DPB zopakuje zmarené súťaže na kĺbové autobusy

Dopravný podnik sa opäť pokúsi vybrať dodávateľa nových kĺbových autobusov.

Presne pred dvoma rokmi, na jeseň 2022, začal bratislavský dopravný podnik obstarávať dodávateľov nových kĺbových autobusov s naftovým a plynovým pohonom. Výsledkom súťaží mali byť rámcové zmluvy umožňujúce počas štyroch rokov nakupovať nové dvojčlánkové autobusy v závislosti od dostupnosti finančných prostriedkov. Pri podpise zmlúv v roku 2023 tak mohol dopravca objednávať autobusy za vtedajšie ceny až do roku 2027. V prípade, ak by dopravca nezískal potrebné financie na nákup autobusov, rámcové zmluvy dávali podniku možnosť nezakúpiť žiadny autobus. Aj napriek tomu dopravný podnik ani jednu z uvedených súťaží neukončil podpísaním rámcovej zmluvy a v priebehu roka 2024 obe súťaže zrušil s odkazom na zákon o verejnom obstarávaní, ktorý umožňuje súťaž zrušiť v prípade, ak sa zmenia okolnosti, za ktorých bolo obstarávanie vyhlásené. V oznámení o zrušení súťaží dopravca stručne uviedol Rozhodnutie kupujúceho z dôvodu zmeny potrieb.

Súťaže na naftové kĺbové autobusy sa zúčastnili 4 uchádzači:

  • Solaris Bus & Coach S.A., Poľsko
  • Corex, s.r.o., Vráble (predajca značky Iveco Bus)
  • Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi A.S., Turecko
  • SOR Libchavy, s.r.o., ČR

O dodanie autobusov s CNG pohonom mali záujem dvaja uchádzači:

  • Solaris Bus & Coach S.A., Poľsko
  • Corex, s.r.o., Vráble (predajca značky Iveco Bus)

Poradia uchádzačov ani ich ponuky zverejnené neboli. Rámcová zmluva na naftové autobusy bola súťažená najviac na 100 autobusov, zmluva na CNG autobusy najviac na 150 autobusov.

Dopravný podnik teraz informoval, že opäť vyhlasuje súťaže na rovnaký predmet zákazky. Mierne boli upravené počty autobusov, v prípade naftových má byť rámcová zmluva na 110 vozidiel (odhadovaná cena zákazky 48,620 mil. €), pri CNG autobusoch na 130 vozidiel (odhadovaná cena zákazky 64,870 mil. €). Dopravca zároveň zdôrazňuje, že súťaže v prípade nezískania potrebných finančných prostriedkov môže opäť zrušiť.

Oproti pôvodným súťažiam z roku 2022 je zrejmý nárast predpokladanej ceny vozidiel. Kým v prvej súťaži na naftové autobusy bola predpokladaná cena v prepočte na jedno vozidlo 330 000 €, v novej súťaži už dopravca predpokladá cenu 442 000 €. Pri CNG autobusoch sa v roku 2022 predpokladala cena jedného autobusu 350 000 €, dnes je to až 499 000 €. Požadovaná špecifikácia vozidiel je podobná ako v roku 2022, upravené boli niektoré parametre (napr. vyšší výkon motora, vyššia obsaditeľnosť, vyšší výkon klimatizácie).

Posledné nové kĺbové autobusy zaradil DPB do premávky v roku 2022 v počte 71 vozidiel, ktoré podnik vysúťažil za rekordne nízku cenu 254 950 €. Najstaršie kĺbové autobusy vo vozidlovom parku DPB majú v súčasnosti 14 rokov (90 vozidiel SOR a Mercedes-Benz), v priebehu najbližších rokov by ich preto bolo vhodné obmeniť. Životnosť autobusov je v zmluve medzi hlavným mestom a dopravným podnikom stanovená na 16 rokov. Aktuálne sú všetky premávkové kĺbové autobusy s naftovým pohonom.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 3pa3ck3 #48:
Sídli v budove Červenej pošty na Lachovej
Reakcia na: johnnyjanko #47:
Z Bulíkovej je to 5 minút pešo, nemá veľmi zmysel prestupovať
Reakcia na: marek1978 #43:
Netušil som, kde má sídlo táto VŠ (ani poriadne to, že existuje), vďaka za doplnenie
Reakcia na: steve666 #46:
Áno, lenže 84 už pekných pár rokov k EUBA nejazdí. Treba prestupovať, a to sa dá podobne aj z 83.
Reakcia na: 3pa3ck3 #42:
tak konecne niekomu doslo naco sluzi 84. ved povodne aj startovala na prokopa velkeho.
Reakcia na: upravovač fotiek #38:
No z Dúbravky to nemáš ako nahradiť. L4 každé 4min. 83/84 4min. a po siedmej po dvere na Záluhách.
Reakcia na: Petto #41:
Veď ja ju nechcem rušiť, maxim. som písal ukončiť o 21:00.

