Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Vladimír #22915:
Tak to boli celkom veľké skoky v intervaloch pri linkách 1 a 3 medzi špičkou a sedlom. Linku 6 ako si napísal, tak v takom režime premávala ako autobusová ešte? Lebo viem, že ešte než spustili trolejbusy na Hájik, tak sa tam zaviedla k L6 a 30 linka 7 s premávkou iba v špičke pracovných dní každých 30 minút. Potom L30 zmizla z Hájiku a bola skrátená na úsek žel.st. - Vranie (čo aj malo podľa môjho názoru ostať a internáty mohli riešiť radšej predĺžením trolejbusovej trate od Carrefouru ...) a zaviedla sa posilová L16. To už potom ostalo do otvorenia trate, pričom si pamätám, že po zavedení L16 sa L6 oslabila celkom dosť, čo mi bolo dosť ľúto, pretože L6 bola pre svoj status jedinej autobusovej linky s "klbákmi" môj absolútny miláčik. A podčiarkovalo to ešte aj to, že sa na nej objavovalo to, čo na iných linkách vôbec a síce mestská kĺbová Karosa bez tradičného žilinského náteru ale s červeným náterom s bielym vodorovným pásom v strede typickým pre MHD ešte z čias socíku a podnikové čísla mali nie ako väčšina autobusov také "malebné" ale ako cez šablónu hranatejšiu.

Pamätám si, keď otvorili trať cez Veľký diel, že aké šialené linkové vedenie to sprevádzalo. L4 si to zlízla tak, že premávala cez víkend v asymetrickom intervale 2x za hodinu, pretože bolo treba výkony na "harakiri de Žilina" 7/17 ktoré obišli z Hájika celú Žilinu cez VD okruhom a vrátili sa späť na Hájik a celý ten okruh trval takmer hodinu myslím. A podobný ale menší okruh robili 5/15 trasou ako keby si dnešnú L5 zokruhoval štýlom ako dnes premávajú 4/14. Tie linky premávali tak, že sa vôbec nedalo hovoriť o intervaloch, vlastne ako teraz pozerám vytlačené CP zo stavu po otvorení trate a Veľký diel, tak sa nedá hovoriť o intervaloch takmer na žiadnej linke a linky z Hájika tie ... dostali jedna za druhou takú ranu, že ani jedna nepremávala poriadne ale to rozpíšem v separé príspevku radšej o chvíľu. Spomeniem ešte jednu špecialitu žilinskej MHD, ktorá sa našťastie vytratila a síce, že prázdninové CP neexistovali v podstate, existovalo len to, že za vybrané spoje dali značku "c" do CP alebo "a" ak sa dobre pamätám a tie proste cez prázniny nepremávali. Čiže zo 6 odchodov za hodinu ostalo 5, a teda bol interval 10 minút a potom raz za hodinu 20 minút namiesto toho aby interval natiahli na 12 minút. To bola tiež vec, ktorá ma dlhý čas na žilinskej MHD dostával do nemého úžasu 😃
Reply on: TB94 #22912:
Do Karosy B741, že sa zmestilo viac ľudí než do dvojdverového Ikarusu 280.08 asi preto, že mal usporiadanie sedadiel prímestské, t.j. menej miesta na státie. Ja si pamätám najmä linku 1 ako celkom vyťaženú a pravidelne obsluhovanú Ikarusmi 280 v mestskom prevedení. Žilina má dodnes jedno veľké šťastie, že ešte stihla dozvuky socíku a zrealizovali sa plány na vybudovanie trolejbusovej siete. A v celku nie dlhom časovom odstupe sa pridal aj Hájik. Dodnes si pamätám ako som chodil sledovať to, či sa už na Hájiku osádzajú stĺpy pre trakčné vedenie, pretože hodný čas sa tie stĺpy povaľovali pod Hájikom nastohované. Keby som mal v tom čase mobil s foťákom, tak by som to cvakol aspoň pre archív - vlastne mal som vôbec vtedy mobil? 😃 Škoda, že niektoré veci ostali iba v spomienkach v hlave ale ako vidím, tak som si dobre zapamätal ako často premávali trolejbusy v 90. rokoch.

