Vo februári 2022 bolo mestom Bratislava, Železnicami SR a Ministerstvom dopravy podpísané memorandum o spoločnom postupe pri hľadaní budúcej podoby Hlavnej stanice a jej okolia. Odpovede na túto otázku má priniesť urbanisticko-ekonomicko-dopravná štúdia, ktorej zadanie v roku 2023 začal pripravovať magistrát hlavného mesta. Pred vyhlásením súťaže mesto realizuje prípravné trhové konzultácie, ktorými chce overiť, či požiadavky stanovené v zadaní štúdie sú reálne, objektívne a primerané a určiť predpokladanú hodnotu zákazky a dobu potrebnú na vypracovanie štúdie.
Táto urbanisticko-ekonomicko-dopravná štúdia by mala v prvej fáze obsahovať komplexnú analýzu a riešenie predmetného územia s cieľom transformácie Hlavnej stanice na moderný dopravný uzol efektívne prepájajúci jednotlivé druhy dopravy (železničnú, MHD, cyklistickú, pešiu, zdieľanú aj individuálnu automobilovú). Očakáva sa, že štúdia prinesie niekoľko možných alternatív rozvoja tohto územia, ktoré umožnia zainteresovaným stranám rozhodnúť sa o optimálnom smerovaní projektu a bude tiež podkladom pre medzinárodnú urbanisticko-dopravno-architektonickú súťaž návrhov nového prestupového terminálu vrátane urbanistického návrhu celého riešeného územia a jeho zapojenia do existujúcej mestskej štruktúry. Nasledovať bude druhá fáza štúdie, v rámci ktorej sa posúdi víťazný návrh urbanisticko-dopravno-architektonickej súťaže, stanoví sa harmonogram jeho implementácie i možnosti financovania jednotlivých investícií.
Medzi hlavné ciele štúdie bude patriť aj koncepčný návrh dopravného riešenia v okolí Hlavnej stanice z hľadiska najvhodnejšieho vedenia jednotlivých druhov dopravy a ich napojenie na existujúcu i plánovanú sieť komunikácií. Čo najoptimálnejšie má byť riešený aj prestup medzi jednotlivými druhmi dopravy s minimalizovaním peších presunov.
Zadanie štúdie predpokladá, že z hľadiska mestskej hromadnej dopravy sa budú preverovať minimálne dva varianty vedenia autobusových a trolejbusových liniek cez Hlavnú stanicu. Prípustné sú však aj iné inovatívne návrhy.
- variant má preveriť možnosť vedenia hromadnej dopravy z Pražskej ulice priamo na Námestie Franza Liszta buď úrovňovo, alebo mimoúrovňovo a buď obojsmerne, alebo iba v smere z Pražskej na Nám. Franza Liszta, pričom v opačnom smere by boli linky vedené ako v súčasnosti, no so zabezpečením pešieho prepojenia Pražskej s predstaničným priestorom.
- variant by mal obsahovať návrh prestupného uzla zahŕňajúceho zastávky Sokolská (na Pražskej) a Hlavná stanica so zabezpečením pohodlného bezbariérového prepojenia medzi zastávkami MHD aj nástupišťami vlakov.
Možné návrhy riešenia MHD v tejto lokalite by mali tiež preveriť:
- najvhodnejšie vedenia autobusovej, trolejbusovej a električkovej dopravy v rôznych výškových úrovniach,
- najvhodnejšie umiestnenie obratiska električiek pri Hlavnej stanici,
- možné priblíženie jednotlivých nástupíšť zastávky Pod stanicou,
- možnú reorganizáciu jednotlivých liniek obsluhujúcich Hlavnú stanicu,
- možnosti oddelenia MHD a individuálnej automobilovej dopravy,
- územné rezervy pre budúce možné vedenie električkovej trate z Hlavnej stanice smerom na Štefánikovu ulicu.
Riešenie automobilovej dopravy by malo napríklad preveriť aj priestorové možnosti vedenia plánovanej novej spojnice Pražskej a Pionierskej ulice, tzv. severnej tangenty.
Aktualizácia: Po zmene vlády SR v roku 2023 sa od projektu upustilo a po novom sa počíta s výstavbou novej hlavnej stanice na nejakom inom mieste. Súčasná hlavná stanica by mala byť aspoň v nejakom (zatiaľ nekonkretizovanom) rozsahu opravená.
upravovač fotiek
Riešenie je modernizovať súčasnú Hlavnú stanicu, upraviť projekt z roku 2019 ako som písal (miesto na to je), vrátane signalizácie a riadenia dopravy. Absolútne nevyhnutné bude medzi DNV a HLST vybudovať tretiu expresnú koľaj pre medzinárodné vlaky, aby sa nemuseli preplietať pomedzi nákladnú a regionálnu vozbu. Kľudne v DNV spraviť podjazd na jednokoľajnej trati od mosta po stanicu DNV, ak by malo byť križovanie problémom (taký dlhý náklad, ktorý tam odbáča ukrutnou rýchlosťou 40 km/h by mohol byť problém, lebo by križoval trasu Railjetu z AT). Jednokoľajný úsek medzi DNV a Marcheggom až tak problémovo nevidím, skôr ma serie že je navrhovaný iba na 120 km/h. A samozrejme všetky výhybky minimálne pre max. rýchlosť 100 km/h do odbočky, v DNV aj viac, aby tam nemuseli medzinárodné vlaky brzdiť pri prepletaní medzi dvojkoľajným a trojkoľajným úsekom, resp. traťou do Marcheggu. Samozrejme prestavba ŽST Lamač a DNV, aby sa ľudia nemotali do koľajiska pri prístupe k perónom.