Práve spojenie Rače a Dúbravky by zrýchlila trať po Pražskej, súčasná obchádzka cez KV je na to úplne nepoužiteľná a väčšina ľudí aj tak prestupuje z 3 na 21 a 83/84.
Z môjho pohľadu, ak chceme mať použiteľnú MHD a dostať do nej viac ľudí, sa treba do budúcna zamerať hlavne na rozvoj električkovej dopravy tak, ako bolo spomenuté nižšie. Tým by sme vedeli nahradiť viaceré autobusové linky čiastočne alebo úplne električkou. No a nadbytočné autobusy použiť na posilnenie zvyšných liniek alebo zavedenie tých expresov. Tu by bolo treba zistiť prepravné prúdy a podľa toho voliť trasy, lebo mňa napadajú viaceré, no možno by väčšina z nich nemala zmysel, napr:
Dlhé Diely - Lanfranconi - Petržalka
Dolné hony - Lužný most - Petržalka
Zlaté piesky - Galvániho - Avion - obchvat - Petržalka
elektricka ma prijatelny jazdny cas ak ides z radialy do centra a naopak, ale napriklad z Race do Dubravky (a naopak) je to auto uz rapidne rychlejsie aj ak by premavala povodna 5ka a nemusel si prestupovat....
s tym ze mnoho trati chyba suhlasim, sucasna neuplna hviezda bez akychkolvek tangencialnych prepojeni radial je velmi nedostatocna...
Neviem, či by niekto dal na nejaký 15-minútový interval peniaze (nehovoriac o nákupe špeciálnych autobusov, ako píše 3pa3ck3) a obávam sa, aby to neskočilo okresávaním ostatných liniek, čo by nebolo dobré. V súčasnosti si neviem veľmi predstaviť, že by niekto presadil, aby mali tie expresy normálny interval (a aby sa pre ne kúpili špeciálne autobusy), ale do budúcna by sa tým malo mesto zaoberať.
Aj v súčasnosti mi príde električka ako celkom rýchly druh dopravy, jej hlavným problémom je to, že v podstate neobsluhuje južnú a juhovýchodnú časť mesta a poskytuje len spojenie s centrom. Vrakuni a PB by sa určite zišli 2 trate, Petržalke tiež aspoň 2 trate. Ďalej chýbajú trate na Tomášikovej, Pražskej a Košickej. Ak by sa tieto trate postavili, tak by električkovú dopravu využívalo viac ľudí, aj keby zrovna nemala mimoúrovňové kríženia (nemyslím, že by zdieľala pruh s autami). Problémom podľa mňa nie je rýchlosť električiek, ale hlavne nedostatok tratí.
Len teda chcelo by to, aby DPB nakúpil pre tieto expresné linky autobusy vhodné na jazdu po diaľnici, prípadne nech mesto na ne vysúťaží iného dopravcu
Urcite by sa neuzivila trebars spickova linka z Podunajskych Biskupic (napriklad od ZST) cez slabo pokryty juh PB a okolo Slnecnic po Janikov Dvor? Spojil by si napriklad juh Petrzalky s juznou trasou do Komarna bez nutnosti ist cez Nove Mesto. Rovnako aj ludia z juhu by mohli prestupit na ten spoj ak ich ciel cesty je na juhu Petrzalky.
To zrušenie 83 v dnešnej trase som samozrejme nemyslel na Teba, ale na nadšencov.
Inak rozumiem, kam mieriš, ale podľa mňa sú lokality, resp. relácie, kde bude VOD vždy "socka". Existujú ľudia, ktorí napríklad dochádzajú z Biskupíc do Rusoviec, hoci sú ich jednotky. MHD to je niekoľkonásobne (dovolím si tvrdiť, že možno aj 10x) ďalej (či už z hľadiska vzdialenosti, alebo cestovného času vrátane prestupov a spoľahlivosti) ako autom. Sám uznáš, že obslúženie tejto relácie použiteľnou MHD s použiteľným intervalom by znamenalo vozenie vzduchu. To som ale vybral extrém a nechcem tým povedať, že na Slovensku nemáme rezervy, kde bojovať o cestujúceho zmysel má.
