Dopravný podnik chce kúpiť kĺbové elektrobusy

Časť veľkokapacitných naftových autobusov by mohli v budúcnosti nahradiť kĺbové elektrobusy.

Bratislavský dopravný podnik (DPB) by chcel svoj vozidlový park rozšíriť o kĺbové elektrobusy s dĺžkou do 18,8 metra. Aktuálne bude realizovať verejné obstrávanie, výsledkom ktorého by mala byť štvorročná rámcová zmluva umožňujúca dopravnému podniku nakúpiť do 40 takýchto vozidiel. Predpokladaná hodnota zákazky je 36,44 mil. € bez DPH, t. j. 911 000 € za jeden elektrobus. Na ich nákup chce využiť prostriedky z fondov Európskej únie, v prípade nezískania financovania z nákupu nebude nič. Ponuky uchádzačov sa budú vyhodnocovať na základe najnižšej ceny na 1 miesto vo vozidle (87 bodov) a prevádzkových nákladov na spotrebu energie (13 bodov).

Kĺbové elektrobusy by v budúcnosti mohli nahradiť naftové autobusy na linke 83 premávajúcej medzi Petržalkou a Dúbravkou. DPB vybral projektanta, ktorý mu naprojektuje nabíjaciu infraštruktúru pre kĺbové elektrobusy vo vozovni Petržalka a na konečnej linky 83 pri Technopole. Zákazku v hodnote 33 800 € bez DPH získala žilinská firma Proma. Vo vozovni Petržalka podnik uvažuje s vybudovaním 20 stojísk pre pomalé nočné nabíjanie elektrobusov prostredníctvom káblového pripojenia. Na Kutlíkovej ulici sa počíta s výstavbou troch rýchlonabíjacích staníc (3 x 600 kW) pre priebežné dobíjanie vozidiel počas prestávok. Nabíjačky budú súčasťou dodávky elektrobusov. Výstavba nabíjacej infraštruktúry v Petržalke bola zvolená z dôvodu dostatočnej kapacity distribučnej siete elektrickej energie.

Kĺbové elektrobusy zatiaľ na Slovensku nepremávajú v žiadnom meste, prvé by sa mali v budúcom roku objaviť v Košiciach, ktoré nedávno podpísalo rámcovú zmluvu na nákup elektrobusov SOR NS 18 Electric s firmami SOR Libchavy a Škoda Electric za cenu 812 500 € bez DPH/vozidlo.

Vo vozidlovom parku DPB sa aktuálne nachádza 18 elektrobusov, z toho dva malé 8-metrové a 16 štandardných 12-metrových. Zo štandardných elektrobusov v súčasnosti ale až celá štvrtina už celý rok vôbec nejazdí z dôvodu rekonštrukcie vozovne Krasňany. Či a kedy sa znovu zaradia do premávky, je nateraz neznáme.

Doplnené požadované parametre kĺbových elektrobusov:

  • Dĺžka vozidla: od 17,5 do 18,8 m
  • Prepravná kapacita: min. 120 cestujúcich
  • Počet dverí: min. 4
  • Počet nízkopodlažných sedadiel: min. 12
  • Výkon elektromotora: min. 240 kW
  • Kapacita trakčného akumulátora: min. 440 kWh
  • Dojazd na plné nabitie: min. 230 km v plnej zbroji
  • Denný dojazd s využitím rýchlonabíjania: min. 400 km
  • Nabíjanie: pomalé káblom - zásuvka CCS Combo 2, rýchle pantografové - 4-pólové, nabíjačky budú súčasťou dodávky
  • Výbava vozidla: aktuálny štandard DPB

Požiadavky na uchádzača:

  • za posledné tri roky dodanie min. 40 kĺbových autobusov, z toho najmenej 8 elektrických;
  • dodanie 1 vzorky autobusu pre overenie vlastností ponúkaného autobusu (dojazd min. 150 km na plné nabitie, dobitie batérií doplna po odjazdení 150 km do 4 hodín) - vykonanie skúšobnej premávky po trase linky 83.

