Životnosť električky nie je 20 rokov. Nikde v civilizovanom svete to takto nie je.
Takže tu máme dve zásadné odlišnosti:
1. Tu kupujeme električky nové len dátumom výroby, nie koncepciou, nenáročné na údržbu a na cene sa to nejako radikálne neprejavuje.
2. Za dvadsať rokov zhumpľujeme a nastrčíme ruku, nech dajú nové. Veď boli "lacné" (sebaklam), tak o polovicu kratšia životnosť nie je problém (druhý sebaklam).
Ku kapacite. Keď chceš sólovoz, tak si ho kúp za vlastné alebo pýtaj subvenciu na gumokol. Škrtanie metrov/výkonov má za dlhodobý výsledok vyháňanie ľudí do IAD a poloprázdny 22,5 m voz v porovnaní s poloprázdnym 15 m vozom až taký brutálny rozdiel nie je. A nikde nie je napísané, že električka nemôže mať „divokejší“ obeh a za deň môže pokojne vystriedať aj 2 či 3 klasické mestské linky (nemyslím prejazdy na R).
Životnosť električky v Košiciach je 20 rokov, v iných mestách (vrátane Bratislavy, preslávenej svojou neúdržbou) okolo 40 rokov. A roztrieštiť si vozidlový park na 15 m, 22,5 m, 30 m, to je také sovietske.
Pravda.
Ak predpokladáme životnosť cca 20 rokov pri známej obsaditeľnosti (asi 250 ľudí pri totálnom napchatí, keď som dobre browsoval) a predstavíme si ešte aj tie vnútorné dispozície (sedačky, priechodnosť), nie je to nijako zvlášť výhodná cena...
A neviem, či ich už nebude takých 22,5 m-ových aj priveľa.
Rovnako ako KVKV si totiž myslím, že by sa tu zišlo aj zopár nových električiek cca 15 m (pre linky 2, 4 a niektoré „R“ premávajúce aj mimo špičiek a cez voľné dni). VLF2+ sa mi tam zdajú kapacitne priveľké.
Detto pár nových cca 30 m a pritom obojsmerných - na linky 5 a 9, na skrátenú R4 (ozaj, prečo to nemá nejaké normálne číslo, keď to nejde do železiarní? - a na výluky s použitím dočasnej koľajovej spojky.
Prečo by mala byť na NMM prestávka?
Otočka aj úsek až po Angels arénu (vrátane) sa robili v rámci prepytujem „IKD“, to by malo ostať naďalej prejazdné.
A keď sa sedmička vráti na Zimnú, prečo by nemala zostať štvorka v trase terajšej sedmičky?
To by sa malo aj v takom bežnom vzťahu ako je NMM - Južná trieda prestupovať?
Inak ale neviem, čo majú Variá bezúčelnosťou s EBN. Variá jazdia v Ostrave, Plzni, Olomouci, Brne. Svoj účel na rozdiel od EBN plnia, aj keď to nie je žiaden posledný výkrik módy.
Také Grécko či Portugalsko sa tam neposunuli dodnes.
Veterán: Máš samozrejme z celoeurópskeho hľadiska pravdu. Ale nechcel by si od lokálneho politika priveľa?
Je tu ale predpoklad (snáď), že sa Slovensko ekonomicky posunie bližšie k bohatšej skupine členov Únie a postupne sa ten pomer najprv vyrovná a potom obráti. Takže to, čo si krajina berie teraz ako kladné saldo, v budúcnosti vráti na zápornom. Takže žiadnych 25 ale 100%.
Veteran to ale hneď podomnou perfektne vysvetlil. Sú to verejné zdroje a malo by sa k nim tak pristupovať. Mentalita tohto národa to ale vylučuje a morálku má kdesi v suteréne. Mrzí ma laxný prístup kontrolných orgánov v skostnatelých európskych štruktúrach, lebo za niektoré veci by mali ľudia sedieť v base.
To je jedno. Sú to "naše" peniaze. Každého, kto na nejako robí. Myslím, že pointa nie je tá, že či na ne robí veteran, Laminátka alebo Hans v Nemecku alebo François vo Francúzsku, ale že to sú verejné peniaze a tak s nimi treba narábať.
V prípade elektrobusov som napr. z dosť vysokých štruktúr počul, že nás to stálo len 5% sumy (čo dal DPMK), takže nevadí, urobíme pokusných králikov aj keď to nebude nejako extra účelne riešenie pre Košice. A ja toto považujem za úplne zvrátené.
"Zmluvné strany zhodne prehlasujú, že ustanovenia Kúpnej zmluvy č. 84/2014 týkajúce sa špecifikácie
a podmienok dodania 23 ks vozidiel, sa v celom rozsahu vzťahujú aj na špecifikáciu a dodanie vozidiel
v zmysle tohto Dodatku."
Takže určite áno
veteran
Takže tu máme dve zásadné odlišnosti:
1. Tu kupujeme električky nové len dátumom výroby, nie koncepciou, nenáročné na údržbu a na cene sa to nejako radikálne neprejavuje.
2. Za dvadsať rokov zhumpľujeme a nastrčíme ruku, nech dajú nové. Veď boli "lacné" (sebaklam), tak o polovicu kratšia životnosť nie je problém (druhý sebaklam).
Ku kapacite. Keď chceš sólovoz, tak si ho kúp za vlastné alebo pýtaj subvenciu na gumokol. Škrtanie metrov/výkonov má za dlhodobý výsledok vyháňanie ľudí do IAD a poloprázdny 22,5 m voz v porovnaní s poloprázdnym 15 m vozom až taký brutálny rozdiel nie je. A nikde nie je napísané, že električka nemôže mať „divokejší“ obeh a za deň môže pokojne vystriedať aj 2 či 3 klasické mestské linky (nemyslím prejazdy na R).