Košice chcú modernizovať električkové trate a vozidlá

O nové trolejbusy do roku 2014 však mesto záujem nemá.

Slovensko v rokoch 2007 až 2013, rovnako ako ostatné krajiny Európskej únie, má možnosť čerpať finančné prostriedky z eurofondov. Časť z nich naplánovaná v Prioritnej osi 4 - Infraštruktúra integrovaných dopravných systémov Operačného programu Doprava ale pravdepodobne nebude vyčerpaná tak, ako to bolo pôvodne plánované. Preto mesto Bratislava spolu s ďalšími mestami už začalo rokovať s Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií o uvoľnenie nevyužitých peňazí na projekty na obnovenie vozového parku a tratí električiek a trolejbusov. Samotná Bratislava má veľké plány, neplánuje len rekonštruovať už existujúce električkové trate, ale postaviť aj úplne nové. Do roku 2015 chce zakúpiť 20 úplne nových električiek a 80 trolejbusov. Preto sme zisťovali, či mesto Košice nemá podobné plány.

Iba jeden pôvodný projekt pre KORID

Vrámci pôvodných projektov v Prioritnej osi 4 malo Mesto Košice v pláne zrealizovať iba jednu stavbu - „Integrovaná koľajová doprava Námestie Maratónu mieru – Staničné námestie s napojením na železnicu“, ktorá je súčasťou pripravovaného projektu KORID. Vrámci nej by sa mala kompletne zrekonštruovať električková trať Námestie Maratónu mieru - Radnica Starého mesta - Krajský súd - Námestie osloboditeľov - Staničné námestie a zároveň vybudovať prepojenie a rozšírenie súčasného obratiska na Staničnom námestí s koľajiskom Železníc Slovenskej republiky.

„V súčasnosti sa pracuje na vyhotovení projektovej dokumentácie,“ informovala Linda Šnajdárová z referátu styku s verejnosťou a médiami Mesta Košice. „V januári 2013 je termín na získanie stavebného povolenia. Začiatok stavby je plánovaný najneskôr na september 2013.“ Celá výstavba by sa mala dokončiť a trať uviesť do prevádzky najneskôr do konca roka 2015.

Verejná koľajová doprava v Košickom samosprávnom kraji

Náhradné projekty: Nové trate a električky

Objem peňazí určených pre integrovaný dopravný systém v Košiciach po realizácii výstavby električkovej trate Nám. Maratónu mieru - Staničné nám. tak bude vyčerpaný. „Je predpoklad, že z prostriedkov Operačného programu Doprava v prioritnej osi 4 určených pre pôvodné stavby IDS Bratislava sa nepodarí celý objem využiť. Preto v Košiciach i Bratislave pripravujeme doplnkový zásobník náhradných projektov.“ doplnila Šnajdárová. Do košického zásobníka pribudnú ďalšie projekty nesúvisiace s IDS. „Mesto Košice by chcelo vzhľadom na stav trate modernizovať napr. úseky od Námestia Maratónu mieru po štadión Lokomotívy, prípadne od Námestia osloboditeľov po mestskú časť Barca,“ skonkretizoval Mgr. Viktor Klik z referátu styku s verejnosťou a médiami Mesta Košice. Taktiež sa uvažuje o nákupe električiek, v čase odpovede bol ich počet ešte v štádiu riešenia. Denník Hospodárske noviny vo svojej správe spomenul 40 električiek. „Mesto Košice má enormný záujem o modernizáciu trati aj o revitalizáciu koľajových vozidiel. Výsledkom riešenia revitalizácie koľajových vozidiel má dôjsť k zásadnej kvalitatívnej zmene oproti súčasnému stavu vozidiel. Nové vozidlá by mali spĺňať kritéria porovnateľné s vozidlami vo vyspelých mestách EÚ.“ doplnila Šnajdárová. 

