Londýnski motoristi už platia v centre mýto päť libier
Prvých 30-tisíc ľudí zaplatilo včera nové londýnske mýto - päť libier za právo ísť do stredu mesta autom. Radnica chce poplatkom obmedziť premávku v strede mesta asi o 15 percent a zarobiť 150 miliónov libier ročne pre hromadnú dopravu. V prípade úspechu londýnskeho systému je takmer isté, že ho zavedú mestá na celom svete.
Autor projektu starosta Ken Livingstone sa priznal, že už dnes môže naraziť nový systém na ťažkosti. Mýto sa totiž začalo vyberať v prvý deň prázdnin, takže dopravný ruch je menší než v bežné dni. Operátori počítačových systémov i motoristi tak majú priestor, aby vychytali nedostatky. Odporcovia systému tvrdia, že sa doprava zo stredu len presúva do iných častí Londýna. Navyše mýto predraží náklady a zníži konkurencieschopnosť firiem v strede mesta.
Starosta poukazuje najmä na to, že stredom Londýna sa jazdí veľmi pomaly a ak sa ulice aspoň trochu neuvoľnia, nemá veľký zmysel do nich posielať nové autobusy.
Pravidlá pre vjazd do stredu Londýna od pondelňajšieho rána sú celkom jednoduché. Platí sa za vjazd vo všedné dni medzi siedmou ráno a 18.30 h večer. Zaplatiť je nutné najneskôr v ten istý deň. Platiť možno v stánkoch, prostredníctvom internetu alebo textovej správy SMS. Zľavu alebo výnimku majú ľudia, ktorí v pásme mýta bývajú, ekologické autá a vozidlá pre deväť a viac cestujúcich. Ak motorista nezaplatí, naskočia pokuty, ktorých základná výška je 80 libier. Najvyššia sankcia môže byť konfiškácia auta.
Značenie pásma, ktoré má rozlohu 21 štvorcových kilometrov, je zreteľné. Kto prejde veľké biele C v červenom kruhu na vozovke, prešiel hranicu mýta a ocitne sa v databáze. Všade sú nainštalované kamery (je ich 700), ktoré snímajú poznávacie značky vozidiel. Každú polnoc sa nasnímané čísla porovnajú so záznamami o zaplatenom mýte. Tie, ktoré zvýšia, a ich majitelia teda zrejme nezaplatili, sa porovnajú s databázou registrovaných vozidiel.
Jiří Majstr, čtk, Londýn
Prvých 30-tisíc ľudí zaplatilo včera nové londýnske mýto - päť libier za právo ísť do stredu mesta autom. Radnica chce poplatkom obmedziť premávku v strede mesta asi o 15 percent a zarobiť 150 miliónov libier ročne pre hromadnú dopravu. V prípade úspechu londýnskeho systému je takmer isté, že ho zavedú mestá na celom svete.
Autor projektu starosta Ken Livingstone sa priznal, že už dnes môže naraziť nový systém na ťažkosti. Mýto sa totiž začalo vyberať v prvý deň prázdnin, takže dopravný ruch je menší než v bežné dni. Operátori počítačových systémov i motoristi tak majú priestor, aby vychytali nedostatky. Odporcovia systému tvrdia, že sa doprava zo stredu len presúva do iných častí Londýna. Navyše mýto predraží náklady a zníži konkurencieschopnosť firiem v strede mesta.
Starosta poukazuje najmä na to, že stredom Londýna sa jazdí veľmi pomaly a ak sa ulice aspoň trochu neuvoľnia, nemá veľký zmysel do nich posielať nové autobusy.
Pravidlá pre vjazd do stredu Londýna od pondelňajšieho rána sú celkom jednoduché. Platí sa za vjazd vo všedné dni medzi siedmou ráno a 18.30 h večer. Zaplatiť je nutné najneskôr v ten istý deň. Platiť možno v stánkoch, prostredníctvom internetu alebo textovej správy SMS. Zľavu alebo výnimku majú ľudia, ktorí v pásme mýta bývajú, ekologické autá a vozidlá pre deväť a viac cestujúcich. Ak motorista nezaplatí, naskočia pokuty, ktorých základná výška je 80 libier. Najvyššia sankcia môže byť konfiškácia auta.
Značenie pásma, ktoré má rozlohu 21 štvorcových kilometrov, je zreteľné. Kto prejde veľké biele C v červenom kruhu na vozovke, prešiel hranicu mýta a ocitne sa v databáze. Všade sú nainštalované kamery (je ich 700), ktoré snímajú poznávacie značky vozidiel. Každú polnoc sa nasnímané čísla porovnajú so záznamami o zaplatenom mýte. Tie, ktoré zvýšia, a ich majitelia teda zrejme nezaplatili, sa porovnajú s databázou registrovaných vozidiel.
Jiří Majstr, čtk, Londýn
Darro
Minule mi prebleskla hlavou taka blbost a je to dost na zamyslenie tak ze "CO KEBY SA POSTAVALA JEDNA OBROVSKA VOZOVNA NIEKDE NA SLOVNAFTSKEJ A TAM BY BOLI VSETKY KLBAKY A V JURAKU SAME Karosy732CNG,KinderVajcoSORY,I-415... . Takto by nemuselo nic z 4.DPA vliect na opravu do 1.DPA. a vsetko by sa robilo v jednom podnikovom zavode.