Nechapem, co chcu zas na rychlodrahe rekonstruovat. Ved sa kazdu chvilu opravuje, castejsie ako mestske trate.A pritom tam staci tak malo-prehnat podbijacku.
Pokiaľ by bola dvojhláska "ia" na predposlednej slabike, tak áno (Trenčianska, Zádielska, Žiacka...), ale v tomto prípade je ešte o slabiku skôr. Na Požiarnickej sídli Hasičský a záchranný zbor, tak ako novopomenovaná ulica by sa v súčasnosti volala správnejšie "Hasičská" Názov "Požiarnická" však vychádza zo staršieho dobovejšieho názvu "požiarna zbrojnica".
A ešte oprava chyby v príspevku #3993, názov ulice má byť správne POŽIARNICK`(nie Požiarnícka). Inak píšem z WAP browsera Klondike, ktorý som si nainštaloval na PC a môžem ho používať pri prepojení s mobilným telefónom. Super vec. Týmto ďakujem za pomoc a rady od Isidora, ktorý ho používa.
Nuž železničný vagón typu "Z" by som za električku nepovažoval. A pochádza z Hanisky pri Košiciach, ten z Barce nám majiteľ Sunex East-u chcel dať len za cenu šrotu (cca 10-20 tis. Sk). Podľa mňa si do počtu pripočítali tú koňku, čo však tiež nie je električka a už vôbec nie historická.
Takže ako som spomenul, bol som na vychádzke a omrkol som podľa postupnosti tieto pozostatky tratí vychádzajúcich z Južnej triedy:
1) Fejova ul.
2) Hollého ul.
3) Skladná ul.
4) Šoltésovej, Mudroňova, FNLP
5) Oštepová ul.
Ak ku Frankovej továrni boli ešte dve odbočky, tak to sú v poradí 6) a 7) a ešte k Rybe, t.j. . Otázna je Požiarnícka. Teda, to si neviem naživo ani len predstaviť!
1) Na Fejovej je okrem "presvitajúcich koľají na križovatke Južná tr.-Fejova (oblúk smerom do Barce) vidieť aj niekoľko roziet. Chodník v parku pred Dargovom je vlastne zaliatý úsek trate, koľajnice sú pod ním dodnes.
2) Na Hollého už nie je vidieť nič, ani sokle po trakčných stĺpoch, ani rozety. Na výmoľoch je pod vrstvou asfaltu vidieť zádlažbu z kociek. Úsek, kde vybrali výhybku je zaliaty pomerne novým asfaltom.
3) Skladná ul. bola v minulosti tiež prejazdná až na Južnú tr., pričom komunikácia pokračovala ďalej na Požiarnícku ul. V tejto súvislosti mi napadlo, či rozeta, ktorá sa nachádza na budove hasičského zboru (presne 80 metrov od trate na Južnej tr.) nebola nejakým kotviacim bodom pre trolej vedený po Skladnej ul., pretože táto je podľa pohľadu presne v profile trate na Skladnej. 80 metrov od trate na Južnej tr. je však predsa len dosť. Pri začiatku ohrady Posádkovej správe (dnes Vojenský veterinárny ústav) je vidieť iba pôvodnú zádlažbu z kociek, bránu č. 1 a koľaj pred bránou č. 2, ktorá je však useknutá a ďalej po Skladnej ul. nepokračuje.
4) Trať ku FN sa odpájala niekde na mieste dnešného cestného prejazdu na Ul. milosrdenstva, pričom táto trať viedla priamo a bez oblúkov na Šoltésovej ul. a dnešná trať odbočovala do oblúka. Vlečková trať prechádzala popri Astórii, chodníku v parku vedľa Astórie a pokračovala v priamom smere až ku križovatke s Mudroňovou, kde bol pravotočivý oblúk. Presne na tomto mieste sa ešte dodnes nachádza funkčná odpojovacia skrinka č. C18 (meniareň "C"). Akékoľvek pozostatky trate, sokle po trakčných stĺpoch, kocky zádlažby, či rozety som však nenašiel.
5) Tak ako som opisoval v predošlých príspevkoch, na vetve Oštepovej ul. (bývalej Smetanovej ul.), je pod vrstvou asfaltu, ktorý je tu zjavne vypuklý, vidieť súvislý úsek trate. Povedľa nej je zachované a z kociek súvisle vydláždené ústie na parkovaciu plochu. Ako som spomínal, obrubník je nad úsekom trate zjavne vysoko, a to kvôli tomu, že koľaj ostala bez zmeny a obrubník vlastne vedie v súvislom rade nad traťou. Stĺp, ktorý som opisoval tu nie je a zrejme to bol pozostatok pôvodného verejného osvetlenia, teraz sú tu vysoké stĺpy s výložníkom, ktoré sú iste novšieho dáta.
Prostredie bývalých tratí a ich fragmenty som nafotil na digitálny foťák, takže ak by som sa s niekým vedel dohodnúť, mohol by som ich aj s nejakým sprievodným pokecom zverejniť (napr. nieco.host.sk...).
Ako ste si mohli vsimnut, tak DPMK vynovuje CP niektorych liniek. Konkretne sa jedna L7 a L9 a to pridanie piktogramu vozickara + textu "na linke premava nizkpodlazna elektricka" do hlavicky alebo pod nu. ako som zistil, tak sa jedna aj o CP L16, L19, L30, L37 a namiesto "elektricka" tam dali autobus. Su este nejake linky, na ktorych trvalo premavaju Solarisy?
