Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Michal Mazánik #15615:
Ja ale nikde netvrdim ze sa to musi vratit do povodneho stavu, mna zaujalo ako to bolo predane na webe mesta, len aky tam je narast, nic viacej.
Sihot ma samozrejme vacsi potencial, suhlasim, momentalne ho ale az tak nenaplna aspon podla cisiel ci. Vy ste necakali od toho viacej? A som zvedavy aj na ostatnu cast linky, aky tam bude narast vzhladom na narast spojov.

A este jedna technicka otazka...ako a kde vyhladam jednoducho spoj:
gen. M. Stefanika - zel.stanica - Kubra nam. (prestup na stanici, nie Hasicka)
Reply on: mikeska #15608:
Ale tak to bolo odjakživa. Priame spojenie zo Saratovskej ostalo zachované, zvyšok sídliska sa buď prejde pešo alebo sa spoľahne na prestup (cez víkendy z gen. Svobodu s lepším výberom z pôvodného približne 15 minútového intervalu odchodov do mesta na súčasný 10 minútový).
Reply on: milan007 #15613:
Ja tej zmene trasy ako takej rozumiem a chapem ju. Tu mi ale vyslovene islo o informaciu ktora bola v odpovedi na webe...ako je po zmene narast cestujucich na zmenenom useku linky. Informacia sice ako taka je pravdiva ale zaroven vyslovene zavadzajuca, kedze nehovori nic o naraste spojov na danej linke.
Reply on: mikeska #15610:
Pre nás je dôležité, že aj keby sme zvolili metódu porovnania priemeru na spoj - s vedomím, že toto porovnanie je skreslené posilnením linky, je jednoznačné, že na tejto trase linka slúži väčšiemu počtu cestujúcich. Vývojový trend je teda pozitívny a nie je dôvod sa zaoberať návratom do pôvodného stavu.

Netreba tiež zabúdať na nejakú základnú logiku, že spojenie sídlisko - nákupné centrum má potenciál byť silnejšie než rurálna časť - obchodné centrum, lebo je to dané počtom obyvateľov. Už mi to trochu pripadá, akoby sme polemizovali o tom, či má linka 25 chodiť na Juh alebo do Soblahova. 🙃
Reply on: Michal Mazánik #15609:
Samozrejme,kedze:
a) mesto má dopravu na háku, len vyberať parkovné a stavať stupídne cyklotrasy
b) aj v a) je dôvod, že niektoré zastávky stále nie sú zriadené - Brnianska
c) čo sa týka budovania cestnej siete: mesto aktuálne dovrzalo ukážkovo "starý" most v územnom konaní
d) mesto skoro nič neurobilo pre zvýšenie priepustnosti ciest pre MHD
e) a teraz prestupy nevychádzajú, lebo doprava je kritická. Ale zmeny nikde. Kde je preferencia MHD?
Reply on: mikeska #15610:
Treba vidieť, že linka 1 na Sihoť bola navrhovaná už pradavno, kvôli rovnakému potenciálu na konečných. Tam je za mňa zmena na mieste. Ale u 11 nebola potrebná.
Reply on: S499.1023 #15611:
Je to rekacia na tuto cast, ktoru zverejnil Tomo zo zapisnice VCM Sever.
"Občania z Kubrej a Kubrice žiadajú vrátiť autobusový spoj č.1 že musia prestupovať 3x dokedy sa dostanú do Kubrej, keď idú zo sídliska Juh."
Jasne som napisal ze suhlasim ze 3x prestupovat je blbost, to pravda nie je ale raz ano.
Mozno sa aj cely Juh docka priamych spojeni do vsetkych casti
🙂
Reply on: mikeska #15603:
To záleží na tom, odkiaľ z Juhu. Chcel by si priamu linku zo všetkých troch južných vetiev do Kubrice?
Reply on: Michal Mazánik #15609:
Ja to tiez nemyslim utocne, ale je rozdiel prestupovat povedzme na Hasickej, prestupovat s garanciou prestupu, kde vystupis nastupis, prestupovat ked ti pojde dalsi spoj do prijatelneho casu ak ho nestihnes a nie za hodinu.

Strasne ma ale zaujima ta najvhodnejsia metoda porovnania, konkretne tychto udajov, ktore boli zverejnene aj na webe mesta bez prepoctu na spoj, bez ohladu na navysenie spojov a tym aj zvysenia nakladov.

"V starej trase využívalo linku 1 z Kubrej 169 cestujúcich denne v jednom smere, čo je len približne 4,84 cestujúceho na spoj. V novej trase využíva linku 1 zo Sihote 243 cestujúcich denne v jednom smere, čo je o 44% viac oproti starej trase. Spojov však pribudlo, na spoj prepravujeme približne 5,17 cestujúceho."

