Dopravný podnik chce kúpiť kĺbové elektrobusy

Časť veľkokapacitných naftových autobusov by mohli v budúcnosti nahradiť kĺbové elektrobusy.

Bratislavský dopravný podnik (DPB) by chcel svoj vozidlový park rozšíriť o kĺbové elektrobusy s dĺžkou do 18,8 metra. Aktuálne bude realizovať verejné obstrávanie, výsledkom ktorého by mala byť štvorročná rámcová zmluva umožňujúca dopravnému podniku nakúpiť do 40 takýchto vozidiel. Predpokladaná hodnota zákazky je 36,44 mil. € bez DPH, t. j. 911 000 € za jeden elektrobus. Na ich nákup chce využiť prostriedky z fondov Európskej únie, v prípade nezískania financovania z nákupu nebude nič. Ponuky uchádzačov sa budú vyhodnocovať na základe najnižšej ceny na 1 miesto vo vozidle (87 bodov) a prevádzkových nákladov na spotrebu energie (13 bodov).

Kĺbové elektrobusy by v budúcnosti mohli nahradiť naftové autobusy na linke 83 premávajúcej medzi Petržalkou a Dúbravkou. V súčasnosti DPB hľadá projektanta, ktorý by mu naprojektoval nabíjaciu infraštruktúru pre kĺbové elektrobusy vo vozovni Petržalka a na konečnej linky 83 pri Technopole. Vo vozovni Petržalka podnik uvažuje s vybudovaním 20 stojísk pre pomalé nočné nabíjanie elektrobusov prostredníctvom káblového pripojenia. Na Kutlíkovej ulici sa počíta s výstavbou troch rýchlonabíjacích staníc (3 x 600 kW) pre priebežné dobíjanie vozidiel počas prestávok. Nabíjačky budú súčasťou dodávky elektrobusov.

Kĺbové elektrobusy zatiaľ na Slovensku nepremávajú v žiadnom meste, prvé by sa mali v budúcom roku objaviť v Košiciach, ktoré nedávno podpísalo rámcovú zmluvu na nákup elektrobusov SOR NS 18 Electric s firmami SOR Libchavy a Škoda Electric za cenu 812 500 € bez DPH/vozidlo.

Vo vozidlovom parku DPB sa aktuálne nachádza 18 elektrobusov, z toho dva malé 8-metrové a 16 štandardných 12-metrových. Zo štandardných elektrobusov v súčasnosti ale až celá štvrtina už celý rok vôbec nejazdí z dôvodu rekonštrukcie vozovne Krasňany. Či a kedy sa znovu zaradia do premávky, je nateraz neznáme.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Petto #33:
Cena tohto autobusu je inak nižšia ako bola cena dodaných 27TR.
Cena nových trolejbusových tratí je nezanedbateľná. Určite vyššia ako pár nabíjačiek. A 520kWh batéria je úplne dostačujúca na viac ako 100 kilometrov. Pokiaľ by teda v špičke meškal a nestihol sa nabiť, tak "no biggie". Doženie v sedle.
Ostatne, elektrobus už nie je experiment. Veľa miest ich má - Varšava, Krakov, Budapešť, Madrid, Oslo. Existujú dôkazy, že sa tieto mestá od nich odkláňajú? Ja som také nezachytil.
Aalborg nedávno postavil BRT a namiesto trolejbusov ako máme my, zvolil elektrobusy. Tipujem, že si spočítali náklady a vedia, čo robili. https://magazine.solarisbus.com/en/denmarks-first-brt-line/
Nehovoriac o tom, že ako tu je spomenuté, stavať infraštruktúru u nás, je asi najnáročnejšia úloha ako existuje, podľa výsledkov pri porovnaní so zahraničím (Bratislava, ale aj iné mestá a štát, všetci sú na tom rovnako zle).
Ponuky uchádzačov sa budú vyhodnocovať na základe najnižšej ceny na 1 miesto vo vozidle (87 bodov). Takze cim vacsie vozidlo tym vacsia sanca na vyhru. Jemne to nahrava 18.75m SORke voci 18m Solarisu, ktory tych miest bude mat menej. Solaris ma sice aj 18.75m 4G voz v Osle ale oficialne ho neponuka ani na stranke.
Reakcia na: Solider #30:
To je mi jasne. Ze sa to da rozne nakombinovat. 😋
Reakcia na: Petto #28:
Nemusí, môže tam byť aj striedanie krátke/dlhé kolo. Nemusí sa nabíjať predsa po každom kole.
Reakcia na: Viko #24:
Pred pár dňami ma prekvapila sfrézovaná Kremnická smer Kopčany.
Reakcia na: zakaznik #27:
Neviem ako budu fungovat tie nabijacky no iste meskania musia zohladnit pri urcenom nabijani. Add2 uz tam bude pravdepodobne fungovat striedanie soferov na vozidlach cize akurat diskomfort pre soferov navyse.
Reakcia na: Petto #26:
Neviem, aké sú tam presne pauzy. Ale nabíjací čas treba pripočítať k existujúcim časom. Nabiť bude treba aj keď sa vozidlo oneskorí kvôli zápcham.
Reakcia na: zakaznik #23:
Zalezi na akej linke sa ten voz hybe. Taka L83 mava dost velke pauzy Pri krizi takze ideal pre elektrobusy,hoc sa budu nabijat uz na Kutlikovej prip. delene sluzby vo vozovni
Reakcia na: Viko #24:
nepoznam konkretne realie, ale samotny patchwork ak je dobre spraveny za problem nepovazujem.....
(aj ked je pravda, ze dobre spraveny patchwork - ci uz z hladiska rovinnosti alebo zaliatia spojov/spar proti zatekaniu vody som na slovensku zatial nevidel, stretol som sa s nim len v inych krajinach....)
Reakcia na: Maremi #22:
Akože keď sa niekde na zemeguli majú horšie, tak my sa máme úžasne?

