Reply on: 810zssk #242108:
U mňa rozhoduje aj to, že auto mám v garáži, takže strácam čas cestou tam (7 min., na zastávku autobusu 7 min.) i manipuláciou s bránou (otvoriť, vysunúť auto, vystúpiť z auta, za sebou zatvoriť). Takže kým autom "vyleziem" z garáže, tú 98-ku, ktorú by som stíhal, dobehnem až niekde pri Ekonomickej univerzite. A ako legálne a zadarmo v Petržalke zaparkujem? Keď porovnám cenu električenky na 1 prac. deň s platbou za parkovanie... Mám pokračovať? Alebo stojím autom zaparkujem legálne, to je však oveľa ďalej ako zastávka autobusu. V a-98 sa naopak pohodlne usadím a dosť toho stihnem prečítať, je to vlastne môj jediný čas, kedy mám čas na čítanie. V mojom prípade by som bol blázon, ak by som jazdil do práce denne autom. Ale je to samozrejme len môj príklad, u každého rozhoduje čosi iné. Každopádne to nie je len o porovnaní času.
Ike
V MHD platí nie value for money alebo time for ridership. Existuje taká krivka, ktorá zobrazuje na osi y počet cestujúcich a na osi x cestovný čas (alebo počet zastávok, alebo dĺžku trasy). A existuje bod, do ktorého táto krivka rastie (existujúci cestujúci sú ochotní znášať spomalenie a noví využívajú dostupnosť linky) a za ktorým krivka klesá (je to moc vymeták). Ultimátnou úlohou a treba povedať, že ťažkou, je nájsť tento bod. "Nadšenci" (keby to boli aspoň deti do 15 rokov) tento bod našli - úplný začiatok. Easy peasy.
Podľa mňa front, na ktorom môže MHD/VOD vyhrávať je (ale uvedomujem si, ako bizarne to v kontexte posledných 3 mesiacov znie):
-------- Spoľahlivosť--------
V ideálnom svete sú podmienky pre VOD také, že keď má cesta busom trvať 25 minút, tak trvá 25 minút, či padajú traktory alebo nie. Auto je ten nespoľahlivý prostriedok, pri ktorom nevieš, koľko budeš cestovať. Viem, že viacerí čitatelia si pri tejto vete predstavia Jožka Mrkvičku, ako vytešený ide s notebookom na stanicu v Pezinku, kde prechádza okolo davu ľudí, čakajúceho na Arrivácke maršrutky, ktoré meškajú hodinu, a to ešte nevedia, že im neprídu, pretože minuli zachádzku na stanicu, a sám zisťuje, že jeho osobák má 40 minútové meškanie kvôli NExu (ok, preháňam), takže uteká naspäť pre auto a stále je v práci o polhodinu rýchlejšie.
Ďalší aspekt je parkovanie, kde sa podarilo Cyklokoalícii vybojovať aspoň zákaz parkovania na chodníku, hoci parkovacia politika v BA je a bude ťažké fiasko. Ono parkovanie má byť tak neatraktívne, aby sa mi oplatilo ísť MHD pretože a) bude dlho hľadať miesto na parkovanie, b) bude to tak drahé, že sa mi to neoplatí. Realita je taká, že napr. pri Yeme na Búdkovej je zákaz (a nie len tam), ktorý sa tak nedodržiava, že minule tam parkovali aj poldovia.
Kedysi sa vravelo o tom, že si človek môže prečítať maily alebo knihu, ale dnes sa dá už na aute tak pohodlne ovládať infotainment, že nie je problém si knihu alebo podcast vypočuť, prípadne aj e-maily prečítať. A to nehovorím o tom, že auto Ti dnes vie dať aj masáž.
Ak sa bavíme o vzťahu konečná-konečná, tu je kľúčové zrýchlovanie formou preferencie, ktorá v tomto vzťahu musí byť vidieť. Pretože ušetriť čas pomocou preferencie, ktorý sa stratí tým, že na ďalšiu križovatku príde bus v nevhodnej fáze signálneho plánu a to šetrenie času nie je viditeľné, je tiež zbytočné.
Expresy majú zmysel tam, kde nie je segregovaná doprava. Podľa mňa fajn expres je 21 a napr. bola by aj 37 idúca pod diaľnici. 59 považujem za antiexpres. Síce zastávky vynecháva, ale trčí v zápche. A električka, ktorá by mala ťažiť z rýchlosti, stojí pri každej vŕbe.