Reply on: mikeska #15608:
Vôbec to nemyslím útočne, ale jediná reakcia, ktorá mi na to napadá, je "no a?"

Ja mám pocit, ako by sme sa na spojenia s prestupom stále podvedomne dívali ako na niečo, čo vlastne neexistuje. Je to nepopulárne, ale prestupovanie je v tak rozťahanom a riedko osídlenom meste ako Trenčín úplne normálna vec na menej frekventovaných trasách.
Reply on: TomoSK #15607:
"Občania z Kubrej a Kubrice žiadajú vrátiť autobusový spoj č.1 že musia prestupovať 3x dokedy sa dostanú do Kubrej, keď idú zo sídliska Juh."

Ano ked idu zo sidliska Juh... Gen.Svobodu, Juzanka smerom do Kubrej musia prestupovat.
Reply on: mikeska #15603:
Z Kubrice na Juh sa raz prestupovať musí? Prosím??? Linka 11 naďalej obsluhuje na Juhu zastávky Cintorín Juh a Saratovská, tak ako to bolo roky rokúce, je to aj teraz.
Reply on: mikeska #15605:
Prestup nie je garantovaný, ale najmä v čase, kedy je interval dlhší, teda mimo špičky, tu podnety od cestujúcich na nestíhanie prestupov prakticky neevidujeme (napr. v porovnaní s prestupmi na Hasičskej, kde sme zo začiatku evidovali podnety takmer denne). Čo sa týka lavičiek a prístreškov, tu by som odporučil obyvateľom, aby namiesto podávania nepravdivých informácií poslancom o počte prestupov tlačili na svojich poslancov, aby z rozpočtu MČ Sever vyčlenili peniaze na doplnenie mobiliáru. Každá mestská časť má rozpočet 500 tis. eur, ktoré prerozdeľujú poslanci na výbore MČ. Z toho by nejaký ten prístrešok a lavička určite vyšli.

Teraz však vážne, prestupy si námatkovo kontrolujeme aj my, ak sa preukáže problém so spoľahlivosťou, budeme to riešiť. Nič to však nemení na tom, že na spojenie s priemerne 2-3 cestujúcimi na spoj vracať priamu linku nebudeme.

Je nereálne, ak by sme linku 1 posilnili a nechali v Kubrej, aby sa počet cestujúcich do BIILY a k MAXu zvýšil zo 60 na 98. Ak by vôbec k nejakému nárastu došlo, tahalo by ho pravdepodobne sídlisko Pred poľom vo vzťahu k MAXu. Jednoducho by sme narazili na strop v podobe veľkosti mestskej časti. Nezabúdajme tiež, že spojenie Sihote s MAXom nie je jediná úloha linky 1. Linka vstupuje do prekladu a vďaka jej krátkemu intervalu má Sihoť IV zabezpečený v smere do mesta 5 minútový interval v špičke a 10 minút v ostatnom čase. Takisto táto zmena vytvára predpoklad pre efektívnejšie využívanie kĺbových vozidiel, ktorých je len 5, a to aj vďaka možnosti prejazdovania medzi linkami 1 a 8 na oboch konečných zastávkach. Pokiaľ má linka na jednom konci sídlisko o veľkosti priemerného okresného mesta a na druhom konci rurálnu mestskú časť, kĺbové vozidlá na nej nasadené by nikdy neboli využité efektívne.
Prestup pred Polom ale nie je garantovany, su to len volne prestupy, je to tak alebo sa mylim? Cestujuci z Maxu do Kubrice, si tak vpripade ze prestup nestihne musi pockat v spicke pol hodinu, mimo spicky hodinu na dalsi spoj, na mieste kde nie su lavicky, pristresok, nic.

A aka je potom vhodna metoda? Akoze porovnat pocet cestujucich s navyvsenim spojov na linke 1 zo Sihote a poctom cestujucich s povodnym poctom spojov na linke 1 z Kubrej to je to spravne... to si teraz robite srandu?
Ano nikde nie je napisane ci by v pripade zvysenia na povodnej linke alebo znizenia na sucasnej doslo k zvysenie resp. znizeniu cestujucich na spoj. Podla Vasich udajov je ale momentalne pocet cestujucich na spoj takmer rovnaky, akurat je navyseny pocet spojov o 37%, co predpokladam predstavuje aj viac km, aj viac ludskych zdrojov cize vyssie naklady. A linka prepravi v prepocte cca 8-11 ludi za den viac.
Reply on: mikeska #15602:
Z linky 11 bol priemerný denný výstup na zastávkach Kubranská, BILLA a Gen. M. R Štefánika 51 cestujúcich. Toto však nie sú cestujúci len z Kubrice, ale aj z Kubrej a zo sídliska Pred poľom. Nakoľko Kubrica a zadná časť Kubrej sú výrazne redšie osídlené než časť Kubrej okolo námestia či sídlisko Pred poľom, títo cestujúci mohli tvoriť prinajlepšom polovicu z uvedeného počtu cestujúcich. To presne zodpovedá aj zisteniu z dát z APC po zavedení novej koncepcie, kedy počet prestupujúcich na zastávke Pred poľom odhadujeme na 10-30 cestujúcich za pracovný deň. Zo starých aj nových dát teda vidíme, že toto je presne ten typ relácie, ktorá je vhodná na riešenie prestupným spojením. Len doplním, že v prepočte na spoj bol výstup pri BILLE 1,0 cestujúceho a pri MAXe 1,7 cestujúceho. V týchto hodnotách sú opäť zhrnutí aj ľudia idúci napríklad z Pred poľom do MAXu, ktorí majú naďalej spojenie priame a oproti starej koncepcii dokonca posilnené.

