Reply on: "cqc" #13674:
Vysvetlenie pojmu piesok a pieskovanie.
Pieskovanie sa pouziva nielen pri brzdeni, ale aj pri rozjazde vozidla pri zlych adheznych podmienkach. Kazde vozidlo ma zasobniky piesku, ktore su umiestnene pred podvozkom v smere jazdy. V praxi hovorime o tych sedych bednach, na ktorych su umiestnene sedadla. Nachadzaju sa nad prvym podvozkom. U vozidiel T6A5 sa pieskuje aj pod druhy podvozok, ale iba lava strana. Piesocnik sa uvadza v cinnost bud mechanicky (tiahlo z kabiny vodica) alebo elektromechanicky, tlacitkom, pripadne pedalom (T6A5). Moderne piesocniky davkuju presne mnozstvo piesku pod koleso, starsi system iba sype pieskok na kolajnicu.
Este vysvetlim pojem zhorsene adhezne podmienky.
Pod pojmom zhorsene adhezne podmienky rozumieme vsetky nasledovne situacie:
1. Polomokra kolajnica (tesne po zacati dazda)
2. Listie na kolajniciach (na jesen).
3. Prasne prostredie (komunikacie v meste so zatvorenym zvrskom a pod).
Pri dazdi, ked sa vytvori suvisle mokra kolajnica, pieskovat netreba. Ono to vela vodicov nevie, ale suvisle mokra kolajnica ma lepsiu adheziu ako sucha. Preto by sa malo pieskovat iba vo vynimocnych pripadoch - spomenutych vyssie. Pieskovanie sluzi tak na brzdenie, ako aj na rozjazd zo zastavky.
tr3mp
Prvých 30-tisíc ľudí zaplatilo včera nové londýnske mýto - päť libier za právo ísť do stredu mesta autom. Radnica chce poplatkom obmedziť premávku v strede mesta asi o 15 percent a zarobiť 150 miliónov libier ročne pre hromadnú dopravu. V prípade úspechu londýnskeho systému je takmer isté, že ho zavedú mestá na celom svete.
Autor projektu starosta Ken Livingstone sa priznal, že už dnes môže naraziť nový systém na ťažkosti. Mýto sa totiž začalo vyberať v prvý deň prázdnin, takže dopravný ruch je menší než v bežné dni. Operátori počítačových systémov i motoristi tak majú priestor, aby vychytali nedostatky. Odporcovia systému tvrdia, že sa doprava zo stredu len presúva do iných častí Londýna. Navyše mýto predraží náklady a zníži konkurencieschopnosť firiem v strede mesta.
Starosta poukazuje najmä na to, že stredom Londýna sa jazdí veľmi pomaly a ak sa ulice aspoň trochu neuvoľnia, nemá veľký zmysel do nich posielať nové autobusy.
Pravidlá pre vjazd do stredu Londýna od pondelňajšieho rána sú celkom jednoduché. Platí sa za vjazd vo všedné dni medzi siedmou ráno a 18.30 h večer. Zaplatiť je nutné najneskôr v ten istý deň. Platiť možno v stánkoch, prostredníctvom internetu alebo textovej správy SMS. Zľavu alebo výnimku majú ľudia, ktorí v pásme mýta bývajú, ekologické autá a vozidlá pre deväť a viac cestujúcich. Ak motorista nezaplatí, naskočia pokuty, ktorých základná výška je 80 libier. Najvyššia sankcia môže byť konfiškácia auta.
Značenie pásma, ktoré má rozlohu 21 štvorcových kilometrov, je zreteľné. Kto prejde veľké biele C v červenom kruhu na vozovke, prešiel hranicu mýta a ocitne sa v databáze. Všade sú nainštalované kamery (je ich 700), ktoré snímajú poznávacie značky vozidiel. Každú polnoc sa nasnímané čísla porovnajú so záznamami o zaplatenom mýte. Tie, ktoré zvýšia, a ich majitelia teda zrejme nezaplatili, sa porovnajú s databázou registrovaných vozidiel.
Jiří Majstr, čtk, Londýn