Dnes je na škodu žilinskej MHD to, že trolejbusové linky prechádzajú po rannej špičke do nadmerného útlmu namiesto toho aby bol ponechaný interval z rannej špičky až do konca poobednej špičky, príp. sa iba jemne interval natiahol z 10 na 12 alebo 15 minút. Autobusové linky MHD trpia nepravidelnou premávkou skrz intervaly ako 25, 35, 45, 50 a 55 min, nahustenie spojov a následnú absenciu ponuky večer, či po zvyšok špičky (viď. L24). A po tarifnej stránke nezmenené platnosti lístkov na počet zastávok do/nad 5. Inak vozový park má dnes Žilina najlepší na Slovensku. Nielen miera obnovy ale aj kvalita tej obnovy je na Slovenské pomery eňo-ňuňo.
Reply on: Frangar #22911:
Dobre si pamätáš, tie stávky by si vyhral. V druhej polovici 90. rokov, keď som bol v Žiline po prvý raz, si pamätám intervaly trolejbusových liniek (špička/sedlo//víkend) zhruba takto:
L1: 12-15/24//20
L3: 6/20//20
L4: 8/12//20
L5: 15/15//15?
L6: 10/20//20

Časom sa tie intervaly postupne zhoršovali. Asi najväčší skok predstavovalo otvorenie trolejbusovej trate cez Veľký diel v roku 2005. Jednak preto, že balík kilometrov po otvorení nového spojenia ostal pôvodný (aby niečo mohlo po novej trati jazdiť, muselo sa inde ušetriť) a tiež z objektívneho dôvodu, že otvorením spojnice cez Veľký diel sa citeľne zmenili prepravné prúdy - cestujúci medzi VL a SO+HL sa preorientovali na novú rýchlu trasu, čím prestali nútene cestovať dookola cez centrum. Význam L4 a najmä L5 tak čiastočne poklesol.

Druhou vecou je atraktivita intervalov. Ale to sme znova pri téme objemu ročne objednávaných výkonov.
Reply on: TB94 #22912:
Tak dvojdverové Ikarusy mali v origináli o dosť menej miest na státie, akurát sa zvykli prerábať sedačky na usporiadanie 2+1 aby sa to aspoň trochu kompenzovalo... (Neviem, bolo tomu tak aj v Žiline?)
Reply on: TB94 #22912:
Ja len k poslednému odstavcu. Minimálne na rannú zmenu (KIA a Mobis) sú potrebné 4 kĺby (čo som odsledoval). A to na L25, L35 a Vnútropodnikovú dopravu.
Keď sa tam prirátajú 1-2 do zálohy tak sa to = 6 kusom ktoré aktuálne máme.
Preto predpokladám že nové kĺby budú kupované hlavne na zabezpečenie výlukovej dopravy pri oprave/rekonštrukcií vedenia. Rovnako tiež už pomaly ale isto Citelisom a Karosam končí 12 ročná životnosť, tak bude treba obmenu.
Tie roky 90e - tak natrieskané kĺbaky že špeciálne pred pol ôsmou ráno neraz nešlo takmer dvere zavrieť (toľko bolo školákov) alebo sa aj niektorí vôbec nevmestili - pri 8 minútovom intervale L4, či 6 minútovom intervale L3.
Ešte pred strolejbusovaním L4 v premávke na najvyťaženejších linkách neskutočne dymiace dvojdverové modré Ikarusy (spomínam na #5 a #7), oproti ktorým dlhé Karosy boli akoby z iného vesmíru a z nejakého dôvodu sa do nich vmestilo viac ľudí, takže sa každý modlil aby prišla Karoska ...

Spomínam a veľmi rád, ako dlhé trolejbusy situáciu v lete 1996 totálne zachránili, cesty do práce či školy od septembra prestali byť takým stresujúcim hororom, 15Tr boli v tej dobe veľmi užitočné mašinky, aj kvôli tomu hnusnému smradu ktorého bolo zrazu o dosť menej vďaka konečne odstaveným Ikarusom namiesto ktorých sa mali radšej dlhé Karosy začať vyrábať oveľa skôr.