Patchwork pod nadjazdom na Dvoroch, vlnobitie v zákrute pred Zrkadláčom a na Budatínskej, sto priečnych trhlín na Hraničiaroch alebo prepadnutá krajnica pri Petržalka city nie sú ani omylom "perfektné cesty".

P. S. Už niekto sfrézoval stý výskyt koľají na zastávke Dvory, alebo to stále "rieši" kombinácia dolievania dier a oškrabávania hrbov podvozkami?
Reakcia na: LubomirM #21:
Súhlasím, že pri nákupe je ten elektrobus pre mesto "lacnejší", lebo ho spolufinancujú eurofondy.

Ale je tam viacero skrytých nákladov počas doby životnosti, ktoré eurofondy nepokryjú. Treba počítať s nabíjacím časom navyše na konečnej. Takže treba viac vodičov aj vozidiel ako u naftových alebo u trolejbusu.

Ďalej možno potrebná výmena batérií po záručnej dobe.
Reakcia na: Viko #18:
A to sú aké ťahy ? Trasy 83,93 majú perfektné cesty, celkovo horšie cesty má možno niekde 99 a 80 v strede kopčianskej. Zlú rozbitú cestu si predstavujem cestu do Košickej Zoo, TO je nielen rozbitá ale rozdrbaná pozliepaná cesta.
Reakcia na: zakaznik #10:
Ja rozumiem, že nemáš súčasné vedenie mesta v láske a dám ti za pravdu v tom, že s hospodárením im to nie vždy ide, aj keď v jednotlivých prípadoch sa asi nezhodneme. Osobne už nemám moc dôveru v pani Kratochvílovú a nepovažujem ju za schopnú manažerku. Čo sa týka projektov v doprave, ich realizácia je výrazne pomalšia, ako pri porovnateľných projektoch v Čechách, takže v tomto by som súhlasil.

Nechcem tu rozoberať financovanie samospráv, lebo aj ak by to tak nebolo (a môžeme sa tu ohadzovať zdrojmi), môj point ostáva - v prípade nákupu naftových busov pôjdu peniaze z vlastného vrecka, elektrobusy z vrecka EU, čím sa pre mesto cena elektrobusov zníži pod cenu naftových.
Reakcia na: andy27 #16:
Áno, súhlasím. Ja som kritizoval kĺbové elektrobusy na a83. Príliš veľké batérie, zbytočné ťahanie záťaže v podobe batérií. Na menej vyťažených linkách, prípadne mikrobusových s nízkym denným kilometrovým priebehom sú OK.
Reakcia na: Solider #17:
Bez debaty 68, Apollo je na to pripravené dve dekády. S parciálmi sa dnes dajú zvládnuť aj 83+84, 93, 96. Ak narastie Nesto, zmysel by mala aj 80 - a potom bude pokrytá prakticky celá trasa aj pre 88 😀
Reakcia na: andy27 #12:
Darmo bude stavanie drôtov legislatívne zjednodušené, ak každá stavba znamená obrovské pridružené investície. Hlavné petržalské ťahy sú po desaťročiach minimálnej údržby v takom stave, že trolejbusom by tam furt vypadávali palice. Takže nová TT znamená v podstate nanovo postaviť ulicu v celej šírke.
Reakcia na: Mhr1 #15:
A ktoré linky by mali byť v Petržalke zatrolejované, aby to dávalo aspoň nejaký zmysel?
Reakcia na: Mhr1 #15:
Sú určite trasy, kde má elektrobus zmysel a nemá zmysel budovať trolejové vedenie, napríklad Lesopark a podobné trasy, bol by to škaredý zásah do prostredia, neustále padajúce stromy, riedky interval. Další adept sú trasy, ktoré sa budú z dôvodu výstavby meniť. Tam je jednoduchšie postaviť nabíjačky na konečných. Ale pochybujem, že takto na Magistráte/DPB uvažovali.
Je to hanba, že namiesto rozvoja trolejbusov, čo v prípade baterkobusov je veľmi rozumná cesta, sa ide cestou tohoto elektrobusového nezmyslu. Nerozumiem tej pomalosti pri schvaľovaní. V Prahe po počiatočnom pomalom rozbehu s t58, priam expresne vybudovali t59 a teraz už stavajú t52. A schválené majú už minimálne ďalšie 3 trasy, "len" sa teraz súťaží zhotoviteľ.