Časť veľkokapacitných naftových autobusov by mohli v budúcnosti nahradiť kĺbové elektrobusy.
Bratislavský dopravný podnik (DPB) by chcel svoj vozidlový park rozšíriť o kĺbové elektrobusy s dĺžkou do 18,8 metra. Aktuálne bude realizovať verejné obstrávanie, výsledkom ktorého by mala byť štvorročná rámcová zmluva umožňujúca dopravnému podniku nakúpiť do 40 takýchto vozidiel. Predpokladaná hodnota zákazky je 36,44 mil. € bez DPH, t. j. 911 000 € za jeden elektrobus. Na ich nákup chce využiť prostriedky z fondov Európskej únie, v prípade nezískania financovania z nákupu nebude nič. Ponuky uchádzačov sa budú vyhodnocovať na základe najnižšej ceny na 1 miesto vo vozidle (87 bodov) a prevádzkových nákladov na spotrebu energie (13 bodov).
Kĺbové elektrobusy by v budúcnosti mohli nahradiť naftové autobusy na linke 83 premávajúcej medzi Petržalkou a Dúbravkou. DPB vybral projektanta, ktorý mu naprojektuje nabíjaciu infraštruktúru pre kĺbové elektrobusy vo vozovni Petržalka a na konečnej linky 83 pri Technopole. Zákazku v hodnote 33 800 € bez DPH získala žilinská firma Proma. Vo vozovni Petržalka podnik uvažuje s vybudovaním 20 stojísk pre pomalé nočné nabíjanie elektrobusov prostredníctvom káblového pripojenia. Na Kutlíkovej ulici sa počíta s výstavbou troch rýchlonabíjacích staníc (3 x 600 kW) pre priebežné dobíjanie vozidiel počas prestávok. Nabíjačky budú súčasťou dodávky elektrobusov. Výstavba nabíjacej infraštruktúry v Petržalke bola zvolená z dôvodu dostatočnej kapacity distribučnej siete elektrickej energie.
Kĺbové elektrobusy zatiaľ na Slovensku nepremávajú v žiadnom meste, prvé by sa mali v budúcom roku objaviť v Košiciach, ktoré nedávno podpísalo rámcovú zmluvu na nákup elektrobusov SOR NS 18 Electric s firmami SOR Libchavy a Škoda Electric za cenu 812 500 € bez DPH/vozidlo.
Vo vozidlovom parku DPB sa aktuálne nachádza 18 elektrobusov, z toho dva malé 8-metrové a 16 štandardných 12-metrových. Zo štandardných elektrobusov v súčasnosti ale až celá štvrtina už celý rok vôbec nejazdí z dôvodu rekonštrukcie vozovne Krasňany. Či a kedy sa znovu zaradia do premávky, je nateraz neznáme.
Doplnené požadované parametre kĺbových elektrobusov:
- Dĺžka vozidla: od 17,5 do 18,8 m
- Prepravná kapacita: min. 120 cestujúcich
- Počet dverí: min. 4
- Počet nízkopodlažných sedadiel: min. 12
- Výkon elektromotora: min. 240 kW
- Kapacita trakčného akumulátora: min. 440 kWh
- Dojazd na plné nabitie: min. 230 km v plnej zbroji
- Denný dojazd s využitím rýchlonabíjania: min. 400 km
- Nabíjanie: pomalé káblom - zásuvka CCS Combo 2, rýchle pantografové - 4-pólové, nabíjačky budú súčasťou dodávky
- Výbava vozidla: aktuálny štandard DPB
Požiadavky na uchádzača:
- za posledné tri roky dodanie min. 40 kĺbových autobusov, z toho najmenej 8 elektrických;
- dodanie 1 vzorky autobusu pre overenie vlastností ponúkaného autobusu (dojazd min. 150 km na plné nabitie, dobitie batérií doplna po odjazdení 150 km do 4 hodín) - vykonanie skúšobnej premávky po trase linky 83.
Súťažné podklady kompletné sú k dispozícii na profile VO.
bobitwo
1/ politické tlaky byť "eko"
2/ sú mestá, kde reálne hrozí, že do istých častí mesta sa nedostane ICE vozidlo, keďže majú rôzne emisné zóny
3/ snaha vedenia mesta ukázať, že sme eko
4/ to s nákladmi je koľkokrát klamlivé. V USA napríklad jedno mesto nakúpilo policajné Tesly Y aby nahradili štandardne používané Ford Interceptor (vychádza z Explorera). V tom čase boli zľavy u Tesly na daný model, bola dotácia na kúpu, plus ešte štát dal špeciálnu dotáciu na nákup BEV. V rovnakom čase kúpili a rovnako vybavili Ford aj Teslu, kde Ford vyšiel na $77 397 a Tesla Y vyšla na $102 752, po uplatnení dotácií to spadlo na $72 752. Po 2 rokoch používania ale policajné oddelenie vypracovalo správu, že Tesla nespĺňa všetky potrebné veci, čo potrebujú pri výkone práce, aj keď niektoré náklady sú nižšie. Veľa miest v USA už testovalo BEV ako policajné vozidlá. Ale väčšinou po 4 rokoch používania sa dostali do štádia, že to BEV nebolo ani nejak výrazne lacnejšie (boli prípady, že to nakoniec vyšlo drahšie) ani lepšie. Samozrejme musíš rozdeliť, či to je vozidlo určené na hliadkovú činnosť, alebo je to vozidlo pre detektíva.
V Kalifornii majú zákon Advanced Clean Fleets, kde verejné agentúry musia zabezpečiť 50% vozidiel od 2024 so zero emisiami, od 2027 to musí byť 100%. Je tam nejaká výnimka pre policajné a pohotovostné vozidlá. Takže môžeš povedať, že v Kalifornii jazdia všetky štátne vozidlá ako BEV, čo sa kúpili od 2027. Otázkou je či to tá najlepšia voľba, keďže nie všetko lacnejšie je zároveň aj dobré.