O nové trolejbusy do roku 2014 však mesto záujem nemá.
Slovensko v rokoch 2007 až 2013, rovnako ako ostatné krajiny Európskej únie, má možnosť čerpať finančné prostriedky z eurofondov. Časť z nich naplánovaná v Prioritnej osi 4 - Infraštruktúra integrovaných dopravných systémov Operačného programu Doprava ale pravdepodobne nebude vyčerpaná tak, ako to bolo pôvodne plánované. Preto mesto Bratislava spolu s ďalšími mestami už začalo rokovať s Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií o uvoľnenie nevyužitých peňazí na projekty na obnovenie vozového parku a tratí električiek a trolejbusov. Samotná Bratislava má veľké plány, neplánuje len rekonštruovať už existujúce električkové trate, ale postaviť aj úplne nové. Do roku 2015 chce zakúpiť 20 úplne nových električiek a 80 trolejbusov. Preto sme zisťovali, či mesto Košice nemá podobné plány.
Iba jeden pôvodný projekt pre KORID
Vrámci pôvodných projektov v Prioritnej osi 4 malo Mesto Košice v pláne zrealizovať iba jednu stavbu - „Integrovaná koľajová doprava Námestie Maratónu mieru – Staničné námestie s napojením na železnicu“, ktorá je súčasťou pripravovaného projektu KORID. Vrámci nej by sa mala kompletne zrekonštruovať električková trať Námestie Maratónu mieru - Radnica Starého mesta - Krajský súd - Námestie osloboditeľov - Staničné námestie a zároveň vybudovať prepojenie a rozšírenie súčasného obratiska na Staničnom námestí s koľajiskom Železníc Slovenskej republiky.
„V súčasnosti sa pracuje na vyhotovení projektovej dokumentácie,“ informovala Linda Šnajdárová z referátu styku s verejnosťou a médiami Mesta Košice. „V januári 2013 je termín na získanie stavebného povolenia. Začiatok stavby je plánovaný najneskôr na september 2013.“ Celá výstavba by sa mala dokončiť a trať uviesť do prevádzky najneskôr do konca roka 2015.
Náhradné projekty: Nové trate a električky
Objem peňazí určených pre integrovaný dopravný systém v Košiciach po realizácii výstavby električkovej trate Nám. Maratónu mieru - Staničné nám. tak bude vyčerpaný. „Je predpoklad, že z prostriedkov Operačného programu Doprava v prioritnej osi 4 určených pre pôvodné stavby IDS Bratislava sa nepodarí celý objem využiť. Preto v Košiciach i Bratislave pripravujeme doplnkový zásobník náhradných projektov.“ doplnila Šnajdárová. Do košického zásobníka pribudnú ďalšie projekty nesúvisiace s IDS. „Mesto Košice by chcelo vzhľadom na stav trate modernizovať napr. úseky od Námestia Maratónu mieru po štadión Lokomotívy, prípadne od Námestia osloboditeľov po mestskú časť Barca,“ skonkretizoval Mgr. Viktor Klik z referátu styku s verejnosťou a médiami Mesta Košice. Taktiež sa uvažuje o nákupe električiek, v čase odpovede bol ich počet ešte v štádiu riešenia. Denník Hospodárske noviny vo svojej správe spomenul 40 električiek. „Mesto Košice má enormný záujem o modernizáciu trati aj o revitalizáciu koľajových vozidiel. Výsledkom riešenia revitalizácie koľajových vozidiel má dôjsť k zásadnej kvalitatívnej zmene oproti súčasnému stavu vozidiel. Nové vozidlá by mali spĺňať kritéria porovnateľné s vozidlami vo vyspelých mestách EÚ.“ doplnila Šnajdárová.
Do roku 2014 žiadne trolejbusy
Momentálne by mali prebiehať rokovania medzi Bratislavou, Banskou Bystricou, Košicami, Prešovom, Žilinou a ministerstvom o veľkom spoločnom nákupe trolejbusov ešte v súčasnom programovacom období. Košice nad nákupom nových trolejbusov a rekonštrukciou súčasných trolejbusových tratí zrejme momentálne ani neuvažujú. „Trolejbusy v našich súčasných aktivitách nie sú zahrnuté. V budúcnosti, v Operačnom programe Doprava 2014 – 2020 sa budeme usilovať aj o podporu ekologickej trolejbusovej dopravy.“ odpovedala Šnajdárová. Celý súčasný vozidlový park trolejbusov je už totiž po životnosti udávanej výrobcom (11 rokov), dokonca väčšina vozidiel už budúci rok bude mať 20 rokov a najnovšou traťou je stále trať Cottbuská - Grunt otvorená pred viac ako 13 rokmi (ak neberieme do úvahy nedávno rekonštruovanú trať na Námestí osloboditeľov v súvislosti s výstavbou Aupark).
Čo je Operačný program Doprava?
Slovensko ako členská krajina Európskej únie má právo čerpať prostriedky z eurofondov. No pred tým, než je umožnené jednotlivým subjektom podávať projekty, každý štát si musí rozplánovať poskytnuté financie do jednotlivých operačných programov zameraných buď na nejakú oblasť rozvoja (napr. doprava) alebo územie. Operačný program Doprava teda predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 - 2013. Ten je ďalej rozdelený do 7 prioritných osí podľa určenia na jednotlivé druhy dopravy a druhy investícií:
- Prioritná os 1: Železničná infraštruktúra
- Prioritná os 2: Cestná infraštruktúra (TEN-T)
- Prioritná os 3: Infraštruktúra intermodálnej prepravy
- Prioritná os 4: Infraštruktúra integrovaných dopravných systémov
- Prioritná os 5: Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy)
- Prioritná os 6: Železničná verejná osobná doprava
- Prioritná os 7: Technická pomoc
VLK