Súťažné podklady kompletné sú k dispozícii na profile VO.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: si #25:
Hej, aj patchwork moze byt dobre spraveny.
Ale aj ten spominany je v duchu najlepsich slovenskych tradicii ...

Staci pozriet google maps, ako vypada cely usek az po krizovatku s Rusovskou cestou.
Sice je tam stav z 08/2024, ale myslim, ze sa nic nezmenilo.
https://maps.app.goo.gl/QFx91SbytDB8VpX5A
Reakcia na: si #41:
Presne v tomto spočíva ten švindel. Efektivita (trolejbus vs. elektrobus) nie je jednoduché číslo, ale je poskladaná z viacero nezávislých indikátorov a ďalších koeficientov. Tam patrí aj čas na ktorý sa rozpočítajú prvotné náklady a prevádzkové náklady. Tam patria váhy jednotlivých indikátorov a hlavne ak sa zmiešajú kvantitatívne a kvalitatívne dáta (to je guláš), tak sa s tým dá čarovať podľa metódy: "Pán predseda povedzte nám, aký by ste si predstavovali výsledok" a podľa toho sa to celé zmanipuluje. Preto, ak by chceli byť autori štúdií (ale oni nechcú) transparentní a objektívni, tak by opublikovali rôzne scenáre za rôznych predpokladov so strednodobým a dlhodobým výhľadom a nechali čitateľov, aby si z toho rozptylu výsledkov vybrali to, čo sa im viac hodí.

Príklad: Kúpili sme chladničku (naozaj) do kuchyne v prenajatom byte. Bolo tam málo miesta, tak bola malá a do nášho definitívneho bytu bola primalá. Takže nám bolo jedno aké mali rôzne chladničky recenzie ohľadom kvality a poruchovosti. Mala vydržať rok, tak akýkoľvek lacný šmejd bol v poriadku (2 roky je aj tak záruka). V novom byte sme si kúpili chladničku s dlhodobým výhľadom a podľa našich predstáv. Tá stará je stále ešte v komore (zapojená, chladí víno ), lebo kupodivu ten lacný šmejd sa nechce pokaziť. Ale pri našich kalkuláciách u dvoch chladničiek rozhodovali aj rôzne časové kritériá rozdielne pre každý nákup. Pokiaľ by DPB riešil krátkodobú potrebu, možno by stačil prenájom, ale normálne by mal kalkulovať s dlhodobou perspektívou.

S dlhodobou perspektívou nerátajú ani baterkovi nadšenci, propadujú okamžitý efekt a nezaujímajú sa o zložitú a neekologickú likvidáziu batérii pre elektrobusy. Batérie pre hybridné trolejbusy sú neporovnateľne menšie, lebo im stačí odjazdiť pár km a nie celú šichtu a teda aj ekologická záťaž, ktorú vytvoria je menšia.
Reakcia na: zakaznik #47:
A ja by som povedal, že to bude obojsmerné.
Reakcia na: Petto #48:
Pilsner testuje?
Reakcia na: Colon #45:
Rozdiel je práve taký, aká je hmotnosť tých batérií.
Reakcia na: zakaznik #47:
Oboje. Nespevneny asfalt na semaforoch dostane zabrat v lete pri tom vozidle pri stati. Zastavky,kde je beton este ako tak. A ak to aj vyhra SORka tak tomu vozu nedam dlhu zivotnost na tak vytazenej 83tke. NS je urcite lepsi skelet ako NB rad ale stale je to lowcost vyrobca.