Prípoj na linku 11 je v smere z mesta od každého druhého spoja linky 1, teda raz za pol hodinu v špičke a raz za hodinu v ostatných časoch. Toto presne zodpovedá intervalu pôvodnej linky 11.

Nakoľko došlo k navýšeniu počtu spojov na linke 1, prepočet na spoj v prípade porovnania linky 1 nepovažujem za tú najvhodnejšiu metódu, na čo sme v e-maili upozornili aj poslancov mestskej časti Sever. 60 vs bezmála 100 cestujúcich denne je podstatný rozdiel. Pripomínam tiež, že ide o dáta za obdobie tesne po spustení prevádzky, kedy ešte časť obyvateľov Sihote nemusela na túto zmenu zareagovať zmenou dopravného správania.
Reply on: TomoSK #15600:
S tymto suhlasim ze 3xprestupovat je blbost, ale minimalne raz sa prestupovat musi.
Reply on: TomoSK #15599:
a kolko teda cestujucich prepravila linka 11 z Kubrice, Kubrej k Bille, Maxxu a stanici?

Vysvetlenie k cestovaniu...k tomu len poznamka nie ku kazdej 1 je prestup na 11tku, plus prestup Pred Polom ani nie je garantovany takze sa moze stat ze dalsi spoj do Kubrice pojde za hodinu vpripade nestihnutia. Linka 16 co som cestoval tak v 90% pripadoch meska, smer Kubra. Inak dost ludia vyuzivali od Maxu spojenie Max-stanica a tam prestup spat do Kubrej, co uz mozne nie je.

Rozdiel v linke 1 zo Sihote a Kubrej nie je ani pol cestujuceho na spoj, nato ako sa pisalo ze Sihot potrebuje spojenie k Maxu, a je to daleko vacsia cast mesta ako Kubra, nie je to malo?
Vas argument prepravilo sa 60 cestujucich denne, v novej trase 98, opat pri prepocte to nie je ani nie pol cestujuceho na spoj.


Reply on: pešiak #15591:
Vlk tiež sľuboval!
Reply on: mikeska #15598:
Ešte k zápisnici VMČ Sever, z ktorej bol vypichnutý bod 4234, v ktorom "Občania žiadajú aby bola vrátená trasa č.11 a aj č.1 a chodila cez železničnú stanicu.", by som rád poukázal aj na predchádzajúci bod 4233 v znení:
"Občania z Kubrej a Kubrice žiadajú vrátiť autobusový spoj č.1 že musia prestupovať 3x dokedy sa dostanú do Kubrej, keď idú zo sídliska Juh."

Vo všetkej úcte, ak toto niekto napíše, tak nemôže mať ani najmenšiu šajnu o tom, ako chodia autobusy. Ak niekto cestuje linkou 11 na ktorej je veľký cieľ JUH, Saratovská a on potom na výbore pred poslancami doslova trepne, že musí trikrát prestúpiť pri ceste na Juh, tak je to obyčajná demagógia. Na spojení z Kubrice na Juh sa nezmenila ani len vetva kam linka chodí, ani nič, jedine jazdná doba vplyvom trasovania cez Sihoť sa zrýchlila.
Reply on: mikeska #15598:
Z tých 120 cestujúcich je žiakov presne 30. Pripájam celé znenie mailu bez úprav, aký išiel poslancom MČ Sever:

"Zasielame podrobnejšiu informáciu k vývoju stavu MHD po zmene cestovného poriadku, ktorý vstúpil do platnosti 1. novembra 2024.

Podobne, ako v roku 2016, aj pri tohtoročnej zmene najviac rezonujú podnety od obyvateľov z Kubrej a Kubrice. Sú smerované najmä voči zmene obsluhy v tejto časti MČ Sever, ktorá sa od starej líši presmerovaním linky 1 namiesto Kubrej na Sihoť, linky 11 cez Sihoť namiesto Štefánikovej a zriadením novej linky 16 v trase Kubrá - Zlatovská - Záblatie.


