Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: mikeska #15608:
Vôbec to nemyslím útočne, ale jediná reakcia, ktorá mi na to napadá, je "no a?"

Ja mám pocit, ako by sme sa na spojenia s prestupom stále podvedomne dívali ako na niečo, čo vlastne neexistuje. Je to nepopulárne, ale prestupovanie je v tak rozťahanom a riedko osídlenom meste ako Trenčín úplne normálna vec na menej frekventovaných trasách.
Reply on: TomoSK #15607:
"Občania z Kubrej a Kubrice žiadajú vrátiť autobusový spoj č.1 že musia prestupovať 3x dokedy sa dostanú do Kubrej, keď idú zo sídliska Juh."

Ano ked idu zo sidliska Juh... Gen.Svobodu, Juzanka smerom do Kubrej musia prestupovat.
Reply on: mikeska #15603:
Z Kubrice na Juh sa raz prestupovať musí? Prosím??? Linka 11 naďalej obsluhuje na Juhu zastávky Cintorín Juh a Saratovská, tak ako to bolo roky rokúce, je to aj teraz.
Reply on: mikeska #15605:
Prestup nie je garantovaný, ale najmä v čase, kedy je interval dlhší, teda mimo špičky, tu podnety od cestujúcich na nestíhanie prestupov prakticky neevidujeme (napr. v porovnaní s prestupmi na Hasičskej, kde sme zo začiatku evidovali podnety takmer denne). Čo sa týka lavičiek a prístreškov, tu by som odporučil obyvateľom, aby namiesto podávania nepravdivých informácií poslancom o počte prestupov tlačili na svojich poslancov, aby z rozpočtu MČ Sever vyčlenili peniaze na doplnenie mobiliáru. Každá mestská časť má rozpočet 500 tis. eur, ktoré prerozdeľujú poslanci na výbore MČ. Z toho by nejaký ten prístrešok a lavička určite vyšli.

Teraz však vážne, prestupy si námatkovo kontrolujeme aj my, ak sa preukáže problém so spoľahlivosťou, budeme to riešiť. Nič to však nemení na tom, že na spojenie s priemerne 2-3 cestujúcimi na spoj vracať priamu linku nebudeme.

Je nereálne, ak by sme linku 1 posilnili a nechali v Kubrej, aby sa počet cestujúcich do BIILY a k MAXu zvýšil zo 60 na 98. Ak by vôbec k nejakému nárastu došlo, tahalo by ho pravdepodobne sídlisko Pred poľom vo vzťahu k MAXu. Jednoducho by sme narazili na strop v podobe veľkosti mestskej časti. Nezabúdajme tiež, že spojenie Sihote s MAXom nie je jediná úloha linky 1. Linka vstupuje do prekladu a vďaka jej krátkemu intervalu má Sihoť IV zabezpečený v smere do mesta 5 minútový interval v špičke a 10 minút v ostatnom čase. Takisto táto zmena vytvára predpoklad pre efektívnejšie využívanie kĺbových vozidiel, ktorých je len 5, a to aj vďaka možnosti prejazdovania medzi linkami 1 a 8 na oboch konečných zastávkach. Pokiaľ má linka na jednom konci sídlisko o veľkosti priemerného okresného mesta a na druhom konci rurálnu mestskú časť, kĺbové vozidlá na nej nasadené by nikdy neboli využité efektívne.
Prestup pred Polom ale nie je garantovany, su to len volne prestupy, je to tak alebo sa mylim? Cestujuci z Maxu do Kubrice, si tak vpripade ze prestup nestihne musi pockat v spicke pol hodinu, mimo spicky hodinu na dalsi spoj, na mieste kde nie su lavicky, pristresok, nic.