Do roku 2014 žiadne trolejbusy

Momentálne by mali prebiehať rokovania medzi Bratislavou, Banskou Bystricou, Košicami, Prešovom, Žilinou a ministerstvom o veľkom spoločnom nákupe trolejbusov ešte v súčasnom programovacom období. Košice nad nákupom nových trolejbusov a rekonštrukciou súčasných trolejbusových tratí zrejme momentálne ani neuvažujú. „Trolejbusy v našich súčasných aktivitách nie sú zahrnuté. V budúcnosti, v Operačnom programe Doprava 2014 – 2020 sa budeme usilovať aj o podporu ekologickej trolejbusovej dopravy.“ odpovedala Šnajdárová. Celý súčasný vozidlový park trolejbusov je už totiž po životnosti udávanej výrobcom (11 rokov), dokonca väčšina vozidiel už budúci rok bude mať 20 rokov a najnovšou traťou je stále trať Cottbuská - Grunt otvorená pred viac ako 13 rokmi (ak neberieme do úvahy nedávno rekonštruovanú trať na Námestí osloboditeľov v súvislosti s výstavbou Aupark).

Čo je Operačný program Doprava?

Slovensko ako členská krajina Európskej únie má právo čerpať prostriedky z eurofondov. No pred tým, než je umožnené jednotlivým subjektom podávať projekty, každý štát si musí rozplánovať poskytnuté financie do jednotlivých operačných programov zameraných buď na nejakú oblasť rozvoja (napr. doprava) alebo územie. Operačný program Doprava  teda predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 - 2013. Ten je ďalej rozdelený do 7 prioritných osí podľa určenia na jednotlivé druhy dopravy a druhy investícií:

  1. Prioritná os 1: Železničná infraštruktúra
  2. Prioritná os 2: Cestná infraštruktúra (TEN-T)
  3. Prioritná os 3: Infraštruktúra intermodálnej prepravy
  4. Prioritná os 4: Infraštruktúra integrovaných dopravných systémov
  5. Prioritná os 5: Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy)
  6. Prioritná os 6: Železničná verejná osobná doprava
  7. Prioritná os 7: Technická pomoc

Related stories

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
No neviem ako vy, ale ja som skôr za to, aby sa radšej poriadne zmodernizovala koľajová doprava a o pár rokov trolejbusová. Viem, že trolejbusová doprava v Košiciach to potrebuje viac ako električková, avšak električkou na Ťahanovce DPMK ušetrí aj pätinu vozkm, ak zruší autobusove linky tam. Aj keby došlo k nejakému vyradzovaniu v trolejbusoch tak by sa to prípadným jemným preriedenim intervalov dalo uhrať. Avšak neviem si predstaviť, že by ešte nejaký čas električky premávali po ZDEVASTOVANOM koľajisku na Námestí Osloboditeľov a vlastne po celej Štúrovej. A 40 električiek??? Veď to je rovno na vyradenie T3! Neverím, že by sme predbehli Prahu 🙂
Tak mesto alebo predstavenstvo? Uz ma to sere! Vsstci si trolejbusovu dopravu pohadzuju jak horuci zemiak. Zahmlievaju, prekrucaju, vymyslaju. Jasny zamer poslat trolejbusy do kytek. Unia neda peniaze na nahradenie trolejbusov smradobusmi. Odmietnutie trolejbusov, projekt na elektricky (bol, aky bol)...Za celym tym vidim pripravu na privatizaciu dp.
Nikde v článku sa nespomína trať na THC...či to je v ramci trate na stanicu?
Reply on: LUKYmhd #3:
Trať Námestie Maratónu mieru - Terminál Sever - Sídlisko Ťahanovce ostáva podľa pôvodného plánu projektu IDS (resp. KORID) na ďalšie programovacie obdobie 2014 - 2020. ?
Reply on: Adamcool #1:
Jediný problém je, že je tu šanca získať veľmi výhodne (nielen) trolejbusy (ale aj električky), ale mesto sa rozhodlo ako jediné zo slovenských miest, ktoré majú záujem spoločne zakúpiť trolejbusy, nekúpiť žiaden. Električkové trate je stále možné opravovať aj popritom... ?
To, ze na trolejbusy mesto kasle som si zvykol. Uz ani nedufam, ze nejaky novy v KE uvidim. Avsak zda sa mi byt cudne, ze mesto chce zrekonstruovat prave trat NO-Barca. Ved velka cast trate bola (relativne) nedavno rekonstruovana a je vela trati v omnoho horsom stave
Reply on: 110mat110 #6:
"Avsak zda sa mi byt cudne, ze mesto chce zrekonstruovat prave trat NO-Barca. Ved velka cast trate bola (relativne) nedavno rekonstruovana a je vela trati v omnoho horsom stave"