Konkurencieschopnosť nie je binárna, je to škála. Aj keď je MHD pomalšia ako auto, je veľký rozdiel o koľko je pomalšia. Najmä ak ide o existujúcich užívateľov ktorých nechceme stratiť, je znesiteľná nejaká miera ktorú ešte akceptujú, lebo to zas nie je až taký big deal ale ak MHD znamená 50 minút a auto 15, už je to problém a každý normálny človek prejde do auta pri prvej možnej príležitosti. Ak to zmeníme na napr. 30 vs 15, časť už si povie že benefity MHD prevažujú. Bol by som dosť nerád keby sme rezignovali na kvalitu MHD a len riešili ako odviezť tých čo musia.
"Ako správne hovoril Viko v #242101, na linke 83 sa zameriaš na rýchlosť medzi konečnými a stratíš 4/5 cestujúcich za cenu 4 minút." - Preto píšem že má ísť o nové linky, nie presmerovanie existujúcich. Mne je samozrejme jasné že 83 musí jazdiť tak ako jazdí a rozhodne ju nechcem rušiť.
S posledným odstavcom súhlasím, preto navrhujem rýchle linky tam kde koľajová doprava neexistuje.
ja osobne by som celkom rad videl ako rychly typ dopravy v meste elektricku s vyriedenou hustotou zastavok a podla moznosti mimourovnovym krizovanim vsetkeho co sa da....
akurat problem je ze aj do petrzalky sa ide realizovat pomalodraha s urovnovymi krizovatkami.....
V akom intervale by mali podľa teba tie expresy premávať, pretože hlavne mimo špičky by to asi dopadlo tak, že by jazdili pri najlepšom každých 30 minút, v špičke by ešte mohli mať slušný interval.
Čo sa týka trás, tak nedával by zmysel aj nejaký expres z južnej Petržalky do Vrakune a PB?
MHD, alebo lepšie povedané VOD, nemá, čo sa priemernej a momentálnej rýchlosti v ideálnych podmienkach, šancu byť konkurencieschopnou autám. Tento boj je vopred prehratý. Dobre, vo svete máme napr. rýchle vlaky a teoreticky aj u nás, čo sa týka spojenia HLST BA - Stanica Žilina je istá šanca, že keď by bola hustá premávka na výjazde z BA, nejaká ta nehoda na D1 a práve by bol ten jeden deň v mesiaci, keď by IC vlak išiel s meškaním do 10 minút, že by bola VOD rýchlejšia, ale paušálne sa tomu ani nepribližuje, na Slovensku vôbec. Ako správne hovoril Viko v #242101, na linke 83 sa zameriaš na rýchlosť medzi konečnými a stratíš 4/5 cestujúcich za cenu 4 minút.
V MHD platí nie value for money alebo time for ridership. Existuje taká krivka, ktorá zobrazuje na osi y počet cestujúcich a na osi x cestovný čas (alebo počet zastávok, alebo dĺžku trasy). A existuje bod, do ktorého táto krivka rastie (existujúci cestujúci sú ochotní znášať spomalenie a noví využívajú dostupnosť linky) a za ktorým krivka klesá (je to moc vymeták). Ultimátnou úlohou a treba povedať, že ťažkou, je nájsť tento bod. "Nadšenci" (keby to boli aspoň deti do 15 rokov) tento bod našli - úplný začiatok. Easy peasy.
Podľa mňa front, na ktorom môže MHD/VOD vyhrávať je (ale uvedomujem si, ako bizarne to v kontexte posledných 3 mesiacov znie):
-------- Spoľahlivosť--------
V ideálnom svete sú podmienky pre VOD také, že keď má cesta busom trvať 25 minút, tak trvá 25 minút, či padajú traktory alebo nie. Auto je ten nespoľahlivý prostriedok, pri ktorom nevieš, koľko budeš cestovať. Viem, že viacerí čitatelia si pri tejto vete predstavia Jožka Mrkvičku, ako vytešený ide s notebookom na stanicu v Pezinku, kde prechádza okolo davu ľudí, čakajúceho na Arrivácke maršrutky, ktoré meškajú hodinu, a to ešte nevedia, že im neprídu, pretože minuli zachádzku na stanicu, a sám zisťuje, že jeho osobák má 40 minútové meškanie kvôli NExu (ok, preháňam), takže uteká naspäť pre auto a stále je v práci o polhodinu rýchlejšie.
Ďalší aspekt je parkovanie, kde sa podarilo Cyklokoalícii vybojovať aspoň zákaz parkovania na chodníku, hoci parkovacia politika v BA je a bude ťažké fiasko. Ono parkovanie má byť tak neatraktívne, aby sa mi oplatilo ísť MHD pretože a) bude dlho hľadať miesto na parkovanie, b) bude to tak drahé, že sa mi to neoplatí. Realita je taká, že napr. pri Yeme na Búdkovej je zákaz (a nie len tam), ktorý sa tak nedodržiava, že minule tam parkovali aj poldovia.