A aka je potom vhodna metoda? Akoze porovnat pocet cestujucich s navyvsenim spojov na linke 1 zo Sihote a poctom cestujucich s povodnym poctom spojov na linke 1 z Kubrej to je to spravne... to si teraz robite srandu?
Ano nikde nie je napisane ci by v pripade zvysenia na povodnej linke alebo znizenia na sucasnej doslo k zvysenie resp. znizeniu cestujucich na spoj. Podla Vasich udajov je ale momentalne pocet cestujucich na spoj takmer rovnaky, akurat je navyseny pocet spojov o 37%, co predpokladam predstavuje aj viac km, aj viac ludskych zdrojov cize vyssie naklady. A linka prepravi v prepocte cca 8-11 ludi za den viac.
Reply on: mikeska #15602:
Z linky 11 bol priemerný denný výstup na zastávkach Kubranská, BILLA a Gen. M. R Štefánika 51 cestujúcich. Toto však nie sú cestujúci len z Kubrice, ale aj z Kubrej a zo sídliska Pred poľom. Nakoľko Kubrica a zadná časť Kubrej sú výrazne redšie osídlené než časť Kubrej okolo námestia či sídlisko Pred poľom, títo cestujúci mohli tvoriť prinajlepšom polovicu z uvedeného počtu cestujúcich. To presne zodpovedá aj zisteniu z dát z APC po zavedení novej koncepcie, kedy počet prestupujúcich na zastávke Pred poľom odhadujeme na 10-30 cestujúcich za pracovný deň. Zo starých aj nových dát teda vidíme, že toto je presne ten typ relácie, ktorá je vhodná na riešenie prestupným spojením. Len doplním, že v prepočte na spoj bol výstup pri BILLE 1,0 cestujúceho a pri MAXe 1,7 cestujúceho. V týchto hodnotách sú opäť zhrnutí aj ľudia idúci napríklad z Pred poľom do MAXu, ktorí majú naďalej spojenie priame a oproti starej koncepcii dokonca posilnené.

Prípoj na linku 11 je v smere z mesta od každého druhého spoja linky 1, teda raz za pol hodinu v špičke a raz za hodinu v ostatných časoch. Toto presne zodpovedá intervalu pôvodnej linky 11.

Nakoľko došlo k navýšeniu počtu spojov na linke 1, prepočet na spoj v prípade porovnania linky 1 nepovažujem za tú najvhodnejšiu metódu, na čo sme v e-maili upozornili aj poslancov mestskej časti Sever. 60 vs bezmála 100 cestujúcich denne je podstatný rozdiel. Pripomínam tiež, že ide o dáta za obdobie tesne po spustení prevádzky, kedy ešte časť obyvateľov Sihote nemusela na túto zmenu zareagovať zmenou dopravného správania.
Reply on: TomoSK #15600:
S tymto suhlasim ze 3xprestupovat je blbost, ale minimalne raz sa prestupovat musi.
Reply on: TomoSK #15599:
a kolko teda cestujucich prepravila linka 11 z Kubrice, Kubrej k Bille, Maxxu a stanici?

Vysvetlenie k cestovaniu...k tomu len poznamka nie ku kazdej 1 je prestup na 11tku, plus prestup Pred Polom ani nie je garantovany takze sa moze stat ze dalsi spoj do Kubrice pojde za hodinu vpripade nestihnutia. Linka 16 co som cestoval tak v 90% pripadoch meska, smer Kubra. Inak dost ludia vyuzivali od Maxu spojenie Max-stanica a tam prestup spat do Kubrej, co uz mozne nie je.

Rozdiel v linke 1 zo Sihote a Kubrej nie je ani pol cestujuceho na spoj, nato ako sa pisalo ze Sihot potrebuje spojenie k Maxu, a je to daleko vacsia cast mesta ako Kubra, nie je to malo?
Vas argument prepravilo sa 60 cestujucich denne, v novej trase 98, opat pri prepocte to nie je ani nie pol cestujuceho na spoj.


Reply on: pešiak #15591:
Vlk tiež sľuboval!
Reply on: mikeska #15598:
Ešte k zápisnici VMČ Sever, z ktorej bol vypichnutý bod 4234, v ktorom "Občania žiadajú aby bola vrátená trasa č.11 a aj č.1 a chodila cez železničnú stanicu.", by som rád poukázal aj na predchádzajúci bod 4233 v znení:
"Občania z Kubrej a Kubrice žiadajú vrátiť autobusový spoj č.1 že musia prestupovať 3x dokedy sa dostanú do Kubrej, keď idú zo sídliska Juh."