ADD2
Tieto dni akurat testuje Pilsner klbove eCitaro
https://www.freelite.cz/rubrika/zpravodajstvi/plzen-testuje-revolucni-elektricky-kloubovy-autobus-mercedes-benz?fbclid=IwY2xjawGcRIhleHRuA2FlbQIxMQABHfDIPrJ1VYWDN43mv0MNxokYEvBLxpzaOdWuG1n_Vh5Y7tQkARDd32hDWA_aem_sTgsTqfJzxZBIaJXvid4xw
Reakcia na: andy27 #46:
Tu by dom skôr povedal opačne, že ťažšie vozidlá sa budú viac ničiť na rozdrbaných cestách
Reakcia na: zakaznik #43:
Tie ťažké elektrobusy budú rýchlejšie ničiť už tak zničené cesty.
Reakcia na: zakaznik #44:
LFP batérie nepotrebujú kobalt. To je aktuálne najviac rastúci typ batérií. Kobalt teda limitujúcim faktorom nebude.
Aký je rozdiel pri váhe trolejbusu a elektrobusu, keď myslíš, že zrovna toto bude problém?
Reakcia na: si #41:
Navyše mám obavu, že detskí otroci v Kongu nebudú ťažiť kobalt* dostatočne rýchlo a cena elektrobusov v budúcnosti môže byť ešte vyššia a rozdiel oproti trolejbusom výraznejší.
Reakcia na: Colon #39:
Dôvodom použitia elektrobusov môže byť akurát tak stavebná byrokracia alebo drôtofóbia.

Prevážanie ťažkých batérií po meste a ohrievanie atmosféry pri nabíjaní nikdy nebude lacnejšie.
S novým stavebným zákonom by malo byť aj drôtovanie ulíc jednoduchšie. Pri dnešnej technológii stačí zadrôtovať niektoré úseky, vynechať komplikované križovatky, mosty (ponad Dunaj) a počas jazdy sa batérie dobijú. T
Reakcia na: Colon #39:
"Pokiaľ to je tak že sú troleje lacnejšie, nevidím dôvod kupovať elektrobusy."
problem je v tom, ze trolejbusovu (alebo aj inu) trat budujes s vyhladom prevadzky bez potreby vyraznejsich investicii do rekonstrukcie na nejakych 30-50 rokov (maximalne spojis roztrhnuty trolej, vymenis zodrate vodice a povymienas opotrebovane "drobnosti") pricom za toto obdobie sa Ti pod trolejom vystrieda niekolko generacii (aspon po konstrukcnej stranke jednoduchsich a lacnejsich) vozidiel

pokial vsak nastavis obdobie na ktore tu investiciu posudzujes na kratsi cas, tak ten prvotny vysoky naklad na obstaranie drahy sa Ti nema sancu rozpustit v tych dalsich generaciach (lacnejsich) vozidiel a tak pri obdobiach typu 5 alebo 8 rokov Ti uplne kludne mozu tie elektrobusy vychadzat lacnejsie ako budovanie trolejovej trate na nezatrolejovanej ceste..... (a prave toto hranie sa s dlzkou obdobia je jednym zo sposobov ako ovplyvnit to co chces aby Ti vyslo "vyhodnejsie")

Reakcia na: Viko #36:
Politický tlak na ekológiu je za mňa pochopiteľný. Ten ale nerozlišuje medzi trolejbusmi a elektrobusmi. Pokiaľ to je tak že sú troleje lacnejšie, nevidím dôvod kupovať elektrobusy.
DPB by mal vypracovať verejnú analýzu. Nie je predsa možné pokračovať štýlom "sú to eurofondy tak je jedno čo sa nakúpi". Skúsenosti z okolitých miest je dosť
Ja osobne som zatiaľ presvedčený že elektrobusmi sú už lacnejšie z dlhodobého hľadiska ako trolejbusy. Budem rád ak sa mýlim samozrejme.
Praha išla pri 59 čiastočným zatrolejovanim a čiastočne na akumulátor. Vie niekto či je nejaké zdôvodnenie tohto?
Nahodicka ze? SOR ich vyrobil 8 a min.pocet v referenciach potrebnych do sútaže je 8. 😃 Už len dohladat ci ta libchavska pomsta vie nabehat 230km na jedno nabitie co je podmienka DPB.
Reakcia na: Colon #34:
Ano celkom fajn cena. Ak je ta info spravna, tak pri 100 mil € za 183 vozidiel SU18,75 je to 550 000/voz, co je super cena.
Reakcia na: Colon #34:
Prepočítaj si náklady na životný cyklus. Za desiatky rokov, čo stoja jedny stĺpy a visia jedny drôty, ti treba batérie ikskrát obmeniť - a nakoniec zistíš, že jednorazová investícia je výhodnejšia.

