nové stĺpy (zaberajú priestor), nejakú trafostanicu, či meničku prúdu (máš k tomu zabezpečiť prístup, má to nejaké ochranné pásmo, zaberá to priestor), všetko čo zaberá priestor napríklad na chodníku sa neráta do šírky chodníka. Je tam dosť rôznych obmedzení, lebo elektrické dráty a podobne.

Pokiaľ neviem osadiť trolejové vedenie na už existujúce stĺpy, tak som nahraný, keďže nový stĺp s trolejovým vedením nie je oprava a musím mať nový stĺp osadený podľa aktuálnej technickej normy. Ak tam mám 1m široký chodník, tak ho tam osadiť nemôžem, lebo potrebujem 1,5m voľného priestoru pre chodcov. Takže to musím dať mimo chodníka, teda niekomu do záhrady, či inej časti pozemku. Samozrejme musím k tomu umožniť prístup, zaberá mi to miesto a znehodnocuje mi to pozemok (nie, určite nechceš mať na svojom pozemku žiadnu inžiniersku stavbu okrem tej, ktorá má končiť u teba). Áno, súd mi môže nariadiť, že to tam musím strpieť, ale mám právo na kompenzáciu. A mesto odmieta čokoľvek kompenzovať.
Celkovo mi to pripadá absurdne dlhé v porovnaní s inými stavbami, ako tu viacerí uviedli.
Reakcia na: si #93:
Samozrejme, to bola len ilustrácia.

Kvantum ľudí si myslí, hľa štát ide niečo stavať, mesto ide niečo stavať, tak na mojich 3m2 zbohatnem a kúpim si vilu na Kolibe. Osobne poznám takých, ktorí si mysleli, že keď majú pozemok pod budúcou diaľnicou, že ako im to zlepší život. Až kým neprišiel list z NDS.
Reakcia na: B K #101:
nuz, ja zas poznam viac ludi takych, ktori toto zazili v opacnom garde zo strany magistratu, ze potrebovali vysporiadat par m2 a magistrat si za to zapytal ako keby na tom pozemku bola zlata bana, nuz a ludom s takouto skusenostou sa vonkoncom nedivim, ze to potom ked maju prilezitost maju tendenciu mestu vratit uplne rovnako....
Reakcia na: si #102:
Tiež mám takú vedomosť v blízkom okolí a teda normálne by som to nazval výpalným.
Reakcia na: Color #103:
Je to tak. My sme chceli od mesta odkúpiť frcky pri dome, kde mesto nikdy nič nebude robiť (je to stabilizované územie, nič sa tu nedá stavať) a v princípe sa na týchto pozemkoch nachádza zeleň, ktorú aj tak zveľaďujeme my (hoci by malo mesto). Keď sme dostali sme cenovú ponuku, tak som myslel, že si nás pomýlili s niekým, kto kupuje stavebný pozemok pod budúcim mrakodrapom na Kollárku. Ale takto fungujú aj štátne inštitúcie, menovite ŽSR.
Reakcia na: Ike #104:
Pritom v iných obciach je bežné, že takéto frcky sa riešia cez osobitný zreteľ, hoci ich rozpočty tiež neprekypujú voľnými zdrojmi.
Reakcia na: bobitwo #99:
"A mesto odmieta čokoľvek kompenzovať."

No tak potom sa ani nemozu comukolvek divit. Ved to zasa ani neznamena, ze by museli kupit cely pozemok, dokonca by nemuseli kupit ani ten kusok, akurat dat dobru ponuku. Ved keby som mal kus pozemku, kde aj tak nemozem nic urobit, ale platim za to dan, tak keby mi niekto povedal, ze tam chce osadit stlp alebo nejaku krabicku a moja dan bude polovicna, preco by som s tym mal problem?
Reakcia na: lostrail #106:
Veľký boj je napríklad pri cyklotrase medzi Mostom Lanfranconi a Markom Twainom, popri Dunaji (tá štrková cesta). Mesto tam chce cyklotrasu, pozemok patrí UK a UK chcela kompenzáciu za to (nejaký ročný nájom, keďže UK z toho musí platiť dane), keď tam bude cyklotrasa, alebo zámenu pozemkov. Mesto odmieta, ale zlá je UK, lebo nechce povoliť cyklotrasu. Nie len Bratislava, ale aj Košice https://kosice.korzar.sme.sk/c/23236438/chcel-dom-ma-obratisko-autobusov-mesto-odmieta-vymenu-za-zahradu-tak-si-ho-oplotil.html všetko bolo dohodnuté, stačilo to spísať... Ale mesto má svoje obratisko a kašle na to...