Rozmyslala Karosa Vysoke Myto nad vyrobou dvojdverovych B731, 732 (ako SM11 pre export do ZSSR) s prednymi a zadnymi dverami?
Furt sa dajak nemožem dopočítať.
M1, M2, M3, 10, 203, 212/II, 261(100), 104/II = to je 8.
12=šrot
21=novostavba a ešte nie je hotová
103=????? čo s ňou vlastne bude?
koňka?, to snáď nie
že by "zetka" z Barce ?
Niečo podobné sa mi stalo v českých Teplicích, že ma mali miestni rodáci asi za blbca, keď som im tvrdil ,že tam mali električku.
Čas letí, pamatníci vymierajú....
Hollého áno, ale ta Oštepova mi "dajak nešedzi" a ešte gulatý stlp?
Na južnej najdlhšie vydržali hranaté stlpy z rebrovaním a výložníkmi. Od Astórie až po VSS. Dokonca aj po poslednej rekonštrukcii (nepočítam tú súčasnú) . Až o niekolko rokov pozdejšie bola ďalšia výluka a menilo sa tr.vedenie do dnešnej podoby. Ich sokly sú vidieť dodnes uprostred kolají na nerekonšt. úsekoch .
Odkedy je tam dvojkolajka ,tak trať je stále v rovnakej stope, možnože +/-malé odchylky. Je síce pravda , že trať viedla od Astórie až do Barce po pravom okraji Južnej, tesne pri zástavbe, ale tá bola celá zbúraná a postavený pravý pruh asfaltky smerom do Barce, takže tým sa dostala do stredu ako je dnes. Prvé košické paneláky (tie s gulatými oknami na chodbe) medzi zast.St.nemocnica a H.Str. boli prvé ,ktoré boli postavené ďalej ,lebo už sa počítalo s rozšírením cesty.
Naproti tomuto radovému paneláku sú staré fabrické budovy, niekdajšia FRANKOVKA** ! Do objektu odbočovali minimálne dve vlečky. Ďalšia odbočovala k podniku "Ryba" šikmo pred križovatkou. Ryba existuje dodnes, aj budova s vykladacou rampou. Je to tá šikmo umiestená stavba so stlpovou "verandou"- to bola vlastne vykladacia rampa, dnes je zakrytá vlnitým plechom.
**u frankovky pred predlžením trate do Barce bola konečná L4, len vybrané spoje pokračovali k cintorínu.
Pripravujem pomaly nejaké poznámky a nákresy, až budú tak pošlem, ale hneď to nebude, mám málo času.
Čo sa týka vozového parku ,tak Košická stránka je fakt slabota, autobusy začínajú u béčkových karos a ikarusov, elky u T3.
Zaujímalo by ma , či má niekto spracovanú históriu autobusov, číselné rady, rušenie. Prípadne ešte starý systém čís. od 1 do asi 150...,kedy skončil a prešlo sa na 4miestne.
Re Sarko, KVKV a spol.: Zaujímavá diskusia. Ak by ste mi niekto poskytli nejaký popis tých tratí, chronológiu ich budovania a zániku (aspoň čo vieme) + následnú konzultáciu a kontrolu, s radosťou by som zostavil vývojové mapky košickej koľavej siete, ktoré by mohli byť priamo umiestnené tu na iMHD. Bolo by sa čoho zachytiť pri ďalších diskusiách a bádaniach a nebolo by nutné stále čerpať z nie vždy presných podnikových publikácií.
Takže mi to nedalo, zavolal som Furčanovi a podrobne sme to prebrali. Vysvitlo, že nedávno fotografoval vybratú výhybku na Hollého ul., nie na Oštepovej. Aj tak mi nešlo do hlavy, prečo by bol po Hollého o kúsok ďalej ďalší trojuholník aj na Oštepovej, jedine ak v rôznych časových obdobiach. Otvoril som si opäť 100-ročnicu a všímam si vlečkovú trať okolo Frankovej továrne a ku Cheme. Vieme, kde presne sa tieto objekty nachádzali? Ak sa nachádzali v oblasti Oštepovej, Rosnej alebo Jantárovej ul., je celkom možné, že ide o pôvodnú vlečkovú trať, ktorá je však potom v 100-ročnici zakreslená nesprávne (tam je až o kúsok ďalej, akoby na východnú "odrezanú" vetvu Mudroňovej ul.). Ešte uvediem, prečo som sa presvedčil o tom, že na Oštepovej bol trojuholník - ako sa končí pôvodný úsek Smetanovej ul. (áno, bolo to naozaj pokračovanie Smetanovej, dnes vetva Oštepovej ul.), hneď v profile trate "zavadzal" na žlto natretý stĺp, o ktorom som sa domnieval, že je ukončením trolejového vedenia. V úrovni, kde by teoreticky mohla byť výhybka, je značný nános asfaltu, ktorý je vypuklý, takže už na prvý pohľad je jasné, že sa pod ním niečo skrýva. Keď som sa tam svojho času bol pozrieť s Vladimírom, bolo tam vidieť kúsok zádlažby a presvitajúce žliabkové koľajnice, opodiaľ od opisovaného vypuklého asfaltu a chodníka. Chodník má v týchto miestach obrubník trochu vysoko postavený. Dnes to miesto pôjdem znova pozrieť, dám vedieť.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
KVKV
Furt sa dajak nemožem dopočítať.
M1, M2, M3, 10, 203, 212/II, 261(100), 104/II = to je 8.
12=šrot
21=novostavba a ešte nie je hotová
103=????? čo s ňou vlastne bude?
koňka?, to snáď nie
že by "zetka" z Barce ?