Úpravy od 15. decembra 2024

Od tohto dátumu dôjde k čiastočnej úprave spojov na linke 4, kde budú pridané spoje v čase špičiek so zachádzkou cez Kubrú. K tejto zmene sa pristupuje nielen po požiadavke Rady školy pri ZŠ Kubranská, ale aj na základe požiadaviek obyvateľov, ktoré nám prišli na konkrétne časy. Nastalo to, čo sme predpokladali - pred spustením sa ozvali tí, čo mali výhrady, po spustení sa ozvali tí, na ktorých ústupky sťažovateľom naplno negatívne dopadli. Pričom druhá menovaná skupina je, na základe dát o počte cestujúcich, početnejšia.

Okrem uvedených zmien na linke 4 tiež dochádza k posilneniu linky 11 medzi 6. a 7. hodinou (problém s prípojmi), takisto pribudnú aj viaceré skoré ranné a neskoré večerné spojenia na linke 16.


Vysvetlenie k cestovaniu
Opakovane sa stretávame s výhradou voči časovým polohám linky 11 a 16 v Kubrej, ktoré chodia niekoľko minút po sebe a vďaka tomu nie je možný prestup. Toto tvrdenie vyplýva z nesprávneho vyhľadania spojov. Ako teda cestovať?
- z MAXu do Kubrice? linkou 1 s prestupom na linku 11, alebo dopoludnia priamo bez prestupu predĺženými spojmi linky 16
- z MAXu do Kubrej? priamo linkou 16
- zo Zámostia do Kubrice? linkou 16 s prestupom na Hasičskej na linku 11
- zo Zámostia do Kubrej? priamo linkou 16

Za žiadnych okolností teda nevzniká potreba prestupu medzi linkami 16 a 11 v Kubrej, preto premávajú v niekoľkominútových rozostupoch.


Vyhodnotenie zmien za prvý mesiac

Zmeny je vždy potrebné vyhodnocovať najskôr po pol roku od ich zavedenia, nakoľko prvé mesiace si cestujúci nový cestovný poriadok len "oťukávajú". Po zavedení sa však sledujú trendy, teda najmä to, ako sa jednotlivé linky, spoje, zastávky a opatrenia vyvíjajú. Navzdory všetkému, už výsledky za prvý mesiac ukazujú pozitívny trend a z dát je možné interpretovať, že zmena bola logická a opodstatnená. Nižšie na konkrétnych príkladoch:

Denne prepravíme medzi Kubricou, Kubrou a zastávkami na Sihoti 120 cestujúcich denne v jednom smere, čo je približne 4,8 cestujúceho na spoj.

V starej trase využívalo linku 1 z Kubrej 169 cestujúcich denne v jednom smere, čo je len približne 4,84 cestujúceho na spoj. V novej trase využíva linku 1 zo Sihote 243 cestujúcich denne v jednom smere, čo je o 44% viac oproti starej trase. Spojov však pribudlo, na spoj prepravujeme približne 5,17 cestujúceho.

V starej trase bol na linke 1 vzťah voči zastávkam Billa a Gen. Štefánika na úrovni 60 cestujúcich denne v jednom smere, v novej trase je vzťah voči zastávkam Billa a Gen. Štefánika na úrovni 98 cestujúcich denne v jednom smere.

V roku 2016 rezonovalo zrušenie linky 7 z Kubrice do Zámostia, pričom po jeho obnovení prostredníctvom priamej linky 16 už táto téma populárna nebola. Aj napriek tomu, linku 16 využije z Kubrej, Predpoľa a Štefánikovej za deň až 239 cestujúcich denne v jednom smere, pričom až 85% z nich cestuje na zastávku Hasičská a ďalej, a až 66% z nich cestuje za mosty.


Čo by priniesol návrat starého CP?

Vyhovelo by sa ľuďom, ktorí najhlasnejšie kričia. Tým by sa vrátilo priame spojenie, po ktorom bol menšinový dopyt, no stovky ďalších cestujúcich by prišlo o nové spojenia. Spojenia zo Sihote k MAXu, spojenie Kubrej, Predpoľa, Podsokolíc a MAXu do Zámostie, spojenie Sihote s Kubrou by zaniklo. Niekoľko jednotlivcov by si však už nemuselo prestúpiť. Koľko týchto ľudí je? Napríklad 18. novembra, v pondelok, to bolo presne 16 prestupujúcich cestujúcich na zastávke Pred poľom. Množstvo prestupujúcich sa denne pohybuje na úrovni od 10 do 30 cestujúcich. Tí by išli priamo, niekoľkým stovkám by však spojenie nenavrátne zaniklo - opäť."

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.