Bývalý sused chcel taký piditrojuholník o ploche 3,25m² medzi jeho pozemkom a cestou a obec si vypýtala 370€/m². Ale keď išla obec stavať chodník a potrebovala na to jeho pozemok (domy/ploty) sú tam vzdialené 4,5-7m od cesty a pozemky majú ľudia po cestu, či dokonca niektorý aj pod cestou. Mesto potrebovalo 1,5m pás ich pozemkov a cena za ktorú chcelo odkúpiť pozemky bola 5€/m². Ale chcelo len pozemky pod chodníkom, tie pod cestou vysporiadať nechcelo.
Reakcia na: B K #82:
Mám pochybnosti, či na magistráte vôbec vedia robiť s počítačom a čítať informácie z katastra.

Pri hoteli Devín a na Legionárskej išli vyberať parkovné na cudzích pozemkoch. A máme veriť tomu, že majú byť schopní zistiť vlastníkov pozemkov pre výstavbu trolejbusových tratí a navyše sa s nimi skontaktovať a vyjednávať? Pre túto administratívu to môže byť úloha mimo ich schopností.
Reakcia na: zakaznik #108:
Pozemok a to čo je na pozemku postavené je veľký rozdiel.
Napr. aj mesto môže byť vlastníkom/správcom cesty a nemusí byť vlastníkom pozemku.
Náročné je dokázať historický vzťah k ceste/cestnému telesu.
Reakcia na: B K #109:
Len to je výsledok stavu za bývalého režimu. Po novom musíš mať vysporiadané pozemky. To že si správca/vlastník cesty ešte neznamená, že si môžeš robiť čo chceš na cudzom pozemku.
Po preštudovaní súťažných podkladov mi to vyšlo nasledovne. Vychádzal som z električky typu Škoda 30T. Krajné články sú takmer identické s 30T, rozdiel je akurát v dverách pre vodiča v bočnici vpravo v smere jazdy (ktoré som pridal kvôli splneniu zadania). Dĺžka vozidla 45,68 m. Šírka uličky nad podvozkom 54 cm (overené že to bude stačiť, 30T má 58 cm). Všetky podvozky otočné. Dva vnútorné podvozky hnané, zvyšné hnacie. Možno bude nutné mať ešte jeden z vnútorných podvozkov hnací, lebo zadanie požaduje zvládať sklon 8% na dĺžke do 300 metrov (takúto požiadavku si pri 30T nepamätám, tam to bolo tuším iba do 7%). Obsaditeľnosť vychádza nasledovne:

84 miest na sedenie v salóne, žiadne sklápacie sedačky
52,5 metrov štvorcových plochy na státie:
4 osoby na meter štvorcový: 210 miest na státie, celkovo: 294 cestujúcich
5 osôb na meter štvorcový: 262 miest na státie, celkovo: 346 cestujúcich
8 osôb na meter štvorcový: 420 miest na státie, celkovo: 504 cestujúcich

Vozidlo spĺňa podmienky obsaditeľnosti podľa zadania (požiadavka min. 345 pri EL5). Podlaha pri 3. a 6. dverách bude zaujímavo vyspádovaná, ale malo by sa to zmestiť do zadania (neoveroval som sklon rámp).