Vo všetkej úcte, ak toto niekto napíše, tak nemôže mať ani najmenšiu šajnu o tom, ako chodia autobusy. Ak niekto cestuje linkou 11 na ktorej je veľký cieľ JUH, Saratovská a on potom na výbore pred poslancami doslova trepne, že musí trikrát prestúpiť pri ceste na Juh, tak je to obyčajná demagógia. Na spojení z Kubrice na Juh sa nezmenila ani len vetva kam linka chodí, ani nič, jedine jazdná doba vplyvom trasovania cez Sihoť sa zrýchlila.
Reply on: mikeska #15598:
Z tých 120 cestujúcich je žiakov presne 30. Pripájam celé znenie mailu bez úprav, aký išiel poslancom MČ Sever:

"Zasielame podrobnejšiu informáciu k vývoju stavu MHD po zmene cestovného poriadku, ktorý vstúpil do platnosti 1. novembra 2024.

Podobne, ako v roku 2016, aj pri tohtoročnej zmene najviac rezonujú podnety od obyvateľov z Kubrej a Kubrice. Sú smerované najmä voči zmene obsluhy v tejto časti MČ Sever, ktorá sa od starej líši presmerovaním linky 1 namiesto Kubrej na Sihoť, linky 11 cez Sihoť namiesto Štefánikovej a zriadením novej linky 16 v trase Kubrá - Zlatovská - Záblatie.


Úpravy od 15. decembra 2024

Od tohto dátumu dôjde k čiastočnej úprave spojov na linke 4, kde budú pridané spoje v čase špičiek so zachádzkou cez Kubrú. K tejto zmene sa pristupuje nielen po požiadavke Rady školy pri ZŠ Kubranská, ale aj na základe požiadaviek obyvateľov, ktoré nám prišli na konkrétne časy. Nastalo to, čo sme predpokladali - pred spustením sa ozvali tí, čo mali výhrady, po spustení sa ozvali tí, na ktorých ústupky sťažovateľom naplno negatívne dopadli. Pričom druhá menovaná skupina je, na základe dát o počte cestujúcich, početnejšia.

Okrem uvedených zmien na linke 4 tiež dochádza k posilneniu linky 11 medzi 6. a 7. hodinou (problém s prípojmi), takisto pribudnú aj viaceré skoré ranné a neskoré večerné spojenia na linke 16.


Vysvetlenie k cestovaniu
Opakovane sa stretávame s výhradou voči časovým polohám linky 11 a 16 v Kubrej, ktoré chodia niekoľko minút po sebe a vďaka tomu nie je možný prestup. Toto tvrdenie vyplýva z nesprávneho vyhľadania spojov. Ako teda cestovať?
- z MAXu do Kubrice? linkou 1 s prestupom na linku 11, alebo dopoludnia priamo bez prestupu predĺženými spojmi linky 16
- z MAXu do Kubrej? priamo linkou 16
- zo Zámostia do Kubrice? linkou 16 s prestupom na Hasičskej na linku 11
- zo Zámostia do Kubrej? priamo linkou 16

Za žiadnych okolností teda nevzniká potreba prestupu medzi linkami 16 a 11 v Kubrej, preto premávajú v niekoľkominútových rozostupoch.


Vyhodnotenie zmien za prvý mesiac

Zmeny je vždy potrebné vyhodnocovať najskôr po pol roku od ich zavedenia, nakoľko prvé mesiace si cestujúci nový cestovný poriadok len "oťukávajú". Po zavedení sa však sledujú trendy, teda najmä to, ako sa jednotlivé linky, spoje, zastávky a opatrenia vyvíjajú. Navzdory všetkému, už výsledky za prvý mesiac ukazujú pozitívny trend a z dát je možné interpretovať, že zmena bola logická a opodstatnená. Nižšie na konkrétnych príkladoch:

Denne prepravíme medzi Kubricou, Kubrou a zastávkami na Sihoti 120 cestujúcich denne v jednom smere, čo je približne 4,8 cestujúceho na spoj.

