Konkurencieschopnosť nie je binárna, je to škála. Aj keď je MHD pomalšia ako auto, je veľký rozdiel o koľko je pomalšia. Najmä ak ide o existujúcich užívateľov ktorých nechceme stratiť, je znesiteľná nejaká miera ktorú ešte akceptujú, lebo to zas nie je až taký big deal ale ak MHD znamená 50 minút a auto 15, už je to problém a každý normálny človek prejde do auta pri prvej možnej príležitosti. Ak to zmeníme na napr. 30 vs 15, časť už si povie že benefity MHD prevažujú. Bol by som dosť nerád keby sme rezignovali na kvalitu MHD a len riešili ako odviezť tých čo musia.
"Ako správne hovoril Viko v #242101, na linke 83 sa zameriaš na rýchlosť medzi konečnými a stratíš 4/5 cestujúcich za cenu 4 minút." - Preto píšem že má ísť o nové linky, nie presmerovanie existujúcich. Mne je samozrejme jasné že 83 musí jazdiť tak ako jazdí a rozhodne ju nechcem rušiť.
S posledným odstavcom súhlasím, preto navrhujem rýchle linky tam kde koľajová doprava neexistuje.
ja osobne by som celkom rad videl ako rychly typ dopravy v meste elektricku s vyriedenou hustotou zastavok a podla moznosti mimourovnovym krizovanim vsetkeho co sa da....
akurat problem je ze aj do petrzalky sa ide realizovat pomalodraha s urovnovymi krizovatkami.....
V akom intervale by mali podľa teba tie expresy premávať, pretože hlavne mimo špičky by to asi dopadlo tak, že by jazdili pri najlepšom každých 30 minút, v špičke by ešte mohli mať slušný interval.
Čo sa týka trás, tak nedával by zmysel aj nejaký expres z južnej Petržalky do Vrakune a PB?
MHD, alebo lepšie povedané VOD, nemá, čo sa priemernej a momentálnej rýchlosti v ideálnych podmienkach, šancu byť konkurencieschopnou autám. Tento boj je vopred prehratý. Dobre, vo svete máme napr. rýchle vlaky a teoreticky aj u nás, čo sa týka spojenia HLST BA - Stanica Žilina je istá šanca, že keď by bola hustá premávka na výjazde z BA, nejaká ta nehoda na D1 a práve by bol ten jeden deň v mesiaci, keď by IC vlak išiel s meškaním do 10 minút, že by bola VOD rýchlejšia, ale paušálne sa tomu ani nepribližuje, na Slovensku vôbec. Ako správne hovoril Viko v #242101, na linke 83 sa zameriaš na rýchlosť medzi konečnými a stratíš 4/5 cestujúcich za cenu 4 minút.
V MHD platí nie value for money alebo time for ridership. Existuje taká krivka, ktorá zobrazuje na osi y počet cestujúcich a na osi x cestovný čas (alebo počet zastávok, alebo dĺžku trasy). A existuje bod, do ktorého táto krivka rastie (existujúci cestujúci sú ochotní znášať spomalenie a noví využívajú dostupnosť linky) a za ktorým krivka klesá (je to moc vymeták). Ultimátnou úlohou a treba povedať, že ťažkou, je nájsť tento bod. "Nadšenci" (keby to boli aspoň deti do 15 rokov) tento bod našli - úplný začiatok. Easy peasy.
Podľa mňa front, na ktorom môže MHD/VOD vyhrávať je (ale uvedomujem si, ako bizarne to v kontexte posledných 3 mesiacov znie):
-------- Spoľahlivosť--------
V ideálnom svete sú podmienky pre VOD také, že keď má cesta busom trvať 25 minút, tak trvá 25 minút, či padajú traktory alebo nie. Auto je ten nespoľahlivý prostriedok, pri ktorom nevieš, koľko budeš cestovať. Viem, že viacerí čitatelia si pri tejto vete predstavia Jožka Mrkvičku, ako vytešený ide s notebookom na stanicu v Pezinku, kde prechádza okolo davu ľudí, čakajúceho na Arrivácke maršrutky, ktoré meškajú hodinu, a to ešte nevedia, že im neprídu, pretože minuli zachádzku na stanicu, a sám zisťuje, že jeho osobák má 40 minútové meškanie kvôli NExu (ok, preháňam), takže uteká naspäť pre auto a stále je v práci o polhodinu rýchlejšie.
Ďalší aspekt je parkovanie, kde sa podarilo Cyklokoalícii vybojovať aspoň zákaz parkovania na chodníku, hoci parkovacia politika v BA je a bude ťažké fiasko. Ono parkovanie má byť tak neatraktívne, aby sa mi oplatilo ísť MHD pretože a) bude dlho hľadať miesto na parkovanie, b) bude to tak drahé, že sa mi to neoplatí. Realita je taká, že napr. pri Yeme na Búdkovej je zákaz (a nie len tam), ktorý sa tak nedodržiava, že minule tam parkovali aj poldovia.
Kedysi sa vravelo o tom, že si človek môže prečítať maily alebo knihu, ale dnes sa dá už na aute tak pohodlne ovládať infotainment, že nie je problém si knihu alebo podcast vypočuť, prípadne aj e-maily prečítať. A to nehovorím o tom, že auto Ti dnes vie dať aj masáž.
Ak sa bavíme o vzťahu konečná-konečná, tu je kľúčové zrýchlovanie formou preferencie, ktorá v tomto vzťahu musí byť vidieť. Pretože ušetriť čas pomocou preferencie, ktorý sa stratí tým, že na ďalšiu križovatku príde bus v nevhodnej fáze signálneho plánu a to šetrenie času nie je viditeľné, je tiež zbytočné.