Teraz som zvedavý s čím Schadewerke Pilsen prídu. Podľa mňa niečo podobné už majú dávno na výkrese.
je aj nejaky racionalny dovod, preco ma byt vsetkych 60 elektriciek obojsmernych? neviem ako u vas ostatnych, ale pre mna je cestovanie 30T momentalne uplne najmenej komfortne zo vsetkych typov elektriciek
Reakcia na: Ttom #112:
Myslím si že to bude kvôli maximálnej flexibilite, ale súhlasím, 30T majú dosť zlý interiér. 29T sú oveľa lepšie.
Reakcia na: Ttom #112:
To je vecou preferencie, mne naopak viac vyhovuje interiér 30T s väčším priestorom na státie pri dverách.
Reakcia na: Solider #114:
to je jasné, ja som to myslel z pohľadu miest na sedenie
Reakcia na: Viko #91:
Neviem, či existuje mesto, kde by toto nebol problém, minimálne v krajských mestách (hoc v rôznej miere) je to problém stále - a to hovorím ako Košičan, kde IMHO je situácia horšia ako v BA. 😉
Reakcia na: bobitwo #107:
Prípad z KE, ktorý spomínaš, však má ten twist, že tá "dohoda" sa udiala ešte za socializmu, kedy ako už Ike spomínal vlastnícke právo prakticky neexistovalo.
Reakcia na: upravovač fotiek #111:
Toto mi pride uz vhodnejsie, no skus to este natiahnut na 49m. Taketo 45m nebude podla mna stacit. Aj tie BUSE bocne transparenty su zase takto odveci. Mali by byt na neparnych clankoch a nie tak idiotsky ako mame aj my v 30T.
Reakcia na: Petto #118:
Predĺžením na 47 metrov sa podlahová plocha zväčšila na 53 metra štvorcového, pričom som pridal ďalšie 4 sedačky. Obsaditeľnosť:

88 miest na sedenie v salóne (v krajnom článku je na ľavej strane v smere jazdy "štyrka" medzi dverami, namiesto "dvoch sedadlách vedľa seba" pri 30T), žiadne sklápacie sedačky
53 metrov štvorcových plochy na státie:
4 osoby na meter štvorcový: 212 miest na státie, celkovo: 300 cestujúcich
5 osôb na meter štvorcový: 265 miest na státie, celkovo: 353 cestujúcich
8 osôb na meter štvorcový: 424 miest na státie, celkovo: 512 cestujúcich

Dlhšie ako 47 metrov to asi nepôjde. Aj tak mám obavy, či to kvôli hmotnosti výjde, problém môže byť aj prejazdový profil. Naťahovať vzdilenosť čapov na 2. a 4. článku nechcem, takto je tam rezerva akurát pri polomere oblúku 20 metrov. Polohu transparentov neriešim, ani som nečítal ako majú byť podľa zadania, lebo to je detail.
Reakcia na: upravovač fotiek #119:
Oprava kót
48,25 metrová verzia, zatiaľ posledná.

plocha na státie zaokrúhlene ostáva 53 metrov štvorcových, aj počet a umiestnenie sedadiel nezmenený. Jedná sa o kozmetické úpravy, najmä čiel vozidla, aby sa tam rozumne zmestili dvere pre vodiča.

Len nerozumiem tej obojsmernosti a ešte k tomu u všetkých. Akú to má logiku, keď úvrate budú len pri výlukách a pri prípadnom predlžovaní niektorých radiál (Biskupice, Avion, letisko). A na to už teraz máme 40 obojsmerných a perspektívne 60. Nechápem to.
Reakcia na: Mhr1 #122:
Nerozumiem ani ja. Tieto elektricky pôjdu v minimálnej miere mimo linky 3. Nemáme ani koľajové spojky na trase okrem Jungmannova (a Riviera mimo trasy L3). Jedine ak raz budeme raz robiť reko na Račianskej radiale.
Reakcia na: Petto #123:
To že vozidlo je obojsmerne neznamená že sa musí vždy využiť jeho obojsmernosť....
Zjavne si v DPB spočítali že je rozhodne výhodnejšie mať obojsmerné vozy... Keďže už teraz máme 40+možno ďalších 20 klasických ....
Možno nás DPB prekvapí nejakou fičurou kde budeme naplno využívať obojsmernosť vozidiel ..
Ale tiež mám radšej 29T kvôli sedeniu...
Reakcia na: upravovač fotiek #121:
Vidíš. Jasne treba zmeniť zadanie na 54 m.
Reakcia na: S499.1023 #125:
Keby to tak bolo v našich kompetenciách. Zo skúseností očakávam že to vyhrá niečo podobné ako som nakreslil v príspevku #121.
Ja som za obojsmernost rad lebo doteraz to bol zacarovany kruh. Nikde sa nebudovali kolajove spojky (teraz teda jedna vynimka je Riviera) lebo nemalo ich co vyuzit a nekupovali sa obojsmerne vozidla lebo nie su uvratove obratiska a kolajove spojky v sieti. Keby sa cele toto nejak rozumne naplanovalo a mali by sme vsetky Skodovky obojsmerne (teda v buducnosti cely vozopark) tak by bolo podla mna rozumne budovat v celej sieti kazde 2-3 zastavky kolajovu spojku zjazdnu po hrote. Vyrazne by to pomohlo pri vsetkych MU, kedze by to minimalizovalo uviaznutie vozidiel na jednej radiale, cim by sa zas aspon trochu priblizila elektrickova doprava k metro systemu na ktory sa tu hrame. Ked sa to nakoniec nakupi a nebudu mat 30T vyuzitie na linke s uvratou mohli by ich aspon vsetky nasadit na rovnaku linku (napr. L9 a u urobit pri rekonstrukcii Ruzinovskej aspon 2 spojky) a napriklad pri MU na priecesti v KV ostane zachovane spojenie jednou linkou po Rivieru.
Reakcia na: Mhr1 #122:
Zivotnost kolajovych vozidiel je ale taka velka, ze tie vozidla sa mozno doziju trati o ktorych sa nam teraz ani nesniva. Ano, znie to smiesne pri aktualnom stave projektov, ale o 30-40 rokov tu kludne mozme mat x novych trati kde bude potrebna obojsmernost a spatne budeme za tuto volbu radi.
Reakcia na: Adam3 #128:
X nových trati? Keď za 10 rokov nie sme schopní potiahnuť posrané predĺženie v Petržalke, kde nie je problém s pozemkami? Koľko rokov trvá TT Mlynská dolina?
Reakcia na: Ma178rek #124:
Dlhoodobo bola politika v DPB konzistentná a cieľom bolo mať všetky obratiská štandardné a časť vozidlového parku mala byť prispôsobená na plánované výluky.