V starej trase využívalo linku 1 z Kubrej 169 cestujúcich denne v jednom smere, čo je len približne 4,84 cestujúceho na spoj. V novej trase využíva linku 1 zo Sihote 243 cestujúcich denne v jednom smere, čo je o 44% viac oproti starej trase. Spojov však pribudlo, na spoj prepravujeme približne 5,17 cestujúceho.

V starej trase bol na linke 1 vzťah voči zastávkam Billa a Gen. Štefánika na úrovni 60 cestujúcich denne v jednom smere, v novej trase je vzťah voči zastávkam Billa a Gen. Štefánika na úrovni 98 cestujúcich denne v jednom smere.

V roku 2016 rezonovalo zrušenie linky 7 z Kubrice do Zámostia, pričom po jeho obnovení prostredníctvom priamej linky 16 už táto téma populárna nebola. Aj napriek tomu, linku 16 využije z Kubrej, Predpoľa a Štefánikovej za deň až 239 cestujúcich denne v jednom smere, pričom až 85% z nich cestuje na zastávku Hasičská a ďalej, a až 66% z nich cestuje za mosty.


Čo by priniesol návrat starého CP?

Vyhovelo by sa ľuďom, ktorí najhlasnejšie kričia. Tým by sa vrátilo priame spojenie, po ktorom bol menšinový dopyt, no stovky ďalších cestujúcich by prišlo o nové spojenia. Spojenia zo Sihote k MAXu, spojenie Kubrej, Predpoľa, Podsokolíc a MAXu do Zámostie, spojenie Sihote s Kubrou by zaniklo. Niekoľko jednotlivcov by si však už nemuselo prestúpiť. Koľko týchto ľudí je? Napríklad 18. novembra, v pondelok, to bolo presne 16 prestupujúcich cestujúcich na zastávke Pred poľom. Množstvo prestupujúcich sa denne pohybuje na úrovni od 10 do 30 cestujúcich. Tí by išli priamo, niekoľkým stovkám by však spojenie nenavrátne zaniklo - opäť."
Reply on: Michal Mazánik #15587:
aby z tych 120 cestujucich nebolo 100 ziakov ZS 🙂 Inak na mestskom webe sa pise ze tych 120 cestujucich za den je na trase Kubrica - Kubra - Sihot a nie Kubra - Sihot. Kolko ludi sa teda prepravilo predtym povedzme na trase Kubrica - Kubra - Max? Ci je tam taky markantny narast cestujucich, a to nebol otvoreny City park? Ako viete ze su to cestujuci Kubra - Sihot a nie Sihot - Sihot, pripadne Kubrica - Sihot, ti inu moznost v podstate ani nemaju.

zapisnica VMC Sever z 5.12.2024 obcania Kubrej a Kubrice ziadaju vratit linku 1 a 11 naspat, s tym ze by mala byt zvolane mimoriadne VMC ohladom dopravy, ktore navrhol poslanec.