Kedysi sa vravelo o tom, že si človek môže prečítať maily alebo knihu, ale dnes sa dá už na aute tak pohodlne ovládať infotainment, že nie je problém si knihu alebo podcast vypočuť, prípadne aj e-maily prečítať. A to nehovorím o tom, že auto Ti dnes vie dať aj masáž.
Ak sa bavíme o vzťahu konečná-konečná, tu je kľúčové zrýchlovanie formou preferencie, ktorá v tomto vzťahu musí byť vidieť. Pretože ušetriť čas pomocou preferencie, ktorý sa stratí tým, že na ďalšiu križovatku príde bus v nevhodnej fáze signálneho plánu a to šetrenie času nie je viditeľné, je tiež zbytočné.
Expresy majú zmysel tam, kde nie je segregovaná doprava. Podľa mňa fajn expres je 21 a napr. bola by aj 37 idúca pod diaľnici. 59 považujem za antiexpres. Síce zastávky vynecháva, ale trčí v zápche. A električka, ktorá by mala ťažiť z rýchlosti, stojí pri každej vŕbe.
Ale veď podobnými nezmyslami obhajovali pred rokom núdzový stav. Že ho potrebujú aj na to, aby mohli nanútiť do práce zdravotníkov. Keď som sa opýtal, ako donútia vyčerpaného a demotivovaného človeka pracovať a odvádzať dobrú robotu v tak kritickom zamestnaní, tak mi nikto nevedel odpovedať (lebo väčšina zástancov to domyslela iba po "nanútime ich").
Kým na jednej zastávke sa lepili nové CP správne, i keď bez Duvilaxu, na druhej oba smery sa vylepili na označník smer Veľký Grob, čím sa prekryl CP SAD DS. Nanajvýš zaujímavé...
Našťastie sa mi podarilo bez väčšieho poškodenia strhnúť ten pre opačný smer a nalepiť rovnakým spôsobom, ako na dolnej zastávke - na stenu prístrešku, keďže vitrína je zavretá.
Po odstránení CP pre opačný smer zostal CP dopravcu SAD DS z časti nečitateľný.
Istá pointa v tom návrhu ale je. Sú trasy kde je MHD kriticky neatraktívna voči autu práve preto že "vymetá" a nejde priamo.
Ako správne píšeš, vymetáky potrebujeme. Ale to neznamená že nepotrebujeme rýchle linky ktoré pôjdu po priamych trasách - v BA je problematickým najmä malé využívanie diaľničného prieťahu verejnou dopravou. Tam je auto často niekoľkonásobne rýchlejšie.
Prístup že všetko preženieme centrom je fajn ak robíme socku pre ľudí čo nemajú na auto a nejak ich treba odviezť. Je to lacnejšie. Ale ak chceme aby MHD bola konkurencieschopnou alternatívou, musíme sa baviť aj o cestujúcich medzi periférnymi časťami - aspoň tými kde sa koncentruje dopyt (rozumiem že linka Vajnory - diaľnica - Petržalka je ekonomicky ťažko zdovodniteľná).
Ako úplne prvý krok by som konečne 92+192 spravil celotýždennou a celodennou linkou (aspoň v úseku Námestie hraničiarov - Patrónka). Ďalej si viem predstaviť nejakú 1196 (pracovné číslo :)) ktorá by išla z Petržalky (tak aby mala pripoje na miestne linky) po diaľnici k Avionu a ďalej na Zlaté piesky (prípadne úplne ideálne ešte na ŽST Vajnory).
Hlavne by ma zaujímalo, aké boli ich zdrojové dáta.
Keď si porovnáme napríklad 83 a 92, tak medzi spoločnou zastávkou v Petržalke a Patrónkou je rozdiel v rýchlosti štyri minúty (napr. z Romanovej 17' vs. 21' - a úspora sa následne rozpustí pri presadaní na tej Patrónke a vinou neprekladu týchto dvoch liniek).
Takže cestovanie z ich príkladu bude trvať 45-4 = 41 minút, a tým sa zázračne stane konkurencieschopným voči 15minútovej ceste autom?
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
Urbanway 2423
Čo sa týka trás, tak nedával by zmysel aj nejaký expres z južnej Petržalky do Vrakune a PB?