Expresy majú zmysel tam, kde nie je segregovaná doprava. Podľa mňa fajn expres je 21 a napr. bola by aj 37 idúca pod diaľnici. 59 považujem za antiexpres. Síce zastávky vynecháva, ale trčí v zápche. A električka, ktorá by mala ťažiť z rýchlosti, stojí pri každej vŕbe.
Ale veď podobnými nezmyslami obhajovali pred rokom núdzový stav. Že ho potrebujú aj na to, aby mohli nanútiť do práce zdravotníkov. Keď som sa opýtal, ako donútia vyčerpaného a demotivovaného človeka pracovať a odvádzať dobrú robotu v tak kritickom zamestnaní, tak mi nikto nevedel odpovedať (lebo väčšina zástancov to domyslela iba po "nanútime ich").
Kým na jednej zastávke sa lepili nové CP správne, i keď bez Duvilaxu, na druhej oba smery sa vylepili na označník smer Veľký Grob, čím sa prekryl CP SAD DS. Nanajvýš zaujímavé...
Našťastie sa mi podarilo bez väčšieho poškodenia strhnúť ten pre opačný smer a nalepiť rovnakým spôsobom, ako na dolnej zastávke - na stenu prístrešku, keďže vitrína je zavretá.
Po odstránení CP pre opačný smer zostal CP dopravcu SAD DS z časti nečitateľný.
Istá pointa v tom návrhu ale je. Sú trasy kde je MHD kriticky neatraktívna voči autu práve preto že "vymetá" a nejde priamo.
Ako správne píšeš, vymetáky potrebujeme. Ale to neznamená že nepotrebujeme rýchle linky ktoré pôjdu po priamych trasách - v BA je problematickým najmä malé využívanie diaľničného prieťahu verejnou dopravou. Tam je auto často niekoľkonásobne rýchlejšie.
Prístup že všetko preženieme centrom je fajn ak robíme socku pre ľudí čo nemajú na auto a nejak ich treba odviezť. Je to lacnejšie. Ale ak chceme aby MHD bola konkurencieschopnou alternatívou, musíme sa baviť aj o cestujúcich medzi periférnymi časťami - aspoň tými kde sa koncentruje dopyt (rozumiem že linka Vajnory - diaľnica - Petržalka je ekonomicky ťažko zdovodniteľná).
Ako úplne prvý krok by som konečne 92+192 spravil celotýždennou a celodennou linkou (aspoň v úseku Námestie hraničiarov - Patrónka). Ďalej si viem predstaviť nejakú 1196 (pracovné číslo :)) ktorá by išla z Petržalky (tak aby mala pripoje na miestne linky) po diaľnici k Avionu a ďalej na Zlaté piesky (prípadne úplne ideálne ešte na ŽST Vajnory).
Hlavne by ma zaujímalo, aké boli ich zdrojové dáta.
Keď si porovnáme napríklad 83 a 92, tak medzi spoločnou zastávkou v Petržalke a Patrónkou je rozdiel v rýchlosti štyri minúty (napr. z Romanovej 17' vs. 21' - a úspora sa následne rozpustí pri presadaní na tej Patrónke a vinou neprekladu týchto dvoch liniek).
Takže cestovanie z ich príkladu bude trvať 45-4 = 41 minút, a tým sa zázračne stane konkurencieschopným voči 15minútovej ceste autom?
Taká otázka. V PP IDSBK sa v bode B.12.4 píše:
"V PAD je možný nástup do vozidla len prednými dverami, kde vodič kontroluje cestovné lístky.
Cestujúci, ktorý nemá zakúpený cestovný lístok v predpredaji, je povinný zakúpiť si ho u vodiča."
Je niekde v štandardoch riešený nástup zadnými dverami na území BA smer AS? V PP som k tomu nenašiel nič. Ak hej, môže to upravovať/dopĺnať aj ten bod B.12.4 PP IDSBK? Či sa de facto porušuje PP?
Hlavným cieľom MHD nie je čo najrýchlejšie sa dostať z konečnej na konečnú (to by napr. taká 47 išla po Šancovej, 21ka vynechala Devínsku Novú Ves alebo 41ka by obišla Drotársku cestu), ale previesť za čo najkratší čas čo najviac cestujúcich. Nech sa na to pozerám ako pozerám, nadšenci nevymysleli nič.
zdroj hluku na urovni terenu vies teoreticky vytienit (ci tak spravil developer danej lokality ale netusim), zdroj hluku sponad hlavy nemas (aspon v exterieri) ako ....
(aj ked teda vzletova draha tusim nie je uplne nad tym projektom, v tomto je na tom horsie asi napriklad okraj ivanky pri ba ako je metro....)
počkaj, máme tu silného konkurenta - "luxusnú štvrť", kde je z jednej strany zriaďovacia stanica a z dvoch strán diaľnica ... nadáva sa tomu "Nový Ružinov"
Predstavujem si, ako by vyzerala kvalita mnou odvedenej prace, keby sa ma tato bananova republika pokusila nasilu nakomandovat do DeBility Solutions, a strasne sa smejem.
A preco by sa pre neschopnosti jedneho sukromneho dopravcu mala nariadit praca pre inych vodicov? Co to je za maniere? Tu nejde o zdravie ani zivot, len neschopnost uradnikov a majitelov jednej firmy.
Keby BSK stalo aspon za deravy gros, tak Arriva je davno vyrazena alebo v procese vyrazenia a zabezpecuje nahradnych docasnych dopravcov aj za cenu nedodrziavania vsetkych standardov IDS.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
Ike