Reply on: Preßburg.Germane #137498:
Pekný sumár (i keď sa tu v minulosti už viac krát vyskytol), akurát by som opravil, že:- označovanie radiálnych liniek nie je podľa poradia, ale je oblastné,
- trojciferné označovanie liniek ani tak nesúviselo s tým, že boli na okraji mesta ako skôr s tým, že tieto linky priamo nadväzovali na kmeňovú linku s dvojmiestnym označením,
- WL vôbec nepotrebuje odstraňovať medzery v číselnej rade, keďže to číslovanie vychádza z oblastného označovania a v prípade (i keď toho sa vonkoncom neobávam) stavby trate do oblasti 8 by tie medzery opäť vznikli.
- súčasné prečíslovávanie bolo (v prípade liniek N a J) resp. malo byť (v prípade linky 71) sprevádzané aj so zmenou trasy. A keďže tangenciálne linky by zostali len 2 (z pôvodných takmer 20-tich) je zbytočné pre ne držať extra (a naviac písmenkovú) radu a tak by bolo jednoduchšie zahrnúť ich do rady 1-19.
Re #137499 no.ev.di.: Pri svojom výpočte regionálnych liniek rátaj aj s tým, že do budúcnosti by sa BIDka mala (a ministerstvo dopravy s tým priamo počíta) aj do TTSK, kde už ale číslovanie nebude vychádzať z BA. Takže je lepšie v tomto duchu ponechať navrhnutý stav, ako dnes naučiť ľudí že linky rady 220-239 smerujú do Trnavy a niekedy za 50? ? rokov k nim prifáriť aj linky 450-469, resp. 780-799 a pod.
Preßburg.Germane
K linkovaniu Wiener linien: Doterajší Viedenský systém označovania liniek platil už roky, takpovediac od začiatku 20teho storočia.
Udržal sa až dodnes.
Toto označovanie má nasledovné pravidlá.
Číselný rad 1-20 -určený pre okružné linky prechádzajúce Ring alebo Gürtel-typický príklad pre linky č. 1 a 2
linky 21 a vyššie - klasické radiálne linky. Ich číslovanie sa odvíja od Praterstern - Ausstellungsstraße - L21
Diametrálne linky, ako sa spomínalo, nesú označenie písmenami veľkej Abecedy.
Kedysi existovali aj rôzne kombinácie Radiálnych liniek, ktoré niesli tvar zlomku napr. 31/5 alebo aj kombinácie s diametrálnimi linkami napr. D2.
Linky ktoré boli zavedené v rámci okrajových štvrí boli označené trojciferne a nadväzovali obyčajne na tadiálne linky. Napr. L21 a L221.
Počas celej doby existencie električkovej siete vo Viedni prišlo samozrejme k redukciám aj v súvislosti s výstavbou metra či rozvojom autobosovej dopravy. Preto sú dnes značné medzery v číselnom poradí.
Vedenie Wiener Linien si zrejme zaumienilo odstrániť medzery v poradí 1-71 pričom liniek je už len 30 a z toho sú 2 písmenné (D, O). To však prináša i určité negatíva, už len tá linka D - ľudia to tak poznajú, aj "cezpoľní" a vedia kam tá linka roky ide. Preto až do nedávna bola Vieden v tomto dosť konzervatívna...
Ale čo je vidieť na Rozdiel od Slovenska, že občianský hlas v Rakúsku má aj nejakú váhu a aj Wiener Linien si nerobia všetko len tak svojvoľne.