Keď niekto v DPB nechtiac vyslovil slovo "pevná koľajová spojka", začala sa triasť zem, zatiahla sa obloha, začali udierať hromy/blesky a z neba padať mŕtve vtáky. Obojsmernosť sa mala využívať iba pri plánovaných výlukách cez kaliforňanov (ako kedysi Cintorín Rača). Ak by DPB využil celú rámcovku, mal by tých obojsmerných vozidiel imho veľa. Ale je pravda, že v systéme, kde sú jednosmerné električky, je využiteľnosť tých pohotovostných spojok v prípade mimoriadnosti v praxi otázna. Najmä na radiále kde jazdia iba jednosmerné.
Najviac sa mi páči, že DPB vyhlasuje tender pritom nevie či na to bude mať vôbec priklepnuté financovanie. Mesto to propaguje štýlom ako keby sme už objednávali prvé kusy u výrobcu s tým, že za 1,5 roka tu budeme mať tieto červené húsenice. Komédia. PRimátor opäť exceluje so svojím PR tímom na meste. 😁
Reakcia na: Klepeto #132:
Zatiaľ čo keby tender nevyhlasovali, tak by ste zasa len ty a tebe podobní škrekotali, že zanedbali prípravu. Už
Reakcia na: S499.1023 #133:
Je skor zabavne ze mame vypisane tusim 5 sutazi , z toho jedna je uz aj s vitazom (Skodovka 20ks 29T a 20ks 30T). Vcera sa otvarali obalky na 110 diesel klbakov. A vsade sa vlastne spoliehame na EU fondy, ktore ale nie su nikde schvalene. Ak to budeme takto robit dlhodobo tak vyrobcovia sa aj vykaslu prihlasovat do ramcoviek.
Reakcia na: S499.1023 #133:
Nie toto je rovnaký prípad ako si zarezervovať nový 4 izbový byt a potom ísť do banky zisťovať či mi dajú hypotéku a na aký veľký byt mi vôbec bude stačiť ak mi nejakú dajú.
najlepšia bola debata včera večer v L4 - dvaja postarší páni, jeden hovorí druhému: si počul, že Bratislava ide kupovať 50m električky? To načo to tu bude, veď vôbec nechodia plné..
Reakcia na: Ttom #136:
Ja som včera počul nejakých cezpolnych ako v 93 rozoberali ako je možné že autobus už nestojí pri Auparku a chystali sa na Zochovej prestúpiť na 83, pretože tá určite ide k Auparku 🤣🤣🤣
Reakcia na: Ttom #136:
To sa čudujem, lebo dôchodcovia zvykli cestovať najmä počas rannej špičky, kedy sa na Riazanskej nedalo často dostať do električky ďalej ako na nástupný schod (vtedy boli najnovšie vozidlá T6A5) a človek bol rád, keď sa za ním zatvorili dvere. Už na Pionierskej to bola občas zábava. Aj pre vodičov.
Mňa by zaujímalo, že koľko by stálo predĺženie súčasných 32m električiek
Keby sa pridali len články B a C...
(Pokiaľ má pamäť neklame krajne články sú A, stredy je B a C sú nad podvozkom)...
Lebo takto by sme dostali vozidlá niekde na úrovni dĺžky okolo 42m