Ako je to s linkou 1 zo Sihote? Podla mestskeho webu prepravi 243 cestujucich zo Sihote, z Kubrej to bolo len 169 cestujucich. Nikde sa tam ale nepise ze predtym z Kubrej islo len 35 spojov a zo Sihote ide spojov az 48. To je potom ake porovnanie? Len aby sa to obhajilo ake je to dobre? Vychadza mi to na narast spojov o 37%, a narast cestujucich o 43%. Na to ako sa obhajovala Sihot, ze je tam daleko viac obyvatelov atd, teda nic moc. A su aj nejake data ako je vyuzivane spojenie Sihot - Maxx?
Reply on: TomoSK #15593:
Tie dva spoje do Kubrickej doliny ti znejú asi smiešne, avšak aký je ich účel?
Najmä chatári (doviezť sa o 9:35 na chatu a o 17:35 ísť domov - akurát, vidieť to aj u chalupárov na PAD) a turisti (ráno sa dopravia a idú pešo do inej lokality alebo naopak - sám som jeden z nich 🙂 ). Ak im pustíš spoj o 9:00 a 17:00 z Juhu sú to časy vhodné a zároveň ak sa nemýlim boli to turnusové obehy kde nebol plný výkon (vodiča celkom zaujíma či bude absolvovať zachádzku do Kubrickej doliny "zadarmo", aj keď cestujúceho nie...).
Ja, ako obyvateľ Juhu, ktorý to má bližšie na Saratovskú, to vnímam že na náhodnej báze (voľnočasové aktivity) mi nevadí prejsť pešo domov z Gen. Svobodu ale pri každodennej dochádzke do práce a z práce mi to celkom "lezie na nervy".
Ten interval 7,5 min. na Juh by som vnímal ako veľké plus ak to možné je bez väčších revolúcií. Juh nie je Kubrická dolina.
Reply on: theo #15595:
Osobne by som si dovolil tvrdiť, že spoľahlivosť je aktuálne na úrovni okolo 75%. Je to rozhodne menej, ako by všetci chceli, ale viac, ako to bolo v uplynulom období.

Výhodou sa môže javiť to, že sa jedná o sedlá a víkendy, tj. dopad na pracujúcich či školákov je minimálny. Takisto záleží na smere, v ktorom človek cestuje. Na Sihoť je to zvládnuteľné, v opačnom smere zostáva iba improvizácia. Čo je náchylnejšie na nečakanie, je smer zo Zámostia, teda pre väčšinu ľudí to znamená (ak sú pracujúci), že idú z práce.

Samozrejme, nie je to vôbec uspokojivá spoľahlivosť, avšak časť nedodržania prípojov netkvie ani v meškaní, ani v pozabudnutí sa. Na to má dopravca spôsoby, ako sa s týmto problémom vysporiadať, a verím, že sa to čo najskôr začne používať. Verím, že si medzi riadkami každý našiel to, čo som tým chcel povedať.
Reply on: TomoSK #15593:
Nechcem moc rýpať, ale aké je to v percentuálnom vyjadrení? Že koľkokrát do roka by si zmeškal do práce pri viac než 200 odpracovaných dňoch (jazdách/prestupoch)? Obávam sa, že dosť veľa, aby si si vypočul múdre reči ako školák od triedneho, nieto ako zamestnanec od vedúceho...
Reply on: milan005 #15581:
Tak by bolo treba urobiť nejakú metodiku, ktorou by sa dali porovnať dva odlišné grafikony v mierne zmenených podmienkach - menilo sa cestovné, menili sa kilometre. Ako si napísal, zrejme najpresnejšie by bolo porovnať koncové/sídliskové obsadenosti (Pod Juhom - všetky konečné, mínus nástupy na L1 na Saratovskú); Nozdrkovce, Kubrica (Kubrická + námestie) a pod.
Niečo pozitívne tu pár dní dozadu bolo písané ohľadom Východnej+Lavičkovej, OC Laugarício aj Nozdrkovce v príspevku #15420

Ale akékoľvek číslo z toho vypadne, môžeš ho "odmietnúť" práve zmenou kilometrov a zmenou cestovného. Pričom zmenu cestovného môžeš interpretovať oboma smermi - že odlákalo cestujúcich ale aj tak, že prilákalo cestujúcich (zvýšenie základného cestovného, ale zároveň zvýhodnenie predplatných v porovnaní so základným cestovným).