Vláčiky boli aj predtým a budú naďalej. Tam stačí, že 83 chytí semafory a 84 je hneď za Tebou.
Reakcia na: 3pa3ck3 #42:
Nielen pre EUBA, ale veľa ich vystupuje na Šustekovej kvôli VŠE a Manažmentu.
Reakcia na: Petto #41:
84 cez pracovné dni rieši aj dopravu študentov EUBA z internátov pri Horskom parku
Reakcia na: marek1978 #36:
Ak zrusis 84,tak to bude vadit akurat tak Ovsistu, ak by sme 83 posilnili dvojnasobne. Dubravka s rusenim 84 o nic nepride dokonca len pomoze starej Dubravke posilnena 83. Btw tie vlaciky nemam pocit ze boli take velke kym boli vsetky 83 84 s Capacity.
Reakcia na: upravovač fotiek #38:
Aj take 93+94 maju slusnu frekvenciu spojov a palime tam naftu, semtam elektrobus a par rokov dozadu aj CNG. Uz aj samotna 93 ma potencial pre trolejbus. Most SNP sice stavany nie je na trolej.vedenie ale to sa da riesit baterkou od Zochovej napr. po Dvory.
Reakcia na: upravovač fotiek #38:
XXL autobusy majú význam aj pri menej hustom intervale napr. z dôvodu nedostatku vodičov.
Tak hlavne by sa autobusové linky s XXL autobusmi v hustom intervale mali nahradiť dráhovou dopravou, všakže...
Reakcia na: marek1978 #36:
Zas na druhej strane, má zmysel iks kategórií ako keď odkrajuješ salámu? Je tam napočítateľná nejaká úspora, keď sa kúpia nové 21m, namiesto 24m a ľahkého natiahnutia intervalu?
Na margo všetkého, čo tu bolo povedané si myslím, že ak sa naozaj uvažuje nahradiť MBCC 18,8m vozidlami, tak to bude opät zhoršenie kvality cestovania. Jedine, že sa posilní int. na 6min. na L83,84, čo bude mať za dôsledok tvorenie vláčikov, čo nedáva zmysel.
Rušenie alebo skracovanie L84 nemá zmysel. Možno skrátiť premávku do 21:00.

Ak chce mesto, aby ľudia presadli z áut do MHD, tak je potrebný nákup 21m vozidiel. Využitie sa nájde. Nikto sa nebude tlačiť, ak môže ísť autom.
Nerozumiem, prečo sa bránia nákupu dlhších vozidiel, keď tu máme 24m vozidlá.
Reakcia na: Mhr1 #27:
Nechcem nikoho poučovať, som presvedčený, že keď sa nad textom zamyslíš, sám zistíš, čo je správne. Len to treba po sebe prečítať a spomenúť si na vzory. 🙂
Reakcia na: 810zssk #29:
To áno, veď práve o tom píšem, že špeciálne pri TRY nemôžeš cenu 2021 prepočítavať kurzom 2024.
Reakcia na: Petto #32:
Bolo by dobré zistiť, koľko ľudí cestujúcich v 84 z Ovsišťa prestupuje už na Farského na električku a koľkí pokračujú až do centra. Ak väčšina pokračuje až do centra, tak by stálo za zváženie nechať 84 v špičkovom režime aspoň po Zochovu. V opačnom prípade sa to dá využiť na posilnenie 99. Minule som tu písal, že po dostavaní Nesta by sa mohla zaviesť nejaká linka odtiaľ smerom na Farského, takže to by mohla byť aj náhrada za zrušenú 84.
Mozno tie 20M vozidla ani nebude treba najma v Petrzalke, uvidime ako sa zmenia prepravne prudy po spusteni elektricky. Zrusenim 95tky sa ale niektore zastavky ako Namestie Hraniciarov + Hrobakova obmedzia o jednu linku a nedostanu "kyvadlovku" k elektricke. 83 a 68 sice pojdu na Chorvat.rameno a Zrk.haj ale pri ich intervale teda ziadna slava ... Elektricka bude tiez dalej od tych zastavok na peso. Preto 83 by sa mohla spojit s 84 do jednej linky s 4/7-8/5//10. A vymetak 99 rano asi uz tiez nebude stacit pri 8min int pre potencialne zrusenu 84 z Ovsista.
Reakcia na: Ma178rek #18:
hm to by sme asi museli vediet pre koho je linka 84🙄