A teda viem že niekde v zahraničí sa využilo predĺženie električky doplnenim stredných článkov
Reakcia na: bobitwo #107:
No vidis, tak to hned odpoveda aj na otazku, ktoru uz mam nejaky rok v hlave, konkretne, co s tou strkovou cestickou, ked viem, ze bol plan to dat do poriadku. S prvym dietatom som tadial kocikoval a divil som sa, preco taky kusok nie je uz davno vyrieseny. No neviem, toto uz je pritiahnute za vlasy. To si asi progresivna uderka mysli, ze vsetci budu z nich padat na zadok a nechaju ich zadarmo robit zmeny na svojich pozemkoch. Toto je jeden z dovodov, preco mi tato Vallova sebranka uz nejaky ten piatok dost vadi - prekruca dovody, preco sa nieco nerobi a ukazuje len na druhych.
K tým výhybkám za každou 2. - 3. zastávkou.
1. Výhybky proti hrotu spomaľujú premávku, vieme aká je tu obmedzená rýchlosť. Jedine, že by boli hneď za zastávkou.
2. Po hrote už je to bezpečnejšie.
3. Pri Bratislavskej (ne)údržbe a (ne)kvalite výhybiek - viete si predstaviť ako by to zvyšovalo hlučnosť a znižovalo rýchlosť? A potrebovalo by to časté výmeny pre nerovnomerné opotrebovanie.
4. Pre mesto vybavené na väčšine koncoch slučkami je postačujúce 25-30% obojsmerných električiek. Najmä pri tých dlhých je to zbytočne drahé - toľko dverí naviac, údržba dvojnásobného počtu dverí, zbytočne menej sedadiel...
5. A pri zmiešanej premávke jedno- i obojsmerných nejaké skrátenie trasy pri nehode nie je systémové riešenie.
6. Viem si predstaviť, že by na začiatku každej radiály bola spojka ako v KV. Potom by mohla existovať plánovaná výluka, keď by sa jazdilo napr. od Račka do Rače, od Saleziánov do Ružinova, či z Vajnorskej na ZP a pod. Ale to by boli plánované a nie veľmi dlhé výluky. Zasa by sa - pri existencii spojok - dali zorganizovať rýchlo.
Reakcia na: lostrail #140:
Tam bol dlhodobo aj problém s bývalým vedením UK, ktoré vôbec nekomunikovalo .. Nielen teraz v komunikácii mesto/UK...
Reakcia na: Ma178rek #142:
Je teda vobec sanca, ze sa tam nieco pohne?
Reakcia na: Mhr1 #141:
nesuhlasim, hned toto:
"1. Výhybky proti hrotu spomaľujú premávku, vieme aká je tu obmedzená rýchlosť. Jedine, že by boli hneď za zastávkou."
je pravdou len v ramci DPB, vyhybky kde sa da jazdit proti hrotu bez problemov 100+kmh na svete uz nejaky ten piatok existuju
len ano, to by bolo treba robit veci (a aj udrzbu) trosku inak....
Reakcia na: Ike #137:
aj vystúpili? 😁
Reakcia na: upravovač fotiek #138:
už som mal sto chutí im vstúpiť do debaty a spýtať sa, či išli niekedy 3? V poslednej dobe chodím cca 2krát do mesiaca až na Púchovskú z Rač.mýta v rôznych časoch a to je úplná katastrofa...detto 4, aj keď tam to nie je až také natrieskané po dvere neustále
Reakcia na: Mhr1 #141:
1. Aj za zastávkou by obmedzovali premávku, ak by boli rovnaké, ako všetky ostatné v meste. Problémom nie je výhybka, problémom je AKÁ výhybka to je.
2. Smer jazdy na kvalitných moderných výhybkách s uzamykaním nie je až taký podstatný.
3. Údržba sa zlepšuje. Vidíme na vozidlách aj infraštruktúre.
4. Cena pozemkov pod obratiskami je vysoká.
5. Preto sa súťažia už iba obojsmerné vozidlá. V nejakom bode musíš s tým začať. Mňa by skôr zaujímalo, ako často nejaké operatívne skrátenia kvôli nehodám robia napr. v Budapešti, kde majú obojsmerné električky. Alebo Miškolci.
6. Potrebuješ zabezpečiť dostatočnú kapacitu aj počas výluky. Preto som sklamaný, že DPB neuvažuje s doplnením mnohočlenného riadenia do súčasných Škodoviek. V Prahe sa pred desaťročiami úspešne jazdilo v súpravách 2xKT8D5 počas výluk. Je to extrémne riešenie, ale lepšie ako NAD.