Zišlo by sa dokončiť rekonštrukciu od Cintorínu až po križovatku VSS + taký krátky úsek od mosta VSS po zastávku VSS X -> Barca. Samotná trať do Barce ešte rekonštrukciu nepotrebuje (čím však nepopieram, že raz rekonštruovaná bude musieť byť). Jazdí tam len sólo + jeden spoj linky R8 Akútne však potrebuje rekonštrukciu celá trať na Jazere, Alejová, kruhák na Moldavskej, Úsek od Domu umenia po NO, všetky obratiská a križovatky. Po rovných úsekoch sa ešte ako tak dá. Som zvedavý či a ako sa budú rekonštruovať zastávky, dávať nové stĺpy trakčného vedenia, vymieňať spätné káble, trolej. Taká trať na Jazero by mohla byť takou vzorovou rekonštrukciou na úrovni 21. storočia.
Reply on: 110mat110 #6:
Hlavne ze na jazere sa ide znizovat rychlost kvoli hluku, no pan Klik na predstavuje viziu rekonstrukcie trate do Barce kde jazdi "jedna linka s polhodinovym intervalom" ?
reko v Barci by sa mohlo spojiť s predĺžením k železničnému mostu ponad I/68 a vybudovaním prestupného uzla na vlak a prímestské autobusy ☺ ? ?
Reply on: Isidor #9:
A potom sa zobudime a zistime, ze ani z tej rekonstrukcie nic nebude
Reply on: Isidor #9:
veru, celú barcu by to zvažalo na tramtrain z moldavy na ťahanovce ?
,,, no necháme sa prekvapiť čo všetko bude - či skôr nebude zrealizované z toho všetkého - ale kým neuvidíme na vlastné oči - tak ťažko veriť hocijakým projektom..
Najkrajšie z toho celého tu je to "ilustračné foto" ?
Reply on: eMareq #7:
stále tu niekto zabúda, že na rekonštrukciu EU nikdy peniaze nedá...
Reply on: VLK #13:
Preco sa tu potom pise o rekonstrukciach? Taktiez trat na mackopsa v useku MMM-NO-Stanica sa ma predsa rekonstruovat.
Reply on: VLK #13:
To je zaujímavé, lebo v ČR sa z EU-peňazí rekonštruujú trate jedna radosť.
Reply on: VLK #13:
Čiže to musia nazvať ako výstavba električkovej trate?
Mohla by sa zrekonštruovať električková trať Barca-Námestie osloboditeľov. Je to síce dlhá trasa ale tá rekonštrukcia je podľa mňa dosť dôležitá. Potom by som mal narážku na trolejbusy: V iných mestách nakupujú trolejbusy jedna radosť (vid. Bratislava). DPMK je azda druhý najväčsí dopravný podnik na SR. DPMK má 27 trolejbusov a odmieta kúpiť nové. Naopak chystá sa nakúpiť 127 autobusov. Prečo sa nekúpi napr. 100 autobusov a 27 trolejbusov? DPMK by si mal uvedomiť že šetrí na nesprávnom mieste. ?
Reply on: afeno657 #17:
Úsek Námestie osloboditeľov - Verejný cintorín nebol rekonštruovaný až tak nedávno... ? http://imhd.sk/ke/galeria-media/galerie-gt-vyhladavanie.html?&ghp=Ju%C5%BEn%C3%A1+trieda&ghg=#68803-Juzna-trieda
asi mam dežavu , takuto diskusiu som už niekde videl ?