Časť veľkokapacitných naftových autobusov by mohli v budúcnosti nahradiť kĺbové elektrobusy.
Bratislavský dopravný podnik (DPB) by chcel svoj vozidlový park rozšíriť o kĺbové elektrobusy s dĺžkou do 18,8 metra. Aktuálne bude realizovať verejné obstrávanie, výsledkom ktorého by mala byť štvorročná rámcová zmluva umožňujúca dopravnému podniku nakúpiť do 40 takýchto vozidiel. Predpokladaná hodnota zákazky je 36,44 mil. € bez DPH, t. j. 911 000 € za jeden elektrobus. Na ich nákup chce využiť prostriedky z fondov Európskej únie, v prípade nezískania financovania z nákupu nebude nič. Ponuky uchádzačov sa budú vyhodnocovať na základe najnižšej ceny na 1 miesto vo vozidle (87 bodov) a prevádzkových nákladov na spotrebu energie (13 bodov).
Kĺbové elektrobusy by v budúcnosti mohli nahradiť naftové autobusy na linke 83 premávajúcej medzi Petržalkou a Dúbravkou. DPB vybral projektanta, ktorý mu naprojektuje nabíjaciu infraštruktúru pre kĺbové elektrobusy vo vozovni Petržalka a na konečnej linky 83 pri Technopole. Zákazku v hodnote 33 800 € bez DPH získala žilinská firma Proma. Vo vozovni Petržalka podnik uvažuje s vybudovaním 20 stojísk pre pomalé nočné nabíjanie elektrobusov prostredníctvom káblového pripojenia. Na Kutlíkovej ulici sa počíta s výstavbou troch rýchlonabíjacích staníc (3 x 600 kW) pre priebežné dobíjanie vozidiel počas prestávok. Nabíjačky budú súčasťou dodávky elektrobusov. Výstavba nabíjacej infraštruktúry v Petržalke bola zvolená z dôvodu dostatočnej kapacity distribučnej siete elektrickej energie.
Kĺbové elektrobusy zatiaľ na Slovensku nepremávajú v žiadnom meste, prvé by sa mali v budúcom roku objaviť v Košiciach, ktoré nedávno podpísalo rámcovú zmluvu na nákup elektrobusov SOR NS 18 Electric s firmami SOR Libchavy a Škoda Electric za cenu 812 500 € bez DPH/vozidlo.
Vo vozidlovom parku DPB sa aktuálne nachádza 18 elektrobusov, z toho dva malé 8-metrové a 16 štandardných 12-metrových. Zo štandardných elektrobusov v súčasnosti ale až celá štvrtina už celý rok vôbec nejazdí z dôvodu rekonštrukcie vozovne Krasňany. Či a kedy sa znovu zaradia do premávky, je nateraz neznáme.
Doplnené požadované parametre kĺbových elektrobusov:
- Dĺžka vozidla: od 17,5 do 18,8 m
- Prepravná kapacita: min. 120 cestujúcich
- Počet dverí: min. 4
- Počet nízkopodlažných sedadiel: min. 12
- Výkon elektromotora: min. 240 kW
- Kapacita trakčného akumulátora: min. 440 kWh
- Dojazd na plné nabitie: min. 230 km v plnej zbroji
- Denný dojazd s využitím rýchlonabíjania: min. 400 km
- Nabíjanie: pomalé káblom - zásuvka CCS Combo 2, rýchle pantografové - 4-pólové, nabíjačky budú súčasťou dodávky
- Výbava vozidla: aktuálny štandard DPB
Požiadavky na uchádzača:
- za posledné tri roky dodanie min. 40 kĺbových autobusov, z toho najmenej 8 elektrických;
- dodanie 1 vzorky autobusu pre overenie vlastností ponúkaného autobusu (dojazd min. 150 km na plné nabitie, dobitie batérií doplna po odjazdení 150 km do 4 hodín) - vykonanie skúšobnej premávky po trase linky 83.
Súťažné podklady kompletné sú k dispozícii na profile VO.
Colon
Cena nových trolejbusových tratí je nezanedbateľná. Určite vyššia ako pár nabíjačiek. A 520kWh batéria je úplne dostačujúca na viac ako 100 kilometrov. Pokiaľ by teda v špičke meškal a nestihol sa nabiť, tak "no biggie". Doženie v sedle.
Ostatne, elektrobus už nie je experiment. Veľa miest ich má - Varšava, Krakov, Budapešť, Madrid, Oslo. Existujú dôkazy, že sa tieto mestá od nich odkláňajú? Ja som také nezachytil.
Aalborg nedávno postavil BRT a namiesto trolejbusov ako máme my, zvolil elektrobusy. Tipujem, že si spočítali náklady a vedia, čo robili. https://magazine.solarisbus.com/en/denmarks-first-brt-line/
Nehovoriac o tom, že ako tu je spomenuté, stavať infraštruktúru u nás, je asi najnáročnejšia úloha ako existuje, podľa výsledkov pri porovnaní so zahraničím (Bratislava, ale aj iné mestá a štát, všetci sú na tom rovnako zle).