Ja som skôr sklamaný, že rýchlosť nových električiek má byť iba 65 km/h, ja by som požadoval aby boli konštruované na 80 km/h (prevádzková rýchlosť), to sa môže v budúcnosti hodiť, možno aj viac než obojsmernosť.
Reakcia na: Ma178rek #139:
Ja sa skôr pýtam, či by to dávalo zmysel. Väčší zmysel vidím v doplnení mnohočlenného riadenia do súčasných Škodoviek. Aspoň do 30T.
Reakcia na: Klepeto #135:
Štandardný výrobca dráhových vozidiel má výrobný plán vyskladaný tak na dva roky dopredu. K tomu si prirátaj rok na extrémnejší prípad tendra s úpravami podmienok, odvolaniami atď. Ak v roku 2027 príde (opäť) správa, že treba rýchlo na niečo minúť končiace eurofondy, nebude čas začínať tender od nuly a takéto predpripravené súťaže sa ešte veľmi budú hodiť.
Reakcia na: Viko #149:
Ja pravda, že Bratislava má veľa moderných vozidiel vďaka neschopnosti rôznych štátnych orgánov čerpať fondy. Takže môžeme byť svojim spôsobom radi, že sú rôzne štátne inštitúcie nekompetentné, čím umožnili čerpať peniaze pre zvýšenie kvality verejnej dopravy v Bratisalve, peniaze ktoré by ináč prepadli.
Reakcia na: upravovač fotiek #138:
Pri súčasnom prístupe mesta skôr fantázia, ale nerozmýšľalo sa o rozšírenej premávke L7, prípadne presmerovanie na Námestie SNP alebo Štúra ako za starých čias? Tie spoje končia extrémne skoro a v úseku Blumentál - HLST vozia minimum ľudí.
Reakcia na: Ma178rek #142:
Bývalé vedenie komunikovalo. Jasne sa vyjadrilo, ak tam chce mesto cyklotrasu, tak sú 3 možnosti:
1/ mesto odkúpy pozemky, celú tú časť od plota po vodu, keďže nemá zmysel nechať si v tomto priestore useknúť časť pozemku a nechať si tam ten slížik
2/ mesto zamení za pozemky niekde inde
3/ mesto bude platiť nájomné za pozemky pod cyklotrasou.

Reakcia mesta bola
1/nie nechceme nič odkúpiť. Postupom času došli do štádia, áno, sme ochotný to odkúpiť, ale len to, čo bude pod cyklotrasou a ponuka bola 1€/m².
2/ mesto nechcelo zameniť pozemky
3/ mesto odmieta platiť nájomné

Takže vedenie UK jasne deklarovalo svoje podmienky, dalo 3 možnosti ako to riešiť. Pokiaľ mesto nepríde rokovať o niektorom z tých 3 riešení, nebude sa UK ničím zaoberať. Kedže mesto stále vymýšľa, že chce cyklotrasu, ale riešiť právny stav pod ňou sa mu nechce. Resp. chce, chce tie pozemky zadarmo, alebo bremeno na pozemky, že tam bude cyklotrasa.

Mimochodom, mesto odmieta riešiť stav, keď pozemky UK boli zabrané pri výstavbe Mosta Lanfranconi a stále sa daný stav nevysporiadal a mesto o tom odmieta rokovať.