Je to nádhera i v roku 2019 mať stále možnosť sa zviesť dlhou Karosou, i keď už nie pôvodným typom, ale aj tak treba využiť kým tu sú, ktovie dokedy, už je naplánovaný nákup ďalších 5 kĺbakov ktoré ich raz nahradia, možno aj kvôli nevyhnutným výlukám pri kompletnej obnove trolejí, keďže pre Kiu ich toľko ani netreba (?)
Reply on: Sawuel #22910:
Nuž ja zas pri každom pobyte v Žiline zásadne trolejbusy. Jazdia najčastejšie a spomedzi autobusových liniek si pamätám na občasné využitie linky č. 22 a bývalej 2ky (dnes č. 20). Ale zvyšok je pre mňa minimálne použiteľný, pretože odchody sú chaotické a striedajú sa rôzne odstupy od 10 po 60 min, ktoré sú deliteľné 5 bezo zvyšku, čiže aj také absurdity ako 25, 35, 50 a 55 minút. Pamätám si však jedno dobre, že linka 1 jazdila kedysi aspoň 2-4x za hodinu a jazdila z Kvačalovej cez Políciu, žel.st., Predmestskú, Košickú, Sv. Cyrila a Metoda na Maticu Slovenskú. Pri linke 5 sa mi iba marí, že mala kedysi v špičke aj 4 spoje za hodinu. Ale nestavil by som si na to. Rovnako ani na matnú spomienku na 8min interval na linke 4 by som nestavil, no keď tak možno 2 eurá 😁
Reply on: Frangar #22909:
Trolejbusové linky som nikdy nejako extra nevyužíval. A vzhľadom na môj vek by som si 90. roky pamätal tak či tak len veľmi matne.
Príspevok mal byť len povzdych na Žilinskými CP. Ospravedlňujem sa ak moju satiru nebolo z príspevku cítiť. Dúfam že niekto bude vedieť odpovedať (samého ma to zaujíma).
Reply on: Sawuel #22908:
Čiže 4ka jazdí od nepamäti v špičkovm intervale 10 min a v sedle + víkende 20 min ? Nebolo v 90. tych rokoch tých spojov viac?
Reply on: Frangar #22907:
Podľa toho ako sa v ZA menia CP. Tak všetky spoje sú rovnako ako teraz, max +/- 2 min vychýlené 😭
Má niekto z Vás k dispozícií staré CP liniek 1, 3, 4 a 5 keď sa začala ich prevádzka a potom z ostatných rokov až do roku 2002?
Reply on: URBINO #22905:
Diky 😁 aspoň niečo pozitívne 😆 ja mám kopu fotiek ale tiež ma to nebaví keď sa ti ani po troch mesiacoch neozvu ....
Reply on: dpmz04_64 #22901:
len foť a posielaj,radšej nejaká fotka,ako žiadna.🙂
Reply on: matis #22903:
Dnes by som to už nezverejnil. A rovnako asi nechce ani tuto nový kolega, aby sa raz hanbil za svoje fotky. 🙂
Reply on: dpmz04_64 #22901:
Zlatý rez nič, okolie je ostrejšie, než voz.
Reply on: Majo #22894:
Je to až tak nekvalitná fotka keď vravíte že som vám poslal nekvalitné fotky ? Diky za odpoveď
Reply on: Mongolec #22839:
L62 - konečne sa mi ten dokument podarilo nájsť, nabudúce daj rovno link prosím (je to úplne na konci)

enviroportal.sk/eia/dokument/244722

Trasa HA - Kamenná - SO - VL je priam dokonalá, spája všetky sídliská okrem Hlín s Kamennou, možno ešte by to chcelo zachádzať v Bánovej k Cintorínu kvôli pekárni (minúta navyše - 50m), a ešte je aj záliv na Bitarovskej medzi Rajčiankou a Kamennou kde by mohla byť ďalšia zastávka aspoň v jednom smere, keďže zastávka Domáce potreby je až stovky metrov ďalej, prípadne vybudovať novú aj oproti.
Ale pokračovanie od VL na Kysuckú sa mi zdá priveľmi duplicitné s inými linkami (1,6,30), navyše v špičke by sa zasekli vozidlá v centre, a aj kvôli tomu nasadzovať viac vozidiel? (zo ŽS na Kamennú premáva L26, smer Kaufland-UNI L30, tam skôr zhustiť L30 od ŽS).
Lebo už takto mi to vychádza že dve vozidlá HA-VL by to ledva za polhodinu stíhali otáčať, skôr by to chcelo na VL urobiť okruh poza OSBD nech neprechádza tie isté zastávky 2x a konečná by tak mohla byť len na Hájiku, ak by linka nekončila už na Matice slovenskej.

V dokumente na začiatku sa spomínajú aj uvažované úpravy L7 skrátením cez Centrálnu (keďže Hájik-MAX by riešila L62) a spomenutá je aj L16 poza Políciu okolo škôl v smere na Hájik.
Reply on: Mongolec #22898:
To mi je jasné. Tento príspevok mal byť odpoveď na otázku: "Myslíte že by sa dali parciály využiť v ďalekej budúcnosti na takmer všetkých linkách?"
Reply on: Sawuel #22897:
Z číslovania liniek usudzujem, že sa tieto trolejbusy budú vyskytovať na linkách 6X. Teda cez víkendy to vidím na L67 a cez pracovné dni na zamýšľanej L62.

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.