Cenu trolejbusov navyše umelo šponuje "jediný správny výrobca" z Plzne. Keby sem elektrobusy reálne dodávala len jedna firma, tiež by stáli majland.
Reakcia na: Colon #34:
Odpoveď nie je jednoduchá.
1/ politické tlaky byť "eko"
2/ sú mestá, kde reálne hrozí, že do istých častí mesta sa nedostane ICE vozidlo, keďže majú rôzne emisné zóny
3/ snaha vedenia mesta ukázať, že sme eko
4/ to s nákladmi je koľkokrát klamlivé. V USA napríklad jedno mesto nakúpilo policajné Tesly Y aby nahradili štandardne používané Ford Interceptor (vychádza z Explorera). V tom čase boli zľavy u Tesly na daný model, bola dotácia na kúpu, plus ešte štát dal špeciálnu dotáciu na nákup BEV. V rovnakom čase kúpili a rovnako vybavili Ford aj Teslu, kde Ford vyšiel na $77 397 a Tesla Y vyšla na $102 752, po uplatnení dotácií to spadlo na $72 752. Po 2 rokoch používania ale policajné oddelenie vypracovalo správu, že Tesla nespĺňa všetky potrebné veci, čo potrebujú pri výkone práce, aj keď niektoré náklady sú nižšie. Veľa miest v USA už testovalo BEV ako policajné vozidlá. Ale väčšinou po 4 rokoch používania sa dostali do štádia, že to BEV nebolo ani nejak výrazne lacnejšie (boli prípady, že to nakoniec vyšlo drahšie) ani lepšie. Samozrejme musíš rozdeliť, či to je vozidlo určené na hliadkovú činnosť, alebo je to vozidlo pre detektíva.

V Kalifornii majú zákon Advanced Clean Fleets, kde verejné agentúry musia zabezpečiť 50% vozidiel od 2024 so zero emisiami, od 2027 to musí byť 100%. Je tam nejaká výnimka pre policajné a pohotovostné vozidlá. Takže môžeš povedať, že v Kalifornii jazdia všetky štátne vozidlá ako BEV, čo sa kúpili od 2027. Otázkou je či to tá najlepšia voľba, keďže nie všetko lacnejšie je zároveň aj dobré.
Reakcia na: Petto #33:
Cena tohto autobusu je inak nižšia ako bola cena dodaných 27TR.
Cena nových trolejbusových tratí je nezanedbateľná. Určite vyššia ako pár nabíjačiek. A 520kWh batéria je úplne dostačujúca na viac ako 100 kilometrov. Pokiaľ by teda v špičke meškal a nestihol sa nabiť, tak "no biggie". Doženie v sedle.
Ostatne, elektrobus už nie je experiment. Veľa miest ich má - Varšava, Krakov, Budapešť, Madrid, Oslo. Existujú dôkazy, že sa tieto mestá od nich odkláňajú? Ja som také nezachytil.
Aalborg nedávno postavil BRT a namiesto trolejbusov ako máme my, zvolil elektrobusy. Tipujem, že si spočítali náklady a vedia, čo robili. https://magazine.solarisbus.com/en/denmarks-first-brt-line/
Nehovoriac o tom, že ako tu je spomenuté, stavať infraštruktúru u nás, je asi najnáročnejšia úloha ako existuje, podľa výsledkov pri porovnaní so zahraničím (Bratislava, ale aj iné mestá a štát, všetci sú na tom rovnako zle).