Čo sa garantovaných prestupov týka; v regionálnej autobusovej doprave, kde je z nejakej kopanice do spádovej obce riziko meškania kvôli zápche nulové, má veľa spojov minimálne čakanie 5 minút.
Podobne prestupy fungujú pri diaľkovej vlakovej doprave, kde ZSSK častokrát pracuje s 5+ minútovým prestupovým časom a cestujúcim to asi moc nevadí.
Takže cez víkendy by som v Trenčíne asi pracoval s prestupovým časom 5 minút, ak do danej lokality nejde ďalší spoj v priebehu 15 minút (napr. Laugarácio). V týždni kvôli zápcham a intervalu nad 15 minút do niektorých lokalít, sú prestupy za trest.
Reply on: milan005 #15592:
Už len na tvrdení, ktoré ponúka dva spoje za deň do Kubrickej doliny a spoločný 7,5 minútový interval z centra na Juh, pričom jednotlivé vzdialenejšie vetvy Juhu sú od seba prinajlepšom 20 minút pešo dáva poznať, aký priepastný rozdiel je medzi Tvojou filozofiou linkového vedenia a našou filozofiou linkového vedenia. Ja to rešpektujem, ale o takéto pochopenie by som poprosil aj ostatných diskutérov. Lebo, popravde, netuším, kam celé tieto diskusie vedú. Respektíve viem, nikam, točia sa dlhé mesiace a mesiace stále dokolečka v kruhu, stále sa riešia tie isté témy, tie isté problémy a "problémy". Vytrhávajú sa z kontextu (nemierim na Teba, milan005) slovné spojenia alebo časti viet tak, aby to podporilo tu neustále omieľané tvrdenia a zistenia či už pri Kubrici, 2ke alebo 7ke.

A dovolím si ešte k prípojom, milan007 - vo štvrtok a piatok som robil 4/11 a s výnimkou jedného prípadu vyšli prestupy vždy. Suseda si sa pýtal asi podobne, ako tých detí z gymnázia v príspevku #14757. 🙂
Reply on: Michal Mazánik #15583:
Poloha L11 o "00" z Juhu počas voľných dní bola kvôli vtedajšiemu odchodu vlaku, prípadne predĺženiu 2 spojov za deň do Kubrickej doliny. V čase keď už ani jedno nebolo aktuálne bolo bez problémov možné posunúť odchod na "05".
Z mesta išli busy na Saratovskú v sedle "x" o 12, 32 a 51. Po novom idú 22 a 52 a L1 so závlekom na GS 5 min. za nimi.
K tej P5 je škoda že v školskom čase míňa školy v Zámostí a ide niekadiaľ po Bavlnárskej, neviem pre koho.
Aký je vlastne nárast km v porovnaní s 2016? cca 12%?
Myslím že veľa vecí by sa dalo doladiť. Určite nehovorím v štýle "všetko je zle".
Niektoré som si sám skúšal "nakresliť" a nebol by to žiadny "tvrdý zásah". Dve také výrazné by som bol rád ak by sa dosiahli. Preklad večerné sedlo+víkend 7,5 min. centrum - Juh, zlepšenie prekladu centrum - Sihoť.
Rok čo chvíľa zoslabne a nastúpi nový. Už dlhšie sa zaoberám myšlienkou , že kúpim dva nové autobusy na MHD v Trenčíne a tieto budú voziť obyvateľov a návštevníkov Trenčína od takej piatej do 22. hodiny. Samozrejme , že z d a r m a. Na ten nový rok tu teda budem verejne diskutovať s vašimi odbornými názormi od platu vodičov cez ďalšie otázky. Dúfam, že sa nebude schovávať za dolné paprče a budete objasňovať mne a aj ďalším tu na tejto stránke ako ,,vyladiť,, oný nový vstup dopravcu. Budú sa tu angažovať noví Pešiaci, tak aby ste iba vedeli. 🙂
Reply on: Michal Mazánik #15587:
Opäť sa čiastočne verejnosti otvorili dvierka . ,,Zadanie bolo, že objem kilometrov sa nesmie zvýšiť a k zmene tohto rozhodnutia došlo po náročných (ale konštruktívnych) rokovaniach s odbornými útvarmi, prednostom MsÚ a poslancami.,, Poznatky z tvorby novej koncepcie MHD Trenčín nakoniec budú totožné ako výberové konania verejnej správy - vyhrá najlacnejšie. Rozumu to nemá. 🤬

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.